חדשות    

ל המוצרים הבריא התייקר ב-20 שקל ברבעון השני – איפה הכי משתלם לקנות?

FREEPIK
מעודכן ל-07/2021

לפי משרד הכלכלה, פער המחירים בין רשתות השיווק עמד על 254 שקלים, שהם כ-40 אחוז ■ הרשת שמכרה את הסל הנבדק במחיר היקר ביותר היא "מיני סופר אלונית", שעלות הסל בה עומדת על 912 שקל; הסל הזול ביותר נקנה ב"רמי לוי באינטרנט" – 658 שקל בלבד

הפער במחיר מוצרי מזון בריאים, בין הרשת היקרה לזולה ביותר, עומד ברבעון השני של השנה על כ-40% שהם 254 שקל – כך עולה מנתוני "סל המוצרים הבריא" לרבעון השני 2021.

משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרד הבריאות בהתבסס על נתוני המועצה לצרכנות מתוך אתר פרייסז, מפרסמים מדי רבעון את מחירי "סל נבחר בריא" הכולל 64 מוצרי צריכה מומלצים תזונתית. הסל מהווה כלי להשוואת מחירים בין רשתות המזון ומאפשר תחרות על מחיר הסל הבריא הנמוך ביותר. כן, הסל מאפשר לצרכנים אינפורמציה נגישה ופשוטה לגבי מחירי צריכה בריאים נבחרים.

על פי הנתונים, עלות הסל הממוצעת ברבעון השני לשנת 2021 עמדה על 769 שקל, עלייה של כ-3% לעומת הרבעון הראשון. הנתונים משקפים כי נרשמה עלייה במחיריהם של 41 מוצרים מתוך 64 מוצרים שנבדקו.

הסל המפורסם מדי רבעון משמש גם כלי מעקב נוסף לקובעי המדיניות במסגרת הפעילות הממשלתית להפחתת יוקר המחיה.

מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר היקר ביותר ברבעון השני היא "מיני סופר אלונית" – ממוצע עלות הסל הנבדק ברבעון זה עומדת על 912 שקל. לעומתה, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר הזול ביותר ברבעון השני היא "רמי לוי באינטרנט" – ממוצע עלות הסל ברשת זו עומד על 658 שקל – עם עלייה של 4% (26 שקל) במחיר הסל ביחס לרבעון הקודם. הפער בין הרשת היקרה לרשת הזולה ביותר ברבעון השני עמד על  39% שהם 254 שקל.

בבדיקה של רשתות ה"דיסקאונט", המחיר הממוצע  של סל המוצרים הבריא עמד ברבעון השני של 2021 על 715 שקל, פער המחירים בין הרשת היקרה לזולה עמד על 13% שהם 87 שקל.

הסל מבוסס על מזונות מומלצים לסמל הירוק וכולל ברובו מוצרים מהצומח, מהקטגוריות פירות וירקות, שמן זית אגוזים וזרעים, קטניות ודגנים מלאים וקטגוריות מוצרים מן החי כגון חלב ומוצריו ותחליפיו, ביצים עוף ודגים.

בהשוואה לרבעון הקודם נרשמו עליות בכלל קטגוריות הצריכה (למעט קטגורית "שונות"). העלייה המשמעותית ביותר (10%)  נרשמה בקטגורית הקטניות (8 שקלים) ולאחריה בקטגורית ביצים עוף ודגים (6% שהם 7 שקלים).  קטגוריית השונות, הכוללת בעיקרה תבלינים הציגה ירידה של 4% (3 ₪).

סל המוצרים הבריא מהווה נדבך נוסף ל"סל מוצרים נבחר" . הסל מהווה המלצה תזונתית בהיבט של חוסן בריאותי, אשר מתחדד על רקע העלייה בתחלואה בעקבות השמנה, ובהתאם להמלצות ועדת האסדרה להנגשת מזון בריא. הסל מבוסס על מזונות מומלצים לסמל הירוק וכולל ברובו מוצרים מהצומח, מהקטגוריות פירות וירקות, שמן זית אגוזים וזרעים, קטניות ודגנים מלאים וקטגוריות מוצרים מן החי כגון חלב ומוצריו ותחליפיו, ביצים עוף ודגים.

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי, מסרה: "אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת מזון בריא לכל שכבות האוכלוסייה. משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם לציבור את סל המוצרים הבריא, מתוך רצון להרחיב את המודעות הצרכנית ולייצר תחרות על הסל הבריא הזול ביותר. מהלך זה הוא חלק מפעילותו של משרד הכלכלה והתעשייה להפחתת רמת המחירים תוך דגש על שקיפות, הגברת התחרות, הפחתת הריכוזיות ועידוד צרכנות נבונה".

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות: "משרד הכלכלה פועל על מנת לאפשר רכישת מוצרים בריאים במחיר שווה לכל נפש, אנו רואים פערים משמעותיים במחיר הסל בין הרשתות וקוראים לצרכנים להשוות מחירים. מאז השקתו מציג הסל הבריא ירידה בעלות הכוללת של המוצרים, על אף שברבעון זה חלה עליה במחיר הסל ביחס לרבעון הקודם. אנו נמשיך ונעקוב מדי רבעון אחר מחירי הסל".

הושק ';סל מזון בריא' למעקב אחר יוקר המחייה