לידר ולאומי מפרסמים סקירות מאקרו שבועיות ובהן חוזים שני הגופים שלא יהיו העלאות ריבית משמעותיות בשנת 2019.
בלידר צופים העלאת ריבית אחת בשנת 2019. בלידר מעריכים כי הבנק המרכזי האמריקאי מפסיק להעלות את הריבית על רקע סימני התמתנות בפעילות הכלכלית. התמתנות זו צפויה גם להשפיע על הסביבה הכלכלית בישראל ולכן גם על המדיניות המוניטארית בישראל. בנוסף, הדולר עשוי להיחלש ברגע שהפד משדר שהוא מפסיק להעלות את הריבית. בנוסף, בלידר לא צופים פיחות משמעותי בשקל ועקב כך, סביבת האינפלציה בישראל תישאר נמוכה(סביב הגבול התחתון של יעד), זאת למרות מעט לחצי שכר במשק. ברור שהקריסה במחירי הנפט בעולם תתרום להתמתנות האינפלציה.
בסביבה זו, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית עוד פעם אחת ברבעון ב' 2019 ואחר כך ישמור על יציבות בריבית. הנגיד החדש צפוי להקדיש את הרבעון הראשון ללמוד היטב את הנושא המוניטארי.
בלאומי אומרים העלאת הריבית על ידי בנק ישראל, הפתיעה בעיקר בעיתוי שלה על רקע הערכת חטיבת המחקר האחרונה של בנק ישראל שדחתה את העלאת הריבית לשנת 2019 ונתונים שפורסמו לאחרונה התומכים בדחייה זו.
כלכלני לאומי, כזכור, צפו שבנק ישראל לא יעלה את הריבית, ועכשיו הם מזהירים, כי העלאת הריבית על-ידי הוועדה המוניטארית, חרף עדכון רק לאחרונה של תחזית חטיבת המחקר, ובהעדר מידע מהותי חדש אשר פורסם מאז עדכון התחזית, עלולה לצמצם מאוד בעתיד את המשקל הניתן על ידי גופי חיזוי וגורמים אחרים לתחזית זו – מצב אשר עלול גם לפגוע בתקשור המסרים, אשר חשיבותו רבה בשיקוף המדיניות המוניטארית לציבור.
בלאומי אומרים עוד, כי למרות העלאת הריבית על ידי בנק ישראל, נתוני המקרו אינם תומכים במהלך מהיר של העלאות, וייתכן שלאורך שנת 2019 נראה העלאה אחת או שתיים לכל היותר.
לידר על העלאת הריבית – "כפי שחזינו" העלאת ריבית נוספת ברבעון השני של 2019
לאומי – העלאת הריבית מפתיעה בעיתוי שלה
עוד חברת קנאביס רפואי בדרך לבורסה. הקנאביס הרפואי הוא הטרנד החם בשווקים ועכשיו מודיעה חברת פארמוקן, מחלוצות תעשיית הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם,כי תתמזג לתוך החברה הציבורית מדיקל.
לפארמוקן נתח שוק דומיננטי בישראל של כ-14%, והיא מעניקה שירות שוטף לכ-4,500 מטופלים בחודש ומציגה גידול עקבי דו ספרתי ברווח הנקי. לחברה שיתופי פעולה בינלאומיים המבוססים על מחקר ופיתוח של החברה, הידע וניסיון רב השנים.
במסגרת העסקה מדווחת פארמוקן כי היא צפויה לסיים את שנת 2018 עם הכנסות משוערות של כ-14 מיליון שקל, רווח תפעולי של כ-4.2 מיליון שקל (כ-30% מסך ההכנסות) ורווח נקי של 3.2 מיליון שקל (כ-23% מסך ההכנסות).
בהתאם להסכם שנחתם, מדיקל תרכוש את מלא (100%) הון המניות של חברת פארמוקן, אשר יהוו כ- 72.24% מהונה של מדיקל. ההסכם כולל את העברת כלל הפעילות והידע של פארמוקן למדיקל, ובכלל זה מגוון הפעילויות של החברה בשרשרת הערך בתחום הקנאביס בריבוי, גידול, עיבוד, ייצור ומכירה של מוצרי קנאביס לשימוש רפואי וכן ייצור ופיתוח עצמי של מוצרים נלווים ופורמולציות ייחודיות, סדרת מוצרים בתחום הפארמה לטיפול בכאבים כרוניים וסדרת מוצרים בתחום הקוסמטיקה, שיתופי הפעולה הבינלאומיים, פעילות המו"פ והמחקר קליני בתחום של מחלת עור נפוצה וחסרת מזור.
בהתאם לדיווחיה האחרונים של מדיקל בקופתה של חברת מדיקל מזומן בהיקף של 12.3 מיליון שקל.
בעלי המניות הגדולים כיום במדיקל הינם החברות ווליו בייס עם 27% וסייבל השקעות עם 16%.
פארמוקן פועלת מעל עשור בתחום הקנאביס הרפואי והינה אחת משמונה החברות היחידות בישראל בעלות רישיון פעיל ממשרד הבריאות לגידול קנאביס רפואי והפצתו למטופלים בישראל. החברה מגדלת ומשווקת מגוון זנים של צמח הקנאביס, מפתחת זנים ייחודיים, פועלת בתחום מיצוי שמנים מצמח הקנאביס וייצור חיצוני של מוצרים גמורים בהתאם לתקני ה-GMP. כמו כן, לפארמוקן ידע נרחב בייצור עצמי של שמנים ושמן חצי מוצק.
לפארמוקן חוות גידול בצפון הארץ, ליד נצרת, המשתרעת על פני שטח של כ-20 דונם, מתוכם כ-10 דונם משמשים לגידול שוטף של כ-3.5 טון קנאביס מעובד (10-12 טון קנאביס לפני עיבוד) באמצעות חקלאות שהינה בקדמת הטכנולוגיה. ביתרת השטח, אשר אינו משמש לגידול השוטף, משתמשת פארמוקן לפעילויות נלוות לייצור מוצרי הקנאביס ולפעילויות משלימות לתחום הקנאביס, כגון: הקמת מערך ייצור לתרביות רקמה וייצור מכשור ייעודי לתעשיית הקנאביס המבוסס על ידע וניסיון רב שנים של פארמוקן.
בנוסף, לפארמוקן שיתופי פעולה בינלאומיים בתחומים מגוונים, באוסטרליה עם חברה ציבורית אוסטרלית (QBL) אשר לה רישיון לגידול וייצוא קנאביס מאוסטרליה וכן קשרי הפצה נרחבים של מוצרים קוסמטיים ותוספי תזונה באוסטרליה, באירופה ובמזרח הרחוק.
שיתוף פעולה במיזם בקמבודיה על פי מזכר הבנות חתום, המקנה לפארמוקן שיעור של 20% במיזם המשותף לאחר הקמתו ללא כל התחייבות להשקעה הונית מצידה. ייעודו של שיתוף הפעולה הינו הקמת אתר גידול in-door וחממות בתקן GAP ומפעל תעשייתי בקמבודיה של מוצרים בתחום הקנאביס הרפואי וייצואם למדינות אחרות, בכפוף לקבלת רישיונות לפעילויות אלו.
