בנק ישראל מודיע על גיבוש מתווה נוסף, שאומץ על ידי המערכת הבנקאית למתן סיוע לעסקים קטנים וזעירים בפירעון הלוואות. על פי המתווה החדש, עסקים קטנים שנפגעו מהמשבר יוכלו לדחות תשלום הלוואות ללא שיקול דעת הבנק וללא שינוי שיעור הריבית או עמלות.
מתחילת משבר הקורונה נקט בנק ישראל בצעדים רבים ומגוונים במטרה לסייע למשקי הבית ולעסקים להתמודד עם הקשיים השונים שנובעים מהשלכות המשבר, בין היתר גם עם הקשיים התזרימיים. זאת לצד תמיכת ממשלת ישראל בסיוע למגזר העסקי ולמשקי הבית.
אחד מהצעדים העיקריים שננקטו בשלב מוקדם של המשבר, היה גיבוש מתווה לדחיית תשלומי ההלוואות שאומץ על ידי המערכת הבנקאית, המאפשר ללקוחות לדחות תשלומי הלוואות בנקאיות בשלושה מגזרי פעילות: משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי לעסקים.

מתווה זה הוארך והורחב פעמיים, כאשר בתאריך 30.11.2020 גובש מתווה נוסף המאפשר למשקי הבית לדחות את תשלומי המשכנתאות וההלוואות הצרכניות לתקופה ארוכה יחסית, יחד עם אופן פריסה גמיש.
בד בבד עם גיבוש המתווה הנוסף למשקי הבית, פעל בנק ישראל לגיבוש מתווה נוסף לעסקים קטנים וזעירים(עסק קטן- מחזור פעילות של 10-50 מיליון שקל; עסק זעיר- מחזור פעילות עד 10 מיליון שקל), אשר להבדיל מהמתווה הקודם בו היה לבנקים שיקול דעת באישור בקשת הדחייה, המתווה הנוכחי מאפשר דחייה ללא שיקול דעת הבנק. כמו כן, ניתן דגש על חזרת לווים לתשלום בלוח תשלומים מקל.
המתווה הנוכחי, לטובת עסקים קטנים וזעירים, מותאם למאפיינים הייחודיים של קבוצה זו, ולהלן עיקריו (תנאי המתווה המלאים מפורטים בנספח א' להודעה זו):
המתווה לעסקים מאפשר לעסקים קטנים וזעירים שנפגעו באופן משמעותי מהמשבר ושעומדים בתנאים מצטברים(ההלוואה נמצאת בסטטוס דחייה, נכון לתאריך 31.12.2020; מחזור המכירות של העסק ירד בלפחות 25% במשך שלושה חודשים (לא רציפים בהכרח), במהלך חודשים מרץ-דצמבר 2020, ביחס לתקופה מקבילה אשתקד), לדחות, ללא שיקול דעת הבנק, את רכיב הקרן בהלוואה. דחייה זאת צפויה להביא להפחתת החיוב בחודשי בלמעלה מ – 70%.
הדחייה תבוצע, ללא שיקול דעת הבנק, לתקופה של עד שנה (לבחירת הלקוח), בהלוואות עד 500,000 שקל, ולתקופה של עד חצי שנה (לבחירת הלקוח) בהלוואות מעל 500,000 שקל.
הדחייה תבוצע ללא עמלות ובהתאם לשיעור הריבית המקורי של ההלוואה.
בין החודשים מרץ –נובמבר 2020 המערכת הבנקאית אישרה כ- 181,000 בקשות שהוגשו לדחיית תשלומי הלוואות לעסקים קטנים וזעירים, בסכום כולל של כ- 3.5 מיליארד ש"ח. במהלך החודשים האחרונים חזרו מרבית מעסקים הקטנים והזעירים לשלם את החזרי ההלוואות שדחו בתחילת המשבר. נכון לסוף אוקטובר נמצאות הלוואותיהם של כ-60 אלף עסקים בדחיית תשלומים, ואשר יתרת האשראי בגינן עומדת על כ-12 מיליארדי שקל (מצ"ב נספח ב').
יש לזכור כי דחיית תשלומים כמוה כאשראי חדש (שניתן בתנאי הריבית המקוריים במסגרת המתווה) ולכן על בעלי העסקים הקטנים והזעירים לשקול טרם קבלת ההחלטה על דחיית תשלומי ההלוואות.
מועד כניסת המתווה הנוסף לתוקף יהיה בין התאריכים 1.1.21-31.3.21.
בבנקים בהם מועד יישום המתווה בפועל ידחה לתאריך מאוחר מה – 1.1.21 (ולא יאוחר מתאריך 31.3.21), ימשיכו לחול תנאי הדחייה הקיימים, עד למועד כניסה לתוקף של המתווה החדש בכל בנק.
מתווה זה מציג את תנאי המינימום בדחיית תשלומי ההלוואות וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת בעלי העסקים הקטנים והזעירים ולבקשתם.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "מתווה דחיית ההלוואות היה מהצעדים הכלכליים הראשונים שננקטו עם פרוץ המשבר, כדי לאפשר למי שנפגע לייצר גשר תזרימי ולסייע לצלוח את תקופת אי-הוודאות. דחיית תשלומי הלוואות סייע בזמן אמת לבתי עסק, שהכנסותיהם נפגעו במשבר לצמצם את הוצאותיהם החודשיות. בשונה מהמתווים הקודמים, הפעם מתאפשרת דחייה של חלק מהותי מההלוואה בד בבד לחזרה לתשלום חלקי של ההלוואה ובכך חידוש הרכיב החיוני של תשלום שוטף בגין הלוואה."
עוד הוסיף הנגיד כי "השלב הנוכחי של המתווה יוסיף לסייע לבתי העסק שניזוקו מהמשבר, גם לקראת תהליך ההתאוששות, האצת הפעילות העסקית והיציאה מהמשבר. המטרה כעת היא לייצר לבתי העסק את התנאים המיטביים להיערך בהתאם גם ליום שאחרי המשבר. דחייה זו תאפשר לבתי העסק המשך גישור עד לחזרתם לאיתנות פיננסית ויכולת החזר תשלומים מוגבר בשוך המשבר. המתווה הנוסף מצטרף לשורה ארוכה של צעדי מדיניות שנקט בנק ישראל מתחילת המשבר, לצד הסיוע הממשלתי לעסקים ובכלל זה הקרנות בערבות המדינה, אשר מהווים מעטפת רחבה המסייעת לעסקים רבים להתמודד עם השלכות המשבר. אני מבקש לציין שוב את הירתמותה של המערכת הבנקאית לסיוע ללקוחותיה בזמנים מאתגרים אלו".
