שוק ההון    

סוף עידן הלואו קוסט?

השילוב של עלייה במחיר הסולר, מצבו הלא הידוע של הברקזיט ותחרות גוברת הביאו את חברות הלואו קוסט לירידת מחירים ולהפסדים

אחרי פשיטות רגל של חברות כמו גרמניה איירליינס וWonAir האיסלנדית, רינאייר, חברת הלואו־קוסט הגדולה באירופה, דיווחה בשבוע שעבר על הרווח השנתי הנמוך ביותר לאחר ארבע שנים, וגם התחזיות הן לירידה במכירות וברווחים.גם המתחרה איזיג'ט  דיווחה על הפסד במחצית הראשונה.

הסיבה לקשיים היא שילוב של עליית מחיר הסולר לצד התחרות הגוברת, המאלצת את החברות להוריד מחירים לטווח לא משתלם.

ריינאייר האירית דיווחה על רווח אחרי מס של כ-1 מיליארד יורו, לעומת 1.45 מיליארד יורו בשנה הקודמת, בשל עליית מחירי הדלק, הברקזיט, ועיכובים בקבלת מטוסי בואינג 737 מקס חדשים.

אומנם נרשמה עלייה של 7% בתנועת הנוסעים בשנה שעברה, שגרמה להכנסות ריינאייר לעלות ב-6% ל-7.5 מיליארד יורו אבל  מחירי הכרטיסים שלה בששת החודשים שהסתיימו בספטמבר היו נמוכים ב-6% מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

ריינאייר צופה רווח של 750–950 מיליון יורו בשנה שתסתיים ב-31 במרץ 2020. הרווח כולל את ההפסדים של החברה הבת לאודה, שצפויים להסתכם השנה ב-800 מיליון יורו. בין אוקטובר 2018 לינואר 2019 הורידה ריינאייר פעמיים את תחזית הרווח שלה לשנה שהסתיימה במארס, בשל שביתות, עליית מחירי הנפט והיצע מושבים גדול מדי באירופה.

סיבה אחרת היא הברקזיט, שלא ידוע מה יהיה מצבו לאחר התפטרות תרזה מיי מראשות הממשלה. בריטניה אחראית לכרבע מההכנסות של ריינאייר, עזיבה לא מסודרת של האיחוד האירופי עלולה לפגוע בחברה. כך נוסעים אירופים רבים דוחים חופשות בשל מצב הברקזיט הלא ידוע. גם חברות אחרות דיווחו שזה משפיע עליהן.

איזיג'ט הבריטית, מתחרתה הגדולה ביותר של ריינאייר, פירסמה אף היא דו"חות מאכזבים, וציינה אף היא את עליית מחירי הדלק והאי־ודאות בנוגע לברקזיט. איזיג'ט דיווחה כי ההפסד הנקי שלה גדל יותר מפי ארבעה במחצית הראשונה של השנה ל-218 מיליון ליש"ט (280 מיליון דולר). מנכ"ל החברה, יוהן לנדגרן, האשים את "האי־ודאות המקרו־כלכלית ושאלות רבות לגבי הברקזיט שנותרו פתוחות". גם היא הורידה מחירים.

וזה לא הכול – רחפנים  מאיימים על חברות התעופה

איזיג'ט נימקה את ההפסד גם בשיבושים בגטוויק, שדה התעופה השני בגודלו בבריטניה, שהושבת למשך שלושה ימים לפני חג המולד בגלל רחפנים שנכנסו למרחב האווירי שלו. השיבושים האלה, שפגעו ב-140 אלף נוסעים, הסבו לחברה נזק של 10 מיליון ליש"ט. החברה הזהירה כי שדות התעופה בעולם אינם מוכנים להתמודדות עם שיבושים שיגרמו להם רחפנים. כדי להתמודד עם ההפסדים החברות  מנסות למצוא יעדים חדשים גדולים ולהגדיל את קהל לקחותיהן.