שיתוף פעולה ביוון על פי מזכר הבנות חתום, המקנה לפארמוקן שיעור של 20% במיזם המשותף לאחר הקמתו ללא כל התחייבות להשקעה הונית מצידה, עם אופציה להגדיל את חלקה עד ל-49% על בסיס השקעות הוניות במיזם. ייעודו של שיתוף הפעולה הינו הקמת אתר גידול in-door וחממות בתקן GAP ומפעל תעשייתי ביוון בדגש על ייצור בתקן GMP של מוצרים בתחום הקנאביס הרפואי לשוק המקומי וייצואם.
בתחום הפארמה, לפארמוקן סדרת מוצרים לטיפול בכאבים כרוניים וכן שמן חצי מוצק המטפלים בפגיעות עור. פארמוקן מספקת את מוצריה לכלל ההתוויות הרפואיות המאושרות על ידי משרד הבריאות לשימוש בקנאביס רפואי. במסגרת פעילות זו, משתפת פארמוקן פעולה עם בית חולים ומוסד אקדמי מובילים במסגרת מחקר קליני בתחום של מחלת עור נפוצה וחסרת מזור.
בתחום הקוסמטיקה, לפארמוקן סדרת מוצרים המבוססים על חומרים פעילים מצמח הקנאביס ועל למעלה מ-20 פורמולות ייחודיות בפיתוח עצמי, אשר חלקן מושתתות על טכנולוגיית היידרו-ג'ל ייחודית. מוצרים אלו משווקים במינונים המאפשרים מכירה בדלפקי חנויות מחוץ לישראל, במדינות המתירות מכירה ומהווים בין היתר בסיס לשיתופי הפעולה הבינלאומיים של פארמוקן.
בתחום המחקר והפיתוח, פועלת פארמוקן לפיתוח חומרי הדברה ייעודיים לגידול הקנאביס- באמצעות שיתוף פעולה עם מכון מיג"ל (מרכז ידע גליל עליון) בתחום הגנת הצומח, שנועד לפתח אמצעי הדברה ידידותיים משולבי הדברה ביולוגית; וכן משתפת פעולה עם מעבדה לחקר הסרטן של מוסד אקדמאי לבחינת השפעותיהם של זנים ומוצרי קנאביס שונים על תאים סרטניים במטרה לאפשר התאמת זנים למחלות.
מר גיל חובש, מנכ"ל פארמוקן, מסר: "אנו שמחים על השלמת ההסכם שיהפוך את פארמוקן לחברה ציבורית ויאפשר לה להאיץ באופן משמעותי את הצמיחה בשוק הישראלי ובשווקי היעד בחו"ל. לפארמוקן היצע מוצרים רחב ופעילות תעשייתית ענפה לאורך כל שרשרת הערך של מוצרי הקנאביס. מיצובה העיסקי הגבוה של פארמוקן אפשר לנו לחתום על מזכרי הבנות להסכמים אסטרטגיים באוסטרליה, קמבודיה ויוון ואשר עשויים לייצר לנו הזדמנויות עסקיות נוספות להרחבה משמעותית של פעילותנו ללא צורך בהשקעת מימון מצידנו. במקביל, ועל בסיס הידע והניסיון הרב שנצבר בחברה, אנו משקיעים במחקר ופיתוח להרחבת פעילותנו בתחום הפארמה והניסויים הקליניים".
מר עדו נויברגר, יו"ר מדיקל קומפרישין סיסטם, מסר: "אנו שמחים על חתימת ההסכם עם חברה צומחת ורווחית כפארמוקן, חברת קנאביס רפואי מהגדולות והמובילות בתחומה ובעלת אופק עסקי ויתרונות תחרותיים מובהקים. גילינו שותפים הגונים ומקצועיים והצלחנו לחתום על הסכם סופי הכולל מצגים ותחזיות המעידים על מיצובה העסקי הגבוה של פארמוקן ועל איתנותה הפיננסית".
אהוד ברק פותח דלתות לאינטרקיור: גייסה 45 מיליון שקל מבעל השליטה וקרן GMF בפרמיה של 37%
ההכנסות של רמי לוי ברבעון השלישי צמחו ב-9.3% לכ-1.4 מיליארד שקל; הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-29.8 מיליון שקל – ירידה לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, המכירות בחנויות זהות ברבעון עלו בכ-6.3%; המכירות למ"ר ברבעון עלו בכ-4%
בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עלו הכנסות רמי לוי ל-4.02 מיליארד שקל והרווח הנקי גדל בכ-10.2% לכ-98.2 מיליון שקל.
הרשת מפעילה כיום 49 סניפי דיסקאונט, כולל 3 סניפים בזכיינות, ועד תום שנת 2018 תפעיל בסך הכל 51 סניפי דיסקאונט; הרשת מזהה פוטנציאל להקמת 20 סניפי דיסקאונט נוספים באזורים חדשים בהם אינה פועלת, סניפים שלא ייצרו קניבליזציה לסניפי הרשת.
בחודש ספטמבר האחרון הושלמה העסקה לרכישת השליטה ברשת "קופיקס", המפעילה 118 בתי קפה ו-30 מרכולים.
רמי לוי, מנכ"ל רשת רמי לוי שיווק השקמה, אמר במקביל לפרסום התוצאות – "ברבעון השלישי של השנה הצגנו צמיחה בהכנסות הנובעת מהמשך ההצמדות שלנו לאסטרטגיה העסקית בה אנו דבקים לאורך כל הדרך – הצעת סל מוצרים באיכות גבוהה ובמחיר הזול ביותר, תוך הקפדה על מתן שירות מצוין ללקוחותינו.
"השחיקה בשיעורי הרווחיות ברבעון מיוחסת בעיקר להורדת המחירים לצרכן והעמקת המבצעים בחגי תשרי השנה, וכל זאת במסגרת מאמצנו לשמור על מיצובה של הרשת כזולה ביותר, ובכך גם אנו רואים את תרומתנו לציבור בהתמודדותו עם יוקר המחיה בישראל. אנחנו הרשת היחידה שמדווחת על ירידה ברווח הגולמי ברבעון השלישי מן הטעם שהאסטרטגיה שלנו היא להעמיד את הצרכן במרכז. אני מאמין כי כאשר אני מוזיל את המחירים ונותן לצרכן את האפשרות לבצע את הרכישות שלו לחג בזול – בסופו של דבר זה מטיב עם החברה – עובדה אנחנו רואים שיפור משמעותי במכירות חנויות זהות ובמכירות למטר.
"בחודש יוני האחרון, השקנו את המרלו"ג במודיעין הפרוס על שטח של כ-30 אלף מ"ר ומבוסס על טכנולוגיה מתקדמת, שתאפשר לרשת לשפר את הגמישות התפעולית, לתרום לחיסכון בעלויות ולתמוך בצמיחה העתידית של הרשת בשנים הבאות. בנוסף, המרלו"ג יאפשר לנו להגדיל את שיעור המכירות של המותג הפרטי מכ-20% מסך המכירות כיום לכ-30% תוך פרק זמן קצר.
