בשורה למוכרים דירת מגורים בפטור ממס שבח: מעכשיו תקבלו את שומת מיסוי מקרקעין שלכם תוך יום עבודה אחד בלבד. רשות המסים, כחלק מהמהפכה הדיגיטלית שהיא מקדמת להעברת פעולות ושירותים למרחב המקוון, הרחיבה את סוגי עסקאות הנדל"ן שיקבלו שומות ביום עבודה אחד ,ומעתה עסקאות למכירת דירות מגורים על ידי יחידים בפטור ממס שבח (פטור למכירת דירה יחידה) ואשרור את כל סוגי ההצהרות במהלך ממוכן יבוצעו ביום אחד.

במרץ האחרון השיקה הרשות מערכת המקצרת את תהליך קליטת הצהרה לעסקת מקרקעין ועריכת שומות מס שבח ורכישה. בשלב הראשון המערכת הופעלה בעסקאות של מכירת דירת מגורים בבית משותף על ידי קבלנים בפטור ממס (לפי סעיף 50 לחוק), כעת המערכת תכלול גם עסקאות של מכירת דירות מגורים על ידי יחידים פרטיים בפטור ממס שבח (פטור למכירת דירה יחידה). כמו כן, היא כוללת גם אפשרות לאשרר את כל סוגי ההצהרות במהלך ממוכן , מה שמייצר באופן כמעט מיידי ודאות לתוקף ההצהרה בהתאם להוראות סעיף 73 לחוק ואפשרות להפקת שובר תשלום מקדמה בעסקאות שהוראות המקדמה חלה עליהן, והכל באמצעות מערכת המייצגים האינטרנטית.

על מנת להיכלל בתיקים הפוטנציאליים למהלך קיצור תהליך הבדיקה, על המגישים לעמוד בתנאים הבאים:

ברשות המסים מדגישים כי ככלל מומלץ להגיש הצהרה מקוונת משותפת למוכר ולרוכש על גבי טופס ההצהרה המתאים, תוך הקפדה על צירוף כל המסמכים הנדרשים. הגשת הצהרה משותפת חוסכת זמן רב הן בשלב הגשת ההצהרה, מונעת כפילויות דיווח ומאפשרת טיפול יעיל ומיידי בתיקים.

עוד יודגש כי קיצור זמן הטיפול יתאפשר רק בחלק מהתיקים מתוך הפוטנציאל, תיקים בהם ניתן לקבל את הצהרת הנישום על סמך מאגר הנתונים הממוכנים שברשות ושלא הועברו לבדיקה מדגמית נוספת.

מעודכן ל-12/2021

נניח שהשקעתם בבורסה, תיק ההשקעות שלכם הניב תשואה יפה, ואז הגיע סוף השנה ואתם מתבקשים, כמו כל משקיע שמרוויח, לשלם מס רווחי הון בשיעור 25% על הרווחים. (מס רווחי הון – ראו הרחבה כאן)

האם יש דרך להפחית את גובה התשלום?

ובכן, מסתבר שיש. קוראים לזה מכירה רעיונית, מכירה וירטואלית, מכירה ב"כאילו".

זה אומר, שאתם מוכרים כביכול את ניירות הערך שלכם ומיד אחר כך קונים אותם בחזרה. מחיר ניירות הערך יהיה על פי שער הסגירה של יום המכירה. בעקבות הפעולה תירשם פעולת מכירה, והתוצאה תתקזז עם סך הרווחים שלכם בתיק.

שיטה שנהגתה בסוף 2011

שיטת המכירה הרעיונית נכנסה לשימוש בסוף שנת 2011, כאשר בעקבות רפורמת טרכטנברג הועלה מס רווחי ההון מ-20% עד אותו שלב ל-25%, והיה חשש שבעלי תיקי השקעות שהיה בהם רווח, ימהרו לממש את התיקים כדי לשלם את המס לפני העלייה. על מנת למנוע מצב של הצפת השווקים בסחורה, איפשר משרד האוצר לבצע מכירה רעיונית.

חשוב לציין שכל המהלך הוא חוקי לגמרי כמובן, שהרי המקור שלו הוא כאמור במשרד האוצר שביקש למנוע פגיעה בבורסה. עם זאת, לא בכל ניירות הערך מתאפשר ביצוע של מכירה רעיונית וגם לא כל אחד יכול לבצעה – סוחרים או משקיעים שעוסקים במסחר בניירות ערך או נותני שירותים שמקבלים ניירות ערך עבור עבודה אינם זכאים לבצע מכירה רעיונית.

כיום משתמשים בשיטת המכירה הרעיונית על מנת לקזז הפסדים בתיקי השקעות שכוללים כמה ניירות ערך וגם לצורך קבלת פטור ממס רווח הון בפוליסות חיסכון לפנסיונרים.

איך זה עובד בכל אחד מהמקרים?

על מנת לקזז הפסדים בתיקי השקעות – נניח משקיע שיש לו בתיק שתי מניות, אחת שהרוויחה ואחת שהפסידה. אם יקזז את ההפסד מהרווח, הוא יוכל להקטין את גובה המס שעליו לשלם. לשם כך עליו למכור את המניה המרוויחה ולבצע מכירה רעיונית של המניה המפסידה, כך שייווצר הפסד שאפשר יהיה לקזז מהרווח ובכל זאת להמשיך להחזיק במניה המפסידה.

