מעודכן ל-08/2022

הזמנתם מוצר בעלי אקספרס: בדקתם שהמוכר אמין, הביקורות בסדר, היא נשלחה בזמן, אתם מרוצים – אלא שהחבילה לא מגיעה. איפה היא ואיך אפשר  לאתר אותה?

אם המעקבים בעלי אקספרס מראים שהחבילה שלכם יצאה מסין אבל מאז נעלמו עקבותיה, הכתבה הזאת תעזור לכם למצוא אותה.

הכתבה עוסקת בחבילות שנשלחו בדואר רשום. חבילות שנשלחות בדואר הרגיל (מספר המעקב שלהן לא מכיל אותיות, אלא רק מספרים) לא ניתנות למעקב. מדובר בדרך כלל במוצרים קטנים וזולים שיגיעו ישירות לתיבת הדואר.

אלו הדרכים לבצע את המעקב ולעזור לחבילה להגיע אליכם בשלום:

אתר דואר ישראל

הצעד הראשון שכדאי לעשות הוא לבדוק בשירות המעקב של דואר ישראל.

לכל חבילה שנשלחה בדואר רשום מעלי אקספרס יש מספר מעקב. הוא מופיע בראש ההזמנה ומורכב מאותיות ומספרים.

את המספר הזה מכניסים לשירות המעקב של דואר ישראל. באם החבילה כבר בארץ, יופיע לכם רישום המפרט באיזה שלב היא נמצאת: האם נקלטה במרכז במודיעין, האם הועברה לעיר שלכם, האם מוינה ותויגה.

אם החבילה לא מופיעה באתר, ייתכנו כמה סיבות לכך:

  1. החבילה עדיין לא הגיעה לארץ.
  2. החבילה לא נשלחה דרך דואר ישראל.
  3. מספר המעקב לא מתאים למספרים של הדואר ויש להמירם למספר תקין.

מה עושים?

חבילות שעוד לא הגיעו לארץ ניתן לבדוק באתר בשם TRACK17, המאגד בתוכו כמעט את כל חברות השילוח הקיימות ויכול לספק לכם מידע על אודות החבילה. ככה תוכלו אם יש התקדמות כלשהי עם החבילה והיא עושה את דרכה אליכם.

במידה והקשתם מספר מעקב בדואר ישראל ונכתב לכם שהמספר לא קיים, יש שתי אפשרויות:

  1. היא נשלחה בדרך אחרת: עלי אקספרס עובדת עם חברת שליחויות בשם מיילוג. שיטת השילוח שלה היא עד הבית, אבל לרוע המזל קורה פעמים רבות שהחבילות פשוט מונחות בפתח הבית, ללא תיאום מראש או שיחה מקדימה והבלגאן חוגג. החבילות שנשלחות דרכן הן חבילות שמתחילות בספרות CNCA ונשלחו דרך EXPRESSES STANDARD SHIPPING. אם יש לכם חבילה כזו ואתם רואים במעקב שהיא כבר בישראל (או גרוע מכך, כתוב לכם שהחבילה נמסרה) יש לצלצל אליהם טלפונית למספר 077-2307043 ולבדוק ישירות היכן החבילה.

במידה והיא לא תימצא תוך 4 ימים תקבלו מהם מייל עם טופס אובדן חבילה ואותו תציגו בבקשת הדיספוט באליאקספרס.

  1. במידה ומספר המעקב מתחיל ב- LP – יש להכניס את המספר לאתר שכתובתו https://tracking.directlink.com/ והוא ימיר לכם את המספר למספר תקין של דואר ישראל.

מספרי טלפון שכדאי להכיר

דואר ישראל שירות לקוחות – 171

מכס – בירור סטטוס החבילה 03-6303383

עלי אקספרס – המדריך המלא

 

יתרות מטבע החוץ בבנק ישראל לחודש דצמבר  עלו בסך של 3,640 מיליון דולר

יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש דצמבר 2019 בסך 126,023 מיליוני דולרים, גידול בסך של 3,640 מיליוני דולרים לעומת סוף החודש הקודם. היתרות מהוות 32.8 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי (איור 1).

הגידול מוסבר על ידי:

מאידך, הגידול קוזז בחלקו על ידי העברות המגזר הפרטי בסך כ- 11 מיליוני דולרים.

 

יתרות מטבע החוץ בבנק ישראל

מיליוני דולרים

תאריך יתרות מטבע החוץ ללא יתרות עם קרן המטבע הבין-לאומית (כולל רכישות הגז) יתרות עם קרן המטבע הבין-לאומית סך הכול יתרות מטבע החוץ
דצמבר 2018 3113,525 31,754 115,279
ינואר 2019 3116,418 1,735 3118,153
פברואר 2019 3116,218 1,721 3117,939
מרץ 2019 3116,514 1,705 3118,219
אפריל 2019 117,044 1,699 118,743
מאי 2019 116,485 1,639 118,124
יוני 2019 118,460 1,648 120,108
יולי 2019 118,309 1,685 119,994
אוגוסט 2019 3118,134 31,678 119,812
ספטמבר 2019 3117,797 1,672 3119,469
אוקטובר 2019 119,671 1,690 121,361
נובמבר 2019 120,702 1,681 122,383
דצמבר 2019 124,265 1,758 126,023

 

 

מעודכן ל-01/2020

אין לכם עכשיו סכום נזיל לקנות מה שאתם צריכים, לעמוד בחובות וכדומה, גופים שונים מציעים לכם הלוואות. זה יכול להיות הבנק, חברות האשראי, חברות הביטוח וחברות פרטיות. אבל עלינו לזכור שקנייה בהלוואה בהכרח מגדילה את מחיר המוצר, כיוון שאנחנו משלמים על ההלוואה גם ריבית. גם פריסה לתשלומים היא הלוואה וגם מינוס בבנק.

