תנור אפייה הוא אחד המרכיבים החשובים במטבח. בניגוד לארונות, הדלתות, הברזים והכיור, הוא ממש משפיע על הטעם של האוכל שעושים במטבח. ובשביל זה יש בכלל מטבח נכון?!
קל מאד להתבלבל כשבאים לבחור תנור. ההיצע הוא כמעט אין סופי. גדלים שונים, תצוגות שונות, עוצמות אפייה, ארצות ייצור ועוד ועוד ועוד. אז מה חשוב לבדוק לפני שקונים תנור למטבח?
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
איזה תנור אתם צריכים?
קודם כל צריך להחליט איזה סוג של תנור אנחנו רוצים. ישנם שני סוגים עיקריים של תנורי אפייה. התנור הבנוי (Built-In) אשר ממוקם בתוך גומחה ייעודית בתוך ארונות המטבח וישנם התנורים המשולבים שהם התנורים הגדולים המוקמים על הריצפה והם משולבים בכיריים המאפשרים בישול וצלייה באמצעות להבות גז או חימום אינפרה אדום.
אז כדאי מאד לבדוק אם יש מקום במטבח לתנור בילט אין. לעתים, כשקונים דירה מיד שניה, לא שמים לב לפרטים הקטנים. נכון שזה לא פרט קטןם כל כך, אבל בכל זאת, בדקו איך מתוכנן המטבח בדירה שקניתם. קחו בחשבון שאם תתעקשו על תנור בילט אין ובמטבח שבדירה שקניתם יש הכנה לתנור רגיל, תאלצו להיכנס להוצאהה נוספת שתידרש על מנת לסגור את החלל שבארונות המטבח. וגם ההיפך. אם יש גומחה לתנור בילט אין אבל אין הכנה לתנור משולב, זאת בעיה אפילו רצינית יותר כי ייתכן שעל מנת לפנות חלל לתנור המשולב תאלצו לחתוך חלק מהשיש וזה כבר סיפור לא פשוט.
מידות התנור
חשוב לבדוק את המידות של הגומחה או המקום המוכן לתנור משולב במטבח. תארו לעצמכם איזו עוגמת נפש זו להוציא את התנור החדש מהקרטון ולגלות שהוא פשוט לא נכנס.בדרך כלל, הן בתנורים בנויים והן בתנורים משולבים הרוחב הוא בין 55 ל-60 ס"מ. יש גם תנורים רחבים יותר שמגיעים לסביבות ה-90 ס"מ. זה נחמד אם יש מקום במטבח ומאפשר עבודה נוחה יותר עם הסירים על הכיריים. גובה של תנור בנוי נע בין 55 ל-60 סנטימטרים ועומקו ל-55 סנטימטרים. זה הסטנדרט. תנורים משולבים הם גבוהים יותר, בדרך כלל בגובה השיש במטבח. שאלו לפני שאתם קונים אם הגובה הוא סטנדרטי. ברוב המוחלט של התנורים קיים תא אפייה אחד. קיימים גם תנורים בעלי שני תאי אפייה, לרוב תנורים משולבים, המאפשרים אפייה במקביל ומבוקשים מאד בקרב הקהל הדתי שיכול להפריד כך בין חלב לבשר.עם שני תאים נפרדים או אפילו יותר, המתאימים לאפייה של כמה תבשילים במקביל.
איזה תנור נוח לכם?
כדאי לחשוב על הניקיון וההפעלה של התנור לפני שקונים אותו. ישנם ציפויים שנראים מאד יפה בחנות אבל אחרי זמן מסויים של שימוש יתברר לכם שהוא נשרט בקלות או שקשה מאד לנקות אותו. תנור עם ציפוי אמאיל למשל, קל מאד לנקות והוא גם איננו נשרט בקלות.קל מאד גם לנקות ממנו שומנים ולכלוכים אחרים שמטפטפים בחלקו הפנימי של התנור בעת הצלייה או האפייה.
היום ישנם תנורים שיש להם תוכנית לניקוי עצמי שנקראת "ניקוי פירולטי". בשיטה הזו מביאים את התנור להתחמם לטמפרטורה מאד גבוהה של 500 מעלות. בטמפרטורה כזו גם השומנים העקשניים ביותר הופכים לאפר וניתן לנקות אותם בקלות בעזרת מטלית. תנורים המצופים נירוסטה דורשים חומרי ניקוי מיוחדים על מנת להעלים מהם כתמים וטביעות אצבעות. נכון, לא סיפור אבל צריך לקחת בחשבון.
שימו לב לאיכות החומרים שממנו עשויות הידיות, מאיזה חומרים עשויים הכפתורים. כפתורי פלסטים הממוקמים קרוב לפתח התנור בחלקו העליון עלולים להנזק מהחום.
בידקו את מנגנון פירוק הדלת הפנימית. דלת התנור עשויה מזכוכית כפולה על מנת לאפשר בידוד מהחום. עם הזמן הזכוכיות מתלכלכות ואז צריך לפרק אותן. בדקו כבר בקניה איך עושים את זה ואם זה פשוט אחרת תיאלצו להזמים טכנאי שיעשה את זה עבורכם. חבל על הכסף.
כפתורי הפעלה ועיצוב
אנחנו חיים בעולם דיגיטאלי ואנחנו כבר רגילים לעשות הכל בלחיצת כפתור. מתי מתחתם קפיץ של שעון בפעם האחרונה? היום ברוב דגמי התנורים התצוגה היא דיגיטאלית והכיוון נעשה באמצעות כפתורים. ישנם גם תנורים שיש להם כפתורים המאפשרים הפעלה אנלוגית של התנור. אולי זה קצת יותר מסורבל פחות מדוייק ומצריך "מאמץ" אבל הייתרון של ההפעלה האנלוגית היא שהיא דרך כלל עמידה יותר ממנגנוני ההפעלה הדיגיטאלים וגם החלפים זולים יותר. לא מעורב מחשב ואין צ'יפים שהטכנאים כל כך אוהבים להחליף במחירים מופקעים (בואו, אני קונה היום מחשב פנטיום 7 עם 8 ליבות שיכול לכרות ביטקויינים במחיר שהטכנאים מוכרים צ'יפ של תנור).
