"לאור הפחתת הריבית והנתונים הריאליים החזקים – בנק ישראל יעדיף להשתמש יותר בכלי רכישות המט"ח"
חדשות    

"לאור הפחתת הריבית והנתונים הריאליים החזקים – בנק ישראל יעדיף להשתמש יותר בכלי רכישות המט"ח"

עפר קליין מהראל פיננסים בסקירה מאקרו כלכלית שבועית: "דו"ח התעסוקה בארה"ב – נתונים טובים אבל לא מספיק כדי לשנות הערכותינו לגביי מועד עליית הריבית בארה"ב וקצב עלייתה האיטי, איטי, איטי"

הראל פיננסים מפרסמים היום סקירת מאקרו שבועית מאת עפר קליין, בה מתייחס קליין לפרוטוקול הדיונים המוניטריים שפורסם אתמול ע"י בנק ישראל.

בהראל פיננסים מציינים כי על פי סיכומי הדיון לקראת החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל חברי הועדה החליטו להפחית את הריבית ברוב של ארבעה מול מתנגד אחד. צוין שההחלטה להפחית את הריבית נבעה בעיקר נוכח הייסוף המצטבר בשקל מול סל המטבעות והשלכותיו על היצוא והאינפלציה. זאת למרות הסיכונים הנשקפים משוק הדיור ומשוק אג"ח הקונצרניות.

בהראל פיננסים מציינים בנוסף כי רכישות המט"ח של בנק ישראל עמדו על 1 מיליארד דולר בפברואר, הרמה הגבוהה ביותר מאז יולי אשתקד. הפחתת הריבית המפתיעה והרכישות תרמו לפיחות של כ-2 אחוזים מול סל המטבעות.

הראל מעריכים כי "לאחר הפחתת הריבית לרמה קרובה לאפס ולאור הנתונים הריאליים החזקים שפורסמו לאחרונה, נראה שהבנק יעדיף להשתמש יותר בכלי רכישות המט"ח".

בנוסף מתייחסים בהראל פיננסים לכמות הדירות החדשות שנמכרה בינואר, שהיתה נמוכה ב-7 אחוזים לעומת דצמבר (על פי נתוני מנוכי עונתיות), אך זאת לאחר עלייה חדה בחודשיים הקודמים. כמות הדירות החדשות שנותרו למכירה המשיכה לרדת. בפברואר מדד אמון הצרכנים רשם שיפור קל בעיקר עקב צפי לשיפור במצב הכלכלי של המדינה והוא נמצא קרוב לרמתו הגבוהה ביתר בשלוש השנים האחרונות. מנגד מדד אמון העסקים רשם ירידה קלה בכל הענפים מלבד שיפור קל במסחר  הקמעונאי.

באשר לארה"ב, כותב עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר כי "על פי דו"ח התעסוקה, מספר המשרות החדשות עלו ב-295 אלף בפברואר, הרבה מעל להערכות המוקדמות (נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה ב-18 אלף). שיעור האבטלה ירד ל-5.5 אחוזים (לעומת 5.7% בינואר). מנגד, חלק מהירידה באבטלה נבע מירידה קלה בשיעור ההשתתפות ל-62.8 אחוזים (לעומת 62.9% בינואר), והשכר עלה באופן מתון ביותר".

בהראל מעריכים כי "מדובר בנתונים טובים, אבל לא טובים מספיק בשביל לעשות שינוי מהותי בהערכות שלנו לגבי מועד התחלת עליית הריבית בארה"ב (רבעון שלישי 2015) או בקצב עליית הריבית (איטי איטי איטי)."

בנוסף מתייחסים בהראל פיננסים לכך שבסין, הממשל הודיע באופן רשמי על יעד צמיחה נמוך של 7 אחוזים לשנת 2015. "להערכתנו, לא מדובר בידיעה מרעישה, היות והתמתנות הצמיחה בסין הייתה צפויה נוכח החלטת הממשל הסיני משנת 2011, על שינוי במיקוד הפעילות הכלכלית לטובת הגדלת הביקוש הפנימי (על חשבון הגדלת ייצוא והשקעה בתשתיות). כך שהתמתנות הצמיחה ביחס לעבר, נובעת בעיקר מההבדל המהותי הקיים בין הקלות היחסית ביצירת יכולות ייצור וייזום פרויקטים, לבין שכנוע משקי הבית להגדיל את הצריכה הפרטית", כותבים הראל פיננסים.

בהראל מוסיפים כי "על פי נתוני קרן המטבע, בשנת 2013 הצריכה הפרטית בסין היוותה כ-36 אחוזים מהתוצר בלבד (לעומת 68.6 אחוזים בארה"ב). היחס הנמוך יחסית בין הצריכה הפרטית לתוצר בסין, מעידים על פוטנציאל הגידול בצריכה הפרטית ובתוצר בכלכלה".