תוכן ממומן    

קיבוע זכויות: כך תוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים אחרי הפרישה

צילום: FREEPIK

למרות שזה לא תמיד נראה כך, לאורך השנים נעשו מאמצים רבים על מנת להקל על חייהם של אזרחים בישראל שיוצאים לגמלאות, אם כי התחושה הכללית בחברה היא שהמדינה לא עושה מספיק כדי להנגיש את המידע שיאפשר לתושבים הוותיקים לשלם פחות מיסים ולהשאיר אצלם יותר כסף בנטו.

"קיבוע זכויות" נועד לאפשר לכולנו לנצל את הטבות המס שמגיעות לנו לאחר היציאה לפנסיה בצורה המיטבית, אך בפועל, אזרחים רבים שעברו את גיל הפרישה כלל לא מכירים את המושג או שאינם מבינים עד הסוף איך לבצע את ההליך הזה בצורה שנכונה להם.

במדריך הזה, ננסה לעשות סדר בתחום המורכב הזה ונבין לעומק את המשמעויות שמאחורי ההחלטה שתשפיע מאוד על החיים של כולנו בעשורים שאחרי היציאה לפנסיה.

מה זה קיבוע זכויות ואיך הוא מסייע להפחית את תשלום המיסים?

במשך כל החיים אנחנו עובדים, משקיעים וחוסכים במסגרות שונות. כשסוף סוף מגיע גיל הפרישה, זה הזמן ליהנות מפירות עמלנו, אם באמצעות משיכת כספים מקופות גמל, קבלת קצבת פנסיה, קבלת קצבת זקנה וכן מענקים שונים שיכולים לכלול גם פדיון ימי חופשה ומחלה שלא נוצלו.

על כל אלו, מטבע הדברים, נדרש גם לשלם מס בהיקפים משתנים, אם כי  היציאה לגמלאות מזכה בפטור על חלק מהכסף.

קיבוע זכויות מאפשר לכם להחליט כיצד לנצל את הפטור ממס שניתן לכם לאחר היציאה לפנסיה בצורה האופטימלית. במילים פשוטות, זהו הנתון שעוזר להבין כמה מס ייגבה (אם בכלל יגבה), על קבלת כספים מכל אחד מאפיקי ההכנסה שהזכרנו כאן. זהו תהליך חד פעמי שמתבצע מול פקיד השומה במס הכנסה ובמהלכו מקבעים את שיעור הפטור ממס שתהיו זכאים לו במשך כל חייכם.

בהחלטה על גובה הפטור, הפקיד משכלל נתונים על אפיקי חיסכון, תשלומי פנסיה, קצבאות ומקורות הכנסה נוספים, כמו הכנסה מעבודות שונות לאחר הפרישה, דיבידנדים ועוד.

בשלב הזה, אתם למעשה יכולים (וצריכים) לבחור איך תרצו לנצל את הפטור שמגיע לכם מרשויות המס – בין אם כמענק חד פעמי, כפטור ממס על הקצבה החודשית או כהיוון קצבה, מושג קצת מורכב שכדאי להתעכב עליו.

מה זה היוון קצבה ולמה הוא חיוני כל כך?

היוון קצבה מאפשר לכם לקבל פטור בשיעור משתנה גם במשיכת כספים חד פעמית וגם בקבלת קצבאות חודשיות. אם אתם מעוניינים באפשרות הזאת, תצטרכו להציג במסגרת קיבוע זכויות בקשה לפטור על היוונים כאלה ואחרים על חשבון סל הפטור הכולל. לדוגמה, אם תבחרו לקבל פטור גדול יותר על משיכה חד פעמית, כך מטבע הדברים יקטן הפטור שתקבלו על הקצבה החודשית ולהיפך. לכן, נדרשת הסתכלות רחבה על כלל החסכונות, קופות הגמל והקצבאות שלכם, כדי להבין מהו החישוב האופטימלי שיפיק לכם את החיסכון המקסימלי בתשלום המס בטווח הקצר או הארוך.

חשוב להבין כי במעמד הזה, הרבה שיקולים אישיים יכולים להשפיע על ההחלטה הזאת ולכן קשה לתת עצה אחת שתועיל לכולם. אם לדוגמה אם זקוקים לסכום גדול של כסף עכשיו מכל סיבה שהיא ומאמינים שתוכלו לחיות בכבוד מהקצבה שתקבלו בעתיד, גם אם תצטרכו לשלם עליה יותר מס, אז ייתכן שיהיה נכון להגדיל את גובה הפטור המבוקש על משיכה חד פעמית.

כמו כן, אם אתם מתמודדים עם מצב רפואי מורכב, יהיו לכך השלכות בקבל ההחלטה האם לבצע היוון קצבה. בכל מקרה, חשוב לזכור כי ייעוץ פיננסי מקצועי יכול לעזור לכם להבין במידה רבה יותר של דיוק ובהירות מהי ההחלטה הנכונה ביותר בעבורכם, על סמך כלל השיקולים והנתונים שרלוונטיים אליכם.

