חדשות    

מיטב: בעוד שנה האינפלציה תעמוד על2.6%; הריבית תרד ל-4%-4.25%

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
מעודכן ל-07/2023

כלכלני בית ההשקעות מיטב, בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי, סבורים כי ריבית בנק ישראל לא תעלה עוד. לדבריהם, ההפתעה החיובית שנרשמה במדד יוני והירידה בקצב האינפלציה בחודשים האחרונים מקטינות מאוד את הסיכויים להעלאה נוספת של הריבית על ידי בנק ישראל. על פי התחזית שלהם, האינפלציה השנתית צפויה להיכנס אל תוך היעד של בנק ישראל – 1%-3% כבר ברבעון הראשון של השנה והצמיחה במשק תהיה נמוכה. בהתאם לזאת, בנק ישראל צפוי לשנות מדיניות לכיוון של הורדת ריבית במחצית הראשונה של 2024. לפיכך צופים כלכלני מיטב כי בעוד שנה הריבית תעמוד על 4%-4.25%.

על פי התחזית של מיטב, מדד חודש יולי יעלה ב-0.3% בהשפעת ההתייקרות העונתית של שכר דירה, הנסיעות לחו"ל ועלייה במחירי המזון. מנגד, צפוי המשך הוזלת מחירי ההלבשה והריהוט והציוד לבית. לדבריהם, גם מדד אוגוסט יעלה ב-0.3%. האינפלציה בעוד שנה תעמוד, כך צופים במיטב, על 2.6%.

באשר לתמונת המצב בעולם אומרים במיטב כי הפד לא העלה את הריבית בישיבתו הקודמת, למרות שהנתונים תמכו בהחלטה, ונראה כי יעלה אותה בישיבתו הקרובה, ב-26 ביולי. לדבריהם, הנתונים האחרונים דווקא לא תומכים בהעלאת הריבית. במיטב מציינים כי כוונת הפד להעלות ריבית אחרי שאינפלציית הליבה כבר עברה את השיא עוד בספטמבר 2022 היא חריגה לעומת הניסיון ההיסטורי. ב-50 השנים האחרונות הריבית נעצרה לפני או ביחד עם השיא באינפלציית הליבה. במיטב מעריכים, על כן, כי העלאת הריבית שצפויה ביולי היא יותר ביטוי של מתחים פנימיים בתוך הוועדה המוניטרית מאשר צורך אמיתי.

עוד מעריכים במיטב כי לשווקים המתעוררים יש סיכוי טוב להשיג תשואה עודפת על פני המפותחים בחודשים הקרובים:

  •  ראשית, המצב הכלכלי במדינות המתפתחות נראה יותר טוב מאשר במדינות המפותחות. מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים במדינות המתפתחות גבוהים יותר מאשר במפותחות. במיוחד בולט הפער בתחום התעשייה שבו המדד במדינות המפותחות עומד על 46.3 ומצביע על התכווצות בפעילות, לעומת 51.1 במדינות המתפתחות.
  • האינפלציה במדינות המתפתחות דומה לזו של המפותחות, אך הריבית גבוהה משמעותית. כתוצאה מזה, בחצי השנה הקרובה צפויה להתחיל הורדת ריבית בחלק מהמדינות המתפתחות, במיוחד באמריקה הלטינית. זאת, לעומת המשך עליית ריבית שצפוי עדיין במרבית המדינות המפותחות.
  • הדולר האמריקאי התחיל להיחלש לאחרונה. היחלשות הדולר בדרך כלל תומכת בשווקים המתפתחים ובפרט בשווקים באסיה.

בהתאם לזאת, במיטב ממליצים במיוחד על השקעה באסיה, אך ללא סין.