חדשות    

תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית יוצאת לפועל

,תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית סוף סוף יוצאת לדרך: המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, אישרה אתמול פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית (תמ"א 42). התכנית תועבר לאישור הממשלה.

התכנית מניחה את היסודות לתוכנית ארוכת הטווח שבאמצעותה יהיה ניתן לקדם תכנון מפורט של פרוייקטים תחבורתיים ארציים בישראל. התכנית נוועדה לענות לגידול באוכלוסייה וכפועל יוצא לעומסים בדרכים, ושמה דגש על קידום תחבורה ציבורית ואופניים, צמצום הפערים בנגישות למוקדי תעסוקה, בייעול השימוש בקרקע ושמירה על ערכי טבע ונוף.

התכנית כוללת מספר מרכיבים שלא נדרשו עד עתה בתכניות המתאר הארציות לתחבורה (תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות):

דרכים רבות קיבולת: התוכנית כוללת דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופים. אלו הוגדרו כדרכים המסוגלות לשאת קיבולת רבה. בדרכים אלו יישמר שטח לנתיבים ייעודיים לצורך כך.

צירים בלעדיים לתחבורה ציבורית: בנוסף נקבעו מספר צירים כבלעדיים לתחבורה ציבורית, אלו יוכלו לשמש גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה.

תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות: התכנית קובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תכנית מתאר, בהמשך להנחיות מנהלת מינהל התכנון בנושא.

שבילי אופניים ותחבורה מקיימת: התכנית כוללת הוראות לאזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים ומכילה אותן על כלל המרקמים העירוניים.  אזורים אלה מכוונים לשילוב תכנון שבילי אופניים במסגרת הכנת תכנית לתשתית תחבורה ארצית בתחומם.

 מרכזי תחבורה ציבורית משולבים: התכנון מארגן את מערכת הדרכים, בדגש על הדרכים רבות הקיבולת, מסילות הברזל והחיבורים למערכות התנועה המטרופוליניות כרשת רציפה. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, ושמירת שטח לצורך הקמתם.

אזור מעברי הגבול: התכנית מחזקת את הגישה התחבורתית אל מעבר לגבולות התכנית למשל נוכח תרחיש עתידי של 'גבולות פתוחים'. לצורך זה, נשמרו שטחים ל'מנשקים בין רשתיים' ועובו החיבורים אליהם.

מסופי מטענים: התכנית שומרת שטחים עבור מסופי מטענים כדי לחזק את האפשרויות לתכנון הובלת מטענים באמצעות הרכבת, ונקבעו לצורך זה מרכזים לשינוע מטענים.

 

מנכ"לית מינהל תכנון: תוכנית ארצית חשובהאשר תעודד פיתוח כלכלי 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר, קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".

 מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה כי "התכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. אנחנו מודים למינהל התכנון על שיתוף הפעולה המצוין".

משהו חשוד בשכונת דניה: תושבי השכונה הגישו ערר על התוכנית להרחבת השכונה

 הופקדה תוכנית מתאר כוללנית לבנימינה-גבעת עדה

התוכנית בנשר : תוספת 11,000 דירות לצד דרגנועים