חדשות    

מחלצים מהאבטלה: מעסיקים שיקלטו עובדים חדשים יקבלו תמריצים בסכום כולל של 40 מיליון שקל

מעודכן ל-08/2020

תוכנית התמרוץ שמפעיל משרד הכלכלה נועדה לעודד העסקת עובדים מאוכלוסיות מוחלשות ומהפריפריה – במסגרת המאמץ להניע את המשק ולהחזיר עובדים למעגל העבודה בשכר הולם

הרשות להשקעות במשרד הכלכלה משיקה את מסלול תעסוקה 4.17 לשנת 2020, שיכלול תמריצים בדמות מענקים בהיקף כולל של 40 מיליון שקל – למעסיקים שיסכימו לקלוט עובדים חדשים.

בשבועות הקרובים יצאו לדרך מסלולים נוספים, שמיועדים לסייע למעסיקים להחזרת עובדות ועובדים לשוק העבודה. התוכנית מסייעת למעסיקים בקליטת עובדים ששיעור השתתפותם בשוק העבודה נמוך: האוכלוסייה הערבית (לרבות בדואים, צ'רקסים ודרוזים), חרדים, אנשים עם מוגבלות, הורים יחידים ותושבי אזורי עדיפות לאומית. בעקבות משבר הקורונה והשפעתו על שוק העבודה, חלו השנה הקלות משמעותיות בתנאי המסלול.

הסיוע יינתן לחברות שעיסוקן העיקרי הוא באחד מענפי התעשייה, היי-טק, או באחד מענפי השירותים המפורטים בתנאי המסלול.

סכום הסיוע עבור כל עובד הוא 30-20 אחוז מתוך עלות שכר העובד (מינימום 6,890 שקל ברוטו ועד 16,000 שקל) לתקופה של עד שנתיים, כך שעל כל עובד ניתן לקבל מענק של עד 115,000 שקל.

השנה, לנוכח המשבר בשוק התעסוקה, נעשו הקלות משמעותיות בכלל המסלולים ונוסף מסלול מהיר, המתמרץ מעסיקים לקלוט עובדים אשר אינם זכאים למענק על פי חוק עידוד התעסוקה,  לרבות עובדים מהציבור הכללי בפריפריה.

להוראה שלושה תתי מסלול:

מסלול מהיר קורונה – למסלול זה רשאי להגיש בקשות מעסיק שמתחייב לקלוט עובדים החל מהעובד הראשון. במסלול זה ניתן להעסיק עובדים שלא זכאים למענק לפי חוק עידוד תעסוקה שאושר בחודש יוני, ובכלל זה עובדים מהציבור הכללי באזורי עדיפות לאומית ובירושלים, בנוסף לעובדים מהאוכלוסיות ששיעור השתתפותן בתעסוקה נמוך בכל הארץ. לאור אופיו המיוחד של מסלול זה, מגישי בקשות במסלול זה ידונו תחילה בשיטת כל הקודם זוכה, ההתחייבות לשנה בלבד, יינתן פטור מהגשת ערבות, אין חובה בדיווח על משרות בסיס, התשלום יינתן מיד לאחר הדיווח ודמי ההגשה למסלול זה הופחתו משמעותית.

אזורי עדיפות לאומית וירושלים – למסלול זה רשאי להגיש בקשות מעסיק שמתחייב לקלוט לפחות 3 עובדים , כאשר  לפחות 70% מהעובדים החדשים יהיו מאוכלוסיות ששיעור השתתפותן בתעסוקה נמוך.

כל הארץ – למסלול זה רשאי להגיש בקשות מעסיק שמתחייב לקלוט לפחות 3 עובדים , כאשר  לפחות 90% מהעובדים החדשים מעבר למשרות הבסיס, יהיו מאוכלוסיות ששיעור השתתפותן בתעסוקה נמוך.

לצד מסלול חדש, תוקנו גם שני המסלולים המוכרים במסגרת ההוראה, כך שהיום היא מקלה יותר עם המעסיקים ומרחיבה את מעגל המעסיקים שזכאים לקבל את סיוע המדינה בהשתתפות בשכר העובדים. מבין ההקלות:

  • ניתן להגיש בקשות גם עבור 3 משרות (במקום 5).
  • הפחתת רף השכר המינימלי הדרוש לקבלת מענק (6,890 שקל שהם 30% מעל שכר המינימום, במקום 75% מהשכר הממוצע במשק שעומד על 9,370 שקל) והכללת כלל רכיבי שכר הברוטו כמזכים במענק.
  • קיצור ההתחייבות משנתיים וחצי לשנה-שנתיים (תלוי מסלול).
  • הוספת סוגי העסקים שרשאים להגיש בקשות- לרבות עוסק מורשה ולרבות עסקים מענפים חדשים: מרכזי מו"פ, שירותי מידע, ראיית חשבון, שירותי הנדסה, בדיקות טכניות וניתוח נתונים, שירותי גרפיקה ועיצוב ועוד.
  • הקלות בירוקרטיות:

הגשת מסמכים במערכת מקוונת – תאפשר טיפול מהיר וקיצור משך זמן עד לזכייה.

קביעת משרות בסיס לפי חודש אחד (יולי 2020) במקום לפי שנה אחורה – מפחית משמעותית את כמות הנתונים שהעסק צריך להגיש בשלב הגשת הבקשה.

קיצור הליכים פרוצדורליים: פטור מצירוף חו"ד רו"ח במקרים מסוימים, במסלול המהיר פטור מהגשת ערבות.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, מסר: "תוכנית התמרוץ המעודדת העסקת עובדים מאוכלוסיות מוחלשות ומהפריפריה, בעלות כוללת של 40 מיליון שקל, היא עוד צעד להניע את המשק ולהחזיר עובדים למעגל העבודה בשכר הולם. אנו נמשיך להפעיל תוכניות נוספות בעתיד הקרוב, ויחד עם מתווה המודל הגרמני, אותו גיבשתי והצגתי לוועדת הכלכלה, נוכל להחזיר מאות אלפי עובדים למעגל העבודה בזמן קצר".

כחלון קורא למעסיקים לאפשר לעובדים בבידוד לעבוד מהבית

מעסיקים בדרום הכי אופטימיים לגבי גיוס עובדים