פיקדונות מובנים    

פיקדון מובנה דולרי – אם הדולר יהיה מעל 3.61 שקל, תרוויחו 5.2%; מעניין!

קרדיט: Shutterstock

בנק לאומי מציע פיקדון מובנה על הדולר. מדובר בפיקדון מובנה לשנה המשלם ריבית שנתית מותנית של 5.2% המותנית בשער החליפין של הדולר לעומת השקל.

קרן הפיקדון מובטחת,  אבל חשוב (שוב) להזכיר – קרן פיקדון מובטחת עלולה לבטא הפסד ריאלי – לדוגמה, נניח שהשקעתם בקרן הפיקדון 1 מיליון שקל, ואחרי שנה הפיקדון המובנה לא הניב תשואה (לא התקיימו התנאים לבונוס). מה קורה אז? ובכן, במקרה כזה אתם לרוב מקבלים את קרן הפיקדון הנומינלית. תקבלו 1 מיליון שקל (יש מצבים שהקרן הנומינלית מובטחת לפי הדולר, ואז יש לכם חשיפה מטבעית).  ואם קיבלתם בסוף התקופה 1 מיליון שקל אז מדובר בהפסד פוטנציאלי של תשואה. נניח שהמדד בתקופה זו עלה ב-2%, אזי הפסדתם 2% ריאלית. נניח שפיקדון חלופי היה נותן לכם תשואה של 0.6% אזי הפסדתם 0.6%.

ומכאן שככל שהפיקדון המובנה לתקופה קצרה יותר, וככל שהריבית במשק נמוכה יותר, כך הפיקדונות המובנים אטרקטיביים יותר – פשוט, ההפסד הפוטנציאלי במקרה שמחזיירם רק את הקרן, נמוך יותר. ולכן – פיקדונות מובנים עשויים להיות השקעה טובה. נכון, הכסף סגור, ונכון שצריך לוודא מי עומד מאחורי הפיקדון – חשוב שתהיה התחייבות של הבנק לעמוד מאחורי הפיקדון (ולרוב זה המצב), אבל למרות הסיכונים יש סיכויים לא רעים לקבל אפסייד – כל מקרה כמון לגופו.

במקרה הזה, בנק לאומי מציע  פיקדון מובנה דולרי לשנה המשלם ריבית שנתית מותנית של 5.2%. ההתניה היא  בשער החליפין של הדולר לעומת השקל.

במקרה הזה, חשוב להדגיש הקרן המובטחת היא דולרית (לא שקלית) כלומר אתם תקבלו בתרחיש הגרוע את סכום ההשקעה שלכם בדולרים. הפיקדון מתחיל ב-29 ביוני ומסתיים ב-29 ביוני 2018.

ומתי מקבלים את הבונוס/ תשואה? הריבית השנתית מותנית בשער חליפין גבוה או שווה ל-3.61 ביום הקובע. איזה מדהים – שימו לב, אם הדולר יעלה ב-2.3% לעומת השער הנוכחי, אתם מקבלים 5.2%.  אבל, וזה חשוב להדגיש אם השער יהיה מתחת ל-3.61, נניח 3.6 שקל אתם לא מקבלים כלום.

לכאלו שמאמינים בדולר זה יכול בהחלט להיות מעניין. סכום ההשקעה המינימלי הוא 10 אלף דולר. עם זאת, חשוב להזכיר – הדולר במגמת ירידה בחודשים האחרונים – "מתחילת 2017 חל תיסוף חד בשער החליפין של השקל מול הדולר, לאחר שבשנים 2016-2015 נסחר השער בטווח שערים יציב יחסית", מסביר חנוך פרנקוביץ, כלכלן בבנק לאומי,  "המצב החיובי של הכלכלה המקומית, שכולל עודף נכסים על  התחייבויות מול חו"ל, ועודף מתמשך בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, תורם ללחצים לתיסוף השקל. יחד עם זאת, הלחצים הבסיסיים לתיסוף השקל עשויים להיחלש במהלך השנה הקרובה. הערכה זו נסמכת על שלושת ההנחות הבאות:

1 .סביבת שער החליפין הנוכחי – 3.52 שקל  לדולר (עלולה להעיב על הייצוא הישראלי, ולחזק את הביקוש לייבוא)

2 .פערי הריביות בין ארה"ב וישראל צפויים להמשיך ולהתרחב במהלך השנה הקרובה, תהליך שיגדיל בהדרגה את הלחצים הפיננסיים לפיחות בשקל.

3 .בנק ישראל צפוי להמשיך ולפעול למניעת תיסוף ריאלי נוסף בשער השקל מול סל המטבעות".

למידע נוסף על הפיקדון באתר בנק לאומי

 

מדריכים וכלים פיננסים:
פיקדונות מובנים – עדכונים שוטפים
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה