חדשות    

שוק הדירות תמונת מצב: הדירות עלו ב-50% בחמש שנים; השכר לא עלה; ההחזר למשכנתא עלה, אבל כשהריבית תעלה ההחזר יקפוץ!

מספר המשכורות הדרושות לשכיר  כדי לרכוש דירה מגיע ל-135 בממוצע הארצי לעומת 131 בשנת 2012.  לפני כחמש שנים מספר המשכורות עמד על 108 –  כלומר, המרחק מדירה ר קהלך וגדל עם השנים. אבל אלו ממוצעים, מה קורה עם המשפחה רוצה לעבור לדירה של 5 חדרים?

שימו לב – על פי  משרד השיכון רכישת דירת יד שנייה בת 5 חדרים דורשת 181 משכורות, מעט יותר מ-15 שנות עבודה. רכישת דירה חדשה בת 5 חדרים תדרוש מהשכיר הממוצע להשקיע 179 משכורות.

ואם רוצים לעבור לדירת 4 חדרים?  ובכן, במקרה של דירות 4 חדרים מדובר ב-150 משכורות לרכישת דירה חדשה (12.5 שנות עבודה) ו-128 משכורות לרכישת דירה בגודל זה בשוק היד שנייה (10.6 שנות עבודה).  כדי להגיע לדירת 3 חדרים תצטרכו לעבוד  90 חודשים – 7.5 שנים.

על רקע הנתונים האלו, שהם רק חלק ממידע שפרסם משרד השיכון על הבעיות של שוק הדירות, אמר שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר: "הנתונים האלו מלמדים כי קיימת בשוק הישראלי מצוקת דיור גדולה, המחירים גבוהים ועל הממשלה לטפל בעניין בעדיפות גבוהה ובעיקר בכוחות מאוחדים. בתקופה הקרובה ידון קבינט הדיור בהצעות חדשות של משרד הבינוי והשיכון שמטרתן להתמודד עם עליית מחירי הדיור. הנתונים שעולים בסקירה מלמדים שוב על הנחיצות בהגדלה משמעותית של שיווק הקרקעות והתחלות הבנייה, ופתרון קשיי המימון של ענף הנדל"ן ובעיית המחסור בידיים עובדות. ללא מאמץ ממשלתי אמיתי, הזוגות הצעירים ימשיכו להתקשות לרכוש דירה".

במשרד השיכון חוששים גם מהגידול בהיקף המשכנתאות, לצד הגידול בהחזרים השוטפים של הלווים. שיעור ההחזר החודשי הממוצע כחלק מההכנסה הפנויה במהלך ינואר-אפריל 2013 עמד על 30%, שזה אולי נראה סביר, אבל זה בשעה שהריבית ברצפה, ברגע שהריבית תתחיל לעלות, והמשכנתאות בריבית משתנה יעלו בהתאמה, או אז  צפוי זינוק משמעותי בהחזרים, ולא ברור אך חלק משמעותי מהציבור יוכל לעמוד בו. מעבר לכך, למעל 40% מהלווים ההחזר גדול מ-30% מהשכר, וזו כבר בעיה.

כן, פרסם המשרד כי רוכשי דירות זולות יותר (דירות במחיר הנמוך מ-1.2 מיליון שקל) ממונפים יותר. כך, כלומר ההלוואות שלהן ביחס לערך הדירה גבוהות יותר.  בינואר-אפריל 2013 שליש מהמשכנתאות ניתנו על דירות בערך של עד 1.2 מיליון שקל, ומתוכן 54% בשיעור מימון הגבוה מ-60%. מתוך המשכנתאות שניתנו על דירות יקרות יותר, מעל 1.2 מיליון שקל, פחות משליש נלקח בשיעור מימון הגבוה מ-60%.

היקף המשכנתאות, משמע היקף החוב של משקי הבית על דיור, עלה משנת 2008 ועד היום במעל 40% , והבעיה הגדולה שמול הגידול באשראי ובהתאמה הגידול בהחזרים, השכר הריאלי שמר על יציבות, משמע – עולה שאלה האם למשפחות יש יכולת להחזיר את ההלוואות האלו, וכאמור – מה יקרה ביום שהריבית תתחיל לעלות?

משרד השיכון והבינוי מסר גם שהמחיר הממוצע הארצי של שכר הדירה עומד על 3,411 שקל לחודש. בתל אביב שכר הדירה הגבוה ביותר שעומד על 5,059 שקל בחודש

מהממוצע הארצי. במקביל, בקריות משלמים השוכרים את המחיר הממוצע הנמוך ביותר – 2,141 שקל לחודש, 35% פחות מהממוצע הארצי. שכר הדירה עלה מאז 2008 בכמעט 50% , כאשר בתל אביב הוא עלה קרוב ל-60%.