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "גיבוש המתווה לעסקים מסתמך על עקרונות המתווה הנוסף שגיבשנו למשקי הבית, דהיינו מיקוד הסיוע לאותה קבוצת עסקים קטנים וזעירים שנפגעה באופן משמעותי מהמשבר, מתן אפשרות דחייה לתקופת זמן ממושכת ודגש על חזרת הלווים לתשלום הלוואותיהם באמצעות לוח תשלומים מקל. אנו רואים חשיבות רבה בסיוע לסקטור זה שהינו מנוע הצמיחה של המשק ולכן אפשרנו את דחיית ההלוואות לתקופה ממושכת על מנת לאפשר מרווח נשימה והקלה בקושי התזרימי, זאת לצד ניהול סיכונים מושכל ואחראי. אני מברך את המערכת הבנקאית על הירתמותה להוצאה לפועל של מתווה זה ועל הסיוע השוטף שהיא מעניקה לעסקים הקטנים והזעירים בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה".
בנק ישראל פרסם מתווה מעודכן לדחייה של תשלומי הלוואות ומשכנתאות
בנק ישראל: דחייה נוספת בתשלומי ההלוואות לנפגעים מהמשבר
בסקירת המקרו השבועית של אגף הכלכלה בלאומי, מציין הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן יחד עם הכלכלן יניב בר, כי "הנתונים הדו-שבועיים מצביעים ירידת שיעור האבטלה "הרחב" במקביל לתחילתו של תהליך היציאה מהסגר השני. ככל שתהליך החזרה לפעילות יימשך, גם אם באיטיות ובהדרגתיות, שיעור האבטלה צפוי להמשיך לרדת. עם זאת, יש לציין כי ניכרת לאחרונה עלייה "בתחלואה הפעילה" בישראל ולכן קיימת אפשרות להטלת צעדים מגבילים חדשים, אשר עלולה להכביד על שוק העבודה. בהקשר זה, נציין כי החדשות לגבי התחלה של התחסנות בחלקים שונים של העולם אמנם מעודדות אך, יש להדגיש כי מדובר בתהליך מורכב מבחינה לוגיסטית המלווה בספקות לגבי מידת אמון הציבור בחיסון. להערכתנו, מסה קריטית של מחוסנים (רוב האוכלוסייה), בעולם המפותח ובישראל, תושג רק בשליש האחרון של 2021. לפני כן צפויים להתממש תהליכים אחרים שיסייעו בשיפור הפעילות הכלכלית על רקע צבירת ידע וניסיון של "חיים לצד הקורונה" ופיתוחים בתחום הטיפול והבדיקות המהירות. לאור האמור, ובעיקר לנוכח "הפורמט" הנוכחי של תמיכה ממשלתית במובטלים, נראה כי שיעור האבטלה ה"רחב", המורכב ממובטלים "זמניים", צפוי להישאר ברמה גבוהה יחסית במחצית הראשונה של שנת 2021."

עוד יצוין כי "הגירעון המצטבר באחד עשר החודשים הראשונים של 2020 (ינואר-נובמבר) הסתכם בהיקף שיא של כ-136.4 מיליארד שקל, גבוה באופן משמעותי מהיקף הגירעון בתקופה המקבילה ב-2019 (כ-37.3 מיליארד שקל), כמו גם בשנים קודמות. כמו כן, הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים (דצמבר 2019-נובמבר 2020) עלה ל-11.1% תוצר לעומת 10.1% תוצר בחודש שעבר, והוא אף צפוי לגדול בדצמבר, שמתאפיין לאורך השנים בהיקף גירעון גבוה בהשוואה ליתר חודשי השנה. זאת, בין היתר, על רקע התאמות תקציביות שעורך משרד האוצר.
כלכלני לאומי מעריכים כי "שנת 2020 תסתכם בגירעון ממשלתי של כ-12% תוצר. לגבי 2021, אנו צופים גירעון חד-ספרתי גבוה, אך זאת כתלות בקצב החזרה לפעילות. ככל שקצב החזרה יהיה מהיר יותר, כך הוא יתמוך בעליית ההכנסות ממסים ובהפחתת הצורך בתמיכה הממשלתית בכלכלה. בעת הנוכחית, התחזית ל-2021 מבוססת על מדיניות של "תקציב המשכי" ויישום נקודתי של "קופסאות" תקציביות ייעודיות, זאת ללא מהלכים מאיצי צמיחה מצד הממשלה. אישור תקציב במהלך 2021, יתכן שבדחייה לנוכח האפשרות המסתמנת של מערכת בחירות נוספת, והתחלה של יישום של מאיצי צמיחה צפויה להיות בעלת תוצאות של ממש רק לטווח הרחוק יותר של 2022-2023 ואילך."
בפמן ובר מתייחסים גם לתוצאות סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס; "סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס מצביע על המשך פעילות מתונה גם לאחר היציאה מהסגר השני." מציינים השניים ומוסיפים, "זאת, כפי הנראה על רקע העובדה שהמשק עדיין פועל תחת הגבלות, זאת לאור היציאה האיטית וההדרגתית מהסגר השני." ואולם במבט קדימה, "הציפיות בכל הענפים הן לעלייה בפעילות בחודש דצמבר, משמע ישנה עלייה באופטימיות בקרב הסקטור העסקי. בענפי התעשייה והשירותים הצפי הוא להתרחבות הן בפעילות לשוק המקומי והן ביצוא. שיפור מסוים ניכר גם בציפיות קדימה בענפי המסחר, אך בענף הבינוי הציפיות הן להמשך פעילות ברמה מתונה."
עם כניסת דור 5, משרד התקשורת פועל לפינוי משאבים ולהכנסתן של טכנולוגיות חדשות מתקדמות ולסגירת רשתות הסלולר בטכנולוגיות הישנות, "דור 2" (טכנולוגיית GSM), "דור 3" (טכנולוגיית UMTS), בהליך מדורג שיימשך חמש שנים עד ל -31.12.2025.
המשרד ממשיך בפעילותו לקידומן של תשתיות אלחוטיות רחבות פס מתקדמות אשר יאפשרו מתן שירותי סלולר איכותיים וזאת נוכח הצורך במתן מענה לצרכים הגדלים והולכים של התקשורת הסלולרית בישראל והביקוש הגובר לתקשורת נתונים בפס רחב.
עם קצב התפתחות הטכנולוגיה ברשתות הסלולר, החליט המשרד לבחון קביעת מתווה לסגירת רשתות דור 2 ודור 3. מהלך זהה לזה מבוצע כבר מספר שנים על ידי מפעילי הסלולר במדינות רבות בעולם. המתווה המוצע גובש לאחר שהגורמים המקצועיים במשרד בחנו מספר חלופות.
במתווה המוצע ע"י משרד התקשורת בשלב הראשון המשרד מעוניין לאסור לחלוטין ייבוא מסחרי של מכשירים סלולריים התומכים בטכנולוגיות ישנות בלבד. בשלב השני הפסקת חיבורים לרשת(אקטיבציה) של מכשירים סלולריים התומכים בטכנולוגיות ישנות. ובשלב השלישי והאחרון סגירת רשתות דור 2 ודור 3 לגמרי.