מה התנורים יודעים לעשות?
יש לתנורים המודרניים המון מצבי הפעלה. אולי יותר מדי. תחשבו היטב לפני שאתם מסתנןןרים ממגוון האפשרויות שהתנור מציע. כנראה שגם בתנור הקודם שלכם היה מצב טורבו. השתמשתם בו פעם?! אולי פעם אחת כשניסיתם אותו. בידקו כמה אתם משלמים עבור התוספות. יכול מאד להיות שהן מיותרות וסתם מיקרות לכם את הקניה.
אלו מצבי העבודה העיקריים שקיימים היום במכשירם:
גריל – הגריל אמור לדמות עבודה של מנגל והוא מאפשר בעיקר צלייה עד השחמה של המזון. החימום נעשה על ידי גוף חימום חזק מאד בחלקו העליון של התנור.
אפייה – אם אתם חובבי עוגות ומאפים אז זוהי התוכנית החשובה שלכם. היא מתבצעת בעזרתם של שני גופי חימום, האחד למטה והשני למעלה.
בישול – חמין לשבת או כל קדירה אחרת אפשר להכין באמצעות התוכנית הזאת שמאפשרת לשמור על האוכל חם מבלי ליבש אותו.
טורבו – לא מדובר על הזרקת דלק אלא במאוורר הנמצא בחלקו האחורי של התנור. המאוורר מקרר את גופי החמימום ומפזר את החום בצורה אחידה יותר בתוך התנור.
טורבו אקטיבי – מקצר את זמן האפייה בתנור. הוא מאפשר אפייה של מספר תבניות בו זמנית.
חימום – התוכנית הזאת מאפשרת חימום של אוכל ושמירתו בטמפרטורה רצויה ללא חשש שיתייבש.
הפשרה – כמו במיקרו רק ביותר זמן. מכניסים את האוכל והתוכנית מאפשרת לתנור להפשיר אותו מבלי לייבש אותו.
המחיר
המגוון של התנורים הוא עצום וכך גם מגוון וטווח המחירים שלהם. למעשה ניתן למצוא תנורים שעולים 40 ו-50 אלף שקל. אלו תנורים משולבים שניתן למצוא בהם גם מבער ווק חזק במיוחד. מי שיכול להרשות לעצמו – בכייף. לא בטוח שהחמין או חריימה יוצאים יותר טעימים בתנור כזה. רושם על האורחים הוא בטח יעשה. בטווח התחתון ניתן למצוא גם תנורים ב-600 ו-700 שקל. אלו תנורים של חברות פחות ידועות ויכול להיות שהם גם מסוגלים לעשות את העבודה.
רוב התנורים נמצאים בקטגוריית הביניים של המחירים, איפשהו בין 2,000 ל-3,000 שקל. תלוי כמובן במותג, בחומרים ממנו הוא עשוי ובוכניות ההפעלה שלו.
וכמובן שישנה האפשרות של קניית תנור מיד שניה. נכון, הוא כבר נגע באוכל של אנשים אבל יש אנשים שאוהבים להחליף מכשירי חשמל מדי פעם או שהם משפצים מטבח ורוצים להחליף עיצוב. במקרה הזה אפשר להשיג במאות שקלים תנורים תקינים וטובים ששווים אלפי רבים של שקלים.
דוגמאות
בעלי מקצוע אוהבים מאד להמליץ על התנורים של בוש. התנורים של בוש מיוצרים בגרמניה. ישראלים אוהבים מוצרים מתוצרת גרמניה הידועים באמינותם ועמידותם. הדלת הקדמית בתנורים של בוש נוחה מאד לפירוק ולניקוי. נפח התא הפנימיי של התנורים גדול יחסית – כ-67 ליטר. הם מצויידים בטורבו אקטיבי אשר מפזר היטב את החום בתנור ומאפשר שימוש בשלש תבניות במקביל.
לבוש עשרות דגמים המשווקים בישראל ורובם נמכרים ברמת מחירים של 2,000-3,500 שקל.
התנורים של שולטס נחשבים לתנורים מעולים והם מצויידים בטכנולוגיה פרוליטית. הם מצויידים בתוכניות מגוונות שמאפשרות להתאים את הצלייה אפילו לסוג הבשר שרוצים להכין. יש לשולטס דגמים המצויידים באבן פיצה ובגריל מסתובב. לשולטס מספר דגמים מצומצם יחסית והם נמכרים במחירים של החל מ-3,000 שקל ומגיעים למחיר של 7,000 שקל. לשולטס גם תנור פירולטי המאפשר שימוש ב-5 תבניות בו זמנית ומחירו מגיע ל-15 אלף שקל.
בסוף, תזכרו איך סבתא שלכם הכינה לכם את החמין. הוא לא היה פירולטי ולא היה טורבו. הוא היה חום, מהביל ובעיקר טעים.
מטבח – כמה עולה? מה הסוגים? ומאיפה לקנות?
טאואר ג'אז מדווחת כי סיימה את הרבעון השלישי עם מכירות בסך 323 מיליון דולר שהניבו EBITDA בסך 89 מיליון דולר, רווח נקי בסך 34 מיליון דולר ורווח בסיסי למניה בסך 0.34 דולר.
האנליסטים חזו לטאואר רווח למניה של 0.4 דולר ומכירות של 335 מיליון דולר.
המניה צונחת כעת במסחר בתל אביב בכ-11% לשער של 5940 אגורות למניה.
החברה צופה גידול במכירות הרבעון הרביעי של שנת 2018 לרמה של 340 מיליון דולר, עם טווח תחזית של 5%-+ כלפי מעלה ומטה, תחזית המשקפת עליה של 5% לעומת הרבעון השלישי של 2018.
