תחזית כלל פיננסים למדד יוני 2012 – ללא שינוי!
חדשות    

תחזית כלל פיננסים למדד יוני 2012 – ללא שינוי!

בבית ההשקעות כלל פיננסים מעריכים  שמדד המחירים לצרכן בחודש יוני יהיה ללא שינוי. אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של כלל פיננסים, מעריך שבסעיף ירקות ופירות תרשם בחודש יוני 2012  ירידת מחירים משמעותית.

בסעיף הדיור תהיה להערכתו עלייה (בקצב יציב) של כחצי אחוז; בתחום  הנעלה – עליה עונתית משמעותית לאחר עליה מתונה מאד בחודש מאי. בתחום האינטרנט –בזק מייקרת תעריפים וזה ישפיע על המדד; בדלק יש ירידה במחירים וכן בתחום שירותי התקשורת יש ירידת מחירים לאור התגברות התחרות בענף וזה עשוי להתבטא כבר במדד הקרוב.

בנוגע לאינפלציה בכל שנת 2012 וב-12 החודשים קדימה, מסביר כהנוביץ' – "אחרי פרסום המדדים הגבוהים של החודשים מרץ-אפריל אנו רואים את האינפלציה ל-12 החודשים הבאים מתכנסת לכיוון מרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל, לרמה של 1.8%. כפי שהערכנו בסקירות הקודמות, חלק גדול מהלחצים האינפלציוניים באותם חודשים נבעו מגורמים חד פעמיים כגון עלייה במחירי החשמל והדלק (כתוצאה מאירועים גיאו-פוליטיים) ומהשפעות המדיניות המוניטארית המרחיבה של בנק ישראל בחצי השנה שקדמה לה וכללה בין היתר את העלאת יחס הלימות ההון לרמה נמוכה מהציפיות המוקדמות.

"גורמים חד פעמים אלה, כפי שצפינו בסבירות גבוהה, אינם ממשיכים להתקיים בתקופה הנוכחית ולכן אינם תומכים בהמשך הלחצים אינפלציוניים שהרגשנו בתחילת השנה. במקביל, עוד גורמים רבים ממתנים את קצב עליית המחירים, בניהם התמתנות העלייה בסעיף הדיור שצפויה להערכתנו לקראת סוף השנה עם כניסה צפויה של דירות רבות לשוק, השפעות ההאטה העולמית, על רקע אי הוודאות מכיוון אירופה, וכן השפעות מקומיות כגון המחאה החברתית ובמיוחד התחרות העזה בתחום הסלולר, הקמעונאות והרכב. היום למשל עומדת על שולחן הממשלה הצעה להוזיל מיידית ב-5% את מוצרי החלב.  מנגד, תומכות בהתחממות המחירים במשק החזרה למדיניות מוניטארית מרחיבה של בנק ישראל עם הפחתת ריבית יולי וציפות השוק להפחתת ריבית נוספת במרץ 2013, החלשות השקל בשנה האחרונה ועליה חדה לאחרונה  במחירי הסחורות במונחים שקליים.

"כמו כן, למרות העלייה בשיעור האבטלה, לחצי הביקוש במשק עדיין חזקים, מה שבא לידי ביטוי במדדים שונים בניהם המדד המשולב שממשיך לעלות בקצב של 0.2% בחודש. כמו כן, אנו צופים שחלק מעליות המחירים האחרונות בסעיפי התשומות (בניהם חשמל ודלק) ימשיכו לחלחל לסעיפים נוספים במדד ושעל כל אלה יתווספו העלאות מיסים מסויימות כדי לממן את התנפחות הגרעון".