באילו מקרים צריך להגיש בקשה לקיבוע זכויות?

קיבוע זכויות הוא הליך שכלל האזרחים נדרשים לבצע עם ההגעה לגיל הפרישה על מנת להימנע מתשלום מס גבוה על הקצבה. פטור ממס על הקצבה ניתן לכל אזרחית ואזרח בישראל לאחר גיל הפרישה. נכון לכתיבת שורות אלו, ב-2023, נשים מקבלות את הפטור עם הפרישה לגמלאות החל מגיל 62 וארבעה חודשים וגברים מקבלים אותו החל מגיל 67.

אם לא מגישים בקשה לקיבוע זכויות, המשמעות היא כאמור שתמשיכו לשלם מס בשיעורים גבוהים על קצבת הזקנה שתקבלו לאורך השנים שלאחר הפרישה. ויתור על קיבוע זכויות גם יגרור תשלומי מיסים גבוהים יותר במשיכת סכומים חד פעמיים מהחסכונות והנכסים הפיננסיים האחרים שאתם נעזרים בהם.

אנשים שלא מממשים את זכותם לפטור ממס על קצבת הזקנה והפנסיה, עלולים להפסיד כספים רבים, בשיעורים שיכולים להגיע לעשרות או אפילו מאות אלפי שקלים לאורך כל שנות הפרישה. בנוסף, חשוב לזכור כי ההחלטות שמקבלים במעמד קיבוע הזכויות הן בלתי הפיכות (למעט תקופה של 120 ימים לאחר קבלת ההחלטה, שבה ניתן עוד לבצע שינויים בתנאים מסוימים).

לכן, כדאי להיזהר מלהקל ראש בהחלטה ומומלץ מאוד לנסח אותה בקפידה, לאחר בחינה מדוקדקת של מצבכם הפיננסי והתוכניות שלכם להווה ולעתיד.

איך מגישים בקשה לקיבוע זכויות?

קיבוע זכויות נעשה באמצעות הגשת טופס 161ד לפקיד השומה במס הכנסה. את הטופס ניתן להגיש גם אם אתם יוצאים בימים אלו לפנסיה וגם אם כבר פרשתם בעבר ולא הגשתם עד כה את הבקשה. בהקשר הזה נדגיש כי קיבוע זכויות מתאפשר גם באופן רטרואקטיבי עד שש שנים לאחור. זה אומר שאפילו אם פרשתם לגמלאות לפני שלוש שנים ולא מילאתם את הטופס, תוכלו להגיש אותו עכשיו ולקבל החזר רטרואקטיבי על המס המיותר ששילמתם בתקופה זו.

ובכל מקרה, כפי שכבר הבנו, לא תמיד קל להבין כיצד לנסח את הבקשה בצרוה שתאפשר מיקסום של הפטור ממס. לסל השיקולים האלו נכנסים גורמים רבים הקשורים בין היתר במצבכם הפיננסי בהווה, בכמות הכסף שחסכתם לאורך השנים, בגובה הקצבה שתקבלו בכל חודש, ברצון שלכם לעבוד, במצבכם הרפואי ובעוד שורה ארוכה של נתונים שלא תמיד כל כך ברורים מאליהם.

את הבקשה לקיבוע זכויות יש להגיש כמה שיותר מוקדם – תכנון מס בפרישה מצריך היערכות זמן רב מראש (אפילו שנתיים ויותר לפני מועד הפרישה!) ודורש איתור ואיסוף מדוקדק של מסמכים בגין שנות עבודה רבות בעבר. את הטופס מומלץ להגיש רק בסיוע של אנשי מקצוע מנוסים בתחום קיבוע זכויות, כדי להימנע מטעויות, התרוצצויות או פרישות עבר לא מטופלות כראוי.

בהקשר הזה, נדגיש כי פקידי השומה שמלווים אתכם בהגשת הבקשה, מונחים שלא לייעץ לכם בתהליך וזהו אינו תפקידם. לכן, כדאי להגיע אליהם כשאתם כבר מגובשים בדעתכם ומבינים בדיוק איך לנסח את הבקשה לקיבוע זכויות. ייעוץ מקצועי בהחלט יכול לסייע מאוד בשלב הזה ולהבטיח שתשלמו כמה שפחות מס ותקבלו כמה שיותר מהכסף שחסכתם במשך חיים שלמים של עשייה ועבודה קשה.

נכתב בשיתוף כספית החזרי מס, מומחים מנוסים לקיבוע זכויות, החזרי מס לגמלאים ותכנון פרישה. למידע נוסף בקרו באתר: finance.experts-il.com/caspit