האנליסטים חזו לחברה הכנסות של 364 מיליון דולר ברבעון הרביעי.
ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר-ג'אז, אמר: "התחלנו את השנה עם החלטה להתמקד בלקוחות ומוצרים בעלי שעורי רווחיות גבוהים, וזאת על חשבון מילוי כושר הייצור במפעלים שלנו במוצרים בעלי שעורי רווחיות נמוכים יותר. למהלך זה היו השפעות על מכירות החברה בשנת 2018 בהיקף גדול יותר ממה שציפינו, מאחר שבמקביל לכך שב-2018 הגדלנו את תמהיל המוצרים בעלי שעורי הרווחיות הגבוהים, תחזיות הלקוחות לא התממשו במלואן. ההאטה הכללית בשווקים בעולם באופן כללי השפיעה על מכירות החטיבות העסקיות שלנו וכתוצאה מכך התחזית לרבעון הרביעי של השנה נמוכה לעומת הציפיות הקודמות. יחד עם זאת, אנו מצפים לראות עלייה ברווחיות ובשעורי הרווחיות כבר ברבעון הרביעי של 2018 בזכות תמהיל המוצרים הרווחי יותר שאנו מייצרים ונייצר".
מנכ"ל טאואר-ג'אז, הוסיף: "יש לנו בטחון רב שפעולותינו תגרומנה לקידום היכולות הטכנולוגיות שלנו ותמשוכנה אלינו לקוחות נוספים. במהלך החודשים האחרונים נפגשנו עם מספר לקוחות מובילים, בכל אחד מתחומי הפעילות של החברה, ובטחוננו אף התחזק בכך שאנו אכן נמצאים בתחומים הנכונים בתעשייה. הפעולות אותן בצענו בתקופה האחרונה מהוות את מנוע הצמיחה לשנים הבאות. ובפרט על פלטפורמת ה- 300mm ובטכנולוגיה המתקדמת שלנו בפלטפורמת SiGe".
עיקרי התוצאות הכספיות – רבעון שלישי של שנת 2018
המכירות ברבעון השלישי של 2018 הסתכמו ב-323 מיליון דולר, בהשוואה למכירות בסך 335 מיליון דולר ברבעון הקודם ובהשוואה ל 355 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2017.
הרווח הגולמי והתפעולי ברבעון השלישי של 2018 הסתכמו ב-73 מיליון דולר ו-39 מיליון דולר, בהתאמה, בהשוואה ל-79 מיליון דולר ו-44 מיליון דולר, בהתאמה, ברבעון השני של שנת 2018 ובהשוואה ל-89 מיליון דולר ו-55 מיליון דולר, בהתאמה, ברבעון השלישי של שנת 2017.
ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2018 הסתכמה ב-89 מיליון דולר, המייצגת 28% שיעור EBITDA מהמכירות.
הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2018 הסתכם ב-34 מיליון דולר, או $0.34 רווח בסיסי למניה ו- 0.33$ רווח מדולל למניה, בהשוואה ל- 38 מיליון דולר או $0.38 רווח בסיסי למניה ו- 0.37$ רווח מדולל למניה ברבעון השני של שנת 2018 ובהשוואה לרווח נקי בסך 55 מיליון דולר, או 0.56$ רווח בסיסי למניה ו- 0.54$ רווח מדולל למניה ברבעון השלישי של שנת 2017.
אגרות החוב של חברת הבת ג'אז, בסכום של 58 מיליון דולר, שהיו מיועדות לפירעון בדצמבר 2018, הומרו במלואן למניות החברה, מה שיביא לחסכון בתשלומי הריבית בסך 5 מיליון דולר בשנה. במהלך הרבעון השלישי של שנת 2018 הומרו 19 מיליון דולר מאגרות חוב אלה ו- 39 מיליון דולר נוספים הומרו בחודש אוקטובר 2018. לאחר המרת אגרות החוב, הון המניות של החברה מסתכם ל-105 מיליון מניות רגילות והון המניות על בסיס דילול מלא נותר 108 מיליון מניות, ללא שינוי לעומת הרבעונים הקודמים.
יתרת המזומנים נטו, (יתרת המזומנים לרבות ניירות ערך סחירים בניכוי סך הערך הנקוב של חובות החברה) הסתכמה ב 315 מיליון ליום 30 בספטמבר, 2018 בהשוואה ל 226 מיליון דולר ב- 31 בדצמבר, 2017.
ההון העצמי ליום 30 בספטמבר, 2018, הסתכם ב-1.15 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.03 מיליארד דולר ליום 31 בדצמבר, 2017.
הבורסה יורדת – למכור או לקנות?
סאמיט גרמניה רוכשת נכסים נוספים בגרמניה; תשלם עבורם 35 מיליון אירו נטו
סאמיט גרמניה, חברה בת של סאמיט אחזקות נדל"ן שבשליטת זהר לוי רכשה פורטפוליו של 8 נכסים בעלות כוללת של כ- 86 מיליון אירו.
הנכסים אשר משמשים כמרכזי שירות ממוקמים במיקומים מרכזיים בערים גדולות בעיקר בברלין, פרנקפורט ודיסלדורף. מסאמיט נמסר כי הנכסים הנרכשים, בעלי שטח להשכרה של כ- 58 אלף מ"ר, נבנו בשנים 2005-2017. הנכסים מושכרים בתפוסה מלאה בעיקר לשוכרים חזקים ולתקופה ממוצעת של כ- 10 שנים.
המניה של סאמיט עולה כעת במסחר בתל אביב בכ-1.2% למחיר של 33.8 שקל למניה. המניה רשמה בשנה האחרונה עלייה של כ-25% שהביאה את שווי השוק של סאמיט לכ-2.2 מיליארד שקל.
