לא יחודש הרישון לכריית פצלי שמן במישור רותם
חדשות    

לא יחודש הרישון לכריית פצלי שמן במישור רותם

מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב תמונה:רא"מ

משרדי האנרגיה והגנת הסביבה החליטו שלא לחדש את רישיונות כריית פצלי השמן באזור מישור רותם. הרישיון הוא עבור חיפוש והפקה של פצלי שמן מתחת לפני הקרקע או מעליו באמצעות כרייה. הסיבות הרשמיות הן קידום אנרגיה נקייה והאיזון הנדרש בין התועלת האנרגטית של פצלי השמן לבין ההשלכות הסביבתיות.

לכן משרד האנרגיה הודיע לחברת רותם אמפרט מקבוצת כיל (לשעבר פמ"א), שאין בכוונתו להאריך את רישיון ההפקה במישור רותם אחרי מאי 2021.

ברותם כורים פצלי שמן לאורך שנים ארוכות, לצורך הזנת תחנת כוח קטנה יחסית (5 עד 10 מגה וואט) שהופעלה במקום. מרותם אמפרט נמסר בתגובה שהם "לומדים את ההחלטה וצופים שלא תהיה מהותית לחברה". עם זאת "סוכם כי תוכניות אלו ייבחנו לאור קריטריונים סביבתיים שיקבע המשרד להגנת הסביבה", מסכמים בשני המשרדים.

עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר בתגובה: "אמנם נראה כי השרים החליטו למנוע הפקה של פצלי שמן אולם בפועל קיים חשש כי ההחלטה באה להכשיר את שתי התוכניות הקיימות לכרייה ועיבוד של פצלי שמן ברותם ואורון, למרות שמדובר בתכניות הרסניות לסביבה". בארגון מדגישים עוד כי לאור חוק הנפט, "כל עוד אין החלטה חד משמעית לבטל את שתי התוכניות הקיימות ברותם ואורון, ישראל עלולה להיות במצב בו היא מחמירה את המשבר האקלימי העולמי. יש לפעול בהקדם למניעת כרייה ועיבוד של פצלי שמן בכלל"

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים את השרים, על ההחלטה החשובה, שלא לתת רישיונות נוספים להפקת פצלי שמן. במקביל, אנחנו מצפים מכלל העוסקים בנושא, להסיר מהשולחן גם את הפיתוח של רישיונות ההפקה ולמנוע כליל הפקת פצלי שמן בישראל".

פצלי שמן הם למעשה סלעים עשירים בחומר אורגני, וככאלו ניתן לנצל אותם כמקור אנרגיה. השיטות המקובלות כיום לניצול פצלי השמן הן כרייה של הפצלים ושריפה ישירה שלהם כחומר בעירה, או פירוק של החומר האורגני בטמפרטורה גבוהה מעל 350-300 מעלות צלסיוס – תהליך שמדמה ומזרז את התהליך הטבעי ליצירת נפט במשך מיליוני שנים – ומיצוי של החומר האורגני לאחר הכרייה או מתחת לפני הקרקע.

רישיון פצלי השמן של רותם אנרגיה הוכרז כתגלית

קבוצת דלק צפויה לרכוש נכסי גז טבעי בבריטניה ב-2 מיליארד דולר