על מנת לקבל פטור ממס בפוליסות חיסכון לפנסיונרים – כל אדם שהגיע לגיל פרישה ונולד לפני 1948 זכאי לפטור ממס רווחי הון. אם שני בני זוג הגיעו לגיל פרישה ונולדו לפני 1948 הם זכאים לפטור זוגי. גובה הפטור הוא 13.3 אלף שקל בשנה ליחיד, ו-16.3 אלף שקל בשנה לזוג. (להרחבה על ההטבה – ראו כאן)

פוליסות חיסכון הן מכשיר השקעה שבו משלמים מס על הרווח רק במכירה, כך שמי שרוצה לנצל את הטבת המס צריך לפנות לסוכן הביטוח או ליועץ הפנסיוני ולבקש שיבצע מכירה רעיונית של הפוליסה. לאחר המכירה ינוכה מס רווחי הון מהרווח שנצבר בפוליסה, והיתרה תחזור לפוליסה באופן אוטומטי להמשך ניהול מאותה נקודה. חברת הביטוח תשלח לבעל הפוליסה אישור על מכירה רעיונית שאותו יצטרך להציג למס הכנסה על מנת לקבל החזר מס.

חשוב לציין שהטבת המס הזאת לפנסיונרים היא שנתית ואינה ניתנת לצבירה, כך שיש לבצע את ההליך הזה כל שנה מחדש כדי לזכות בה.

 

פוליסות חיסכון – יתרונות וחסרונות

מס רווחי הון – כל מה שצריך לדעת 

 

 

2021 לא הייתה שנה מעודדת בתחום הסייבר, בלשון המעטה. כך אומר מתן רודיס, ראש צוות מודיעין בחברת הסייבר סנטינל וואןֿ, בסיכום סייבר שהוציא לקראת סוף השנה.

לדברי רודיס, אם פעם מתקפות סייבר היו דבר שלא נגע באזרח הקטן, הרי שעכשיו חיי היום יום שלנו מושפעים ממנו יותר ויותר: זמינות של תשתיות ושירותים, פרטיות ומידע אישי, ואיומים עסקיים וביטחוניים על עסקים הם כבר חלק מהסביבה שלנו, כמו פשיעה ומפגעים אחרים. כאשר אנחנו עומדים בפני גל נוסף של מגפת הקורונה קשה להיות אופטימיים בנוגע לעתיד.

עם זאת, בתור נקודות אור מציין רודיס את העובדה שרשויות ומדינות הפנימו את משמעות האיום הגלום במרחב הסייבר ועברו השנה מדיבורים למעשים (לפחות בתחום האכיפה והרגולציה), כך שאפשר לקוות שבשנת 2022 נראה יותר מעשים אקטיביים של מדינות ורשויות כנגד פושעי הסייבר, שמצדם ימשיכו לנסות ולערער את העולם הדיגיטלי שבו רובנו חיים ומתנהלים.

בעולם – רוסיה וסין פעילות מאוד

אז מה היה לנו ב-2021? רודיס מסכם:

בהיבט הסייבר הבינלאומי, בהמשך לקמפיין הרוסי שפגע ב-2020 בחברת Solarwinds כדי להשיג נגישות לגופים רבים, גם השנה הובחנה פעילות ענפה במיוחד של מערכים רוסיים מתקדמים בדגש על מתקפות בשרשרת האספקה. בחודשים האחרונים, בעת שהסכסוך בין רוסיה לאוקראינה, התלהט נצפתה פעילות סייבר מוגברת של רוסיה כלפי האחרונה וגם כלפי מדינות אחרות באיחוד האירופי, שנפגעו מפעילות ריגול סייבר רוסית או ממאמצים לחבל בתהליכי בחירות.

גם סין לא טמנה ידה בצלחת. היא הייתה פעילה מאוד באמצעות מגוון קבוצות תקיפה, כאשר מטרותיה המרכזיות הן גניבת טכנולוגיה והשגת עליונות כלכלית. במקביל סין הכריזה לאחרונה על מדיניות חקר חולשות עצמאית כדי לשמר יתרון התקפי, ולאחרונה נחשפה פעילות ריגול אגרסיבית שלה באוסטרליה ובאזור אסיה וים סין הדרומי, מתוך מגמה ברורה שלה לשמר עליונותה באזור שנחשב בראיה הסינית לחצר האחורית שלה.

הפעילות האינטנסיביות של מדינות אלו הביאה את מדינות המערב להבנה שעליהן לנקוט פעולה אחודה ומתואמת. נשיא ארה"ב ביידן שנכנס לתפקידו לפני שנה בדיוק הצהיר על כוונותיו בתחום הסייבר בצורה ברורה – הוא אסף אליו את בכירי תעשיית המידע האמריקאית שהצהירו על שיתוף פעולה כנגד איומי סייבר, אסף כוח משימה בין לאומי למלחמה באיום הכופרה (בין היתר בעזרת ישראל) ואף חתם על צו נשיאותי שמטרתו להגביר את ההגנות הדיגיטלית של גופי הממשל הפדרלי כנגד איומי סייבר. במקביל ארה"ב הטילה עיצומים כלכליים על רוסיה (כתגובה ישירה על תקיפת Solarwinds), שמצדה דווקא הראתה נכונות להגיע להבנות עם ארה"ב  להסגרה הדדית של פושעי סייבר ואפילו קראה לאחרונה לערוך שיחות בנושא סייבר עם האיחוד האירופי בניסיון לגבש ״כללי משחק״ מקובלים.

