חדשות    

מדד משכן נובמבר 2012 – הרעה ניכרת במצב רוכשי הדירות

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, של בנק הפועלים ירד בחודש נובמבר 2012 ב-1.1% ל-133.1 נקודות (מדד הבסיס – 100 היה בינואר 1996). מדד משכן מבטא  את מצבם של רוכשי הדירות בארץ והירידה בנובמבר משמעותה ברורה – הרעה (אפילו הרעה ניכרת) במצב רוכשי הדירות.

ההרעה במצב רוכשי הדירות נובעת מעלייה במחירי הדירות וירידה  בשכר הממוצע במשק. מדד מחירי הדירות לחודש החולף שפורסם על ידי הלמ"ס (סקר מחירי דירות בבעלות דיירים), כך מוסרים כלכלני בנק הפועלים, עלה ב-0.5%. מעבר לכך –  ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2011 עד נובמבר 2012) עלו מחירי הדירות בארץ, על פי הסקר, בשיעור נומינלי של 3.7%, ובשיעור ריאלי של 2.3%. קצב עליות המחירים התגבר כאשר ב-2012 עלו מחירי הדירות בשיעור נומינלי של כ-4%.

גם בחודש אוקטובר חלה  הרעה במצב רוכשי הדירות, אם כי היא היתה מתונה – ירידה של 0.2%.

בבנק הפועלים מדגישים כי ההרעה בחודשים האחרונים נובעת מהמשך מגמת העלייה במחירי הדירות, ירידה של השכר הממוצע במשק והתייצבות הריבית על המשכנתאות. מהנתונים האחרונים של שוק הדיור עולה כי בצד הירידה בהיקף התחלות הבנייה למגורים חלה עלייה בביקושים. עוד מפרטים כלכלני הפועלים כי  בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2012 החלה בנייתן של כ–28 אלף יחידות דיור, נתון המצביע על ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנגד, בביקושים לדירות נרשמת מגמה הפוכה, עלייה של 2% בחודשים ינואר עד נובמבר 2012 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מדד משכן שהתחיל בבנק משכן, בנק המשכנתאות מקבוצת הפועלים שמוזג לתוך בנק הפועלים, הוא מדד שמכמת פרמטרים כלכליים. המדד שמתפרסם מדי חודש מבטא את כושר הקנייה (affordability) של רוכשי הדירות. עלייה במדד מציינת שיפור במצב של רוכשי הדירות ואילו ירידה במדד מבטאת הרעה במצב של רוכשי דירות. בבנק הפועלים מדגישים כי המדד מבטא בפועל את היכולת הכלכלית של רוכשי הדירות לעמוד בהחזרים החודשיים של המשכנתאות. המדד לקוח בחשבון ארבע פרמטרים – מחירי הדירות, שכר ממוצע במשק, ריבית על הלוואות המשכנתא, ושיעור האבטלה. ככל שמחירי הדירות גבוהים יותר אז כך כמובן מצבם של רוכשי הדירות רע יותר; ככל שהשכר גבוה יותר כך מצבם של רוכשי הדירות טוב יותר; ככל שהריבית גבוה יותר כך מצבם של רוכשי הדירות רע יותר; ככל ששיעור האבטלה גבוה יותר כך מצבם של רוכשי הדירות רע יותר. בשנים האחרונות על רקע העלייה במחירי הדירות מצבם של רוכשי הדירות מורע. עם זאת,  חשוב להדגיש כי הריבית על המשכנתאות נמוכה מאוד בגלל שריבית בנק ישראל ברצפה, וזה מיטיב עם רוכשי הדירות. אלא שמדובר באשליה אופטית – הריבית, כך גם טוענים בבנק ישראל, נמצאת במקום נמוך ביחס לממוצע רב שנתי, והמשמעות היא פשוטה – ברגע שהריבית תתחיל לעלות (לפחות בינתיים זה לא נראה באופק), אז מצבם של רוכשי הדירות עלול להיפגע מאוד.