חדשות    

שתי שכונות באום אל-פאחם צפויות לקום לראשונה על קרקע של המדינה

מאת Юкатан - נוצר על ידי מעלה היצירה בהתבסס על: he:file:UmmAlFahm.png, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=75106778

שתי שכונות צפויות לקום באום אל פאחם. היום מתכנסת הוותמ"ל – הוועדה לזירוז מיזמי בנייה – לדון בהן.

אלו שתי תוכניות נפרדות המקודמות על ידי משרד הבינוי והשיכון במסגרת הותמ"ל. חלקה הראשון של התוכנית כולל את שכונות עיר ג'ראר ואל עראייש: שכונות קיימות אשר בנויות על קרקע חקלאית ומכילות כ-3,000 יח"ד המוגדרות כיום בלתי חוקיות. התכנית מסדירה את השכונות על ידי הגדרה והפקעה של הדרכים לשימוש  עבור כלל הציבור, הגדרת שטחים למבני ציבור ושטחי ציבור פתוחים אשר יענו לצורכי תושבי השכונות, וכן הגדרת סל זכויות שיאפשר הגדלת שטחי בנייה, ציפוף המרקם הקיים והוספת יחידות דיור.

בחלק השני נמצא האזור שבין שתי השכונות, שבו צפויות להיבנות מעל ל-1,122 יח"ד, שטחי ציבור ושטחי תעסוקה על קרקעות מדינה. יחידות הדיור ישווקו, לראשונה בעיר אום אל פחם, במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", במחיר מופחת ובהנחה גבוהה  ממחיר הדירה בשוק החופשי.

עד עתה לא היה אפשר לקדם תוכניות ממשלתיות בעיר, כי רוב הקרקרעות פרטיות. לכן במשרד הבינוי והשיכון החלו להקצות 530 דונם של שטח מיוער הכלוא בין 2 השכונות כדי לאפשר את הבנייה החדשה מצד אחד, ואת הותרת המבנים הקיימים מצד שני. התוכנית לבנייה גם מתאימה לחוק קמיניץ המאפשר הכשרה של בנייה בלתי חוקית במידת האפשר, פיתוח הקרקע עם השכונות הבנויות, כאשר המענה של שטחי ציבור, מבני ציבור וכד' יסופק במסגרת התוכנית החדשה. הבנייה בתוכנית החדשה תהיה בגובה של עד 7 קומות והיא תשלב ארבעה מבני ציבור: בתי ספר יסודיים, בית ספר על יסודי ומתנ"ס. בנוסף לכך מתוכננים מגוון מוסדות שכונתיים וכן מוסדות עירוניים ובהם היכל ספורט, מגרש כדורגל, מרכז יום לקשיש, מרכז תמיכה עירוני במערכת החינוך, מבנה רווחה יישובי ועוד. עד כה השקיע משרד הבינוי והשיכון 8 מיליון שקל בתכנון הבנייה, ובהמשך מתכנן המשרד לתקצב את התכנון בעוד 14.4 מיליון שקל, שיועברו לאחר אישור משרד האוצר.

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר על התוכנית, "ישנה חשיבות מכרעת להסדרת הבנייה במגזר הערבי ויישום החלטת ממשלה 922 הן למגזר והן למדינת ישראל בכלל. נמשיך לפעול עם הרשויות במגזר הערבי בשיתוף פעולה מלא, לטובת צמצום מחסור הדיור ופיתוח היישובים במגזר, בדגש על תכנון ופיתוח המותאמים לצרכיהם". לדברי ורד סלומון ממן, אדריכלית ראשית במשרד הבינוי והשיכון, "התכנית שהובלנו יחד עם הרשות המקומית, עקב בצד אגודל עם המון סבלנות ורגישות מסמלת עידן חדש בתכנון ביישובי המגזר".

http://המגזר הערבי