בהיבט פשיעת הסייבר חווינו "שגשוג" של מערכי כופרה, כאשר מרביתם ממוצא רוסי ומזרח אירופאי, שפועלים בנוחות תחת חסותה של רוסיה, שרואה בפעילות הזו גורם נוסף שמערער דמוקרטיות מערביות ואולי יתנו לרוסיה ״קלף״ נוסף במגעים מול המערב (יסכימו להילחם בפשיעת סייבר בתמורה להטבות מסוימות). אולם עד שזה יקרה, כנופיות הכופרה משתוללות וגורמות לנזקים חסרי תקדים.

למרות העלייה בפשיעה ניתן לציין לחיוב הצלחות ממשיות של גורמי אכיפת חוק ברחבי העולם, בהובלת ה-FBI והאינטרפול, שפעלו נמרצות להביא לדין פושעי סייבר ולנטרל תשתיות פשיעה שמאפשרות את התקיפות הללו: שרתי תקיפה, בוטנטים, שירותי אכסון, מרקטפלייסים, שירותי הלבנת כספים ועוד. חלק מהכנופיות ירדו למחתרת בשל הפעילות הנמרצת הזו, וחלקן חזר לסורו תחת ״מיתוג״ אחר, אבל המסר הברור הוא שגורמי האכיפה (בתמיכה של מדינות המערב שמקצות לכך משאבים רבים) מחריפים את המאבק בפשיעה המקוונת.

באשר לסייבר ההתקפי, הוא ״כיכב״ בכותרות השנה, כשארה"ב מובילה מאבק ביצרנים של שירותים וכלים כאלו שלטענתה פוגעים באינטרסים אמריקאיים ובחוסר העיתונות וזכויות אדם ברחבי העולם.

בישראל – מלחמה אינטנסיבית מול איראן

ומה קורה בישראל? בזירה המקומית, אומר רודיס, חווינו השנה מלחמת סייבר אינטנסיבית מול איראן. ״יריית הפתיחה״ של הסבב הזה נורתה אמנם כבר בשנה שעברה (מתקפה על חברת הביטוח שירביט וגופים נוספים), אולם השנה המאבק הזה ״עלה מדרגה״ (ובמובנים רבים עלה על פני השטח) – ישראל (לפי מקורות שונים) תקפה מערכי תחבורה ציבורית, תחנות דלק ובתי כלא באיראן, שמצדה הגבירה את פעילות של קבוצת אגריוס ומערכים נוספים שפעלו פה כנגד גופים בארץ. חלק מהתקיפות האיראניות מתחזות לכופרה, ומקצתן מבצעות גניבה מתמשכת של מידע רגיש. הפעילות הזו באה לשיא בתקיפה של אתר ״אטרף״ שהביאה לחשיפה של אלפי משתמשים מהקהילה הלהט"בית.

בזירת הפשיעה אירעה השנה תקרית חמורה במיוחד כשבית החולים ״הילל יפה״ בחדרה נפגע ממתקפת כופרה. המדינה סירבה לשלם את הכופר הנדרש ובית החולים הושבת וחזר לפעילות מלאה רק לאחר זמן ממושך.

המתקפות הללו, בין אם מקורן בתוקפים מדינתיים או בפושעי סייבר הביאו את הרגולטורים במדינה ״לגדל שיניים״ ולהתייחס בחומרה לארגונים שנפגעו בתקיפות הללו. כך ראינו את הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, קונס את שירביט ב-10,720,000 שקל על הפרות רגולטוריות, ואת הרשות להגנת הפרטיות חוקרת וקונסת חברות וגופים שונים שלא עומדים בהנחיות שמירה על הפרטיות (בעיקר בגלל שלא עשו די להגן על מידע רגיש של לקוחות שנמצא ברשותם).

מעוניינים לפתוח תיק עוסק פטור במע"מ ובמס הכנסה? כבר אין צורך להגיע למשרדים. רשות המסים משיקה שירות מקוון המאפשר לעוסקים פטורים חדשים לפתוח תיק באתר הרשות, בכל מערכי המס הנדרשים, ביישום אחד ומבלי להגיע פיזית למשרדים. השירות החדש, שעתיד לתת מענה לכ-45,000 עוסקים פטורים בשנה, הושק במסגרת המדיניות שמוביל מנהל הרשות, ערן יעקב, לקדם ולהרחיב דיגיטציה של השירותים שמעמידה הרשות לעסקים ולציבור.

עסקים הזכאים על פי חוק מע"מ להירשם כעוסק פטור יכולים כעת להגיש בקשה מקוונת לפתיחת תיק ברשות המסים באופן עצמאי, באתר רשות המסים, לאחר הזדהות וכניסה למערכת. היישום מאפשר את הגשת המסמכים הנלווים הנדרשים לצורך הגשת הבקשה, באמצעות סריקתם במערכת המקוונת ובכך מייתר את הצורך בהגעה פיזית למשרדי המס. לאחר בדיקת הבקשה ואישורה, תבוצע פתיחה של התיקים באופן אוטומטי ומיידי במערך מע"מ, במערך מס הכנסה וגם במערך הניכויים.

