תיירות    

תיירות מרפא – איך הפכה ארץ הקודש למעצמת בריאות המגלגלת מאות מיליונים?

pixabay

בריאות לגויים

תיירות מרפא בישראל: בעשורים האחרונים נסק מספר האזרחים הזרים שמגיעים לארצנו על מנת לעבור ניתוח או לקבל טיפול רפואי # איך הפכה ארץ הקודש למעצמת בריאות המגלגלת מאות מיליונים? מאין מגיעים המטופלים ובאילו בתי חולים ניתן לקבל את השירותים?

תיירות רפואית הפכה במאה ה-21 לתופעה כלל-עולמית רחבת היקף. מדינת ישראל שידועה בעולם בשירותי הרפואה המתקדמים שלה – לא נשארה מאחור. המרכזים הרפואיים רואים בתיירים החולים מקור הכנסה חשוב; הם מחזרים במרץ אחר מטופלים זרים – ואלה מצדם משאירים פה עשרות מיליוני דולרים בשנה.

 על פי נתוני משרד התיירות, מדי שנה מגיעים לישראל כ-30 אלף תיירים, במטרה לקבל טיפולים או לעבור ניתוחים מתוכננים מראש במסגרת מערכת הבריאות הישראלית, בגלל הידע והטכנולוגיה המעולים הקיימים בה. רוב תיירי המרפא מגיעים מרוסיה, אוקראינה, מדינות מזרח אירופה, קפריסין וממדינות שכנות אחרות. הסיבות העיקריות לבחירה בתיירות מרפא הן היעדר שירותים מספקים במדינת המוצא, או אפשרות לקבלת טיפולים באיכות גבוהה יותר בתחום מסוים במדינת היעד.

שומרים על החולה הישראלי – חוק תיירות מרפא

בשנת 2019 אושר בכנסת ישראל חוק תיירות מרפא (תשע"ח), הבא להסדיר לראשונה את תחום התיירות הרפואית. החוק מסדיר את עיסוקם של סוכני התיירות הרפואית והמוסדות הרפואיים הפועלים בתחום, ומגדיר את החובות וההוראות החלים עליהם.

חוק תיירות מרפא נועד למנוע פגיעה בטיפול המוענק לחולה הישראלי, להגדיל את ההכנסות למשק הישראלי מפעילות זו  ולהבטיח טיפול מקצועי ואתי לתייר הרפואי.

על פי החוק, על סוכני תיירות המרפא הפועלים בישראל חלה החובה להיות רשומים במרשם סוכני תיירות המרפא של משרד הבריאות ולפעול בהתאם להוראות. עוד נקבע כי מי שהגיש בקשה לרישום במשך שלושת החודשים הראשונים מכניסת החוק לתוקף ושקיבל הודעה כי בקשתו בבחינה, יוכל להציג את עצמו כסוכן תיירות מרפא ולפעול במסגרת התנאים של החוק.

זכויות המטופל בתיירות מרפא

הוראות החוק מגדירות גם את הזכויות של תייר המרפא. העיקריות שבהן הן זכות תייר המרפא לכך שסוכן תיירות המרפא יהיה נאמן והוגן במסירת מידע וישמור על סודיות רפואית.

כמו כן, חלה חובה על המוסד הרפואי שיטפל בתייר המרפא, לשלוח לו הזמנה מפורטת בכתב הכוללת את הטיפול הרפואי המוצע לו ואת הצעת המחיר לטיפול.

תיירות מרפא בבית חולים

המרכזים הרפואיים הגדולים פותחים את שעריהם לאזרחים ממדינות זרות, וגובים סכומים שאמנם נחשבים שפויים ביחס למדינות אחרות בעולם – אבל עדיין גבוהים ביחס לנהוג בישראל – מה שמסביר את הרווח העצום שמניבה תיירות המרפא לבתי החולים.

בין התחומים שבהם התיירות הרפואית נפוצה ניתן למנות את התחומים הכירורגיים השונים: ניתוחים פלסטיים, ניתוחי לב, השתלות, הפריות מלאכותיות, ניתוחי שיניים מורכבים וכן הלאה.

לצד אלה, יש הפונים לקבלת אבחון וטיפול במחלות ומצבים רפואיים חריגים, למשל טיפולים במחלת הסרטן או במחלות כרוניות אחרות. בהקשר הזה הפנייה תהיה בעיקר לרופאים בעלי שם בינלאומי בתחום בו הם פועלים, כמו גם לבתי חולים שמציעים ציוד חדיש ביחס למקובל ברוב בתי החולים בעולם.

בתי החולים בישראל שמעניקים שירותי תיירות מרפא:

שימו לב, מדובר בשירות שלא ניתן בכל מרכז רפואי בארץ, אם כי רוב בתי החולים הגדולים והמרכזיים כן מציעים את האפשרות הזו – חשוב לציין שבדרך הכלל השירות ניתן על ידי חברות פרטיות, שבית החולים הספציפי מקיים איתן הסדרים.

לפניכם רשימה של בתי החולים הציבוריים העיקריים המקיימים תיירות מרפא, בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים:

אזור הצפון

  • הקריה הרפואית לבריאות האדם רמב”ם

אזור המרכז והשרון

  • המרכז הרפואי צאנז (בית החולים לניאדו)
  • המרכז הרפואי רבין, פתח תקווה
  • המרכז הרפואי אסף הרופא – צריפין
  • המרכז הרפואי על שם חיים שיבא תל השומר
  • המרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי (בית החולים איכילוב)

אזור ירושלים

  • המרכז הרפואי הדסה – קריית הדסה, ירושלים

 

עוד בנושא בריאות:

כמה מרוויח רופא פרטי?