המתווה המפורט בשימוע, מתייחס להיערכות הנדרשת מכל הגורמים בשרשרת הערך תוך יידוע הציבור, על מנת לאפשר הערכות מתאימה.
צעד זה מצטרף לצעדים הנוספים שהמשרד מוביל במטרה לאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית ועל מנת לשפר את איכות השירותים הסלולריים המסופקים לצרכן הפרטי ולתעשייה, ביניהם: הקצאת תדרים במסגרת מכרז דור 5 אשר יאפשרו את הגדלת שיעור הכיסוי והרחבת הקיבולת בטכנולוגיות מתקדמות; ומתן תמריצים לחברות לרבות הסדר
ההפחתה באגרות אשר יסב שיעור ניכר משירותי השיחה בטכנולוגיות הישנות לשיחות בטכנולוגיות החדשות.
במדינת ישראל, מצבת התדרים לצורך אספקת שירותי סלולר, הינה מצומצמת ביחס לקיים בעולם. סגירת הטכנולוגיות הישנות ברשתות תאפשר לייעל את ניצול משאב הספקטרום לטובת אספקת שירותים בטכנולוגיות המתקדמות. בנוסף, סגירת הטכנולוגיות הישנות תסייע למפעילים להתמודד עם המורכבות התפעולית ההולכת וגדלה עם הכניסה לרשת של טכנולוגיות חדשות לצד הצורך בשימור הטכנולוגיות הקיימות כמו גם ריבוי מרכיבי הרשת המופעלים בכל אחת מהטכנולוגיות.
ההצעה מתבססת על סקירה שערך משרד התקשורת בה מתברר כי הרחבת הפריסה בדור 4 והפריסה בדור 5 באזורים מסוימים בעולם הסיטה את המיקוד של מפעילים רבים בעולם מהטכנולוגיות הישנות וזאת על מנת לפנות משאבים לטכנולוגיות אלו. הצפי הוא שבשנת 2025 יפעלו רק רשתות בטכנולוגיות מתקדמות אצל כל המפעילים בצפון אמריקה, וכן אצל רוב המפעילים באירופה.
מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין: "הכנסתן של טכנולוגיות חדשות מחייבת סגירת הטכנולוגיות הישנות ברשתות הסלולר, זהו חלק מתהליך טבעי של גריטת טכנולוגיות ישנות. פינוי התדרים לטובת אספקת שירות בטכנולוגיות מתקדמות יסייע להעברת קצב נתונים איכותי יותר ומהיר יותר, דבר שיוביל לשיפור חוויית המשתמש לצרכן הפרטי ויאפשר הזדמנויות לפיתוח וחדשנות שישפיעו לחיוב על התעשייה"
מהפכה בסלולר: רשת דור 5 החלה לפעול בישראל
ועדת הכלכלה אישרה הטבה של 700 מיליון שקל לחברות הסלולר
משרד התקשורת דורש: 95% כיסוי סלולרי
כבר לא צריך להטעין את כרטיס הרב קו, האפליקציה החדשה תבטל את הצורך להטעין מראש את הכרטיס ותאפשר לשלם פעם בחודש על נסיעות שבוצעו בפועל ושולמו באפליקציה, בנוסף האפליקציה תתאים אוטומטית לכל לקוח את ההנחה המרבית שמגיעה לו – על בסיס שימוש. ישראכרט היא הזוכה היחידה מבין חברות כרטיסי האשראי, מדובר בשלב נוסף במהפכת התשלומים הדיגיטליים והמתקדמים של קבוצת כרטיסי האשראי המובילה בישראל
ישראכרט, שנבחרה כבר לפני כשנה וחצי לפיתוח אמצעי תשלום שיחליף את הרב קו, הודיעה היום על השקת האפליקציה שתפעל החל מה-15 לדצמבר, ותאפשר לראשונה תשלום על נסיעות תחבורה ציבורית, תוך ניצול מקסימלי של מירב ההנחות המגיעות לכל לקוח. בניגוד לכרטיס הרב קו הוותיק, אותו יש להטעין מראש בכסף, באפליקציית ANYWAY התשלום מתבצע בסוף החודש, על פי הנסיעות שביצענו בפועל.
האפליקציה זמינה להורדה בחנות האפליקציות של IOS ושל אנדרואיד, והיא תשמש בשלב הראשון לתשלום באוטובוסים ובמטרונית. הכוונה היא להמשיך לשלב את האפליקציה ברכבת ובאמצעי תחבורה ציבורית נוספים בהמשך.

אפליקציית ANYWAY
עם הרישום לאפליקציה המשתמש יתבקש להזין פרטי כרטיס אשראי, כאשר החיוב יתבצע על פי חישוב נסיעות חודשי ב-25 לכל חודש. האפליקציה תעניק את כל ההנחות שיש בתחבורה הציבורית (נוער, אזרחים ותיקים וכדומה) וכן תאפשר מעבר בין קווים ללא תשלום בטווח של 90 דקות וברדיוס של 15 ק"מ (קו אווירי) מתחנת העלייה הראשונה, בדיוק כמו הרב קו כיום. כדי לבצע תיקוף נסיעה יש לסרוק את ה-QR קוד המופיע באוטובוס, לבחור את הקו עליו עלית ואת תחנת הירידה, ללחוץ על חיוב נסיעה וזהו יש לך כרטיס נסיעה. כמו כן, האפליקציה תאפשר תשלום על עד 8 נוסעים נוספים.
החישוב עבור הנסיעות מתבצע ב- 25 לחודש עבור התקופה שבין ה- 25 בחודש הקודם ועד ה- 24 בחודש הנוכחי. החיוב מתבצע לפי תאריך החיוב של כרטיס האשראי (למעט כרטיסי דביט ותייר עבורם החישוב והחיוב הם יומיים).
ילדים ובני נוער יוכלו גם הם להתקין את האפליקציה ולהגדיר פרופיל "נוער עד גיל 18" בצירוף מסמכים מתאימים, והחיוב עבורם יתבצע באמצעות כרטיס אשראי של אחד ההורים.
האפליקציה תאפשר ללקוחות להגדיר את הפרופיל ולהעלות מסמכים רלוונטיים שמרגע שיאושרו, האפליקציה תאפשר בצורה אוטומטית לקבל את ההנחה האופטימלית עבורו. למשל: במקרה של נסיעות יומיות בטווח של 15 ק"מ, ישלם הלקוח סכום מקסימלי של 13 ש"ח עבור נסיעות ללא הגבלה. הלקוח לא יצטרך לבחור באופציה של "חופשי יומי" או כל הסדר תשלום אחר – האפליקציה פשוט תמצא את הסדר התשלום הנמוך ביותר עבורו. בנוסף, האפליקציה תחשב אוטומטית הנחה חודשית נוספת לדוגמה: בחיוב חודשי שהוא בין 200.01-400 ש"ח תינתן הנחה בשיעור של 75% וכמו כן קיימות מדרגות הנחה נוספות.
בנוסף, תאפשר האפליקציה צפייה בהיסטוריית הנסיעות והחיובים, וכן קבלת חשבונית חודשית עבור כל הנסיעות שבוצעו. האפליקציה פתוחה עבור לקוחות כל כרטיסי האשראי.
אפליקציית ANYWAY היא נדבך נוסף בעולם התשלומים הדיגיטלי והמתקדם של ישראכרט. כיום מציעה ישראכרט ללקוחותיה שירותי תשלום מתקדמים באמצעות הסמארטפון, ללא מגע, תחת שירות ANYPAY. ישראכרט ממשיכה לשלב טכנולוגיות מתקדמות, כחלק מאסטרטגיה להוביל את המהפכה הדיגיטלית בעולמות הפיננסים.
ד"ר רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט: "ישראכרט מובילה שלב נוסף במהפכת התשלומים הדיגיטלית. בחודשים האחרונים אפשרנו לראשונה תשלומים ללא מגע בנייד ע"י השקת ANYPAY, וכעת אנחנו נכנסים גם לשיטת תשלום מתקדמת בתחבורה הציבורית. אנו ממשיכים לחדש ולהציע לכלל הלקוחות פתרונות תשלום דיגיטליים, נוחים ומתקדמים – בלי להתפשר על אבטחת מידע ושמירה על פרטיות".
"אפליקציית ANYWAY משנה לחלוטין את חווית הנסיעה בתחבורה הציבורית. אם פעם היינו צריכים לדאוג שיש לנו אמצעי תשלום טעון מראש, עכשיו הנסיעה הופכת לספונטנית, והחיוב עליה יורד בסוף החודש עם כל שאר הקניות שלנו. בנוסף, אין שום צורך לדאוג לגבי הנחות או לגבי בחירת הכרטיס ה"נכון" שכן האפליקציה תדע לנתב אותנו להנחה המרבית והמתאימה ביותר עבורנו. זה פשוט, קל, נוח ומהיר".
בנק ישראל: הפתרון לעומס בכבישים – ייקור הנסיעה ברכב פרטי ושיפור התחבורה הציבורית
תשלום לאוטובוסים בסמאטרפון – איך זה יעבוד?
ענקית החיפושים באינטרנט גוגל מפרסמת היום בפעם ה-20 את רשימות סיכום השנה בחיפוש וחושפת את הנושאים, המושגים והאנשים שהכי עניינו את הגולשים בישראל ובעולם במגוון קטגוריות.
כמובן שבשל משבר הקורונה הביטויים הקשורים מקבלים ביטוי נרחב במדד, כאשר הם ריכזו את מרבית העניין ברשימת "עשרת החיפושים החמים של השנה" ודחקה החוצה מהעשירייה הפותחת נושאים בולטים שבשנה "רגילה" תופסים את תשומת הלב כמו מערכת הבחירות בישראל והבחירות בארה״ב. המושג קורונה מדורג במקום הראשון ברשימה ומשרד הבריאות במקום השני. השלכות המגפה באות לידי ביטוי בחיפושים נוספים, ביניהן: בנקום הרביעי נמצא "WPAD", פרוטוקול אבטחה לעבודה מרחוק, אפליקציית שיחות הווידאו "זום" במקום החמישי, שירות המשלוחים "שופרסל און ליין" במקום השישי ולצערנו "לשכת התעסוקה" במקום התשיעי בעקבות מאות אלפי ישראלים שיצאו לחל"ת או פוטרו במהלך השנה.

החיפושים הפופולריים בשנה כולה עסקו בעיקר בנגיף הקורונה והם נמצאים בראש רשימת עשרת החיפושים של השנה. מושגים אחרים שבדרך כלל זוכים לתהודה ולהבלטה במנוע החיפוש כמו הבחירות בישראל ואלו שהתקיימו בארה"ב נדחקו לאחור במדד 'החיפוש החם'.
גוגל הציגה גם את רשימת השאלות הבולטות שנשאלו השנה במנוע החיפוש. למקום הראשון הגיעה השאלה "איך נדבקים בקורונה?", במקום השלישי "איך מכינים מסיכה ביתית". הפתעה נרשמה דווקא במקום השני אליו הגיעה השאלה "איך מכינים מופלטה?" שהיא אמנם מתאימה לחגיגות המימונה אבל העסיקה כנראה רבבות ישראלים שלא יכלו לצאת ולחגוג עם משפחה וחברים ומאלצו לבשל לבד.
את הדירוג המלא ניתן לראות כאן.
חברת החשמל הודיעה על מבצע גבייה שיאפשר ללקוחות פרטיים, עסקים קטנים או ומשקי בית, לכסות חובות שנצברו בתקופת משבר הקורונה. כחלק ממהלכי חברת החשמל לטובת לקוחות החברה ובמטרה לצמצם את היקף החובות הפעילים, מכריזה החברה על מבצע לעידוד לקוחות לתשלום כלל חובותיהם השוטפים בשנת 2020 בגין שימוש בחשמל.
במהלך תקופת המבצע, חודש דצמבר, יוכל כל לקוח אשר צבר חובות החל מינואר 2020, להסדיר את חובו ללא תוספת ריביות ועמלות ובפריסת תשלומים נוחה.
עם תחילת התפשטות מגיפת הקורונה, במרץ 2020, הודיעה חברת החשמל כי לא תנתק לקוחות חייבים, אפשרה מתן קודי חירום ללקוחות מונה תשלום מראש וסיפקה במשך שלוש תקופות שונות אשראי נוסף של 30 ימים לעסקים קטנים ובינוניים, וזאת בנוסף להסדר פריסת התשלום לחשבונות שוטפים. בתקופה זו גדלו חובות הלקוחות לחברה פי 2.
כעת מודיעה החברה על מבצע שמיטת ריביות ועמלות ללקוחות שצברו את חובותיהם בגין חשבונות שהופקו במהלך שנת 2020 אשר יסדירו את חובם במהלך חודש דצמבר השנה. לקוחות חייבים אשר ישלמו עד 3 תשלומים יקבלו פטור מלא מתשלום ריבית ועמלה על כל החוב, לקוחות אשר ישלמו בין 4 ל 5 תשלומים יחויבו ב 70% מסכום הריבית והעמלה.
חשוב לציין כי מדובר במבצע חד פעמי, אשר יסתיים ביום 31.12.20.
אורן הלמן, סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה: " עם תחילת התפשטות הקורונה, ומתוך הבנה למצב לקוחותיה, חברת החשמל אפשרה הקלות רבות ללקוחות, דבר שגרר גידול בחובות לחברת החשמל. מבצע שמיטת הריביות והעמלות הוא צעד נוסף במטרה להקל על הלקוחות. זו הזדמנות חד פעמית לשלם חובות שנצברו במהלך תקופה זו ללא תשלום נוסף כדוגמת ריביות. אני קורא לכל אותם לקוחות לנצל את ההזדמנות חד-פעמית ולסלק את חובם. בסופו של דבר חברת החשמל היא חברה עסקית ותשלומים אלו יאפשרו את המשך ההשקעות בתשתית ויישום תכניות הפיתוח של החברה לטובת שיפור ואמינות אספקת החשמל."
