חדשות    

מדענים: השריפות באוסטרליה הן רק ההתחלה

בישראל אומנם הייתה הפסקה בגשם ובשיטפונות, אבל באוסטרליה השריפות ממשיכות להשתולל. לפי מדענים שהתראיינו לגרדיאן, שריפות הענק באוסטרליה אינן אירוע יוצא דופן, אלא סימן מבשר רע אם ההתחממות הגלובלית תימשך ללא פיקוח. "מה שאנחנו רואים עכשיו זו הצצה לתנאים הנורמליים במקרה של עלייה גלובלית של 3 מעלות. ככה ייראה העולם בעתיד. זה צריך להבהיר לכולם את משמעות שינוי האקלים", אמר פרופ' ריצ'ארד בטס, גיאוגרף מאוניברסיטת אקסטר בבריטניה.

בטס הוסיף שהשריפות באוסטרליה מדגימות את המציאות של משבר האקלים: "אנחנו לא יכולים להפוך את שינוי האקלים, והתנאים שקיימים עכשיו לא ייעלמו. דפוסי מזג האווויר הללו ימשיכו להתקיים. אם שינוי האקלים יימשך, הם יהיו חמורים יותר. אבל עדיין יש סיכוי להימנע מההשפעות החמורות ביותר, באמצעות הפחתת פליטות גזי חממה. המצב מידרדר כל הזמן. ככל שנקדים לצמצם את הפליטות, כך נקדים להאט את ההתדרדרות".

השריפות באוסטרליה כבר לא משפיעות רק על המדינה עצמה, ועשן מהן מתפשט במהירות לחלקים רבים בעולם.  הטמפרטורה הממוצעת במדינה גבוהה כבר ב-1.4 מעלות לעומת העידן הטרום-תעשייתי (לעומת ממוצע עולמי של 1.1 מעלות), ולדברי מדענים עלייה של מעל ל-2 מעלות תוביל להתמוטטות אקלימית עם תוצאות קטסטרופליות ובלתי-הפיכות.כדי  להימנע מהנזקים החמורים ביותר של משבר האקלים, ממליצים מדענים לפעול להגבלת ההתחממות ל-1.5 מעלות.  אלא שאפילו לפי ההתחייבויות העדכניות במסגרת הסכם פריז נמצא העולם בדרך להתחממות של 3 מעלות. לא לדבר על כך שמעצמות כמו ארצות הברית יצאו ממנו ואינן חשות מחויבות למשבר האקלים.

"מה שאנחנו רואים כיום זה תוצאה של התחממות של מעלה אחת בערך, והאימפקט רק ילך ויחריף ככל שנתמהמה ולא נעשה את מה שדרוש כדי לייצב את האקלים העולמי", אמרה לגארדיאן פרופ' קורין לה קוור, מדענית שינוי אקלים מאוניברסיטת איסט אנגליה (UEA). "זה לא הנורמלי החדש, זה שלב מעבר בדרך לאירועים חמורים יותר".

השריפות באוסטרליה משתוללות במדינה כבר קרוב לשלושה חודשים. 28 בני אדם, ולפי חלק מההערכות מיליארד בעלי חיים, נהרגו בשריפות. אלפי בתים נהרסו. מאז אוקטובר אלפי אוסטרלים נאלצו להתפנות מבתיהם שוב ושוב. האש כילתה  שטח של יותר מ-103 מיליון דונם, שטח בגודל של דרום קוריאה, ועשן השריפות הגיע לדרום אמריקה.

הקשר בין שריפות לשיטפונות

אומנם משבר האקלים לא אחראי על שיטפונות, לא על שריפות, ולא על תופעות טבע נוספות, אבל הוא כן משפיע על ההיקף והחומרה של תופעות אלו. באוסטרליה יש שריפות כל שנה. אלא שכמות הגשמים באזורים מוכי האסון הייתה נמוכה ב-50% מהממוצע ובחלק מהמקומות, חודשים ינואר עד אוגוסט 2019 היו היבשים ביותר שנמדדו אי פעם. מגמות ארוכות השנים באוסטרליה מצביעות על עלייה בטמפרטורות ובתדירות של גלי החום והיובש. המגמות דומות למה שמתרחש בהרבה מקומות בעולם, בין היתר בישראל.

אצלנו בישראל, הדו"ח האחרון של השירות המטאורולוגי מצביע בבירור על מגמות חמורות של משבר האקלים בעשורים האחרונים. ישנה עלייה מתמדת במידות החום, בתדירות גלי החום אך גם שינוי בדפוסי הגשמים, כשהמגמה היא פיחות בכמויות המשקעים לצד יותר אירועים של גשם קיצוני.

למרות שהשטפונות הפוקדים את ישראל נראים לא קשורים לבצורת החמורה שבה אנו שרויים מזה שנים ועל אחת כמה וכמה לשריפות הענק באוסטרליה, מדובר למעשה בהיבטים של אותו המשבר. עוד משותף בין שתי המדינות הוא ההתעלמות של הדרג הפוליטי מממשבר האקלים ודחיקתו לשוליים. כך גם אין היערכויות למצב המחמיר ובשתי הרשויות אומרים"זה האקלים" ועושים מעט מאוד.

ביטוח מפני שריפות – האם אתם מבוטחים, ואיך לבטח?

רוצים ויזה לאוסטרליה? כדאי שתשקלו מגורים בכפר