דמי השכירות מהנכסים מסתכמים בסך של כ- 5.8 מיליון אירו לשנה ומשקפים תשואת שכ"ד של כ- 6.75%. בהתאם להסכמי השכירות צפוי שכר הדירה לעלות לסך כ- 6.1 מיליון אירו בשנים הקרובות.
בנוסף, הנכסים כוללים זכויות בניה נוספות בסך כ- 180 אלפי מ"ר.
את הרכישה, שעלותה נטו כ-35 מיליון אירו, מאחר ועל הנכסים קיימות התחייבויות של כ-51 מיליון אירו, מתכוונת סאמיט לממן מאמצעיה הנזילים של סאמיט גרמניה. השלמת הרכישה צפויה להתבצע בימים הקרובים.
ההשקעות המוצלחות שביצעה סאמיט, בשנים האחרונות בישראל ובגרמניה, מסייעים לה להמשיך ולהציג תוצאות כספיות טובות.
עלייה בשערוך נדל"ן להשקעה בגרמניה הביא את סאמיט לרווח ברבעון השני של כ-344 מיליון שקל (כ-160 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), לעומת כ-34 מיליון שקל (כ-16 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל אשתקד.
ההכנסות של סאמיט ברבעון השני עלו בכ-38.2% לכ-94 מיליון שקל, לעומת כ-68 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים את העלייה ברכישת נכסים, בתהליכי השבחה שבוצעו בנכסים, ובעליית שערו של של האירו מול השקל.
ה-NOI ברבעון עלה בכ-30% לכ-82 מיליון שקל, לעומת כ-63 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
ה-Same Properties NOI ברבעון עלה בכ-11.6% לכ-67 מיליון שקל, לעומת כ-60 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר משיפורים תפעוליים ועליית שע"ח של האירו מול השקל.
ה-FFO המאוחד ברבעון צמח בכ-32.5% לכ-53 מיליון שקל (כ-36 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), לעומת כ-40 מיליון שקל (כ-22 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל אשתקד.
סאמיט ממשיכה לצמוח; הרוויחה 160 מיליון שקל ברבעון השני
השקעות נדל"ן בחו"ל – כל מה שצריך לדעת
מנועי בית שמש שבבשליטת פימי חתמה על הסכם לרכישת הון המניות של חברת חישולי כרמל בע"מ העוסקת בתחום ייצור החלקים למנועי סילון לתעופה ומוצריה מהווים חומר גלם עיקרי לפעילותה של הקבוצה בתחום ייצור החלקים. מנועי בית שמש תשלם לפראט אנד וויטני סך של 58 מיליון דולר בתמורה למניות.
מניות חישולי כרמל מוחזקות בידי United Technology Corporation באמצעות פארט אנד וויטני וחברות קשורות אליה אשר מהוות את קבוצה בינלאומית שהיא מהיצרניות המובילות בעולם של מנועים תעופתיים. כמו כןן מהווה הקבוצה לקוח מהותי של מנועי בית שמש ושל חישולי כרמל. מניותיה של חישולי כרמל נרכשו על ידי פארט אנד וויטני בשנות ה-90.
עם השלמת העיסקה תחתום חישולי כרמל הסכם לאספקת חלקים לקבוצת פראט אנד וויטני על פני תקופה של עשר שנים בסך כולל צפוי של 362 מיליון דול. סך צפי ההכנסות מהסכמי מסגרת של חישולי כרמל יעמוד לאחר מועד השלמת העסקה על כ- 490 מיליון דולר ארה"ב, על פני עשר שנים. סך צפי ההכנסות מהזמנות המסגרת של הקבוצה יחד עם חישולי כרמל לאחר השלמת העסקה, יעמוד על כ- 8.1 מיליארד דולר על פני 14 שנים.
במנועי בית שמש מציינים כי פעילותה של חישולי כרמל סינרגטית לפעילויות אחרות של הקבוצה בתחום פעילות ייצור חלקים למנועים. להערכת החברה, חישולי כרמל תאפשר לחברה להגדיל ולהעצים את יכולותיה בשרשרת הערך בתחום הפעילות של הקבוצה, להרחיב את סל המוצרים שהקבוצה מספקת ללקוחותיה וללקוחות חישולי כרמל, ולמצב את הקבוצה כספקית פתרונות מקיפים ללקוחות.
ממנועי בית שמש כי חישולי כרמל סיימה את המחצית הראשונה של 2018 עם הכנסות בסך של כ-29.5 מיליון דולר ורווח נקי של כ-3 מיליון דולר.
את שנת 2017 סיימה חישולי כרמל עם הכנסות בסך של כ-56 מילון דולר ורווח נקי של כ-5.6 מיליון דולר.
רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש אמר כי: "עולם התעופה נמצא בתנופה כאשר בהתאם לתחזיות שפורסמו על ידי יצרני מטוסים ואחרים, השיא עוד לפנינו ואנו נערכים להאצת הצמיחה בתחום בצורה המיטבית תוך מיקוד בהשתלבות בשרשרת האספקה לדור המנועים החדש שנכנס לשוק. העסקה ממצבת את החברה בעולם התעופה הצומח כשחקן איכותי ומוביל בעל יכולות ייצור מגוונות וייחודיות. על ידי רכישה זו, אנו מחזקים את יכולות קבוצת מנועי בית שמש ומעבים את תמיכתה בלקוחותיה בשוק החלקים למנועי סילון. עם רכישת חישולי כרמל, אנו יוצרים קבוצה סינרגטית בעלת מכפיל כוח משמעותי אשר תאפשר לקבוצה להתמודד עם הזמנות המסגרת הקיימות, להגדיל את היקפן, ובנוסף גם להרחיב את שרשרת המוצרים אותם היא מציעה ללקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים, ללא הצורך בהשקעות נוספות משמעותיות".