"בימים אלה, אנו מיישמים את אסטרטגיית החדירה אל תוך מרכזי הערים – אסטרטגייה שתאפשר לנו להנגיש את סל המוצרים הזול ביותר למיליוני תושבים נוספים, שנכון להיום אין להם נגישות נוחה אל הרשת. בהתאם לכך, ברבעון השלישי של השנה השלמנו את רכישת השליטה ב"קופיקס גרופ", וכבר במהלכו שיפרנו את תנאי הסחר, התחלנו ביישום צעדי התייעלות והבאנו לשיפור חד בשיעור הרווח הגולמי של הרשת. אנו נפעל לשיפור הערך של קופיקס עבור מיליוני התושבים במרכזי הערים – נגדיל את מגוון המוצרים, נשפר את חזות הסניפים, נשנה את תמחיר המוצרים ובכוונתנו להרחיב את רשת המרכולים במרכזי הערים.
"לאחרונה, רשת רמי לוי השיקה מחדש את כרטיס האשראי של הרשת, המונה כיום כ-400 אלף כרטיסים. הכרטיס יעניק ללקוחותינו הטבות והנחות משמעותיות במגוון רחב של תחומים, ביניהם: צרכנות, תרבות ופנאי, סלולר ותיירות".
בכוונת הרשת לפתוח עוד 2 סניפי דיסקאונט חדשים עד סוף השנה בעיר אשקלון ובעטרות, ובכך להשלים פריסה של 51 סניפי דיסקאונט. בנוסף, החברה מזהה פוטנציאל להקמת כ-20 סניפי דיסקאונט נוספים באזורים חדשים בהם הרשת אינה פועלת.
כמו כן, בכוונת החברה להרחיב את פעילותה אל תוך מרכזי הערים ולהפעיל סניפים עירוניים, בשטח של 300 עד 700 מ"ר לכל סניף עירוני, הן באמצעות פתיחת סניפים חדשים והן באמצעות רכישת רשתות עירוניות פעילות.
בהתאם לאסטרטגיית החברה להרחבת המכירות המקוונות, בחודש אוגוסט האחרון, הודיעה החברה על התקשרות עם חברת קומנסנס רובוטיקס להקמת 12 מרכזים לוגיסטים רובוטיים, שיתנו שירות ומענה בתחום המכירות המקוונות ובפריסה ארצית. 2 המרכזים הראשונים יוקמו כבר בשנת 2019.
הרחבת הפעילות במותג הפרטי
המותג הפרטי מהווה היום כ-20 אחוז מהמכירות ובכוונת החברה להגדילו את מכירות המותג הפרטי ל-30% ממכירות הרשת.
פעילות כרטיסי אשראי – בחודש אפריל השנה הוקמה חברה חדשה (80% בידי רשת רמי לוי -20% בידי חברת ישראכרט) לתפעול כרטיסי האשראי ומועדון הלקוחות.
רבעון שלישי – ניתוח התוצאות
הרווח הגולמי של רמי לוי שיווק השקמה ברבעון השלישי של שנת 2018 עלה בכ-2.1% לכ-291.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-285.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי ברבעון השלישי של 2018 עמד על 20.82%, בהשוואה ל-21.87% ברבעון הקודם ובהשוואה ל-22.29% ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בשיעור הרווח הגולמי נבעה בעיקר מהעמקת המבצעים לקראת חגי תשרי במסגרת המאמצים לשמור על מיצובה של הרשת כזולה ביותר בהתאם לאסטרטגיה של החברה לשים את הצרכן במרכז ולהוזיל את המחירים. בנוסף, מהכרה בהוצאות המיוחסות להפעלת המרלו"ג במודיעין שהושק בחודש יוני האחרון ופעל במלואו במהלך הרבעון אך לא פעל במלוא תפוקתו.
הוצאות התפעול – שיעור הוצאות המכירה והשיווק והוצאות הנהלה וכלליות קטן ברבעון מכ-19.11% ברבעון המקביל אשתקד לכ-18.13% ברבעון הנוכחי. שיעור ההוצאות קטן כתוצאה מפעולות נרחבות לצמצום ההוצאות שבהם נקטה החברה.
הרווח התפעולי של רמי לוי ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכם בכ-38.1 מיליון שקל, בהשוואה לכ-39.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי ברבעון השלישי של 2018 עמד על 2.72%, בהשוואה ל-3.07% ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בשיעור הרווח התפעולי נבעה בעיקר מהקיטון האמור בשיעור הרווח הגולמי, שקוזז חלקית עם צמצום ההוצאות התפעוליות.
ה-EBITDA ברבעון השלישי של שנת 2018 עלה לכ-56 מיליון שקל (כ-4.0% מההכנסות), לעומת כ-55.3 מיליון שקל (כ-4.3% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.
בשורה התחתונה, רשת רמי לוי שיווק השקמה מסכמת את הרבעון השלישי של שנת 2018 עם רווח נקי בסך של כ-29.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-30.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
תשעת החודשים הראשונים של שנת 2018
ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 צמחו בכ-5.5% לכ-4.02 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-3.82 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד (לא כולל 3 סניפים הנמצאים בזכיינות). הצמיחה בהכנסות לצד עלייה במכירות חנויות זהות בשיעור של כ-2.55% כתוצאה מהשיפור בהבשלת הסניפים החדשים.
המכירות למ"ר בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 הסתכמו ב-47.08 אלף שקל למ"ר, בהשוואה ל-46.58 אלף שקל למ"ר בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח הגולמי של רמי לוי שיווק השקמה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 עלה בכ-3.4% לכ-864 מיליון שקל, בהשוואה לכ-835.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח הגולמי של הרשת בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד על 21.49%, בהשוואה ל-21.91% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בשיעור הרווח הגולמי הושפעה כאמור ממבצעים מעמיקים שנקטה החברה לקראת חגי תשרי וכן מהפעלת המרלו"ג במודיעין שעבד במלואו אך לא פעל במלוא תפוקתו.
הרווח התפעולי של רמי לוי בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 עלה בכ-3.2% לכ-127.2 מיליון שקל, בהשוואה לכ-116.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלה ל-3.16%, בהשוואה ל-3.05% בתקופה המקבילה אשתקד.
ה-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 עלה בכ-8.8% לכ-178.7 מיליון שקל (כ-4.44% מההכנסות), לעומת כ-164.2 מיליון שקל (כ-4.31% מההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד.
בשורה התחתונה, רשת רמי לוי שיווק השקמה מסכמת את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 עם גידול של כ-10.2% ברווח נקי לסך של כ-98.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ-89.3 מיליון שקל בבתקופה המקבילה אשתקד.
קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר של החברה הסתכמה בכ-629 מיליון שקל בסוף ספטמבר, בהשוואה לקופת מזומנים בהיקף של כ-395 מיליון שקל בסוף שנת 2017.
ההון העצמי של החברה עלה והסתכם בכ-475.4 מיליון שקל, וזאת לאחר חלוקה של דיבידנד בסך של כ-63 מיליון שקל מתחילת השנה. היום, לאחר אישור הדוחות הכספיים, הכריזה החברה על דיבידנד בסך של 22 מיליון שקל. מאז שהחברה הונפקה לציבור בחודש מאי 2007 ועד היום, הכריזה החברה על דיבידנד בסכום כולל של כ-854 מיליון שקל.