שווה בדיקה: האם מגיעה לכם הנחה בחשבון החשמל
חברת החשמל: אשראי נוסף של 30 ימים לעסקים קטנים ובינוניים
הכנסת אישרה תיקון לחוק מקורות האנרגיה- פחות בירוקרטיה ביבוא מוצרי חשמל
בעקבות הצלחת הפיילוט לפתיחת הקניונים – אישר קבינט הקורונה את פתיחת כלל הקניונים אשר יעמדו בהנחיות משרד הבריאות החל מהיום, תחת הנחיות משרד הבריאות.
המעבר לפעילות מורחבת של הקניונים, יאפשר בראש ובראשונה את חזרתם לעבודה של עשרות אלפי עובדות ועובדים, אשר נעדרו מעבודתם מזה חודשים רבים. לצד זאת, תאפשר הפתיחה מענה לציבור הרחב אשר יוכל להשלים רכישות להן נזקק בחודשים האחרונים, לרווח את ההתקהלויות שהתמקדו עד כה בחנויות הרחוב והאזורים הפתוחים, להשיב את המשק לפעילות ולהביא אותו לצמיחה מחודשת.
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, מסר כי "נעשתה עבודה מאומצת ביותר בכדי להשיב את הקניונים לפעילות, הן על ידי המשרדים השותפים לפיילוט והן על ידי בעלי הקניונים, שפעלו יום ולילה, בכדי לעמוד בהנחיות. כעת אנו קוראים לציבור הצרכנים להתגייס להצלחת הפעילות. ככל שהציבור ישמור על ההנחיות, ימנע מהתקהלות מיותר, יבקר בקניונים במהלך כל שעות היום ולא בשעות השיא, יעטה מסכה ויקפיד על כלל ההנחיות, נוכל להמשיך ולפעיל את הקניונים." השר הוסיף כי "פתיחת כלל הקניונים, הנה צעד משמעותי וחשוב שמוביל משרד הכלכלה והתעשייה להחזרת המשק לפעילות מלאה כאשר פתיחתם, לצד השווקים הפתוחים, מחזירה כ-200 אלף עובדות ועובדים בחזרה למעגל העבודה ותביא לצמיחה מחודשת של המשק. יש לזכור עם זאת, כי הצלחת המהלך מחייבת את בעלי הקניונים, בעלי העסקים והצרכנים, לשמור על הנחיות התו הסגול"
להלן ההנחיות שנקבעו על ידי משרד הבריאות ועמידה בכל ההנחיות על ידי מפעילי הקניונים, מחויבת בכדי לפתוח את הקניון:
כניסה לקניון:
- מחזיק או מפעיל של קניון יקבע ויפעיל מנגנון ויסות דיגיטלי לוויסות כניסת האנשים למקום, בהתאם לתפוסה המרבית המותרת.
- "מנגנון ויסות דיגיטלי" – אמצעי דיגיטלי לספירת הנכנסים למקום והיוצאים ממנו.
- המחזיק או המפעיל של הקניון יפריד, ככל האפשר, בין הכניסות לקניון ליציאות מהקניון.
-
תפוסה מירבית מותרת –
- יחס אדם לכל 15 מ"ר משטח הקניון – שטח המקום יחושב לפי האזור הפתוח לקהל מתוך שטח המקום ולמעט שטחי חניון, מחסנים, שטחי תפעול וכיוצא בזה. ובקניון, למעט שטח מקום ציבורי או עסקי המצוי בו, שהפעלתו בדרך של פתיחה לציבור אסורה
- בחנויות עד 150 מ"ר – יחס של אדם לכל 7 מ"ר או על 10 אנשים, לפי הנמוך מביניהם, ובכל מקרה לא פחות מארבעה אנשים;
- בחנות או במקום ששטחו מעל 150 מטרים רבועים – מספר אנשים שלא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מ"ר.
ניהול בתוך הקניון:
-
העסקת סדרנים –
- בקניון ששטחו עד 10 אלף מ"ר – 2 סדרנים
- בקניון ששטחו בין 10 אלף מ"ר ל-25 אלף מ"ר – 3 סדרנים
- בקניון ששטחו מעל 25 אלף מ"ר – 5 סדרנים
- הסדרנים יידעו את השוהים במקום, ויסבו את תשומת ליבם, בנוגע לחובת השמירה על הוראות תקנות אלה, לרבות הוראות לעניין איסור התקהלויות, חובת עטיית מסיכה ובדבר התפוסה המרבית בקניון ובשטח החנויות
- המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל למניעת התקהלות בשטח הקניון, כולל בסמוך לכניסה לחנויות ובכניסה לקניון, ובכלל זה ינקוט אמצעים לשמירת מרחק בין אדם לאדם בתורים כגון סימון מקומות עמידה והצבת אמצעים פיזיים לשמירת רווח בין אנשים;
- המחזיק או המפעיל של הקניון לא יאפשר ישיבה לצורך אכילה של מבקרים בשטח הקניון, לא יציב שולחנות וכיסאות לאכילה בשטח הקניון, וימנע גישה לשולחנות אכילה המקובעים לרצפה, אם קיימים; המחזיק או המפעיל של הקניון יתלה שלטים במקומות בולטים לעין לעניין איסור אכילה בקניון;
- המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל, ככל האפשר, ל-3 החלפות אוויר לפחות בשעה; אופן ביצוע תחלופת האוויר יהיה בהתאם להוראות המנהל;
- המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל בהתאם להוראות המנהל ובכלל זה לעניין ניקוי וחיטוי.
הפיילוט לפתיחת הקניונים יוצא לדרך
בתום חידוש תקופות הרישיון לנהג חדש ונהג צעיר, יוארך רישיון הנהיגה עד לגיל 70 בעלות חד פעמית של 510 שקל, שתביא לחסכון משמעותי לציבור הנהגים, כאשר כיום מוארך הרישיון כל 10 שנים בעלות של 441 שקל, בנוסף נקבעו הוזלות באגרת הוצאת כפל רישיון נהיגה ורכב, משפחות אמנה לילדים עם מוגבלות יהיו זכאיות לתשלום מופחת על רישיון רכב, ותדפיס מידע במכונות האוטומטיות יינתן בחינם
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום שורת תקנות תעבורה הנוגעות לאגרות רישיון נהיגה ורישיון רכב, שהוגשו לאישורה, לבקשת שרת התחבורה, מירי רגב.
