מדריכי צרכנות    

עשה זאת בעצמך תפירה – תחביב שחוסך כסף

מעודכן ל-08/2019

אם נמאס לכם מדי חודש לגלות כמה הוצאתם על בגדים, אתם מרזים ומשמינים והפתרון היחיד הוא לקנות שוב בגד חדש? לא נכון. יש תחביב שחוסך לכם כסף, תחביב ישן וטוב: תפירה. אם אתם קונים בגדי מעצבים או בגדי יוקרה המגיעים לכמה מאות ואף לאלפי שקלים, תוכלו לחסוך כסף רב ולהיות המעצבים של עצמכם.

לשם כך תצטרכו מכונת תפירה. מכונת  תפירה מיני פשוטה תעלה כמה עשרות שקלים, מכונה קצת יותר גדולה כבר תעלה כ-250 שקלים, אבל עבור מכונה איכותית, חזקה וטובה נשלם 500 שקל. במכונות שיש להם כמה סוגי תפרים, גומי, ועוד פיצ'רים, המחירים 2,500-1500 שקל ואלו המכונות המבוקשות והאמינות יותר. אפשר לחסוך בקניית מכונה יד שנייה.

עלות החומרים היא אפסית. כך בבלוג "עיצוב חופשי" מדווחים המחיר כל חומרי הגלם, בד, סרטים, בד, הסתכם ב-45 שקל, לעומת 500 שקל לשמלה בחנות מעצבים. אבל כדי שהתפירה העצמית תהיה משתלמת כדאי להכיר את סוגי המכונות, הבדים ושאר חומרי הגלם.

איך בוחרים מכונת תפירה

מכונות התפירה משתנות לפי סוג הבדים שהן מכינות. מובן שבמכונת תפירה ביתית אין צורך במחטים הענקיות לבדים הענקיים של המפעלים. אבל אם תרצו בדים עבים יותר כמו ג'ינס ודאו שהמכונה מצוידת בהתאם.  אם קונים מכונה יד שנייה, בדקו את ביצועיה והתייעצו עם תופר מנוסה. גם כדאי לקנות דגם חדש יחסית, כדי שלא יהיו בעיות בחלקי החילוף. אין צורך להשקיע במכונת תפירה יותר מדי כסף אם השימוש בה מועט, בייחוד אם זה רק לתיקונים.

איך לבחור בד

כותנה ופשתון אלו הבדים הכי טובים למתחילים כי אלו בדי אריג דקים ובעלי סיבים צפופים, שאינם נמתחים ו"גולשים" היטב בתוך מנגנון ההזנה של המכונה. טריקו הוא בד שכיח וזול אך יש בו סכנת בלאי גדולה, ויכול להוביל לתפר עקום. ג'ינס מיועד רק למחטים חזקות במיוחד. כך גם טוויד ופלנל. בד איכותי יכול להגיע גם לאלף שקל למטר..

בדים סינתטיים אומנם פחות מתקמטים וזולים יותר אך מחממים יותר ופחות נעימים לגוף. בבגדים שהם 100% כותנה ככל שהצפיפות גבוהה יותר הבד איכותי יותר.

איכות התפירה

כשמותחים את הבד  משני צדי התפר ומתגלים רווחים בתפר, רוב הסיכויים שהתפירה אינה איכותית. מכפלת טובה בחצאית, מכנסיים או חולצה צריכה להיות בגובה של בין 1-4 סנטימטרים, ואם מדובר במכנסי ג'ינס אז למכפלת צריך להיות תפר ייחודי ומקורי. אם אין לבגד שלכם מכפלת, או שנמצא שם רק תפר במקומה, מדובר באיכות נמוכה.

המשרות החלקיות הכי שוות

נסיכה ליום אחד: איך בוחרים שמלת כלה וכמה זה עולה?