קונסנזוס לקראת פרסום המדד האחרון של 2022: יעלה ב-0.4%
חדשות    

קונסנזוס לקראת פרסום המדד האחרון של 2022: יעלה ב-0.4%

מעודכן ל-01/2023

שנת 2022 היתה השנה שבה התפרצה האינפלציה במלוא הכוח, בארץ ובעולם, לאחר שניצניה הורגשו כבר בסוף 2021. רוב הבנקים המרכזיים התמהמהו עם ההכרה שמדובר בתהליך שלא ייפסק מעצמו, והחלו להעלות ריבית כל אחד בתורו. מאז נמשך המהלך באופן עקבי ולקראת סוף השנה ניתן לומר כי סימני הריסון המוניטרי מתחילים להיות מורגשים בנתונים וגם כמובן בכלכלה עצמה, עם האטה שמסתמנת במדינות רבות, שחלקן כבר קרובות מאוד למיתון.

בישראל העלה בנק ישראל את הריבית שבע פעמים מאז חודש אפריל, וכעת היא עומדת על רמה של 3.75%. נכון לעכשיו צופים בבנק המרכזי כי הריבית תגיע ל-4% בטרם תוכל להתחיל לרדת, אך למרות ההערכה הרשמית נשמעו התבטאויות של בכירים בבנק שלפיהן הריבית עשויה לטפס מעבר לרף הזה.

לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, האחרון לשנת 2022, בדקנו את הערכות הכלכלנים לגבי שיעור עליית המדד הנוכחי, קצב האינפלציה העתידי וכיצד יגיב לדברים בנק ישראל.

להערכת כלכלני בית ההשקעות לידר, בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ, מדד דצמבר יעלה ב-0.4% בהשפעת התייקרות במחירי הדלקים, עלייה במחירי הדיור ועלייה עונתית במחירי ההלבשה, מה שיעמיד את קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים על 5.3%. לדבריהם, בינואר מחיר החשמל יעלה ב-2.5%, מחיר המים יעלה ב-1% ומחירי הדלקים יירדו ב-1.3% בתחילת פברואר. על כן הורידו בלידר את תחזית האינפלציה לאפס בינואר ו-0.1% בפברואר. להערכתם, קצב האינפלציה ב-12 החודשים הבאים יעמוד על 2.8%.

בבית ההשקעות מיטב, בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי, סבורים גם כי מדד דצמבר יעלה ב-0.4%, וכי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תסתכם ב-2.8%. להערכתם, מכלול הצעדים המרסנים שמבצע בנק ישראל יצליחו להחזיר את האינפלציה אל תחום היעד לקראת סוף 2023 ויאפשרו הורדת ריבית על רקע האטה משמעותית בצמיחה.

גם בהראל בייטוח ופיננסים, בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין, רואים את מדד דצמבר מטפס ב-0.3%-0.4% לאור העלייה במחירי הדלק, הרכבים, השכירות, לצד עליות מתונות יותר במחירי המזון וההלבשה (חורף חם מהרגיל). המדד יקוזז על ידי ירידה עונתית במחירי הנופש. לגבי מדד ינואר צופים בהראל עלייה של כ-0.1%-0.2% כאשר ירידה עונתית במחירי ההלבשה תקוזז עם עלייה במחירי המזון וכמובן העלייה במחירי החשמל והמים.