להלן שורת התקנות שאושרו:
כיום אדם המוציא רישיון מתבקש לחדש את רישיונו לאחר שנתיים(תקופת נהג חדש), לאחר 5 שנים(תקופת נהג צעיר) ולאחר מכן בכל 10 שנים, כאשר עלות החידוש כל עשור עומדת על 441 שקל. במסגרת התקנה נקבע כי לא יתקיים יותר הליך חידוש כל 10 שנים, ולאחר תקופת נהג צעיר, יחול חידוש רישיון שיהיה תקף עד לגיל 70, בעלות חד פעמית של 510 שקל. תקנה זו תכנס לתוקף ב-1 לחודש לאחר 3 חודשים ממועד פרסומה.
לא תגבה יותר אגרת מידע על סך 10 שקל, הנגבית מנהג בעד תדפיס מידע בנוגע למספר הנקודות שנרשמו לחובתו או בנוגע למאפייני בעלים קודמים של רכב, המונפקים באמצעות עמדות השירות האוטומטיות של רשות הרישוי.
בכל עת בה מונפק "כפל רישיון" – בגין אובדן, גנבה, פגם או החרמה בידי הרשויות, נגבית כיום אגרה, במסגרת התקנה נקבע כי גם אם מסיבה אחרת יבקש אדם להוציא כפל רישיון הוא יחויב באגרה זו, אשר עלותה תפחת: עלות אגרת כפל רישיון רכב תעמוד על 10 שקל במקום 29 שקל, עלות כפל אגרת רישיון נהיגה תעמוד על 20 שקל במקום 29 שקל, ועלות כפל אגרת רישיון או היתר הנוגעים לבי"ס לנהיגה תעמוד על 20 שקל במקום 39 שקל.
אדם בעל רישיון נהיגה שאינו מסוגל עוד לנהוג מחמת מוגבלות או פטירה, זכאי(הוא או קרוביו) לקבל החזר יחסי חודשי עד תום תקופת תוקף רישיונו, כאשר במקרה של פטירה מחלקת הרשות לכל יורש את חלקו היחסי, נוכח כך שלרוב ההחזר הינו מזערי, והפעולות הנדרשות מהרשות הינן מורכבות, נקבע כי החזר זה יבוטל.
אדם עם מוגבלות בהגדרתו כחוק, זכאי לשלם אגרת רישיון רכב מופחתת על רכב לשימוש הפרטי, הדבר נכון גם לעניין אפוטרופוס של אדם. ישנם ילדים הנכנסים בהגדרת אדם עם מוגבלות, אשר שוהים במשפחות אומנה והתקנה בניסוחה כיום אינה מעניקה להם זכאות לאגרה מופחתת בנסיבות אלה, למרות שלעיתים רכב זה מהווה הרכב המרכזי עבור ילדים אלה. כך נקבע כי אומן כהגדרתו בחוק האומנה לילדים, יתווסף לרשימת הזכאים בתשלום אגרה מופחתת.
חברי הוועדה בירכו על החיסכון בן אלפי השקלים שצפוי השינוי להביא לנהגים, וכן על החיסכון לנהגים שצפויות להביא גם יתר התקנות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מסר: "אנחנו מברכים על כל צעד שיסייע לחסכון של אזרחי ישראל, יש היגיון רב בצעדים הללו".
בעקבות הסגר: יוארך תוקף רישיונות הנהיגה והרכב
מהיום רישיון נהיגה מיד בדואר האלקטרוני שלכם
ועדת הכלכלה של הכנסת דיווחה הבוקר כי אישרה את בקשת משרד התקשורת לפיה אגרות הדור החמישי יופחתו משמעותית, במטרה לתמרץ את החברות לפרוס את תשתית הדור החמישי. המשמעות: חברות הסלולר יזכו לתמריץ בשווי כ-700 מיליון שקל.
במסגרת הפעלת הדור החמישי אישרה הוועדה כי האגרה על תדר בתחום 2,600 מגה הרץ תעמוד על 215 אלף שקלים למגה הרץ והאגרה על תדר בתחום 3,500 מגה הרץ תעמוד על 120 אלף שקל למגה הרץ. כמו כן אושרה הסדר הפחתה של 28% באגרה, לתקופה של 4 שנים, שיחול רטרואקטיבית החל מ-29 בספטמבר 2020 – מועד הקצרת התדרים במכרז הדור החמישי.
מנהל תחום הרגולציה באגף הכלכלה במשרד התקשורת, טל אלימלך, הסביר כי כיום האגרה היא של כמיליון שקל לשנה למגה הרץ, וכדי לתמרץ את החברות לפרוס את תשתית הדור החמישי מבקש המשרד להפחית משמעותית את האגרות. הוא הוסיף כי המשרד בנה מודל תמרוץ המוערך ב-700 מיליון שקל – 30% מההשקעה – כש-200 מיליון שקלים יינתנו כמענק והיתר יינתנו כהפחתת אגרות מדורגת במשך 4 שנים. "אם לא היינו עושים שינוי החברות היו צריכות לשלם עוד 480 מיליון שקל בשנה, או שהן לא היו משקיעות בדור החמישי בשל חוסר כדאיות כלכלית", הסביר.
עוד אושרה אגרה של תדרי רדיו לצרכי תקשורת וציוד אלחוטי בתחום הגלים המילימטריים, שתעמוד תעמוד על 3,500 שקלים לעשר שנים וכ-440 שקל לשנה ערוץ. מנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת, שמואל אזולאי, הסביר כי מדובר בתדרים שמהווים חלופה לתשתית פס רחב, שניתן לעשות בהם שימוש במקומות בהם אין תשתית קווית.
מנהל תחום הרגולציה במשרד התקשורת, אורן מור, אמר כי לא מדובר בתדר במחסור, ולכן צריך לגבות רק את עלות הפיקוח וההסדרה, המסתכמת בכ-450 אלף דולר בשנה. "האגרה הזו כבר הופחתה ב-90% ועכשיו מבקשים הפחתה נוספת של 85% ומפחיתים התערבות בירוקרטית, כדי לאפשר שימוש בתחום הזה", אמר.
היו"ר מרגי ביקש לדעת האם השימוש בתדרים מסוכן מבחינת השפעת הקרינה. אזולאי השיב, כי התדרים המילימטריים אינם מהווים בעיה מבחינת הקרינה. לדבריו, הקרינה היא מינימלית והתקשורת היא לא מרחבית, אלא תקשורת מנקודה לנקודה.
הוועדה אישרה גם את בקשת משרד התקשורת להאריך בשנה נוספת את תקנות אגרות תדרי הרדיו, על מנת לסיים במהלך השנה בחינה כלכלית להערכת שוויין. עם זאת, במהלך הדיון ביקשו נציגי המשרד הארכה בשנתיים. מנהל תחום הרגולציה במשרד התקשורת, אורן מור, הסביר כי מאז 2016 נעשית עבודה כוללת לעדכון אגרות התדרים, אך היא צפויה להסתיים במחצית השנייה של 2021 ותידרש עבודה נוספת לפני עדכון האגרות.