בחודשים האחרונים חששו נוסעים רבים לרכוש כרטיסי טיסה באל-על מפני שידעו שיש סיכוי, יותר מסביר, שהטיסה לא תצא בזמן. הסיבה לכך היתה עיצומי הטייסים שדרשו שיפור בתנאי השכר והעבודה שלהם. היום הגיע לסופו הסיכסוך הממושך שנמרח על פני מספר שנים אשר גרם לאל-על הפסדים כספיים גדולים ובעיקרר נזק תדמיתי קשה.
היום מדווחת אל-על כי נחתם הסכם בין החברה ובין נציגות העובדים והסתדרות העובדים החדשה המבטא את ההסכמות שהושגו בין החברה לטייסים. תוקף ההסכם החדש הוא לשש שנים והוא נכנס לתוקף החל מה-1 לנובמבר.
מאל על נמסר כי המו"מ נערך על רקע הצורך בהתייעלות והתאמות במתכונת הפעילות של הטייסים לאור התיקון לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס. התיקון לתקנות מאמץ לדין הישראלי את ההסדר הקיים בתקנות האמריקאיות בנוגע לניהול עייפות של טייסים (FTL), כגון, תקופות מנוחה מינימאלית בין טיסות וכדומה.
להערכת החברה, ההסכם אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה העסקיות של החברה.
ההסכם קובע מנגנונים אשר צפויים לאפשר הפעלה מסחרית יעילה יותר בעידן הרגולציה התעופתית החדשה ותועלות – הן לחברה והן למגזר הטייסים – ובכלל זה צפוי לאפשר צמיחה בפעילות החברה, הפעלת החברה בצורה יעילה יותר תוך התאמה לדרישות התיקון לתקנות וכן שיפור באורחות החיים של הטייסים. כמו כן, כולל ההסכם מיסוד מנגנונים ופרקטיקות שתכליתם קיום דיאלוג יעיל ורציף בין החברה לבין הטייסים.
מאל על נמסר כי הסוגיות העיקריות אשר הוסדרו במסגרת ההסכם הינן: הסדרת היבטים תפעוליים כגון התייעלות בהרכבי הצוותים בטיסות החברה, מנגנון הצבת הצוותים, הסדרת מגבלות תכנון, הסדרת כללי איוש מלא של טיסות החברה, מנגנון כוננות, זמני מנוחה, ימים ללא פעילות, הקמת צי אחוד לציי הבואינג 777 ו- 787 של החברה אשר יאפשר הכשרת טייס לשני סוגי המטוסים במקביל לעומת המצב כיום, וכללי הסבות והדרכות טייסים כתוצאה מסגירת ציי הבואינג 747 ו- 767 של החברה.
ההסכם קובע גם הסדרים בקשר לתגמול הטייסים ובכלל זה כולל מנגנון לגידור המסגרת התקציבית לעלות שכר הטייסים, הסדרים בדבר ביטול רכיבי שכר משתנים מסוימים (כגון פיצויים שונים בגין פעילות טיסתית) תמורת העלאת השכר הקבוע, הסדרים בדבר גילום, מיסוד מנגנון תמריץ לטייס בגין עמידה בתכנית הטיסות האישית וכן קביעת מנגנון מענק ותוספת שכר מותני רווחים. עוד קובע ההסכם מכסה מוסכמת על ידי הטייסים של חכירות רטובות של מטוסים, מנגנון יישוב חילוקי דעות, התחייבות הטייסים לשקט תעשייתי למשך תקופת ההסכם ועוד.
במכתב ששלח מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין לעובדיו נכתב כי :"
ההסכם שנחתם מבוסס על התייעלות משמעותית ומאפשר הפעלה מסחרית יעילה של החברה, לצד שיפור באורחות החיים של הטייסים. ההסכם מאפשר לחברה ולטייסיה, לבצע את ההתאמות הנדרשות כפועל יוצא מתקנות הטיס החדשות שאומצו ע"י מדינת ישראל ולמעשה מאפשר לנו לפעול בצורה טובה יותר, גם בעידן החדש של כניסת התקנות החדשות לתוקף.
מדיניות השמים הפתוחים מביאה לתחרות פרועה מאוד בנתב"ג. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על חברות תעופה חדשות המגיעות לישראל ואם לא די בכך מחירי הדלק גבוהים מאוד ואליהם מצטרף רצף החלטות רגולטוריות המקשות עלינו להתמודד, כאשר בחלק מהמיקרים ידינו כבולות והתחרות אינה שיוויונית והוגנת.
המציאות מחייבת את כולנו לשנות את התרבות הארגונית ואת הדרך בה אנו מתנהלים, זאת כדי להבטיח את עתידה של אל על.
אני מאמין כי יחד נדע להתמודד עם כל איום, עם כל אתגר ולצאת מהתחרות מנצחים כשידנו על העליונה."
נייר חדרה, שקרן פימי מחזיקה בה 60% מדווחת על צמיחה של כ-20% ב-EBITDA שהסתכם ברבעון השלישי לכ-53 מיליון שקל, לעומת כ-44 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017. ה- EBITDA בתשעת החודשים הראשונים הסתכם לכ-174 מיליון שקל, כ-13% מההכנסות – צמיחה של כ-25% ,ביחס לכ-139 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
כמו כן, נייר חדרה תחלק את כל הרווח הנקי המצטבר מתחילת השנה כדיבידנד והוא יעמוד על כ-25 מיליון שקל. זהו רבעון רביעי ברציפות בו מחלקת החברה דיבידנד, ובסך הכל חילקה החברה מתחילת שנת 2018 כ-95 מיליון שקל כדיבידנד.
הרווח הנקי ברבעון השלישי של 2018 הסתכם בכ-20 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-16 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הסתכם בכ-66 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח נקי של כ-38 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בנייר חדרה מסבירים כי הגידול ברווח הנקי בשנת 2018 הינו תוצר של שיפור ברווח התפעולי וקיטון בהוצאות מימון.