השקת  השירות החדש הינה כאמור חלק ממהלך נרחב של רשות המסים להנגשת פעולות ושירותים מקוונים לציבור, במסגרתו הושקו לאחרונה מהלכים נוספים כמו תיאום מס באופן מקוון, החזר מס לשכירים באופן מקוון, דוח מקוון מלא, שומה אוטומטית במיסוי מקרקעין ועוד.

מערכת ההוצאה לפועל והמרכז לגביית קנסות יוכלו מעתה להעביר מידע לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. זאת בעקבות אישור של ועדת השרים לענייני חקיקה להצעה לתיקון חוק איסור הלבנת הון. תיקון החוק יאפשר את העברת המידע בין הגופים במקרים בהם מתעורר חשש לניצולן לרעה של מערכות אלו להלבנת הון ו/או מימון טרור באמצעותם, וזאת לאור זיהוי מקרי עבר.

מערכת ההוצאה לפועל והמרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות מקבלים תשלומים וגובים חובות בהיקפים גבוהים, כחלק ממילוי תפקידם. לצד זאת, לעיתים מנצלים עבריינים את המערכות האלו לטובת הלבנת הון או מימון טרור, בחסות המדינה.

 עד כה, חובת הסודיות לא איפשרה מאפשרת לפקידי גופים אלו להעביר מידע לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, גם במקרים בהם הם זיהו חשש משמעותי לניצולם לרעה לפעילות בלתי חוקית במסווה של תשלום חוב פיקטיבי. כלומר, עד כה התשתית החוקית אפשרה מצב אבסורדי, בו עבריינים וטרוריסטים יכולים להשתמש במנגנוני המדינה לצורכי הלבנת הון, מבלי שגופי המדינה יוכלו להתריע על כך, בשונה מהמצב בכל גוף פיננסי אחר.

כעת כאמור, בעקבות תיקון החוק, רשות האכיפה והגבייה תוכל להעביר דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במקרים בהם זוהה חשד לניצול המערכת לרעה למטרות הלבנת הון או מימון טרור.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור היא יחידת מודיעין פיננסי שתפקידה לאתר נתיבי כספים שמשמשים עבריינים להלבנת הון ולמימון ארגוני טרור. לשם כך, גורמים רבים בסקטור הפרטי והציבורי מעבירים לרשות מידע על פעולות פיננסיות בעלות מאפיינים חריגים ומעל לסף מסוים, בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק.

כדי להגן באופן מירבי על פרטיותם של אזרחי ישראל, תיקון החוק לא יחול על כל גוף ציבורי המקבל תשלומים, אלא רק על המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות וכן מערכת ההוצאה לפועל ברשות האכיפה והגבייה, ורק במקרים בהם זוהה חשש לניצול למטרות הלבנת הון או מימון טרור.

לדברי ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, "מטרת תיקון החוק היא לחסום נתיב הלבנת כספים בחסות המדינה, וזאת לאחר שגילינו יחד עם רשות האכיפה והגבייה כי תחום זה מנוצל לרעה על ידי עבריינים במסווה של גביית חובות לגיטימיים. הצעת החוק תאפשר לנו ולרשות האכיפה והגבייה לעבוד בשיתוף פעולה הדוק, תוך הקפדה מרבית על עקרונות הגנת הפרטיות".

החיים שלנו סובבים סביב ביטוחים, בין אם מדובר על ביטוח רכב, ביטוח מבנה או ביטוח נסיעות. מצד אחד, הביטוחים הם כלי מאוד חשוב שאנחנו חייבים לשמר אותם ולדעת לבטח את עצמנו בעזרתם. מצד שני, אנחנו לא רוצים לשלם הון עתק עבור ביטוחים שלאו דווקא נשתמש בהם. אז תחילה נזכיר, מלבד לביטוח חובה לרכב אין שום ביטוח שאתם חייבים על פי חוק לבטח את עצמכם. אנחנו כאן כדי להעניק לכם את כל הכלים החשובים ביותר עבור הוזלת מחיר ביטוח.

 

איך עובד הביטוח?

חברת ביטוח היא חברה גדולה בעלת מספר רב של מבוטחים. החברה לוקחת על עצמה את הסיכון בו חלילה תצטרכו להפעיל את הביטוח. מכיוון שלאדם הממוצע את אין ההון העצמי הגבוה בכדי לבטח את עצמו, יש חברות אשר בעצם לוקחות את הסיכון שיקרה לכם משהו, ובתמורה לסיכון הזה הן גובות מכם סכומים כאלה ואחרים. כל הביטוחים שאנחנו מכירים הם ביטוחים שהם למעשה אופציה ולא חובה מצד המבוטח. יש רק ביטוח אחד שהוא ביטוח חובה, והוא ביטוח הרכב. יש כמובן גם את ביטוח הבריאות הבסיסי שהוא חובה בארץ, אך לא בעולם כולו.

