חדשות    

שכונת ארנונה, ירושלים – תעודת זהות

תמונה מקבוצת הפייסבוק של שכונת ארנונה
מעודכן ל-06/2019

ארנוֹנָה (לעיתים נקראת בשם "תלפיות") היא שכונה בדרום ירושלים הנמצאת בין אזור התעסוקה תלפיות לבין קיבוץ רמת רחל. בשנות התשעים נעשתה הפשרת קרקעות לבנייה בהיקף נרחב בשכונה, ולכן הייתה עליית מחירים שהפכה אותה לאחת השכונות היקרות בירושלים.

מקור השם ארנון בתצפית שיש ממנה על נחל ארנון היוצא מרמת הרי מואב ונשפך לים המלח, בתחום ממלכת ירדן. גרסה אחרת טוענת שהשכונה  על שם הילדה הראשונה שנולדה בה, ארנונה לוריא, בתו של בן ציון לוריא, תושב השכונה, שקרא את שמה על שם נחל ארנון. מייסדי השכונה התלהבו משם הילדה שנולדה בשכונה החדשה וחסרת השם, והחליטו לאמץ את שם הילדה לשכונתם.

גבולות השכונה

גבולות השכונה: במערב – דרך חברון ואזור התעשייה תלפיות; בדרום – קיבוץ רמת רחל; בצפון תלפיות הישנה, ובמזרח מדבר יהודה.

השכונה היא מהגבוהות בירושלים, ושוכנת על גבעה בקו פרשת המים בגובה 800 מ' מעל פני הים. מהשכונה תצפית על מדבר יהודה, ים המלח ונחל ארנון.

היסטוריה

השכונה נוסדה בשנת 1931 על־פי תוכנית של האדריכל ריכרד קאופמן, על אדמה שרכשה חברת קרן העזרה. את השכונה ייסד בגבול שכונת תלפיות בדרומה סוכן ביטוח בשם כספי, שכיהן גם כקונסול הכללי של לטביה בפלשתינה-א"י. ב־1935 הוקמה לידה שכונת 'בניין ומלאכה', כיום בגבולות השכונה. במשך שנים הייתה ארנונה, יחד עם השכונות היהודיות שסביבה (תלפיות ומקור חיים) פרבר דרומי המבודד ממרכז ירושלים על ידי השכונות הערביות בקעה וטלביה ועל ידי המושבה הגרמנית.

בימי מלחמת העצמאות הייתה השכונה בקו החזית, כאשר פונתה רמת רחל בעת ההתקפה של כוחות המתנדבים המצרים והמקומיים עליה במאי 1948, פונו תושבי השכונה בלילה בשל הפגזות במשוריינים למרכז העיר, ואז נמלטו גם מגיני ארנונה עם אנשי רמת רחל ובמשך זמן קצר הייתה השכונה בידי הערבים, עד שבסיועו של הפלמ"ח שהוזעק, כבשו בחזרה את השטח שנפל לידי הערבים. עם הסכמי שביתת הנשק עם ירדן ב־1949 עבר קו שביתת הנשק ממזרח לשכונה ושם עבר מדי יום הסיור של אנשי פלוגת הקו העירוני שנועד לאבטח את השכונה. רק גדר תיל לא מאובטחת הפרידה בין הצדדים. עד מלחמת ששת הימים ב-1967 עבר לידה "הקו העירוני" – הגבול עם ירדן.

סוג בנייה

השכונה  ארנונה בנויה ברובה מווילות וקוטג'ים. בשנות ה-90 חלה כאמור  הפשרת קרקעות לבנייה בהיקף נרחב בשכונה, דבר שהביא לעליית מחירים והפך את השכונה לשכונה יוקרתית מהיקרות בירושלים. ברוב המבנים הבנייה היא צמודת קרקע, ולצד הווילות קוטג'ים טוריים ובניינים נמוכים בבנייה של עד ארבע קומות.

אוכלוסייה

רוב האוכלוסייה חילונית,  אך בשכונה גם משפחות מסורתיות ואף דתיות. מבחינת גיל יש שיעור גבוה של בני 20 לצד מבוגרים בגילי 50 למעלה. בני הנוער בשיעור נמוך יותר ביחס לעיר. מדד כלכלי חברתי 6 מתוך 10

חינוך

תושבי השכונה לומדים בעיקר בתלפיות הסמוכה ובבקעה.  על פי מדד מדלן, הבודק לא רק ציונים, אלא גם שביעות רצון של מורים ותלמידים ומקרי אלימות, הבתי הספר באוזר ברמה מעט גבוהה מהממוצע ביר, 66 לעומת 55.

נדל"ן

מחיר דירה ממוצעת בשכונה 2,300,000 שקל, מחיר למ"ר  26,340 שקל,  עם תשואת שכירות של 2.5%, כ-60% דירות בבעלות

מבני ציבור ומסחר

בשכונה ארנונה פועלים שתי מרפאות חירום, שני בתי אבות, כמה  מכולות, מספר רב של בתי כנסת ושבט צופים דתיים פעיל – "להבות" – המונה יותר מ-300 חניכים מהשכונה ומהשכונות הסמוכות. פועלת בשכונה השגרירות האמריקאית בישראל לאחר שהועברה לירושלים מתל אביב.

אזור התעשייה תלפיות הסמוך לשכונה הוא אחד ממתחמי המסחר, תעשייה וקניות הגדולים ביותר בעיר, ניתן למצוא מגוון רחב של רשתות שיווק, שירותים שונים, קניונים וחנויות מגוונות ורבות.

תחבורה

העיר במרחק כמה דקות נסיעה ממרכז העיר ובו מוקדי הבילוי. בכביש דרך חברון, במערב השכונה יש תחבורה ציבורית סדירה לכל רחבי העיר.  הנסיעה מהשכונה לכיוון היציאה הראשית מהעיר כרוכה בנסיעה האורכת כ-15 דקות לפחות. בשעות העומס בכבישים הנסיעה יכולה לארוך עד כ-40 דקות. בעתיד תעבור הרכבת הקלה שם

גנים ופארקים

בארנונה מגוון רחב של גני שעשוע ופנאי חדישים לרווחת התושבים

אפשרויות תעסוקה

רבים מתושבי השכונה עובדים בתלפיות הסמוכה ובמרכז העיר, וכן בשאר אזורי תעשייה ומסחר בירושלים.

ביקורות

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים נהנים בעיקר מהשקט, מהנוף ומהשטחים הירוקים. התלונות הן בעיקר לגבי שעות העומס ובהן פקקים גדולים ביציאה מהשכונה. כמו כן מתלוננים על היעדר מקומות בילוי ועל המחירים

תוכניות בנייה

לאחרונה חל כינוס דיירים שתכליתו הכנה סופית לקראת פתיחת תיק התב"ע (תוכנית בניין עיר) – צומת תכנוני משמעותי לקידום פינוי-בינוי באזור

דף הפייסבוק של שכונת ארנונה

פינוי בינוי גדול בירושלים – 600 דירות

למה היזמים עוזבים את תמא הריסה ובנייה לטובת חיזוק?