חדשות    

מי קרן ההשתלמות המובילה ל-2019

צילום - shutterstock

שנת 2019 הייתה שנה טובה לשווקים עם עליות הן בשוקי המניות והן באג"ח, כך קרנות ההשתלמות סיימו את השנה עם תשואה מצטברת של 12.3% בממוצע. נזכיר כי בשנה שעברה דצמבר היה חודש מר עם ירידה בכל הקרנות למעט עלייה בהלמן-אלדובי.

במקום הראשון ל-2019 אלטשולר שחם, עם תשואה מצטברת של 15.25% ב־2019. בדצמבר זכה לתשואה של 0.74%, בעוד ממוצע התשואה לאותו חודש עמד על 0.83%. בתחתית טבלת התשואות השנתית ניצבת חברת הביטוח הראל, שקרן ההשתלמות שלה הניבה תשואה של 11.8% ב־2019, ובדצמבר תשואה של 0.73%.

התשואה הנמוכה בדצמבר נרשמה בבית ההשקעות אנליסט, עם 0.54%, שסיים דווקא  את השנה במקום השני בתשואה של 13.44% – שני אחרי אלטשולר שחם ומעל לממוצע השנתי.

עוד בלטו ילין לפידות – שגם סיפק תשואה מתחת לממוצע בדצמבר; והפניקס אקסלנס שהציג את התשואה הטובה ביותר בדצמבר וכן בלטו גם בתשואה הכוללת ב-2019. במבחן ארוך הטווח ל-3 שנים, אלטשולר שחם והפניקס אקסלנס מובילים בתשואות.

הפניקס אקסלנס מובילה את הדירוג החודשי עם תשואה של 1.23% בדצמבר, כשגם ב-2019 הייתה התשואה בין הגבוהות והגיעה ל-12.84%. החל ממחצית 2019 אוחדה חברת הפניקס פנסיה עם חברת אקסלנס גמל והשתלמות לחברה ממוזגת תחת השם "הפניקס אקסלנס פנסיה וגמל", בניהולו של אורי קיסוס, המכהן כמנכ"ל החברה החל מתחילת יולי השנה. באותה עת הובילה החברה את הדירוג החצי שנתי עם תשואה של כ-2% בחודש יוני.

איך באלטשולר עשו זאת? דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם, סיפר לתקשורת: "התמקדנו בנדל"ן מניב בישראל ובארה"ב, שם נמצא חלק גדול מהפורטפוליו שלנו, שרכיב גדול ממנו  הוא בטכנולוגיה. השקעה ישירה במדד S&P500 מאפשרת היום בהגדרה רכיב גדול בתחום הטכנולוגיה. המשכנו להתמקד במזרח, בסין, שבשנה שעברה היתה לנו קצת לרועץ אבל השנה תיקנה יפה. מדובר במניות המדד הגדול בסין, בדגש על חברות שמתמקדות בצריכה פנימית".

בגזרת האג"ח: "ישבנו במח"מ יחסית ארוך בישראל, אג"ח ממשלתיות, וזה שיחק לטובתנו. היו ירידות תשואות אגרסיבית – בעקום התשואות בכלל, אבל במיוחד בחלק הארוך מאוד, וזה תרם תשואה מאוד משמעותית לתיק".

"תוצאות 2019 הן תולדה של מהלכים אסטרטגיים שהתממשו באמצעות התמדה. האסטרטגיה שלנו עבדה טוב אבל אף אחד לא ציפה שזה יגיע לעוצמות כאלה. קרו בשנה הזו כמה אירועים שאיש לא צפה, ובהם שהשוק האמריקאי יעשה מעל 30%, ושתשואות האג"ח במח"מ ארוך יירדו כל כך הרבה. חלק מהעלייה היא ריבאונד לירידות החדות של סוף 2018, לאחר התנהלות קצת מוזרה של הפדרל ריזרב, שנשמע קצת מבולבל בקשר להעלאת הריבית. השוק הגיב אז בירידה מאוד חזקה. בפברואר 2019 הוא כבר נשמע אחרת, והשווקים תיקנו חזרה".

נזכיר כי 2018 הסתיימה עם אי ודאות בעקבות החרפת מלחמת הסחר, ואילו 2019 הסתיימה בכיוון ההפוך עם גיבוש השלב הראשון בהסכם הסחר בין המעצמות.

ההבדלים בין אלטשולר לאחרות נובעים בעיקר מגודל תיק המניות שהחזיקה כל אחת, מהמח"מ של האחזקות ומגודל התיק הלא סחיר. המניות עלו בכ־25%, האג"ח הסחירות בכ־10% והנכסים הלא סחירים נתנו פחות. כך שמי שהחזיקה במח"מ גבוה יותר הרוויחה יותר, כמו גם מי שהחזיקה יותר מניות; ומי שהחזיקה השנה בתיק לא סחיר גדול – הרוויחה פחות, כי הם לא עלו מהר כמו המניות, ולא תיפקדו בקצב של 25% בשנה"

בכל מקרה מסתמן כי 2020 לא תהיה כמו 2019 ותהיה רגיעה בשווקים.

כל קרנות ההשלתמות הפסידו ב-2018, למעט הלמן אלדובי

עלייה של 11.4% בקרנות ההשתלמות – מי הקרן המובילה?