 

הסיבה לכך שביטוח רכב חובה הינו ביטוח חובה היא סיבה מאוד מדויקת. כאשר אתם מבטחים את עצמכם בביטוח חובה, אתם לא רק מבטחים את עצמכם אלא את כל מי שכלול בתאונה. זאת אומרת, הביטוח הוא יותר כלפי מה יקרה אם אתם חלילה תפגעו במישהו. אם עכשיו אתם ברכב ופגעתם ברכב אחר, ביטוח חובה מכסה הוצאות של נזקי גוף כלפי כל המעורבים בתאונה. ולכן, על פי חוק אתם חייבים לבטח את עצמכם בביטוח חובה כדי שלא תגיעו למצב בו אין לכם את הסכום לשלם עבור נזקים שגרמתם לאחר.

 

הוזלת מחיר ביטוח

יש מגוון דרכים בהם אתם יכולים להוזיל את מחיר הביטוח שלכם, לא משנה מהו. הדבר הראשון הוא בחירת מסלול, ברגע שיש לכם מסלול בו אתם בוחרים תוכלו להוזיל את מחיר הביטוח. לדוגמא, כאשר אתם רוכשים ביטוח מבנה ותכולה כאחד המחיר יהיה נמוך יותר מאשר רכישה של ביטוח יחיד. עוד דרך להוזיל את מחיר הביטוח היא באמצעות בדיקת הזכאות שלכם. אם ניקח לדוגמא את עולם הרכבים, מי שיש לו עבר נקי זכאי להוזלה במחיר הביטוח. כמו כן, יש הנחות למגוון רחב של האוכלוסייה. לדוגמא, אנשי קבע זכאים להנחה, סטודנטים, מורים, חיילים ואפילו מגזרים שונים. הקטע הוא שאתם צריכים לדעת למה אתם זכאים, החברה עצמה לא תציע את זה מטעמה ברוב המקרים. עוד דרך להוזיל את מחיר הביטוח היא באמצעות השוואת ביטוחים. הוזלת מחיר ביטוח באמצעות אתר של השוואת ביטוחים עובד בצורה הבאה:

 

השוואת ביטוחים נועדה כדי לתת ללקוח אומדן לגבי המחיר אותו הוא משלם ולהציף את התחרות שיש בתחום. תחום הביטוחים הוא תחום שיש בו המון תחרות, וככל שהתחרות יותר גלויה לעין של הלקוח, ככה המחיר אותו תשלמו יהיה נמוך יותר. ברגע בו אתם מגיעים לאתר השוואת ביטוחים אתם יכולים לסנן את כל האופציות שלא רלוונטיות אליכם. האתר עצמו מסנן חברות שאינן מוכרות או חברות אשר אינן מתאימות לפרטים אותם הזנתם.

 

כמו כן, הרבה חברות ביטוח מציעות הוזלת מחיר ביטוח באמצעות ביטוח אונליין. אתר השוואת ביטוחים מעניק לכם את האופציה לראות את חברת הביטוח הרלוונטית ביותר ודרך האתר כבר לבטח אונליין לפי המחיר המשתלם והמסלול הנכון ביותר]

 

רשות המסים מאריכה את תוקף הטבות המס בעסקאות של תמ"א 38. על פי ההחלטה, בעלי דירות ויזמים שהתקשרו במסגרת תכנית תמ"א 38 יוכלו להמשיך ליהנות מהטבות מס שתוקפן יפוג ב-31 בדצמבר 2021, אם הסכמי המכר ביניהם נחתמו לפני פקיעת תוקף ההטבות, אך הבנייה בפועל תחל רק לאחר פקיעת תוקפן.

כידוע, במסגרת תמ"א 38 מתקשרים יזמי בנייה עם בעלי דירות בבניינים לצורך ביצוע עסקה שבמסגרתה מוכרים הדיירים ליזם את זכויות הבנייה הנוספות בבניין, בתמורה לחיזוק הבניין הישן או הריסתו ובנייתו מחדש בהתאם להוראות תמ"א 38. על פי חוק מיסוי מקרקעין, בעלי הדירות זכאים להקלה משמעותית בתשלום מס שבח על התמורה שמעניק להם היזם בתמורה לזכויות הבנייה הנוספות. כמו כן, נקבע כי יום המכירה יחול רק לאחר התקיימות התנאים המתלים שבהם הותנו הסכמי המכר ולא ביום החתימה של הסכמי המכר עצמם. קביעה זו מאפשרת ליזמים ולבעלי הדירות לדחות את תשלום מס השבח ומס הרכישה בגין העסקה.

פרק זה נוסף לחוק במסגרת הוראת שעה שתוקפה יפוג בסוף השנה האזרחית. עם התקרבות מועד פקיעת התוקף של הוראת השעה, נוצרה אי ודאות בנוגע לעסקאות שנחתמו לפני פקיעת תוקפה של הוראת השעה אך התנאים המתלים שבהם הותנו יתקיימו רק לאחר פקיעת תוקפה של הוראת השעה.

לכן, מפרסמת כעת רשות המסים עמדה רשמית, שלפיה ההטבות הניתנות יחולו גם על עסקאות שנחתמו לפני פקיעת תוקפה של הוראת השעה, אשר התנאים המתלים לקיומן יתקיימו רק לאחר פקיעת תוקפה של הוראת השעה הנ"ל.

