חדשות    

הוקמה קרן של 15 מיליון שקל לסיוע לעסקים במגזר הערבי

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

חגית רובינשטיין (צילום פרטי)

מעודכן ל-04/2021

הקרן החדשה שיזמו עמותת קרנות קורת והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, תעניק כ-250 הלוואות לעסקים במגזר הערבי שר הכלכלה, עמיר פרץ: "זו סנונית ראשונה, נבנה תוכניות נוספות"

עמותת קרנות קורת והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה הקימו קרן חדשה, בהיקף של כ-15 מיליון שקלים, לסיוע לעסקים קטנים בחברה הערבית. במסגרת הקרן יוענקו כ 250 הלוואות בהיקף של כ 15 מיליון ₪ לעסקים זעירים וקטנים בבעלות גברים או נשים מהחברה הערבית. מדובר בעסקים רשומים, קיימים וחדשים, שלא קיבלו הלוואה דרך הקרן בערבות המדינה בשנה האחרונה ועסקים ללא הגבלה קיימת על החשבון שלהם או תביעה פעילה בהוצאה לפועל.

כ-10% מכלל העסקים בישראל כיום הם בבעלות ערבית, ו-96% מתוכם מוגדרים כעסקים קטנים או זעירים ומשפחתיים. עסקים אלו מעסיקים כ-65% מכוח העבודה הערבי.

המיזם המימוני יתמוך בעסקים קטנים וזעירים בחברה הערבית המתמודדים עם משבר הקורונה, וזאת באמצעות מתן אשראי חוץ בנקאי, עד 100 אלף שקל. המיזם יאתר לקוחות פוטנציאליים, יבחן ויאשר בקשות מתאימות, יעביר כספי הלוואות שאושרו ללקוחות ויגבה החזרים. ההלוואות יותאמו למאפייני וצרכי קהל היעד ויאפשרו לשמר ולפתח את העסק שלהם ואת פרנסת משפחתם.

הצורך בהקמת הקרן נובע מכך שמוצרי המימון הקיימים בשוק לא מותאמים לעסקים בחברה הערבית, וזאת בגלל כמה חסמים:

עסקים בבעלות ערבית מתמקדים בענפי כלכלה מסוכנים מנקודת ראות נותני האשראי, כאשר מרביתם (60%) מרוכזים בשני ענפים עיקריים, הבנייה והמסחר (לעומת 37% של עסקים בבעלות יהודית).

בסקר שערכה הלמ"ס בקרב עסקים על השפעת משבר נגיף הקורונה, התברר כי 45%–67% מהעסקים בענפי בינוי ומסחר דיווחו על פגיעה של יותר מ-50% בפדיון העסק בתקופת המשבר. לרבים מבעלי העסקים הערבים יש או היו הגבלות או עיקולים על חשבון הבנק, דבר המונע מהעסק לקבל אשראי – גם אם ההגבלות שייכות לעבר הרחוק. חסם נוסף הוא דרישה לביטחונות, שהעסקים לא תמיד יכולים לספק. כמו כן, בעלי עסקים שמקבלים הלוואות מדווחים לא פעם שהסכום שאושר נמוך משמעותית ממה שביקשו, מה שבעצם מייתר את ההלוואה.

לחסמים אלו יש להוסיף את הקושי בהתמודדות עם הביורוקרטיה הישראלית, כמו גם חוסר האמון במוסדות המדינה. על פי נתונים של המועצה הכלכלית לפיתוח החברה הערבית, מתוך כ-1,000 סניפי בנק בישראל, פחות מ-10% פועלים בחברה הערבית, עם היקף אשראי שאינו עולה על כ-20 מיליארד שקל. היקף זה הוא רק כ-2% מתיק האשראי לציבור של כלל הבנקים, הנאמד בטריליון שקל, ובנוסף, רובו ניתן כאשראי למשקי בית ולא אשראי עסקי.

מנתוני אגף החשב הכללי במשרד האוצר עולה כי רק כ- 13% מהבקשות שהוגשו על ידי עסקים להלוואה בערבות מדינה בתקופת הקורונה היו של עסקים הממוקמים בישובים ערביים, ומתוך ההלוואות שאושרו רק 11% היו בישובים הערביים. כמו כן, סכום ההלוואה הממוצע שניתן לעסקים באוכלוסייה הערבית נמוך בכ-30% מהממוצע הארצי, ובהתאם לכך, סך סכומי ההלוואות שאושרו לעסקים אלה עומד רק על 8% מסכום ההלוואות הכולל שאושר.

הקרן שהוקמה נועדה לתת מענה לבעלי העסקים הקטנים במגזר הערבי, ולעזור להם לחזור לפעילות עסקית.

שר הכלכלה והתעשייה , עמיר פרץ: " ההלוואות בקרן המדינה שהושקו בתקופת הקורונה, לא נתנו מענה לבעלי העסקים הקטנים מהמגזר הערבי, זאת על אף שהם מהווים כ-10% מהעסקים הקטנים בישראל. בשל כך, החלטנו במשרד הכלכלה והתעשייה, יחד עם עמותת "קורת", להקצות 15 מיליון שקל להלוואות חוץ בנקאיות בתנאים אטרקטיביים, על מנת לאפשר להם לחזור לפעילות עסקית. אני מאמין שזו סנונית ראשונה, שלאחריה נבנה תכניות נוספות, שיעזרו לשקם ואף לייעל את העסקים במגזר הערבי".

חגית רובינשטיין, סמנכ"לית עמותת קרנות קורת: "בעקבות משבר הקורונה, פעילותם העסקית של מרבית העסקים במגזר הערבי נפגעה, ורובם נקלעו למצוקות אשראי ומימון, לצד המשך ההוצאות השוטפות של העסק.  העסקים, שנשענים בעיקר על הכנסות מתזרים יומי שנפגע קשות במשבר הנוכחי, עומדים בפני מכשולים שמקשים על הישרדותם בזמנים "רגילים" ועל אחת כמה וכמה בזמני משבר.

עסקים אלו כמעט שלא נמצאים על מפת האשראי בישראל וסבלו גם לפני המשבר הנוכחי מאפליה מבנית מצד הבנקים. הקרן תותאם למאפייני קהל היעד ותיתן מענה לחסמים השונים שמונעים ממנו ליהנות מאשראי נגיש. המימון על ידי ההלוואות יאפשר לעסקים להמשיך ולפתח את הפעילות העסקית שלהם וימנע סגירת עסקים ומקורות פרנסה קריטיים לחברה הערבית.

ניסיון העבר שלנו בתוכנית אחרת של העמותה, SAWA, הפועלת בקרב נשים ערביות בעלות עסקים זעירים, מוכיח כי נגישות לאשראי היא גורם קריטי ביכולת של עסקים קטנים להתפתח. 3 שנים מיום קבלת ההלוואה, הכנסות העסקים עלו בממוצע בכ-140%. העסקים שיקבלו הלוואה מהמיזם יהיו עסקים עם פוטנציאל של גידול בהכנסה בהיקף של לפחות 20%, תוך שנה מקבלת ההלוואה".

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה: "עצמאים ועסקים קטנים בחברה הערבית מתאפיינים בנגישות נמוכה יותר לאשראי ביחס לעצמאים ועסקים קטנים באוכלוסייה הכללית. בעקבות משבר הקורונה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים תומכת ומסייעת למגוון מיזמים של עמותות ועסקים למען עסקים, על מנת לקדם אותם בתקופה המאתגרת הזו".

משרד האוצר מרחיב משמעותית את הסיוע לעסקים במשק באמצעות הקרן בערבות מדינה