בעקבות זאת ביקש המשרד להאריך את הוראת השעה בשנתיים. היו"ר מרגי סירב לאשר הארכה בשנתיים והסכים לשנה בלבד. לדבריו, היה למשרד מספיק זמן לסיים את העבודה ואם הוא יזדקק להארכה נוספת יהיה עליו להגיע לוועדה ולהציג את ההתקדמות.
משרד התקשורת דורש: 95% כיסוי סלולרי
מהפכה בסלולר: רשת דור 5 החלה לפעול בישראל
סמארטפון דור 5 – האם משתלם לקנות?
אמיר כהנוביץ, הכלכלן ראשי של בית ההשקעות "אקסלנס" בסקירה היומית שלו מוסר כי הלמ"ס דיווחה אתמול על עליה קלה בשיעור האבטלה מ-4.9% ל5.1%, עדיין נמוך מהרמה הממוצעת ברבעון השלישי. מצד שני היקף החל"ת במשק אף שירד מרמה של 13.3% בשיא הסגר השני בתחילת אוק' ל-7.4% בתחילת נוב', עדיין גבוה מזה הממוצע ברבעון השלישי, כ-5%, מה שמעלה סבירות לכך שכלכלת ישראל תתכווץ ברבעון הרביעי.
מצד שני, סקר המגמות בעסקים של למ"ס מתאר דווקא תמונה של התרחבות עד כה ברבעון הרביעי ברוב ענפי המשק, עם עליה בייצור ובמכירות בענפי התעשייה, הבינוי והשירותים, כולל צפי חיובי לדצמבר. התכווצות דווחה רק בענפי המסחר והמלונאות הסגורים, אך לא בטוח שאלה יצליחו לגרור את הרבעון הרביעי כולו להתכווצות, בטח לא משמעותית, מה שמותיר אותנו עם תחזית אופטימית יחסית להתכווצות של 3%-4% בשנת 2020.
הירידה המהירה בשיעור החל"ת יחד עם ההתאוששות המהירה במצב החברות ייתר להערכתינו את הצורך בסיוע ממשלתי משמעותי בשנת 2021 ובנוסף אנו מעריכים שלאחר ההתחשבנות של המדינה לגבי 2020 כספים רבים יוחזרו אליה. תרחיש כזה יוביל לצורך נמוך מאד בגיוסי אג"ח ב-2021. מצד שני בנק ישראל כן צפוי להמשיך לקנות אג"ח בהיקפים גדולים.
בנק ישראל פירסם אתמול בין היתר כי עד נובמבר רכש אג"ח ממשלתיות בהיקף של רק 41.6 מיליארד שקל, מתוך המסגרת שאליה התחייב עד כה של 85 מיליארד, ובמיוחד כשבהחלטת הריבית בשבוע שעבר רמז כי הוא מתכוון למרות ההתאוששות להמשיך ולהרחיב עוד את התוכניות: "הוועדה תמשיך… להעמיק את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית ולהבטיח את המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים".
עוד בלטו אתמול בפרסום של בנק ישראל המשך רכישות אג"ח קונצרניות, בהיקף של 400 מיליון שקל, שזה פחות מהקצב החודשי הממוצע של 775 מיליון מאז החל לרכוש אותן ביולי, ושהתכנית החדשה לאשראי לבנקים בריבית שלילית (תחת קריטריונים) תתחיל רק ב-24/12, יש למה לצפות.
הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), המשמש למעשה כבנק המרכזי של הבנקים המרכזיים, העריך אתמול כי למרות השיפור בתנאים העסקיים ובהתפתחות החיסון, התמחור בשווקים נראה מדאיג ביחס לסיכוי, בהתחשב באי הוודאות אותה הוא עדיין מתאר כגבוהה. בנוסף הוא טוען שצריך לקחת בחשבון שבמקרה של זעזוע עתידי האג"ח הממשלתיות יתקשו לאזן את הנזק, גם בשל ירידת המתאם ההפוך בניהם, מה שהופך את הסיכון המערכתי לגדול יותר. כלומר, הארגון ממשיך להצדיק תמיכה של המדיניות המוניטרית וזאת עשויה אפילו להפתיע לטובה:
התשואה ל-10 שנים בארה"ב מחכה כבר כמה ימים לפרוץ את רמת ה-1%, ונראה שהשאלה היחידה היא לא אם אלא מתי, לפני או אחרי שהביטקוין יחצה את רמת ה-20 אלף דולר. גולדמן חוזים שתעלה בשנה הבאה ל -1.3%, ג'יי-פי ל-1.25%, מורגן סטנלי ל-1.45% ובנק אוף אמריקה ל- 1.5%. ועדיין, עליית התשואות כזאת לא בהכרח תעבור בהסכמה מצד הפד שממשיך לנסות למנוע אותן, ללא הרבה הצלחה, באמצעות רכישות אג"ח. לאחרונה החלו שוב לעלות הערכות כי במידה ורכישות האג"ח לא יצליחו למנוע את עליית התשואות הפד עשוי להכריז על השתלטות על עקום התשואות (YCC), מדיניות שכזכור כבר נידונה השנה והוכנסה בינתיים למגירה לטובת המשך רכישות אג"ח. אז מה יכול להוות טריגר לעליית מדרגה כזאת מבחינת הפד, האם רמת תשואות של 1%? האם סיוע פיסקלי חלש? או זעזוע משמעותי בשוק?
בישראל נראה שלתשואות יהיה קשה יותר לעלות, כשהעלאות הריבית שבכלל לא נראות באופק ממשיכות להתרחק אפילו יותר, כשהשקל ממשיך להתחזק בחדות מול סל המטבעות וכשכלי רכישות המט"ח של בנק ישראל מתגלה שוב ושוב כלא אפקטיבי. אתמול בנק ישראל פרסם כי גם רכישות המט"ח בנובמבר בהיקף של 2 מיליארד דולר בנובמבר לא עזרו.
כלכלני גולדמן זאקס העריכו אתמול כי שוק המניות בארה"ב מסוכן יותר בשל רגישות גבוהה יותר לעליית תשואות בהשוואה לעולם ולכן מעדיף להגדיל חשיפה בין היתר לאירופה.
אתמול היה נראה לרגע שאולי הולכים להכריז בארה"ב על חבילת סיוע פיסקלית בהיקף של 900 מיליארד דולר בעקבות דיווח שגוי, מה שגרר פרץ התלהבות שהתבטא במניות, בנפט ובשוק האג"ח, אך כשהתבדה חלק מהמהלכים התקפלו.
ברקע, התפשטות הקורונה בעולם נמשכת וגוררת הגבלות נוספות. בישראל הוכרז אתמול על סגר לילי. התפתחויות אלה מכבידות רק מעט על השוק, כשהוא כבר לוקח את השפעתן בפרופורציה, וכשהחיסונים מעבר לפינה.