ההכנסות ברבעון השלישי של 2018 גדלו בכ-26 מליוני שקל והסתכמו בכ-431 מיליון שקל, צמיחה של 6.4% בהשוואה להכנסות של כ-405 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול במחזור המכירות נבע בעיקר מגידול במכירות מגזר גלילי נייר לקרטון בסך של כ-20 מיליון שקל ומגידול של 19 מיליון שקל במגזר ניירות כתיבה והדפסה. העליה בהכנסות הושגה הודות לשילוב בין גידול בכמות הנמכרת, עלייה במחירי המכירה ושיפור תמהיל המכירות. בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו הכנסות החברה בכ-1.3 מיליארד שקל, צמיחה של כ-%5.7 בהשוואה להכנסות של כ-1.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח הגולמי ברבעון השלישי של 2018 הסתכם בכ-72 מיליון שקל, כ-%17 מההכנסות, עלייה של 14% בהשוואה לרווח הגולמי ברבעון המקבילב-2017, שהסתכם בכ-63 מיליון שקל, כ-16% מההכנסות.
הרווח התפעולי לפני הוצאות והכנסות אחרות, הסתכם בכ-31 מיליון שקל, גידול כ-9 מיליון שקל וכ-41%, בהשוואה לרווח תפעולי של כ-22 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השיפור ברווח התפעולי הושג בעיקר הודות לעלייה ברווחיות מגזר גלילי נייר לקרטון. הרווח התפעולי לפני הוצאות והכנסות אחרות בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הסתכם בכ-109 מיליון שקל, גידול של כ-51% לעומת רווח תפעולי של כ-72 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
מנכ"ל נייר חדרה, גדי קוניא: "אנו גאים בהמשך השיפור העקבי ברווחיות החברה. השיפור המתמשך מושג הודות למיקוד בשרשרת הערך של ייצור מוצרי אריזה מקרטון ממוחזר. גם ברבעון השלישי השנה השתפרה הרווחיות בשיעור דו ספרתי, על אף מיעוט ימי העסקים בחודש ספטמבר. החברה נמצאת בתנופת השקעות. מתחילת השנה השקענו למעלה מ- 80 מיליון שקל בעיקר במגזרי שרשרת הערך, לטובת המשך צמיחה, שיפור הרווחיות ומקסום האינטגרציה האנכית בין המגזרים. באופן טבעי, חלק גדול יותר מתשואת ההשקעות הללו ימומש משנת 2019 ואילך".
ליאור הלמן, סמנכ"ל הכספים ציין כי "לחברה מאזן בריא ויציבות פיננסית חזקה המאפשרים ביצוע השקעות לטובת המשך צמיחה ושיפור הרווחיות, חלוקת דיבידנד והקפדה של שמירה על רמת מינוף נמוכה".
IBM מדווחת על רכישת חברת רד האט (Red Hat) תמורת 34 מיליארד דולר במזומן – מחיר של 190 דולר למניה, פרמיה של כ-65% על מחיר השוק.
רד האט מובילה בתחום הקוד הפתוח. מדובר בחברה שהיתה חלוצה בתחום כבר לפני 20 שנה והיא בין המפיצות הגדולות בעולם של מערכת הפעלה מבוססת לינוקס. רד האט שנסחרת בוול-סטריט לפי שווי של כ-21 מיליארד דולר, איבדה בחודשים האחרונים שליש מערכה בגלל ציפיות לירידה בקצב הצמיחה ותוצאות חלשות יחסית.
מחיר המניה של רד האט היה לפני כחצי שנה קרוב ל-180 דולר אך הוא ירד לכיוון 120 דולר – משמע IBM שנסחרת בשווי של 115 מיליארד דולר, משלמת פרמיה נדיבה (מחיר של 190 דולר).
הרכישה הזו נובעת מהחובה של מנהלי IBM לייצר מנועי צמיחה. הפעילות הבסייסת של IBM לרבות תחום ה-IT והמיינפריים צומחים בשיעור מתון במיוחד, ולחברה אין מנועי צמיחה חזקים. הרכישה של רד האט אמורה לספק לחברה מנוע צמיחה בתחום הקוד הפתוח.
השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)
שבועיים עברו מאז הליגליזציה של הקנאביס בקנדה וההיצע לא מצליח להדביק את הביקוש.
בבלומברג מדווחים מגדלי הקנאביס מתוסכלים מהזמן הארוך הנדרש על מנת לקבל רישיון לשיווק מהרשויות ובינתיים המדפים ריקים.
בבלומברג מסבירים כי כי תהליך קבלת הרישון למכירת קנאביס בקנדה מסורבל. לאחר קבלת רישיון גידול, על המגדל לגדל שני גידולים מלאים, לשלוח אותם לבדיקה, לעדכן את תוכנת הבקרה, ולאחר מכן להגיש בקשה מלאה לרישיון המכירות שקבלתו עשוי לארוך עד 341 ימים.
קנדה הפכה לשוק העיקרי של גידול ושיווק מריחואנה לאחר שהפכה אותה לחוקית. התחזית שעולה ממחקר שערכו Arcview ו- BDS Analytics היא ששוק המריחואנה יגיע לכ-32 מיליארד דולר עד 2022.
בבלומברג יודעים כי חנות הקנאביס של אונטריו שקיבלה 100 אלף הזמנות ב-24 השעות הראשונות שלה. בקוויבק נרשמו 140 אלף הזמנות בשבוע הראשון של הליגליזציה והזכיין המקומי אומר כי ייתכן שיאלץ לסגור חלק מהחנויות מאחר והוא לא מקבל אספקה מהיצרנים.
ברוס לינטון, מנכ"ל Canopy Growth Corp טוען שהבעיה היא שאף אחד לא צפה את הביקושים האלו. עוד אומר לינטון כי "ייתכן שלא כל הסחורה תיגמר אבל ייתכן שלא תקבל בדיוק את אותו הצמחח שקיבלת בפעם הקודמת".