עם זאת, החלת ההטבות מותנית בעמידה במספר תנאים מצטברים: על העסקה להיחשב לעסקה במסגרת תכנית תמ"א 38, הסכם המכר נחתם לפני ה-31 בדצמבר 2021, והיזמים ובעלי הדירות עמדו בחובת ההודעה והדיווח הקבועים בסעיף 49לב2 לחוק מיסוי מקרקעין, על הסכמי המכר לכלול תנאים מתלים שלא התקיימו ולא צפויים להתקיים עד ה-31 בדצמבר 2021 ועל כל הצדדים לעמוד בכל התנאים המצוינים בפרק 5 לחוק.

שליש מהחיסכון הפנסיוני של תושבי מדינת ישראל מוחזק בתשואה מובטחת. יתר הכספים מושקעים על ידי קרנות הפנסיה באופן חופשי בשוק ההון, לפי שיקול דעתם של מומחי הקרנות. הבטחת התשואה נועדה לוודא שגם במקרה של מפולת בשוקי ההון, כספי החוסכים לא ייפגעו בצורה דרמטית. (מהי קרן פנסיה – ראו כאן)

את הבטחת התשואה מספקת המדינה לקרנות, ובמשך שנים רבות היא עשתה זאת באמצעות אג"ח מיועדות. אולם, חוק ההסדרים של תקציב 2021-2022 הביא איתו רפורמה באופן שבו תובטח התשואה של החוסכים בקרנות הפנסיה בישראל.

מאז שנת 2003 הנפיקה המדינה לקרנות הפנסיה, הן החדשות והן הוותיקות, איגרות חוב מיועדות בריבית שנתית של 4.86% בשיעור של 30% מנכסיהן הכספיים. את שאר כספי החיסכון השקיעו הקרנות באופן חופשי בשוק ההון.

אגב, ההחלטה על הנפקת האג"ח המיועדות במתכונת זו היוותה גם היא סוג של רפורמה בשעתה לאחר שעד אותו זמן הונפקו לקרנות הוותיקות אג"ח מיועדות בריבית של 5.56% עבור 93% מנכסיהן, ואילו לקרנות החדשות הונפקו אג"ח נושאות ריבית של 4.8% עבור 70% מנכסיהן.

הרפורמה החדשה

כעת, הרפורמה החדשה שכלולה בתקציב 2021-2022 ואמורה להיכנס לתוקף ביולי 2022 מבטלת לחלוטין את השימוש באג"ח המיועדות ומכניסה במקומן מכשיר חדש. כלומר, האוצר ימשיך להבטיח את התשואה של 30% מכספי החיסכון הפנסיוני, אבל בדרך אחרת.

על פי המנגנון החדש, כל כספי קרנות הפנסיה יושקעו בשוק ההון, כאשר 30% מהם יזכו לתשואה מובטחת של 5.15% בשנה (צמוד למדד). אם התשואה השנתית שהושגה בנוגע לסכומים שהושקעו בשוק ההון תהיה נמוכה מ-5.15%, המדינה תשלים לקרנות הפנסיה את ההפרש כדי להבטיח תשואה של 5.15%. אם התשואה תהיה גבוהה מ-5.15%, ההפרש יועבר לקרן שתוקם לשם הבטחת תשואה עתידית.

ההתחשבנות של המדינה מול הקרנות תתבצע פעם בחמש שנים כדי למנוע אפשרות ששנה בעייתית מבחינת התשואות תזעזע את המערכת.

 

פנסיה – מה זה? איך חוסכים לפנסיה? מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני? כמה לחסוך כל חודש? ועוד

פנסיונרים, שימו לב: דמי הניהול בקרנות ייחתכו מ-0.5% ל-0.3%

מחשבון פנסיוני

 

 

 

מאות יחידות דיור חדשות ייבנו בשכונת נווה עופר בתל אביב.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, בראשות אדר' דניאלה פוסק, החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית בשכונה. התוכנית כוללת הקמת שלושה מתחמי מגורים ובהם 1,470 יחידות דיור שיוקמו ב-6 מגדלים של 30 קומות שישלבו מסחר ותעסוקה בקומת הקרקע, וב-6 מבני מגורים עד 10 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-250 יוקצו עבור דירות קטנות. במרכז כל מתחם, יוקצה שטח פתוח לרווחת התושבים.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת מבני ציבור וכן מבנה דיור מוגן ובו 200 יחידות דיור שיוקם בחלקו הצפוני של הפרויקט.  כמו כן, התוכנית כוללת שדרוג של המרחב הציבורי, במסגרתו יורחבו מדרכות לאורך רחוב תל גיבורים ויוקמו שבילים עבור הולכי רגל ואופניים.

התוכנית ממוקמת בחלקו המזרחי של שכונת נווה עופר במתחם הרחובות- תל גיבורים, דקל, מאיר גרוסמן וזלמן שז"ר.

כיום מצויים במתחם 21 מבני שיכון בני 3-4 קומות, הכוללים 420 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

בהיבט התחבורתי, התוכנית נמצאת בסמוך ל"קו הירוק" של הרכבת הקלה ובסמוך לקו "מהיר לעיר" שיוקם על רחוב תל גיבורים.

לדברי יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, אדר' דניאלה פוסק, "מדובר בתוכנית התחדשות עירונית משמעותית, אשר מייצרת דופן עירונית לרחוב תל גיבורים, תוך חידוש ושדרוג מערך השטחים הפתוחים, וחיבור השכונה כולה אל פארק בית הבילויים שמעל נתיבי איילון".