אירועים מהותיים בתקופת הדוח:
בחודש ספטמבר 2018, רשת רמי לוי שיווק השקמה השלימה את מימוש האופציה לשליטה ברשת בתי הקפה קופיקס גרופ בע"מ. רשת רמי לוי הגדילה את אחזקתה ברשת "קופיקס" מכ-20% לכ-50.01%, וזאת בתמורה למניות רמי לוי בשיעור של כ-1.38% מההון (אחרי ההקצאה), וזאת בנוסף לקבלת כ-30% ממניות חברת הבת "סופר קופיקס" ללא תמורה. רשת קופיקס מפעילה כיום כ-118 בתי קפה תחת המותג "קופיקס" וכ-30 מרכולים תחת המותג "סופר קופיקס".
בחודש מאי 2018, רשת רמי לוי שיווק השקמה הודיעה על השלמת העסקה לרכישת השליטה (50.01%) ברשת גוד פארם, וזאת בתמורה לכ-4.5 מיליון דולר. רשת גוד פארם הינה חברה פרטית המפעילה רשת של חנויות קמעונאיות בתחום הפארם ומונה 11 סניפים.
בחודש ינואר 2018, רשת רמי לוי שיווק השקמה חתמה על תוספת להסכם עם חברת ישראכרט לתפעול מועדון הלקוחות של רשת רמי לוי, לפיו תוקם חברה חדשה (תוחזק 80% בידי רשת רמי לוי ו-20% בידי חברת ישראכרט) שתנהל את תפעול כרטיסי האשראי ומועדון הלקוחות, תוך התחייבות ישראכרט להקצבת הכנסה שנתית מינימאלית למשך 7 שנים.
קופיקס מקטינה הפסדים; תהפוך לרמי לוי בשכונה
רמי לוי מוכר רמי לוי – מכר מניות ב-110 מיליון שקל בחודשים האחרונים
הנחייה של רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון מאפשרת לסוכני הנסיעות להמשיך ולמכור ביטוחי נסיעות עד 20 ביולי 2019. זאת בשונה מהנחיה קודמת שלפיה סוכני הנסיעות לא יוכלו למכור ביטוחים כבר בתחילת 2019.
ההנחייה האחרונה מתבטאת גם בהצעת חוק. ההנחייה והצעת החוק בעצם מבטלים את החלטת בג"ץ מחודש מאי 2017, שביקשה לאסור על סוכני הנסיעות למכור פוליסות ביטוח בהסתמך על הקבוע בחוק הפיקוח על הביטוח, לפיו רק מי שמחזיק ברישיון רשאי למכור לצרכנים ביטוח, לרבות ביטוח נסיעות לחו"ל. החלטת בג"ץ היתה אמורה להיכנס לתוקף ביולי 2018, אך לאחר דחייה של כמה חודשים, מתברר כעת שהדחייה תהיה עד יולי 2019.
עדיין זה לא סוף פסוק. הצעת החוק תקודם בכפוף לתיקונים שהציעה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. אך מנגד, יופעל על המחוקקים לחץ מצד סוכני הנסיעות. הסוכנים טוענים שמכירת ביטוחים עם כרטיסי הטיסה, יפחיתו את המצב שיש טסים שאינם מבוטחים. יש בזה כמובן היגיון, אך מצד שני, זה גם עניין של מחיר. המחיר דרך סוכני הנביעות גבוה יחסית למחליר באפשרויות הדיגיטליות /הישירות וגם דרך סוכני הביטוח/ וחברות הביטוח.
בעולם, אגב, במרבית מדינות ה-OECD משרדי הנסיעות מוכרים ביטוח נסיעות לחו"ל.
חברות הביטוח – ביטוח OUT ; השקעות IN
איך הפכו חברות הביטוח למעצמות פיננסיות? כמה מרוויחה מגדל מהפוליסות המשתתפות ברווחים? ולמה זינקו מניות חברות הביטוח בשבוע האחרון
יש דוחות ויש דוחות. יש דוחות של חברות "רגילות" ויש דוחות של חברות ביטוח – דוחות עם סעיפים מיוחדים ומשונים. דוחות שבהם המאזן נראה הפוך – מתחיל מנכסים קבועים ורק אחר כך עובר לנכסים שוטפים. דוחות שבהם דוח רווח והפסד כולל שורות כמו – פרמיות שהורווחו, תשלומים בגין חוזי ביטוח, מבטחי משנה ועוד. זה לא הדוחות הקלאסיים עם מכירות, עלות מכירות, רווח גולמי, רווח תפעולי ויתר הסעיפים. זה עולם אחר.
דוחות של חברות ביטוח זאת קופסה שחורה. למרות שמדובר בחברות ענק, סוג של גורילות פיננסיות, אפילו גדלות וחשובות יותר מהבנקים, משקיעים לא באמת יודעים לקרוא את הדוחות שלהם ובהתאמה לקבוע את שווים; מנהלי השקעות ואנליסטים מתרחקים מניתוח של חברות כאלו, והחשיפה שלהם בשוק ההון, היא נמוכה ביחס לבנקים.
מאזנים של בנקים הם פשוטים (יחסית). אנליסטים תוך דקות, מנתחים את הדוחות של הבנקים, ומבינים אם מדובר בדוח טוב או לא. גם השלב הבא – שלב התמחור, הוא לא מסובך – קובעים את השווי לפי מכפיל ההון, לפי התשואה על ההון. עבודה פשוטה.
אולי זאת הסיבה שיש הרבה אנליסטים שמכסים את הדוחות של הבנקים. אבל לא תראו כמעט אנליסטים שמכסים ומנתחים חברות ביטוח. אולי בגלל שזה קשה (מאוד), אולי בגלל שזה ארוך (מאוד), אולי בגלל שפשוט אי אפשר לנתח דוחות של חברות ביטוח. הדוחות האלו תנודתיים מרבעון לרבעון, תלויים בתנודות בשוק ההון, וצלויים בפרמטרים שקשורים לעולם הביטוח שבשביל רוב המשקיעים, מאוד לא ברורים.
חברות ביטוח – גורילות פיננסיות
חברות ביטוח הן חברות שעוסקות בניהול סיכונים, הם גובות מאתנו כסף, כדי שנהיה רגועים, בידיעה שהם יצטרכו לשלם לחלקנו (כשהאירוע יתממש), אבל בממוצע כללי יש להם מרווח ביטחון מספק ורווח ברור. זה נכון, כל עוד אין קטסטרופה. אחרת הם בבעיה.
אבל, הביטוחים של חברות הביטוח זה בכלל לא הסיפור הגדול. הפעילות של חברות הביטוח הישראליות מוטה השקעות, ניהו השקעות. ניהול הכספים שלנו בתמורה לדמי ניהול. חברות הביטוח הן מנהלי ההשקעות הגדולים ביותר במשק – הן מנהלות לנו את הפנסיה, את קופות הגמל, את קרנות ההשתלמות. הן שולטות בניהול הכספים לטווח ארוך (חיסכון פנסיוני) והן מחזיקות גם בחברות שמנהלות לנו את הכספים בטווח הקצר (בעיקר דרך קרנות נאמנות).
חוץ מזה, הן מצאו שיטה נהדרת ליהנות משני העולמות – הן ייצרו מוצר שנחשב מוצר ביטוחי, אבל הוא מוצר השקעה – פוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות. מוצר שמתחרה בקופות הגמל, בקרנות הנאמנות, והגיע תוך שנים בודדות להיקפים של כמה עשרות מיליארדים. איך? בזכות החיילים של חברות הביטוח – סוכני הביטוח.
סוכני הביטוח משווקים במרץ את הפוליסות חיסכון האלו, בעיקר כי זה היה רווחי להם הרבה יותר מאשר לשווק מכשירים פיננסים אחרים. בשנה האחרונה, התגמול של סוכני הביטוח השתנה והפך לתגמול של סכום קבוע, להבדיל מתגמול לפי שיעור מסוים מדמי הניהול. המשמעות – יותר אובייקטיביות, פחות אינטרסים סמויים שעלולים היו לגרום לדחיפת מוצרים פחות רווחיים (אך מתגמלים) ללקוחות.
חברות הביטוח – שותפות ברווחים שלכם
שני העולמות של חברות הביטוח משלימים וסינרגטיים. עולם ההשקעות הוא סוג של ביטוח מפני מצב של חוסר – אנחנו חוסכים היום כדי לבטח את התקופה של הפנסיה. השילוב הזה מתבטא במוצרים רבים, לרבות, ביטוח חיים (עם מרכיב של חיסכון), ביטוח מנהלים ועוד.
הכניסה של חברות הביטוח לתחום ניהול הכספים התרחבה במקביל לרפורמה בשוק ההון – רפורמה שבעצם חייבה את הבנקים למכור את גופי ניהול הכספים. המתמודדות העיקריות היו חברות הביטוח שכבר החזיקו מערך של השקעות. הן רכשו גופי גמל ופנסיה וניהול השקעות בכלל, והפכו למובילות את עולם ההשקעות המקומי. רוב הרווחים של החברות האלו מגיע מעולם ניהול ההשקעות ולא מעולם הביטוח. למעשה, יותר מאשר הן חברות ביטוח הן מנהלי כספים שמספקים גם ביטוחים.
אלא שניהול ההשקעות הקלאסי הוא לא התחום הרווחי ביותר בקבוצות האלה. מקור הרווחים הגדול שלהם הוא מוצר שכבר לא קיים – פוליסות משתתפות ברווחים.
בעבר, חברות הביטוח ניהלו וסיפקו לציבור ביטוחי מנהלים שהם סוג של חיסכון פנסיוני (מתחרה בקרנות פנסיה וקופות גמל) כאשר דמי הניהול היו גם שיעור קבוע (לרוב 0.6%) וגם חלק מהרווחים (15%). הייתם מאמינים – דמי ניהול מבוססי הצלחה. אין את זה בבתי ההשקעות, אין את זה בגופים המוסדיים. המחוקק לא מאשר זאת, אבל בחברות הביטוח – יש.
לדעתי זה נכון יותר מדמי ניהול בשיעור קבוע, אבל באופן גורף, אצל כל מנהלי הכספים, ובטח שלא מהשקל הראשון, אלא לאחר השגת תשואה מינימלית למשקיעים (בדומה למודל של קרנות הגידור)
המוצר ההיסטורי הזה (הוא עדיין קיים, אבל במתכונת אחרת, ובדמי ניהול קבועים), על פי הדוחות הכספיים, הוא הסיפור הגדול של חברות הביטוח.
מגדל – 100 מיליארד שקל של פוליסות משתתפות
חברת מגדל פרסמה דוחות כספיים טובים, ולצד העלאת הריבית (שתורמת להגדלת רווחי חברות הביטוח – על זה בפעם הבאה), המניה בשבוע הטוב ביותר שהיה לה בשנים האחרונות – זינוק של כ-15% לשווי של 4.6 מיליארד שקל.
ההון העצמי של החברה מסתכם ב-6.3 מיליארד שקל, והיקף המאזן (זו לא טעות) – 156.5 מיליארד שקל. היקף המאזן גדול פי 25 מההון, ובמילים אחרות – ההון מהווה 4% בלבד מהיקף הנכסים של החברה. היתר – 96% זה חובות ומחויבויות. זה כמו שאתם עם 400 אלף שקל תוכלו לקבל מימון של 9.6 מיליון שקל – יכולים? ברור שלא.
חברות הביטוח יכולות, אבל חשוב להדגיש כי המינוף הזה כולל גם נכסים ומולם התחייבות שמיוחסת לפוליסות המשתתפות ברווחים. סדר גודל של 100 מיליארד שקל מהמאזן הוא הפוליסות האלו שרשומות במאזן, למרות שמדובר בכספי הלקוחות.
הרישום הזה נובע מכך שמדובר בעצם בהתחייבות חוזית של החברה כלפי הלקוחות. זה לא ניהול כספים טהור (כמו בקרן נאמנות או קופת גמל שהכספים מוחזקים בנאמנות) זו מחויבות כלפי המשקיעים, ולכן היא מופיעה במאזן. גם בלעדיה זה מינוף גדול – בערך פי 10 על ההון.
הפוליסות המשתתפות בהיקף של 100 מיליארד שקל הן מקור רווח אדיר למגדל (ולחברות הביטוח בכלל). מדובר בחיסכון שמניב דמי ניהול של 600 מיליון שקל בשנה (בהערכה גסה) ומניב גם 15% מהרווחים.
כמה זה 15% מהרווחים?
ההשקעות שלנו אמורות לייצר לנו לאורך שנים 4% בשנה. שוק המניות מניב על פי המחקרים והבדיקות ההיסטוריות כ-7% בשנה (לאורך זמן) ומדובר על ניתוחים מהבורסה האמריקאית, בבורסות המובילות באירופה ואצלנו. שוק האג"ח כמובן מניב פחות – כ-3% בשנה (לאורך זמן).
בפועל, התשואות תלויות בהרכב התיק – בחלוקה בין מניות לאג"ח; וגם בתקופה – העשור האחרון הוא חריג היסטורי: הריבית בעשור הזה, ברחבי העולם היתה אפסית, בעוד שלפני כן הריבית, בשווקים המרכזיים, היתה כמה אחוזים טובים. בשנה האחרונה היא מתחילה לעלות (ברחבי העולם) ולאחרונה גם אצלנו.
על כל פנים, תיק מוטה אג"ח עם משקל של 20%-30% במניות, אמור לספק (על פני זמן ממושך) 4% בממוצע.
ביטוחי המנהלים לא שונים מתיק ממוצע. הם אמורים לספק את התשואה הזו, וכשהם מייצרים את התשואה הזו הם מספקים לחברות הביטוח רווח פנומנלי. מגדל שמנהלת 100 מיליארד שקל בפוליסות כאלו, מייצרת רווח ממוצע של 4 מיליארד שקל, ולוקחת 15% – 600 מיליון שקל. חוץ מזה יש לה דמי ניהול קבועים, כך שבאופן שמרני (וגס) היא מייצרת 1 מיליארד שקל של הכנסות מהפוליסות האלו.
מנגד, יש התחייבות בגין הפוליסות (שנחשבות טובות למשקיעים – מקדם פנסיוני נמוך), וההתחייבות הזו גדלה על פני זמן. מכאן שלא כל הסכום הזה הוא רווח, אבל רובו הוא רווח ניהולי – כלומר, אם התחום הזה לא היה, רוב הסכום היה נעלם מהשורה התחתונה (החברה לא היתה חוסכת במקביל הוצאות בסכום שמתקרב לרווחים האלו).
