חדשות    

פסגות על הבנקים: "מורידים באופן גורף את תחזיות הרווח לרבעון הרביעי ול-2015"

מעריכים כי "בנק הפועלים הנו הבנק החשוף ביותר לעלייה ברמת ההפרשות בשל יחס כיסוי נמוך ובשל יתרת החשיפה לחוב האישי של חלק מבעלי השליטה כגון אליעזר פישמן"

פסגות מפרסמים הבוקר סקירה בנוגע לסקטור הבנקאי, וכותבים כי התרחבות התשואות בשוק האג"ח הקונצרני מספקת רוח גבית לדרישת בנק ישראל לעבות הפרשות. בפסגות כותבים כי "עקב האכילס של שוק החוב הישראלי הנו שוק האג"ח הקונצרני. החולשה התגלתה במלוא עוצמתה במשבר 2008 וקיבלנו גם תזכורת ב-2011, על רקע המחאה החברתית. כעת שוק החוב הקונצרני שוב משדר סימני לחץ בעקבות הצניחה החופשית במחיר הנפט והרובל הרוסי. קיים קומץ של קבוצות לווים עם רמת מינוף גבוהה אשר חשופים במידה מסוימת לשוק הרוסי וכעת הם מובילים את כל השוק הקונצרני לירידות חדות".

על פי הסקירה, "ההתרחבות בתשואות מספקת רוח גבית לדרישת בנק ישראל מהמערכת הבנקאית לעבות את רמת ההפרשות להפסדי אשראי. עם זאת, אנו חושבים שהעלייה ברמת ההפרשות תהיה מתונה ביחס ל-2008 וגם בהשוואה ל-2011 וזאת משתי סיבות עיקריות: רשאית, רמת המינוף של הסקטור העסקי ירד מאז משבר 2008 והלווים האריכו את מח"מ ההלוואות כדי להקטין את בעיית הרה-פיננס (ראה גרף 1 מטה); שנית, הבנקים הקטינו את תיק האשראי העסקי באופן מאד אגרסיבי בשנים האחרונות (ראה גרף 2 מטה). ניתן לקבוע, שרוב בעיות האשראי של הסקטור העסקי הועבר בשנים האחרונות לידי שוק האג"ח. מנגד העלייה במינוף של הצרכן הישראלי (אשר החליף את הסקטור העסקי בתור מונע הצמיחה בתיקי האשראי של הבנקים) עדיין נמוך מאד בהשוואה בינלאומית ( ראה גרפים 3 ו-4 מטה)".

פסגות כותבים בסקירתם: "אנו מורידים באופן גורף את תחזיות הרווח שלנו לרבעון רביעי ולשנת 2015 למערכת הבנקאית כדי לשקף הדרישה הצפויה של בנק ישראל לעבות הפרשות. (ראה טבלה 1 מטה לפירוט השינויים בתחזיות) .דרישה זו מקבלת רוח גבית מהמימושים האחרונים בשוק האג"ח הקונצרני. להערכתנו בנק הפועלים הנו הבנק החשוף ביותר לעלייה ברמת ההפרשות בשל יחס כיסוי נמוך (יתר הפרשות/חוב שאינו נושא הכנסה) ובשל יתרת החשיפה לחוב האישי של חלק מבעלי השליטה כגון אליעזר פישמן. לכן אנו מורידים את ההמלצה שלנו לבנק מ'תשואת יתר' ל'החזק'".

בנוסף כותבים פסגות: "אנו מורידים המלצות גם ללאומי ולבנק דיסקונט מ"תשואת יתר" ל"החזק". עם זאת, נציין שאנו מעדיפים את בנק לאומי על פני בנק הפועלים הודות למדיניות אשראי והפרשות שמרנית יותר. פועלים גם חשופה לקנס מצד הרשויות בארה"ב בגין סיוע שהעניק לכאורה ללקוחות אמריקאים להתחמק מתשלומי מסים כאשר לאומי כנראה הפריש כבר את מלוא הסכום הנדרש. בשל חוסר היעילות של בנק דיסקונט ובנק לאומי בהשוואה לבנק הפועלים, עלייה מתונה ברמת ההפרשות מביאה לשחיקה יחסית גדולה בתשואה על ההון ולכן אנו מורידים המלצתנו ל'החזק'. מנגד אנו מעלים המלצה לבנק מזרחי מ"החזק" ל"תשואת יתר" בשל המאפיינים הדפנסיביים של הבנק. רובו המכריע של תיק האשראי הנו בתחום המשכנתאות אשר כבר זכה לטיפול רחב ע"י בנק ישראל (כגון ריתוק של הון נוסף בגין תחום הלוואות לדיור והפרשה ענפית מיוחדת). לכן, אנו לא צופים עלייה תלולה בהפרשות בבנק מזרחי. נציין, שכמו פועלים גם מזרחי חשוף לקנס מהרגולטורים בארה"ב. בנק הבינלאומי נשאר עם המלצת "תשואת יתר" בשל הגישה השמרנית ביותר במערכת לגבי מתן אשראי עסקי ויחס הכיסוי הגבוה ביותר במערכת (בפער ניכר מול כל המתחרים האחרים). עם זאת, הבנק (בדומה ללאומי ודיסקונט( סובל מחוסר יעילות ולכן עלייה מתונה בהפסדי האשראי מביאה לשחיקה גדולה יותר בתשואה על ההון.