2021 מסתמנת כשנת שיא ביצוא הסחורות והשירותים מישראל. על סמך תחזית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה המבוססת על תחשיבים שונים של נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, צפוי היצוא מישראל להסתכם בשנת 2021 בלפחות 135 מיליארד דולר, מדובר בגידול חסר תקדים של לפחות 18.5% לעומת שנת 2020, בה הסתכם  היצוא בכ-114.3 מיליארד דולר. על פי הערכות זהירות, צופים במינהל סחר חוץ כי בקצב גידול זה, היצוא אף צפוי להתקרב לרף 140 מיליארד דולר.

 במינהל מציינים עוד כי שנת 2021 הינה שנת שיא בהיבט נוסף, הנוגע לעובדה שלראשונה, יצוא השירותים עולה על יצוא הסחורות וצפוי להוות כ-51% מכלל היצוא הישראלי לעומת 49% ליצוא הסחורות.

שתי המגמות המשמעותיות ביותר שתרמו לשינוי מאזן הכוחות בין הסחורות לשירותים,  הן גידול משמעותי של ענפי ההייטק ביצוא הישראלי והגידול המשמעותי של יצוא שירותי תחבורה שקפצו השנה בכ-138%. עם זאת, מבהירים במשרד הכלכלה, יש לזכור שלגבי שירותי התחבורה, הגידול נובע בחלקו מהקפיצה בעלויות התובלה ברחבי העולם ומהעובדה שהשנה אליה הנתונים מושווים היא שנת קורונה שפגעה בשרשרות האספקה ברחבי העולם.

גם בגזרת הסחורות ניתן לראות מגמת התאוששות לאחר מספר שנים של סטגנציה, ויצוא הסחורות צמח ב-2021 בכ-15%, גידול שלא נראה כמותו בשנים האחרונות. הסקטורים המובילים ביצוא הסחורות הם מיכון ומכשור אלקטרוני, מוצרי תעשיות הכימיקלים והתרופות וציוד אופטי ורפואי. מדינות היעד המובילות ליצוא: ארה"ב, סין, הולנד, טורקיה וגרמניה.

לדברי שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, "כלכלה יציבה וצומחת היא זאת שמאפשרת עמידה באתגרים רבים, המאפיינת את ישראל. מערכי הליווי והסיוע של מינהל סחר חוץ בישראל וב-55 מוקדי הפעילות הכלכלית ברחבי תבל, ימשיכו לעמוד לצד התעשייה והסקטור העסקי ויובילו גם ב-2022 את פעילות קידום היצוא ומשיכת ההשקעות הזרות לישראל".

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, הוסיף: "שנת 2021 עתידה לשבור שיאים ביצוא הישראלי ומרכיביו. חשוב לזכור כי השיא האחרון ביצוא נרשם בשנת 2019, אז הסתכם היצוא בכ-117.5 מיליארד דולר, כך שלא מדובר בתיקון לאחר שנת קורונה אלא בצמיחה משמעותית ברורה בהיקפי היצוא הישראלי. צמיחה זו באה חרף העובדה שסקטור התיירות טרם חזר לפעילות מלאה בשנה האחרונה ועל אף שאתגרי הקורונה בשוקי היעד נמשכים ואף גוברים לאחרונה".

 

הלחצים האינפלציוניים צפויים להתמתן בשנה הקרובה ושיעור האינפלציה צפוי לרדת, אך האינפלציה צפויה להישאר מעל ליעדה במהלך רוב שנת 2022. כך מעריכים הכלכלן הראשי ד"ר גיל בפמן ואסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, דודי רזניק. לדבריהם האינפלציה תתמתן על רקע הצפי להתמתנות עליית רכיב האנרגיה, אשר אף עלול לרדת במידה מסוימת על רקע אספקת הנפט מהמאגרים האסטרטגיים של ארה"ב ומדינות אחרות הצורכות נפט, לצד הצפי להתמתנות הלחצים האינפלציוניים הנובעים משיבושי אספקה ומחסור בחומרי גלם. עם זאת, המחסור בעובדים צפוי להביא לעליית השכר בחלק מהמדינות אשר יתמכו במידה מסוימת באינפלציה, כך שהיא לא תיעלם לגמרי.

לדברי בפמן ורזניק, האינפלציה במדינות המפותחות המשיכה לעלות בראשית הרבעון האחרון של 2021, לאחר שהייתה במגמת עלייה ברבעונים השני והשלישי של 2021 ובמספר רב של מדינות היא הגיעה מעבר ליעדה. שיעור האינפלציה בארה"ב עלה בחודש נובמבר לשיעור שנתי של 6.8%, השיעור הגבוה ביותר מיוני 1982, ובגוש האירו האינפלציה הגיעה בנובמבר לשיעור שנתי של 4.9%. ב-OECD, שיעור האינפלציה עלה באוקטובר לשיעור שנתי של 5.2%, השיעור הגבוה ביותר מפברואר 1997. זאת, על רקע עליית רכיב האנרגיה בשיעור שנתי של 24.2%, בהשוואה לעלייה בשיעור שנתי של 18.9% בספטמבר, לצד עליית מחירי המזון בשיעור שנתי הזהה לזה של ספטמבר (4.5%). אינפלציית הליבה ב-OECD ללא מזון ואנרגיה, עלתה באוקטובר בשיעור שנתי של 3.5%.