הרווח הזה הוא רווח ממוצע. זה לא כל שנה – יש שנים שהמשקיעים מפסידים ובהתאמה הפוליסות המשתתפות, לא מניבות רווחים, אבל יש שנים שהן מניבות פי כמה יותר. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה מגדל 619 מיליון שקל. בשנת 2017 הסתכם הרווח ב-380 מיליון שקל, בשנת 2016 ב-203 מיליון שקל ובשנת 2015 ב-351 מיליון שקל.
המספרים האלו מעידים שהפוליסות המשתתפות הן ה-X פקטור של חברות הביטוח. הן פשוט גדולות על הדוחות של חברות הביטוח. אלפי עובדים בתחום הביטוח של מגדל יכולים לספק פחות רווח מהחלטה של מנהל השקעות אבל יש גם את תמונת הראי – החלטה לא נכונה, עלולה לחסל את מקור הרווחים של חברת הביטוח.
מגדל ביטוח – רווחים בשוק ההון הביאו לגידול של 300% ברווח הנקי
עושים ביטוח חיים? עשו סקר שוק!; הפרש של עשרות אלפי שקלים בין חברות הביטוח
חברות הביטוח מאמצות מכירה ישירה ללקוחות – למה זה עדיף לכם מאשר לעבוד מול סוכן ביטוח?
רבל מציגה שיפור משמעותי בתוצאות התפעוליות וגידול בצבר ההזמנות שהגיע לכ-1.7 מיליארד אירו.
רבל שבשליטת קיבוץ רביבים ושמוליק וולודינגר, המשמש כיו"ר החברה סיימה את הרבעון השלישי עם ההכנסות של כ-51 מיליון אירו, עלייה של כ-13% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל ב-2017.
לפני מספר שבועות דווח כי רבל קיבלה הצעה , כנראה מיצרן מוביל לתעשיית הרכב, לרכוש את פעילות מערכת הרכב שלה. מרבל נמסר אז כי קיימים פערי מחיר בין הצדדים, אך המגעים נמשכים לבחינת היתכנות הגישור על פערי המחיר וגיבוש מתווה לעסקה.
ה-EBITDA זינק ב-87% והגיע לשיא רבעוני של 7.1 בהשוואה ל-EBITDA של כ- 3.8 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד.
בשורה התחתונה הסתכם הרווח הנקי בכ-0.9 מיליון אירו, בהשוואה להפסד של 0.4 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת 2018 הסתכם הרווח הנקי של רבל בכ- 2.9 מיליון אירו, זינוק של 32% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
מיליון אירו צבר הסכמי המסגרת מסתכם בכ-1.7 מיליארד אירו בהשוואה לצבר של כ- 1.47 מיליארד אירו בסוף שנת 2017. הגידול בצבר הסכמי המסגרת מיוחס בעיקר לתחום פעילות מערכות הרכב, אשר היקף ההזמנות בו גדל בכ- 169 מיליון אירו ועומד כעת על כ- 992 מיליון אירו. יתרת הגידול בצבר הסכמי המסגרת, בגובה של כ- 43 מיליון אירו, מיוחסת לתחום פעילות החלקים המבניים ברכב, אשר היקף הסכמי המסגרת בו נאמדים כיום בכ- 693 מיליון אירו.
מרבל נמסר, כי למרות תוצאות חלשות בפעילות מגזר חלקים מבניים לרכב שעדיין מתמודדת עם בעיות התפעול באתר הייצור באלבמה, החברה מציגה תוצאת שיא ב-EBITDA של כ -7.1 מיליון אירו.
על מנת להתגבר על הקשיים התפעוליים של אתר הייצור באלבמה נקטה החברה מספר צעדים לחיזוק יכולות הניהול באתר, ולטענתה היא מייצבת הפעילות התפעולית ומניחים את התשתית לגידול היקף הפעילות בו בשנה הבאה.
כמו כן נמסר מרבל , כי החברה ביצעה השקעות משמעותיות אשר יגדילו את קיבולת הייצור שתאפשר לה לממש את צבר ההזמנות הגדל ולתמוך בצמיחת החברה.
שמואל וולודינגר, יו"ר רבל: "ברבעון השלישי של 2018 החלו לבוא לידי ביטוי באופן משמעותי יותר בתוצאות הכספיות ההזמנות אותן קיבלנו מתחילת 2017 בתחום מערכות הרכב, אשר נשענות על הצורך של חברות הרכב לעמוד ברגולציה הגוברת בתקנות זיהום האוויר.
רבל עוסקת בשני תחומים:
(א) תכנון, פיתוח, ייצור ושיווק של שסתומים לאוורור מיכלי דלק ברכב, שסתומים למערכות בלימה ומתזים לשטיפת הפנסים.
(ב) תכנון, פיתוח, ייצור ושיווק של חלקים מבניים מפלסטיק המיוצרים בטכנולוגית הזרקה תרמופלסטית מחוזקת בסיבי זכוכית ומיועדים להתקנה במערכות שונות של כלי רכב. חלקים אלו מחליפים חלקי מתכת ומשמשים בעיקר להפחתת משקל הרכב.
עם לקוחות החברה נמנים יצרני מערכות לרכב המובילים בעולם (Tier-1) ויצרני רכב (OEM) כגון פולקסווגן, אאודי, ג'נרל מוטורס, מרצדס ואחרים. החברה מפעילה אתרי ייצור בישראל, לוקסמבורג, גרמניה, קנדה, ארה"ב, ספרד, מקסיקו וסין.
השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)
רשתות האופנה עוברות זמנים לא פשוטים. הרגלי הקניות של הישראלים משתנים והחברות מתקשות לשמור על רווחיות. מוקדם יותר פרסמה גולף דו"חות חלשים ועכשיו תורה של קסטרו להציג מעבר מרווח והפסד.
במהלך הרבעון רכשה קסטרו את מלוא הפעילות של חברות קבוצת הודיס בדרך של הסכם החלפת מניות.
ההכנסות של קסטרו ברבעון הסתכמו בכ- 434 מיליון שקל לעומת כ- 436 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במהלך הרבעון נרשמה ירידה במכירות בחנויות זהות בתחום ההלבשה.
בשורה התחתונה רשמה קסטרו הפסד נקי ברבעון שהסתכם בכ- 9 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.הרווח הגולמי הסתכם ברבעון בכ- 240 מיליון שקל (55.2% מהמכירות) לעומת כ- 253 מיליון שקל (58.2% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד.
בנוסף לכך, רשמה קסטרו הוצאה חשבונאית חד פעמית בסך של כ-60 מיליון שקל כתוצאה מרכישת הודיס.
הרווח הגולמי הסתכם ברבעון בכ- 240 מיליון שקל (55.2% מהמכירות) לעומת כ- 253 מיליון שקל (58.2% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מהפחתות ערך מלאי בתחום פעילות ההלבשה.
החברה מדווח ברבעון על הפסד התפעולי שהסתכם לכ- 8 מיליון שקל. מקסטרו נמסר כי התוצאות הושפעו מגידול בהוצאות תפעול בעיקר עקב העלייה בשכר עבודה בגין עליית שכר מינימום וכן מעיבוי כוח האדם בתחום הדיגיטל וסחר מקוון ובתחום הפעילות הבינלאומית של הקבוצה. כמו כן, רשמה החברה עלייה בהוצאות הפחת בגין פחת מואץ עקב סגירת חנויות וצפי לסגירת חנויות בעתיד, בהתאם לאסטרטגיה העסקית של החברה למקד את פעילותה לחנויות עם תרומה חיובית מינימאלית לתוצאות.