יש כיום 132 יצרנים מורשים בקנדה ו-78 בעלי רשיונות מכירה, זאת על פי הודעת משרד הבריאות הקנדי. ממשרד הבריאות הקנדי נמסר עוד כי 600 בקשות ייצור נוספות נמצאות בהליך בדיקה בימים אלו. משרד הבריאות שכר 300 עובדים נוספים על מנת לקצר את התהליך אמרה שרת הבריאות ג'ינט פטיפס "אבל התהליך, הכולל גם בדיקות רקע, צורך זמן ואנחנו לא נעגל פינות".
התחבורה הציבורית בישראל מקרטעת. לפני מספר ימים פורסם הדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמנתוניו עולה כי רק 22% מהעובדים עושים בה שימוש על מנת להגיע לעבודה.
הרצון לחסוך בהוצאות הנסיעה מצד אחד וחוסר היכולת להתבסס על תחבורה ציבורית אמינה ויעילה מביא את הקארפולים אל קדמת הבמה והשיטה הזאת סוף סוף מאומצת על ידי ישראלים רבים.
על הגל הזה עולה גם חברת וויז אשר השיקה אפליקציה ייעודית לעניין.
בהתאם לתקנות של משרד התחבורה, מודל הנסיעות השיתופיות של ווייז כולל תשלום של הנוסעים בקארפול לנהג באמצעות האפליקציה על הוצאות הנסיעה – דלק ובלאי.
המודל הזה של וויז החל פעול בחודשים האחרונים בכפר סבא, עמק חפר ומודיעין. עכשיו עולה גם ירושלים על מפת הקאר פולים. על מנת להאיץ את אימוץ האפליקצייה הודיע וויז כי תשלם בעצה את הוצאות הנסיעה לנהגים בחודשים הקרובים.
מווייז נמסר כי מטרת הצעד מטרת המהלך היא לעודד את השימוש בקארפול ועל ידי כך להוריד את מספר המכוניות על הכביש כדי להילחם בפקקים. חס וחלילה הם לא עושים את זה בשביל כסף… בווייז מסבירים כי המחקרים מראים כי מספר הנוסעים הממוצע בכלי רכב בשעות העומס עומד על 1.15 בלבד, ואם ניתן היה להעלות נתון זה ל-1.5, הגודש בכבישי ישראל היה פוחת בצורה ניכרת.
על פי הנתונים שנאספו על ידי ווייז, 80% מהנהגים הישראלים הצהירו כי הפקקים בכבישים הם גורם הלחץ המרכזי בחיי היום יום שלהם, ו-50% מהנהגים הביעו נכונות להשתמש בקארפול כדי לתרום את חלקם בצמצום הפקקים. העלות המוערכת של המהלך עבור ווייז תהיה תלויה בהיענות של הציבור לנסיעות בקארפול.
בעיריות אשר משתפות פעולה עם המהלך של ווייז – ירושלים, כפר סבא והמועצה האזורית עמק חפר, מקווים שההטבה תתרום לחיזוק המאבק בפקקים. מוקדם יותר השנה החל שיתוף פעולה בין ווייז ובין עיריית מודיעין שהביא לעלייה של עשרות אחוזים בשיעור הנסיעות השיתופיות בעיר.
לדברי נעם רשף, מנהל שותפויות ב-Waze ישראל, "המצב הנוכחי, שבו הכבישים רק נעשים יותר ויותר עמוסים אינו בעיה ישראלית בלבד, אלא כלל עולמית. הרחבת התשתיות לא עומדת בקצב גידול כלי הרכב, ולכן, הדרך הטובה והמהירה ביותר להילחם בפקקים היא לצמצם את מספר הרכבים על הכביש. Waze קארפול מחברת בין נוסעים ונהגים עם מסלולים דומים, במטרה למלא את המכוניות ולסייע בהורדת הרכבים מהכביש. אנו משתפים פעולה עם ערים ורשויות רבות בארץ ובעולם כדי להיטיב עם כל הנוסעים בדרך, ומספקים ערוץ תחבורה חלופי, קהילתי, ושיתופי לכלל המשתמשים והתושבים. אנו שמחים לשתף פעולה עם העיריות השונות ולהפוך יחד את פקקי התנועה לנחלת העבר."
צמח המרמן זכתה במכרז להקמת 100 דירות להשכרה ארוכת טווח בכרמיאל. את המכרז קיימה החברה הממשלתית 'דירה להשכיר' יחד עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבניית פרויקט השכרה ארוך טווח בעיר שיכלול 175 דירות בסך הכל. הצעתה של צמח-המרמן עמדה על 10 מיליון שקל,אשר תמורתם תבנה, תנהל ותפעיל החברה את הפרוייקט ב-15 השנים הקרובות. בסוף התקופה תוכל החברה למכור את הדירות בשוק החופשי.
הפרויקט המדובר כולל 100 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח שיושכרו לתקופה מינימלית של 15 שנה, ועוד 76 דירות שאותן תציע החברה למכירה בשוק החופשי.כמו כן, יכלול הפרויקט גם שטח מסחרי של 750 מ"ר שיוקם בכיכר המרכזית בשכונה. מפרטי המכרז עולה כי 100 הדירות להשכרה ייבנו במבנים בני שלוש וארבע קומות.
כרבע מהדירות בפרוייקט יושכרו לזכאי משרד הבינוי והשיכון במחיר מפוקח, הנמוך בכ-20% ממחירי השוק.
שר האוצר משה כחלון התייחס למכרז ואמר: "האחריות שלנו היא לספק דיור במחיר הוגן לזוגות הצעירים ולכל מי שאין בבעלותו דירה. השכרה לטווח ארוך הוא כלי מרכזי לפתרון משבר הדיור, כחלק מהמאמץ הלאומי שאנחנו מובילים. אפשרות ההשכרה לטווח ארוך שאנו מציעים בכרמיאל מתווספת לבניית 800 דירות בתכנית מחיר למשתכן בעיר".
עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית "דירה להשכיר", אמר כי "בשלוש השנים האחרונות אנו עוסקים במימוש החזון של בניית מערך דיור להשכרה ארוכת טווח, בדומה למתכונת הדיור המקובלת ביותר בעולם המערבי – מודל ה-Multi-family. עד כה שווקו כ-5,000 יחידות דיור במתכונת זו ואנו רואים כי מיטב היזמים לוקחים חלק במימוש החזון".
חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן: ״צמח המרמן רואה בדיור להשכרה ארוכת טווח כיוון פעולה חדש וחשוב לחברה. זוהי הצלחה ראשונה ופריצת דרך חשובה וחיונית למשק המגורים בפריפריה בישראל. לחברת צמח המרמן ניסיון רב בבנייה למגורים בכרמיאל. במהלך השנים בנינו מספר פרויקטי מגורים בעיר, בהיקף של מאות יחידות דיור, ואני שמח להמשיך את הבנייה בעיר. כרמיאל נחשבת לעיר בצמיחה מהירה, וזוכה לביקושים גבוהים למגורים".
אולי הפעם – פורסמו שני מכרזי שכירות לטווח ארוך; 312 דירות בבית שמש ובנצרת עילית
בחירת המשכנתא – איך בוחרים מסלולי משכנתא ? ומה ההבדל בינהם?
אחרי שהתבשרנו על התייקרות המים לצריכה פרטית ועל העלאת מחירים שמבצעות חלק מחברות המזון – העליות המחירים מגיעות גם לסלולאר, והפעם זו סלקום שמעלה מחירים בכ-10 שקלים בממוצע לחבילה.
בסלקום ממתגים את העלאת המחירים תחת הכותרת "שינוי מודל התמחור הסלולרי". הם לא מעלים מחירים. הם רק משנים אותם. מה לעשות שזה כלפי מעלה?!
המשקיעים של סלקום אוהבים את העלאת המחירים והמניה מזנקת כעת במעל ל-6 אחוזים בבורסה בתל אביב.
גם המניה של פרטנר עולה כעת בכ-4.5%. כנראה שהמשקיעים צופים כי חברות הסלולאר האחרות ינצלו את ההזדמנות ויעלו מחירים גם הן, על מנת לשפר את שיעורי הרווחיות שלהן, שנפגעו קשות בשנים האחרונות שאופיינו בתחרות גוברת במגזר.
סלקום הודיעה כי תשנה את מבנה החבילות שהיא מציעה ללקוחות חדשים החל מחודש נובמבר הקרוב.
סלקום מבטלת את ההתחייבות של המצטרפים לתוכנית ותיתן גלישה ללא הגבלה בחלק מהפליקציות הפופולאריות כגון אינסטגרם, וויז, וואטסאפ ופייסבוק. גלישה באתרים אלו לא תשפיע על נפח הגלישה האפשרי באתרים "רגילים".
לדוגמא, החבילה הפופולארית של 30 גיג'ה כולל שיחות, סמס, גלישה ללא הגבלה בארץ לפייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, ווייז הכוללת גם 500 דקות שיחה לחו"ל תעלה 49.90 שקל לחודש. 50חבילה עם 50 גיג'ה גלישה תעלה 59.90 שקל לחודש ו-100 ג'יגה גלישה תעלה, 69.90 שקל לחודש.
חבילת הקוואטרו של סלקום – הכוללת תשתית אינטרנט, ספק אינטרנט בנפח של 30 גיג'ה, סלקום TV, קו טלפון ביתי ושני קווי סלולר – לא יתייקר וימשיך לעלות 209 שקל.
צריך לזכור שניוד של מספרים מחברה לחברה לוקח היום מספר דקות ואינו כרוך בטירחה מיוחדת. לכן, יהיה מעניין לראות עד כמה רגישים לקוחות הסלולאר לשינוי במחיר של 10 שקלים שהוא מצד אחד לא גבוה מאד אבל מצד שני, באחוזים, מדובר בשיעור לא מבוטל של עשרות אחוזים דווקא בחבילות הזולות יותר.
כלכלני לאומי – מוצאים בדוח של פרטנר גם נקודות חיוביות
אייפון – הדור הבא; כמה זה יעלה?
חברת חיפושי הנפט והגז נאוויטס מדווחת כי הסתיימו קידוחי הפיתוח של פרויקט Buckskin. הפרויקט אשר נחשב לאחת מתגליות הנפט המשמעותיות ביותר במפרץ מקסיקו בשנים האחרונות, נמצא כ-305 ק"מ דרום מזרחית ליוסטון, טקסס.ההערכות הן כי מתחת לקרקעית הים נמצא מאגר נפט בהיקף של כ-5 מיליארד חביות.
נאוויטאס מחזיקה כ-7.5% מהשותפות המחזיקה בזכויות באתר. מחירן של יחידות ההשתתפות של נאוויטס עולה כעת במסחר בבורסה בתל אביב בעלייה של כ-11% לשער של 16.57 שקל למניה.
עבודות ההשלמה להפקה של קידוח הפיתוח השני הסתיימו בהצלחה, ובכך הושלם חלקן העיקרי של עבודות תוכנית הפיתוח המאושרת לקראת תחילת הפקת הנפט בפרויקט. עבודות ההשלמה כללו, בין היתר, ביצוע של מבחני הזרמה בהם הופק בהצלחה נפט מכל השכבות שהושלמו להפקה.
העבודות שנותרו עד לתחילת ההפקה כוללות ביצוע התאמות לפלטפורמת ההפקה והתקנת ציוד ההפקה וההולכה התת ימי שנרכש לצורך הפרויקט.
הפרויקט מתקדם בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בתוכנית הפיתוח, ואשר על פיהם צפוי הפרויקט להתחיל בהפקת נפט בחודש יולי 2019.
כמו כן ציינה החברה כי הפרויקט מתקדם במסגרת תקציב הפיתוח המאושר, ועד כה הושקעו בו כ- 70% מתוך התקציב.