מהן קרנות ההשתלמות של העשור
חדשות    

מהן קרנות ההשתלמות של העשור

קרנות השתלמות  הן כלי ארוך טווח לחיסכון. זה כלי פטור ממס על רווחי ההון, ולכן הפך פופולרי בקרב עובדים, בעיקר עובדים חזקים כלכלית. זה עשור שמסמן מהפך של ממש, מעבר מחברות גדולות לעסקים קטנים ומשפחתיים שמציגים פשוט ביצועים יותר טובים. ואלו המצטיינות של העשור:

שתי המצטיינות לא בהפרש ניכר הן ילין לפידות במקום הראשון, אחריה אלטשולר שחם ובמקום השלישי אקסלנס, בהפרש ניכר. אחריה מיטב דש והראל לא בפער גדול.

קרן ההשתלמות של ילין הציגה בעשור תשואה של 103.3% ואלטשולר השיגה תשואה של כ־99.5% של אלטשולר. גם העקביות  שלה הייתה רבה יותר (75% לעומת 67% של אלטשולר).ההצלחה היא בעיקר החשיפה הגדולה לסיכון ובחירת מניות מעבר להיצמדות למדדים. כך שאפשר לומר שלפחות העשור הסיכון השתלם. עם זאת זו הסיבה שאלטשולר הייתה פחות עקבית

בחמש השנים האחרונות אלטשולר עוקף את ילין ומגיע למקום הראשון עם תשואה מצטברת של 31.5% לעומת 27.2% של ילין. בחמש שנים ילין יורד למקום השלישי, רק אחרי קרן ההשתלמות של אנליסט שרשמה תשואה מעט גבוהה יותר של 27.4%. עם זאת, אנליסט נכשלה במדד העקביות ולצד שנים חזקות היו שנים חלשות, מה שמקשה על הגיוסים.

יש לציין כי החשיפה לאפיק המנייתי זינקה מכ־22% בתחילת העשור לכ־36% באוקטובר 2019. הסיבה לכך הפחתות הריבית בעולם, שהתחילה ב־2009, ההרחבות הכמותיות, ושמירת סביבת הריבית האפסית עד היום. כל אלו  עזרו לתדלוק של מדדי המניות העיקריים, מה שתורגם לגידול ניכר בחלקן של המניות בתיק של משקיעי קרנות ההשתלמות.

כמו כן  לאחר הירידה באטרקטיביות של איגרות החוב, הרחיבו הגופים את השקעותיהם במוצרים אלטרנטיביים, כגון נדל"ן, תשתיות, אנרגיה חלופית, קרנות הון וגידור וכו'. החשיפה לאפיק זה גדלה בכ־250% בעשור האחרון לכ־18% באוקטובר 2019, והיקף הנכסים המושקעים בו מסתכם בכ־43.5 מיליארד שקל. בעשור האחרון גם ירדו דמי הניהול לטובת החוסכים והמשקיעים.

מהן קרנות השתלמות למורים ומה ההבדל בין קרנות השתלמות רגילות?

האוצר מעוניין לבטל הטבות מס על קרנות השתלמות ופנסיות תקציביות