גבי רוטר, מנכ"ל משותף, מסר: "ברצוני לברך על השלמת המיזוג של קבוצת החברות ברבעון השלישי שמהווה נקודת ציון משמעותית עבורנו. המיזוג הוא הגדול ביותר שנעשה בישראל בתחום האופנה והלייף סטייל וכתוצאה מהמיזוג נוצרה בקסטרו קבוצה של חברות מובילות בתחומי האופנה והלייף סטייל. עברנו מחברה שמנהלת מותג אחד לחברה שמנהלת מספר מותגים מובילים, דבר הנותן לחברה עוצמה רבה ומגדיל את יכולת התחרות והאטרקטיביותשלה מחד, ומאידך מבזר את הסיכון ומגדיל את הגמישות בהתנהלות החברות הנמצאות בבעלות משותפת. ביחד עם החברות הנמצאות בקבוצה יש היום לחברה פוטנציאל צמיחה משמעותי. כבר כיום, לאחר המיזוג, מחזור המכירות השנתי (2017) של הקבוצה עומד על כ-1.8 מיליארד ש״ח עם תזרים מזומנים חזק וחוב פיננסי נטו אפסי, שמציב את החברה בנקודת זינוק טובה המאפשרת השקעות במנועי הצמיחה שלה. המיזוג מאפשר גמישות וסינרגיה בין החברות בקבוצה אשר יאפשרו גם לשפר את היעילות התפעולית.
אני משוכנע כי המהלך האסטרטגי של המיזוג הוא מהלך נכון בהתייחס לתנאי השוק ומאמין שיישא פרי ויביא לשיפור בביצועי החברה הן מבחינת המכירות והן ברווחים בשנים הבאות."
גולף – הפסד של 1.7 מיליון שקל; קיפאון בפעילות בחנויות; עלייה במכירות המקוונות
רשות המס פרסמה הוראה אשר נועדה לסתום פירצת מס אשר נוצלה לטענתה על ידי חלק מהעובדים בחברות הייטק אשר קיבלו אופציות בזמן רילוקיישן.
עד היום היה מקובל שעובד, פטור ממס בישראל לאחר חזרתו לישראל ביחס להכנסה מאופציות שהוקצו לו בחו"ל, ומומשו לאחר חזרתו, וזאת בגין חלק התקופה ששהה בחו"ל. בהחלטה החדשה נקבע כי אופציות שהתקבלו בחו"ל בידי תושב חוץ, שחזר לישראל, יהיו חייבות במס מלא בישראל, גם אם כל תקופת ההבשלה והזכאות לאופציות הייתה בחו"ל.
לטענת רשות המיסים, עובדים אשר שהו בחול מספר שנים לצורך רילוקיישן מטעם העבודה, קיבלו פטור יחסי על המס שהיו צריכים לשלם, תוך ניצול החוק על פיו רק תושבי ישראל נדרשים לשלם מס בישראל, ולכן כשאדם עושה רילוקיישן ומשלם את המיסים במדינה אחרת, הוא פטור ממס בארץ.
כך למשל אדם שקיבל שעשה רילוקיישן במשך שנתיים וקיבל במהלכן אופציות אשר יממש רק לאחר חזרתו לארץ, משלם מס רק על שלש שנים מתוך החמש.
ההערכה של רשות המיסים היא כי במרבית המיקרים, עובדים אשר יצאו מהארץ למשך מספר שנים, לא שילמו בפועל מס על האופציות במדינה בה שהו, מאחר שלאחר שובם לארץ הם כבר לא נמצאים במאגר החייבים במס באותה המדינה. כך בעצם נוצר מצב שעל שנים אלו לא שילמו העובדים באף מדינה.
ההחלטה של רשות המיסים, המבוססת על האמנה הבינלאומית שלפיה עובדים אשר שהו ברילוקיישן נדרשים לשלם מס מלא בארץ. במידה ושילמו מס במדיה בה שהו, יצטרכו להגיש בקשה לקבלת החזר.
עובדים נדרשים לשלם מס בדרך כלל במקרה שהחברה בה הם עובדים נמכרת לחברה זרה ואז עוברים העובדים לעבוד בחברה הזרה על מנת לסייע בהטמעה וכן במקרים בהן מקימות חברות מערכי שיווק בחו"ל.
מבקרי ההוראה טוענים עי היא מהווה שינוי מהותי לעומת החלטות קודמות באותו עניין וכי מדובר למעשה בתוספת של עשרות אחוזים למס ששילמו העובדים עד עתה.
נטו, שבשליטת עדי ודודי עזרא, עוסקת בייצור, ייבוא, שיווק והפצה של מוצרי מזון כשרים וכן בייצור, ייבוא ושיווק מוצרי צריכה ביתיים שאינם מוצרי מזון, רשמה ברבעון הכנסות בסך של כ-697 מיליון שקל לעומת כ-673 מיליון שקל ברבעון המקביל.
בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ברבעון השלישי בכ-38.8 מיליון שקל לעומת כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
שער המניה של נטו אחזקות עולה כעת במסחר בבורסה בתל אביב בכ-3.7% למחיר של 319 שקל המשקף לחברה שווי שוק של 1.18 מיליארד שקל ומכפיל רווח של 14.5 (מבוסס על תוצאות הרבעון השני).
העלייה הושגה בעיקר בזרוע השוק המקומי, הפועלת בעיקר בתחום שיווק פירות וירקות טריים והתקזזה חלקית בירידה בתחום היבוא.
המכירות במגזר היבוא של החברה הסתכמו בכ-263 מיליון שקל, ירידה של כ-9% לעומת הרבעון הראשון ב-2017.
במגזר מפעלי היצור רשמה נטו עלייה של כ-8% במכירות שהסתכמו בכ- 159 מיליון שקל.
פעילות השוק המקומי הכוללת שיווק תוצרת טרייה כגון הירקות ופירותהניבה מכירות בסך של כ-217 מיליון שקל, גבוהות בכ-24% ממכירות המגז בשוק המקומי.
סיום הסכסוך של נטו עם רשתות השיווק יינות ביתן ומגה הביא לגידול במכירות בשוק המקומי.
הרווח התפעולי הסתכם בכ-46.7 מיליון שקל לעומת כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
לפני מספר שבועות דווח כי בעלי השליטה ברשת, כי דודי ועדי עזרא , מחפשים רוכש למניותיהם, בתמורה לכמיליארד שקל.
טלרד, שבשליטת יובל כהן, ממשיכה לספק תוצאות מאכזבות ומדווחת על האטה במכירות בשוק האמריקאי.
שער המניה יורד כעת במסחר בבורסה בתל בכ-5.6% ל-2.75 שקל למניה המשקף לחברה שווי שוק של 143 מיליון שקל.
