חדשות    

עסקה מעל 5,000 שקל – רשות המסים דורשת דיווח מיידי

בשנה שעברה היה זה חוק המזומן, שנועד להילחם בהעלמת מסים ובהלבנת הון, השנה עובדת רשות המסים על הצעה לדוווח מיד על עסקאות מעל 5,000 שקל. המטרה: להילחם בחשבוניות הפיקטיביות.

צוות ברשות המסים  צפוי להביא לאישור הממשלה הבאה מהלך שבמסגרתו כל חשבונית של מעל 5,000 שקל תעבור אוטומטית דרך רשות המסים וזו תידרש לאשר אותה.

חשבוניות פיקטיביות נועדות להוצאות מוכרות  באופן לא חוקי; ההוראה תיחול רק על חשבוניות עסקיות, ולא על חשבוניות שניתנות ללקוח הקצה, המשמעות היא שמדובר רק בחשבונית לעסקים ולא ללקוחות פרטיים. ברשות המסים מעריכים כי מהלך כזה יוכל להכניס למדינה6-5 מיליארד שקל בשנה. טרם התקבלה ההחלטה, וסביר להניח שלא תגובש עד הקמת הממשלה הבאה ומינוי שר האוצר.

ברשות המסים טוענים כי המהלך לא יכלול כל הכבדה ביורוקרטית מאחר שיהיה דיגיטלי, טענה מוזרה משום שעדיין יידרש אישור שיעכב עסקאות. עוד טוענים ברשות כי המטרה היא לא רק לעצור הפצה של חשבוניות פיקטיביות- כפי שמתרחש כיום – רק לאחר שכבר הופצו, אלא לסכל את ביצוע העסקה.  עוד מציינים ברשות שהם לא המציאו את הגלגל וזה הליך שקיים בעולם.
הרשות מסרה כי "מניעה מוקדמת יעילה יותר מאשר מרדף מאוחר, ולרוב עקר, אחרי העבריינים מחוללי התופעה, מכיוון שגם כשתופסים את העבריינים – פעמים רבות הכסף לא חוזר". לכן, מוצע שכל חשבונית מס שסכומה עולה על הרף שייקבע תהיה חייבת באישור מספר הקצאה, כשלא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגין חשבוניות שלא קיבלו אישור. לפי הרשות, כ-90% מהחשבוניות הרלוונטיות למודל החדש הן דיגיטליות כיום, ולכן לטענתה הנטל על ציבור העוסקים יהיה קטן מאוד, אם בכלל.

ברשות מוסרים כי בינתיים פנו ליצרני תוכנות לניהול חשבונות והתבקשו לבחון איך אפשר יהיה להיערך למודל החדש מבחינה מחשובית, במקרה שהחקיקה תעבור בכנסת.