סקירת נפט שבועית- הנפט בשיא וצפויה עוד עליה קטנה
השווקים לאן? הסקירה השבועית של מומחי בנק לאומי
אם אתם מעוניינים לשכור רכב, אין ספק שכדאי שתעשו את זה בצורה חכמה. השכרת רכב המתבצעת בצורה נכונה, יכולה לחסוך לכם לא מעט כסף וכן, לספק לכם את הרכב הטוב ביותר עבור הצרכים שלכם. לכן, בטרם אתם בוחרים את החברה שממנה תשכירו רכב, חשוב מאוד שתבחנו כמה וכמה פרמטרים חשובים. הכלל החשוב ביותר בתחום השכרת רכב הוא לא לבחור בכל חברה באשר היא. על אף שניתן למצוא כיום לא מעט חברות המציעות השכרת רכבים שונים, במחירים שונים, לפרקי זמן שונים, לא כדאי לבחור בסתם חברה בטרם בדקתם האם היא חברה שכדאי לבחור בה, בהתאם לכל הפרמטרים העומדים על הפרק.
השכרת רכב- מתי יש צורך בכך?
אין ספק שגם כיום בעידן שבו כמעט לכל אדם יש רכב פרטי, שירות השכרת רכב בישראל הוא שירות פופולארי מאוד ונחוץ. לא פעם גם אנשים שיש להם רכב פרטי, בוחרים לוותר על הרכב הפרטי שלהם ולהשכיר רכב במקרים שונים כגון: במקרה שבו הם יוצאים לטיול כלשהו והם מעוניינים ברכב גדול יותר מהרכב הפרטי שלהם. במקרה שהם יוצאים לטיול בשטח והם זקוקים לרכב ייעודי לטיול מעין זה, במקרה שבו הם צריכים לעשות נסיעת עבודה לישוב רחוק והם לא מעוניינים לעשות זאת ברכב הפרטי שלהם ועוד. אין ספק שישנם מקרים רבים שבהם עולה הצורך לשכור רכב ולכן, גם אנשים שאין להם רכב פרטי והם זקוקים מדי פעם בפעם לרכב וגם אנשים שיש להם רכב פרטי ומעוניינים מסיבות שונות לשכור רכב, חייבים לברר היטב כיצד שוכרים רכב בצורה הטובה והיעילה ביותר וזאת בכדי למצוא בדיוק את הרכב המתאים שלהם, במקסימום חיסכון כספי.
מה צריך לדעת בטרם שוכרים רכב?
אם החלטתם לשכור רכב, אתם בוודאי תוהים באיזו חברת השכרה כדאי לכם לבחור ומה צריך לדעת בטרם בוחרים לשכור רכב. הנה כמה דברים חשובים שעליכם לדעת בטרם אתם שוכרים רכב:
- דבר ראשון שעליכם לבדוק הוא מאיזה גיל החברה מאפשרת לשכור רכב. על אף שעל פי החוק מותר בישראל לשכור רכב מגיל 24, ישנן חברות שונות אשר אינן מאפשרות לנהגים בני 24 לשכור רכב. כמו כן, ישנן חברות אשר מאפשרות אמנם לנהגים בגיל צעיר לשכור רכב, אך במחיר גבוה יותר או בחוזה אחר המכיל סעיפים נוספים בניגוד לחוזים הרגילים. לכן, עליכם לבחון בהתאם לגילכם מהי המדיניות של חברת ההשכרה
- דבר נוסף שעליכם לבדוק הוא איזה סוגי רכבים החברה מציעה להשכרה וזאת בכדי שתוכלו לבחור בדיוק את הרכב המתאים לכם.
- כמו כן, עליכם לבחון את המחירים השונים המוצעים על השכרת רכבים מסוגים שונים ולפרקי זמן כאלה ואחרים. לא פעם ישנן חברות המציעות מחירי מבצע על השכרת רכבים לפרקי זמן ארוכים ועל כן, אם אתם מעוניינים להשכיר רכב לפרק זמן ארוך, כדאי מאוד שתבחרו בחברה המציעה מחיר מבצע על הרכבים לפרקי זמן מעין אלה.
- חשוב מאוד לבדוק מה החברה מציעה במסגרת המחיר היומי לרכב. האם ישנו ביטוח והאם יש כיסוי במקרה של תאונות ועוד.
- דבר נוסף שחשוב לבחון הוא מחירי מבצע בתקופות. ישנן לא מעט חברות השכרה המציעות מחירי מבצע על השכרת רכבים לתקופות כאלה ואחרות. בטרם תבחרו את חברת ההשכרה הרלוונטית לכם כדאי שתבדקו איזו חברה מציעה מחירי מבצע בזמן שבו אתם זקוקים להשכרת רכב.
כמובן שחשוב מאוד לבחור בחברה הידועה במוניטין שלה ובאמינות שלה בכל הנוגע להשכרת רכבים וזאת בכדי שהשכרת הרכב תתבצע בצורה הטובה ביותר.
בשורה טובה לבעלי הרכב. משקד התחבורה מקדם תקנה חדשה לפיה כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש לפני שלוש עד 10 שנים, יחויבו בביצוע המבחן השנתי ("טסט") אחת לשנתיים, במקום שנה כיום.
על פי התקנות, רכב פרטי חדש פטור כיום מביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) בשלוש השנים הראשונות לרכישתו, ולאחר מכן מחויב לעבור טסט במכון רישוי מדי שנה. לרכבי ליסינג חדשים, הפטור מטסט הוא של שנתיים בלבד.
מינהל התנועה יעדכן את התקנות בהתאם למקובל במדינות אירופה המתקדמות, בהן כלי רכב חדשים מחוייבים במבחן שנתי לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן מדי שנתיים. רק במלאת עשר שנים מיום עליית הרכב לכביש, נדרש ביצוע מבחן רישוי לרכב מדי שנה.
יצוין כי כיום מרבית כלי הרכב החדשים מצוידים במערכות בדיקה המתריעות במקרה של תקלה במערכות הבטיחות ברכב וכן במנוע ובמכללים נוספים, המיידעים את הנהג על הצורך להגיע מיידית למוסך.
בדגמים מתקדמים, מחשב הרכב מסוגל ליצור קשר ישיר עם מחשב היצרן ולעתים אף לפתור את הבעיה בעצמו. כל אלה הופכים את חובת מבחן הרישוי השנתי מיושנת ומיותרת כאשר מדובר ברכב חדש. על פי בדיקות שביצע משרד התחבורה, היקף הליקויים הצפויים בכלי רכב פרטיים נמוך ביותר במהלך 10 השנים הראשונות לעלייתם לכביש.
עם אישור התקנה, כלי רכב פרטיים עד 3.5 טון שנרשמו בשנת 2018 ואילך, יידרשו לבצע מבחן רישוי ראשון לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן בכל שנתיים. החל מ-10 שנים, יידרש מבחן פעם בשנה. מהלך זה מתאפשר הודות להתפתחות הטכנולוגית ולקידמה של הרכב ומערכותיו, לשימוש הרווח במערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות המשפרות את רמת בטיחות הרכב באופן משמעותי, ושילוב מחוונים חכמים המתריעים בפני הנהג על תקלות.