ההכנסות של טלרד בתחום תשתיות תקשורת ו- IT ברבעון הסתכמו בכ-15.6 מיליון שקל לעומת כ-17.8 ברבעון המקביל. את הירידה בהכנסות מסבירים בטלרד בסיום חוזה מהותי עם משרד הבטחון. בחודש יולי נחתם הסכם התקשרות חדש עם משרד הביטחון אשר הכנסות בגינו צפויות להשוב ולהרשם ברבעון האחרון של השנה.
ההכנסות בתחום בתחום המוצרים, הפתרונות והשירותים למפעילי תקשורת ברבעון הסתכמו בכ-15.4 מיליון שקל לעומת כ-17 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון בהכנסות נובע מירידה במכירות לצפון אמריקה בהיקף של כ- 7.2 מיליון דולר, ירידה שקוזזה באופן חלקי על ידי גידול בהכנסות מדרום אמריקה.
בשורה התחתונה רשמה טלרד רווח נקי מזערי של כ-261 אלף שקל לעומת רווח נקי בסך של כ-1.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
צבר הזמנות של טלרד בתחום תשתיות תקשורת ו- IT עומד על כ- 30.5 מיליון דולר לעומת כ-34.7 מיליון דולר בסןף 2017 ולכ-32.9 מיליון דולר בסוף הרבעון המקביל .הירידה בצבר ההזמנות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד נובעת בעיקרה מביטול יתרות בהזמנות משרד הביטחון עקב סיום החוזה. ביולי השנה נחתם הסכם
התקשרות חדש עם משרד הביטחון , שבמסגרתו התקבלו במגלקוםב הזמנות בהיקף של 2.5 מיליון דולר.
בתחום המוצרים, הפתרונות והשירותים למפעילי תקשורת לחברה צבר הזמנות של כ-46.6 מיליון דולר לעומת כ- 24.9 מיליון דולר ולכ-31.1 מיליון דולר.
מהחברה נמסר כי היא ממשיכה לזהות האטה במכירות בצפון אמריקה בתחום המוצרים, פתרונות ושירותים למפעלי תקשורת.
טלרד חתמה על הסכם בהיקף של 60 מיליון שקל בשנה עם משרד הבטחון
בעלי קרקעות בתוכנית ח/500 בדרום חולון ציפו לעליית ערך משמעותית ולרווחים גבוהים. עתה, לאחר אישור תוכנית מתאר מקומית חדשה, לא רק שהם לא יראו עליית ערך, הם גם יצטרכו לשלם היטל השבחה גבוה.
תוכנית ח/500 בדרום חולון משתרעת על פני 4,080 דונם בחלק הדרום מזרחי של העיר, וכוללת גם את מתחם היובל בחלקה הדרום מערבי. הקרקע תחומה בין השכונות קריית שרת וקריית איילון, פארק פרס, ימית 2000 ושדרות ירושלים מצפון, כביש 4 במזרח, ראשון לציון בדרום וכביש 20 במערב. כיום הקרקע כוללת בעיקר דיונות חול ובמתחם המזרחי ובמתחם היובל מגרשי חניה, איצטדיון ספורט ובתי מלאכה.
בינואר השנה פורסמה למתן תוקף תוכנית המתאר המקומית לפיה שטח של כ־1,100 דונם מתוך ח/500 יוקצה לפארק חולות, בין היתר משיקולי רשות התעופה.
התוכנית למגורים תכלול כ-14 אלף דירות בבנייה רוויה, 930 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר, וכ־175 אלף מ"ר לטובת מבני ציבור. בסך הכל לאחר התוספת תכלול התוכנית 13.7 אלף יח"ד.
למרות שתוכנית המתאר לא מאפשרת להוציא מכוחה היתרי בנייה, החליטה עיריית חולון לגבות היטלי השבחה עבור הקרקע הבלתי מפותחת. את הגבייה מבצעת העירייה כשמתבצעת עסקת מכר או בעת הוצאת היתר בנייה וזאת למרות שעדיין נדרש הליך תכנון מפורט ושלב איחוד וחלוקה, אשר יחד צפויים לארוך עוד זמן רב. שווי הזכויות במתחם עומד על כ־15 מיליארד שקל, זאת לעומת שווי של 7 מיליארד שקל במצב התכנוני הקודם. ההערכה היא כי עיריית חולון תגבה כ-2.6 מיליארד שקל מהיטל ההשבחה.
במתחם כ-10 אלף חלקות, רובן בבעלות פרטית של מעל ל-30 אלף איש.
התוכנית היתה אמורה להגדיל את זכויות הבנייה מ־7 דירות לדונם ל־20-14 דירות לדונם, אך בפועל התכנון הפקיע 70% משטחי התוכנית לטובת פארקים ושטחי ציבור, והשטח לבנייה נשאר קטן.
המלט, שבשליטת פימי, , הפועלת בתחום של פיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מחברים, שסתומים ומערכות לתחום הבקרה בתעשיות התהליכיות והאולטרה נקיות, רשמה עליה משמעותית של כ-27% בהכנסות הקבוצה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בנטרול הכנסות חברת הבת בקוריאה שנרכשה באוגוסט נרשמה עליה של כ-21% בהכנסות הקבוצה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
בתחום מכירות המוצרים האולטרה-נקיים חל גידול של כ-35% ובמכירות המוצרים לתעשייה התהליכית חל גידול של כ-7%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בשורה התחתונה רושמת המלט ירידה חדה בשיעור של כ-20% ברווח הנקי שהסתכם בכ-3.1 מיליון שקל לעומת כ-4.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
העליה במכירות הקבוצה בתקופת הדוח בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד נובעת בעיקרה מאיחוד לראשונה של מכירות חברת הבת בקוריאה )שנרכשה באוגוסט, 2018 ,)גידול במכירות מוצרים אולטרה נקיים ומוצרים לבקרת הזרימה. עיקר העליה במכירות נובעת מעליה בביקושים בטריטוריות המזרח הרחוק ואירופה. מאיחוד מכירותיה של חברת הבת בסינגפורשנרכשה באוקטובר2017.
הרווח הגולמי של החברה הסתכם בכ-14.5 מיליון שקל אשר היוו כ-31% מהמכירות לעומת כ-14.27 מיליון שקל אשר היוו כ-37.1% מהמכירות.
את הירידה בשיעור הרווח הגולמי מסבירים בהמלט באיחוד לראשונה של תוצאות פעילותה של חברת הבת שנרכשה בקוריאה, לה רווחיות גולמית נמוכה מהרווחיות הממוצעת של שאר חברות הקבוצה.
לפני מספר חודשים רכשה המלט את S&S Valve, חברה דרום-קוריאנית בעלת 35 שנות ניסיון בפיתוח, ייצור ושיווק של ברזי תהליך וברזי בקרה לסגמנט ההולכה של נוזלים וגזים (תחום בקרת הזרימה)בתמורה לכ-5 מיליון דולר.
בשנת 2015 רכשה המלט חברה סינית בתמורה לכ-15 מיליון דולר אשר מיועדת להוות פלטפורמה לפעילות של החברה בשוק הסיני. הקמת המפעל החדש בסין אמורה להסתיים בתחילת שנת 2019 ובחברה מעריכים כי יתרום מכירות שנתיות בהיקף של כ-40 מיליון דולר נוספים.
מנועי בית שמש – ירידה קלה בהכנסות אך שיפור משמעותי של 16% ברווח הגולמי ל-4.1 מיליון דולר