חדשות    

סיכום השבוע בכלכלה- שנת 2020 תסתכם בגירעון ממשלתי של כ-12% תוצר שימשיך ל-2021

גיל בפמן, צילום:אורן דאי

בסקירת המקרו השבועית של אגף הכלכלה בלאומי, מציין הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן יחד עם הכלכלן יניב בר, כי "הנתונים הדו-שבועיים מצביעים ירידת שיעור האבטלה "הרחב" במקביל לתחילתו של תהליך היציאה מהסגר השני. ככל שתהליך החזרה לפעילות יימשך, גם אם באיטיות ובהדרגתיות, שיעור האבטלה צפוי להמשיך לרדת. עם זאת, יש לציין כי ניכרת לאחרונה עלייה "בתחלואה הפעילה" בישראל ולכן קיימת אפשרות להטלת צעדים מגבילים חדשים, אשר עלולה להכביד על שוק העבודה. בהקשר זה, נציין כי החדשות לגבי התחלה של התחסנות בחלקים שונים של העולם אמנם מעודדות אך, יש להדגיש כי מדובר בתהליך מורכב מבחינה לוגיסטית המלווה בספקות לגבי מידת אמון הציבור בחיסון. להערכתנו, מסה קריטית של מחוסנים (רוב האוכלוסייה), בעולם המפותח ובישראל, תושג רק בשליש האחרון של 2021. לפני כן צפויים להתממש תהליכים אחרים שיסייעו בשיפור הפעילות הכלכלית על רקע צבירת ידע וניסיון של "חיים לצד הקורונה" ופיתוחים בתחום הטיפול והבדיקות המהירות. לאור האמור, ובעיקר לנוכח "הפורמט" הנוכחי של תמיכה ממשלתית במובטלים, נראה כי שיעור האבטלה ה"רחב", המורכב ממובטלים "זמניים", צפוי להישאר ברמה גבוהה יחסית במחצית הראשונה של שנת 2021."

 עוד יצוין כי "הגירעון המצטבר באחד עשר החודשים הראשונים של 2020 (ינואר-נובמבר) הסתכם בהיקף שיא של כ-136.4 מיליארד שקל, גבוה באופן משמעותי מהיקף הגירעון בתקופה המקבילה ב-2019 (כ-37.3 מיליארד שקל), כמו גם בשנים קודמות. כמו כן, הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים (דצמבר 2019-נובמבר 2020) עלה ל-11.1% תוצר לעומת 10.1% תוצר בחודש שעבר, והוא אף צפוי לגדול בדצמבר, שמתאפיין לאורך השנים בהיקף גירעון גבוה בהשוואה ליתר חודשי השנה. זאת, בין היתר, על רקע התאמות תקציביות שעורך משרד האוצר.

כלכלני לאומי מעריכים כי "שנת 2020 תסתכם בגירעון ממשלתי של כ-12% תוצר. לגבי 2021, אנו צופים גירעון חד-ספרתי גבוה, אך זאת כתלות בקצב החזרה לפעילות. ככל שקצב החזרה יהיה מהיר יותר, כך הוא יתמוך בעליית ההכנסות ממסים ובהפחתת הצורך בתמיכה הממשלתית בכלכלה. בעת הנוכחית, התחזית ל-2021 מבוססת על מדיניות של "תקציב המשכי" ויישום נקודתי של "קופסאות" תקציביות ייעודיות, זאת ללא מהלכים מאיצי צמיחה מצד הממשלה. אישור תקציב במהלך 2021, יתכן שבדחייה לנוכח האפשרות המסתמנת של מערכת בחירות נוספת, והתחלה של יישום של מאיצי צמיחה צפויה להיות בעלת תוצאות של ממש רק לטווח הרחוק יותר של 2022-2023 ואילך."

בפמן ובר מתייחסים גם לתוצאות סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס; "סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס מצביע על המשך פעילות מתונה גם לאחר היציאה מהסגר השני." מציינים השניים ומוסיפים, "זאת, כפי הנראה על רקע העובדה שהמשק עדיין פועל תחת הגבלות, זאת לאור היציאה האיטית וההדרגתית מהסגר השני." ואולם במבט קדימה, "הציפיות בכל הענפים הן לעלייה בפעילות בחודש דצמבר, משמע ישנה עלייה באופטימיות בקרב הסקטור העסקי. בענפי התעשייה והשירותים הצפי הוא להתרחבות הן בפעילות לשוק המקומי והן ביצוא. שיפור מסוים ניכר גם בציפיות קדימה בענפי המסחר, אך בענף הבינוי הציפיות הן להמשך פעילות ברמה מתונה."