חדשות    

OECD: הפתרון היחיד לפקקים בישראל אגרת גודש

צילום: https://7boom.net/הסוף-לפקק-ביוקנעם-בהחלט-מקטע-כביש-6-הצפ/

למרות כל הרפורמות הפקקים בתל אביב וסביבתה כאן להישאר, והם אפילו יהיו גרועים יותר, המשמעות היא פגיעה בעבודה ובפריון. לפיכך, הפתרון המידי הנגיש ביותר לבעיה היא אגרות גודש – כך עולה מדו"ח של ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות) שניסה לנתח את בעיית עומסי התנועה במרכז המדינה.

אגרת גודש היא רעיון שעלה כמה פעמים באוצר וחזר ביתר שאת לא רק כדי לפתור את בעיית הפקקים אלא גם את בעיית הגירעון. עם זאת, הוא לא מצליח לדחוף אותו לחוק ההסדרים בגלל חוסר הפופולריות שלו. אגרות גודש כבר קיימות בכמה מקומות בעולם, ובראשם לונדון. על פי שיטה זו רכב הנכנס לאזור שבו יש עומסי תנועה נקנס על הנסיעה בשעות העומס.

לצד ההימנעות של פוליטקיאים מהמס הלא אהוד גם אין מספיק פתרונות תחבורה ציבורית בישראל, מבחינת שעות וימי פעילות. עם זאת, ייתכן שהרכבת הקלה תפתור חלק מבעיה זו.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ',מתנגד ומציע שהכסף יוחזר בהנחות רישוי. האוצר כמובן לא תומך בדעה זו, כי מה הועילו חכמים בתקנתם אם הכסף מוחזר לציבור ומקזז את הקנס?
בארגון סוברים שהפעלת אגרת גודש תפתור מיד את הבעיה, לעומת האפשרויות האחרות. ב-OECD טוענים שניתן להקיף את מרכז תל אביב במספר "בכמה סוגי תשלום, כאשר תרומת המיסוי לא רק תשפר את הכלכלה אלא גם תאפשר השקעה נרחבת בתחבורה ציבורית.

בארגון מציינים שהקנס הוא רק חלק מהעבודה וצריך לשמש כדי לשפר את איכות התחבורה הציבורית. עוד ממליצים לאפשר תחבורה של כלי רכב דו גלגליים והעלאת תעריפי החניה בעיר, במטרה להפוך אותם לפחות כדאיים.

 לפיהם, יש לשקול שתי מערכות כעת בישראל: חיוב בשלושה מעגלים סובבי תל אביב כאמור או חיוב בקילומטר אחד סביב לעיר שמחירו ישתנה בהתאם לעומס. בין היתר הדו"ח ממליץ לבחון שימוש בטכנולוגיה מבוססת ג'י.פי.אס, וזאת כדי להגביר יעילות ולאפשר גמישות והטמעת אגרות. עוד מומלצת הפחתת מס עבור הנוסעים מחוץ לאזורים ובשעות בהם קיים תשלום עבור נסיעה באזור עמוס.
אלברו פריירה, מנהל בכיר ללימודי מדינות המחלקה הכלכלית ב-OECD: "אגרות גודש עובדות אם הן מעוצבות ומתוכננות. בלונדון, מילאנו, סינגפור, ואחרות, האגרות הצליחו להפחית את הגודש. בניו יורק, מתוכננת תוכנית דומה. אני סבור שהדו"ח הזה יתרום רבות בנוגע לפתרון בעיית הגודש הגוברת".