 באשר למדיניות הריבית של הבנקים המרכזיים בעולם מוסיפים בפמן ורזניק כי הלחצים האינפלציוניים ממשיכים לחזק את העמדה הזמנית היותר ניצית של הבנקים המרכזיים. אולם, האטת קצב הצמיחה לצד עליית התחלואה, המגבירה את אי הוודאות בשוק, צפויה למתן את הידוק המדיניות של מרבית הבנקים המרכזיים, בדגש על הבנקים המרכזיים בדרום אמריקה. במרבית המדינות בהן האינפלציה מצויה ברמה הגבוהה משמעותית מהיעד שיעור החוב של משקי הבית מהתוצר אינו גבוה, כך שהבנק המרכזי יכול להעלות את שיעור הריבית במטרה לרסן את הלחצים האינפלציוניים. אולם, במדינות כמו אוסטרליה, הולנד, קנדה ודרום קוריאה שיעור האינפלציה גבוה ויחד עם זאת גם שיעור החוב של משקי הבית מהתוצר גבוה, כך שהעלאות הריבית עלולות לסכן את משקי הבית. לכן, צפוי שהבנקים המרכזיים במדינות אלה יימנעו מהעלאות ריבית משמעותיות נוספות.

 

 

השפעת גל התחלואה הנוכחי על פעילות המשק בינתיים לא משמעותית. כך מעריך אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. לדבריו, האינדיקטורים הכלכליים המיידיים הושפעו בינתיים רק בצורה קלה מהגל החדש של התחלואה, כמו למשל ההוצאות בכרטיסי אשראי להוצאות בחו"ל.

עוד אומר ז'בז'ינסקי כי גם בעולם השפעת הגל הנוכחי של התחלואה על הפעילות הכלכלית בינתיים לא נראית דרמטית, ולפי הערכות המדענים ולפי הנתונים בשטח השלכות האומיקרון על הפעילות הכלכלית לא צפויות להיות חמורות יותר מאשר ההשלכות של הזנים הקודמים של המגפה.

הנזקים לשווקים היו גם יחסית מתונים. ההתרחקות המקסימלית של S&P 500 מהשיא בגל הנוכחי הייתה עד עתה כ-4%, פחות מאשר בגלים הקודמים של התחלואה בארה"ב. מדד MSCI World Ex US ירד הכי רחוק מהשיא בכ-7%. בהתחשב בעובדה שלא רק הווירוס השפיע על השווקים אלא גם התפנית במדיניות ה-FED, שוק המניות עדיין מחזיק מעמד די טוב.

עוד לגבי ארה"ב, אומר ז'בז'ינסקי כי המעגל האינפלציוני במשק האמריקאי של הביקושים שמובילים לעליות מחירים ומזינים עלייה בשכר מתרחב. המשך עליית מחירים בקצב גבוה מאיים בסופו של דבר לשחוק את כוח הקנייה של הצרכנים ולפגוע בצמיחה. לדבריו, לא נראה שהצמצום במדיניות המוניטארית המתוכנן בשנה הקרובה על ידי ה-FED מספיק כדי לבלום מנגנון התרחבות האינפלציה, ולהערכתו יידרשו צעדים נחרצים יותר.

הסיכון הגדול לפגיעה מהתחלואה – בסין

ז'בז'ינסקי מעריך כי הסיכון הגדול ביותר לפגיעה בפעילות מגל התחלואה הנוכחי נמצא בסין. השילוב בין הדבקות מהירה של האומיקרון, חוסר יעילות של החיסון הסיני נגדו ומדיניות אפס תחלואה שנוקטים השלטונות עלול להביא במהירות לשיתוק בפעילות בחלקים נרחבים של המדינה ולהחמיר עוד יותר את השיבושים בשרשרות ההספקה.

ברמת המאקרו המקומי אומר ז'בז'ינסקי כי שוק העבודה ממשיך להתהדק, כאשר שיעור התעסוקה בחודש נובמבר עלה ל-60.2% לעומת 60.8% בנובמבר 2019 ושיעור האבטלה הכולל ירד מ-7.0% ל-6.5%.

סך הפדיון הריאלי במשק נמצא ברמה שלולא המגפה היה צפוי להגיע אליה רק ב-2023. לפי המגמה שהייתה לפני המשבר, סך הפדיון של ענפי המשק במחירים קבועים היה אמור בעת זו להיות נמוך בכ-8% לעומת הפדיון בפועל. במיטב דש מציינים כי הגידול הממוצע בסך הפדיון במחירים קבועים בשנים 2016-2019 היה כ-5% בשנה, כך שהמצב הנוכחי מקדים את זמנו בערך בשנה וחצי. ברמה ענפית, הפדיון הנוכחי עוקף את המגמה בשיעור הגבוה ביותר בענף פעילויות הנדל"ן בפער של כ-60%. מצב זו ממחיש התחממות יתר משמעותית בתחום זה שמעלה סיכון לענף ולמשק כולו. מבין הענפים האחרים שצומחים בפער גדול מעל המגמה בולטים ענפי הפיננסים, המסחר ותחומי ההיי טק.