הלוואה,לא פעם שוכחים, צריך להחזיר. כך אם אין לנו תוכנית להחזיר את ההלוואה או לא נוכל לעמוד בה או שלא עוזרת לשפר את הכנסתנו, כמו למשל הלוואה לעסק מבטיח, כדאי לוותר על הרעיון.

לעיתים המלווה דורש מהלווה ביטחונות להבטחת פירעון ההלוואה. ביטחונות יכולים להיות: עַרְבוּת – התחייבות של אדם אחר להחזיר את ההלוואה במקומו של הלווה, או שִׁעְבּוּד של חלק מרכושו של הלווה (בית, חסכונות) כדי להבטיח את פירעון ההלוואה. כאשר לוקחים הלוואה מבנק, הבנק בודק את יכולתו של הלווה להחזיר את ההלוואה בצירוף הריבית, החזר ההלוואה מתבצע על ידי חיוב אוטומטי של חשבון הבנק של הלווה. לפעמים המלווה מבקש החזר הלוואה צמוד למדד המחירים או לדולר כדי שהכסף לא יאבד מערכו.

סוגי הלוואות

הלוואה יכולה להיות כאמור משיכת יתר במסגרת האשראי. זו הלוואה בריבית גבוהה אך אינה מצריכה אישורים מיוחדים או עירבונות. בהלוואה בנקאית לעומת זאת מחזירים את החוב  בהתאם לתנאי הלוואה ואם לא  עומדים בו נקנסים .גם עסקה בתשלומים היא הלוואה,עם ריבית או בלי .בדרך כלל אם הפריסה לתשלומים רחבה התשלומים יחויבו בריבית. כאן יש בעיה של מעקב אחר הוצאות והטיה לחשוב שמדובר בסכומים קטנים בהרבה.

בהלוואות שבהן ממשכנים נכס כעירבון – דירה, רכב, חסכונות- הריבית תהיה נמוכה יותר.

חישוב ריבית

חישוב הריבית עבור ההלוואה הוא חיוני, שכן רק כך יודעים מהי עלות ההלוואה. הנה דרך החישוב של שני סוגי ריביות:
1. ריבית פשוטה: אחוז מסוים מהקרן ריבית המחושב בתקופת ההלוואה. כאשר תקופת חישוב הריבית נמדדת בשנים, הריבית נקראת ריבית שנתית.
למשל: אם לוקחים מהבנק הלוואה של 500 שקלים בריבית שנתית של 10%. לאחר שנה חייבים לבנק 500 שקלים ועוד 10% ריבית, יחד – 550 שקלים. 500 שקלים החזר סכום ההלוואה, ו-50 שקלים החזר הריבית.
2. ריבית דריבית – (ריבית מצטברת): קרן הלוואה הנלקחת בתנאים של ריבית דריבית הולכת וגדלה. סכומי הריבית שיש לשלם מצטברים ונוספים לסכום הקרן, שהולכת וגדלה עד להחזר של כל ההלוואה.

לצד הריבית יש לחשב גם עמלות וגובה קנסות.

מהי הלוואה

הלוואה בערבות המדינה – כל מה שצריך לדעת

 

מעודכן ל-08/2021

חלקם מניחים שהמעסיקים נרתעים מהניסיון שלהם, אחרים חוששים לדרוש שכר גבוה מדי או לחוצים מהצורך להשתלב בסביבה צעירה. גם המעסיקים מצדם מוותרים מראש פעמים רבות על עובדים מבוגרים, למרות יתרונותיהם הרבים לא חשוב לאיזה צד של המתרס אתם שייכים, הכתבה הזאת תעזור לכם להבין מה לעשות וגם ממה להימנע, כדי למצוא את שידוך ההשמה המושלם – לרווחת שני הצדדים

מועמדים לעבודה שגילם 45 וצפונה נתקלים לרוב במהמורות שונות בדרך לג'וב הנכסף: על פי נתוני שירות התעסוקה, לדורש עבודה שחצה את גיל 45 נדרש פי שניים זמן על מנת למצוא עבודה, לעומת דורש עבודה בגיל צעיר יותר – ויש לכך סיבות רבות. אך בשנים האחרונות ניכרים גם סימנים לשינוי המגמה: יותר ויותר מעסיקים מעוניינים דווקא בהעסקת עובדים מעל גיל 45, בשל היתרונות הרבים שהם מביאים איתם: ניסיון רב, יכולת עבודה בצוות, וחשוב מכול, יציבות תעסוקתית שפחות מאפיינת את העובדים הצעירים. עם זאת, ישנן כמה טעויות קלאסיות המתרחשות הן מצד דורשי העבודה והן מצד המעסיקים כשמדובר בדורשי עבודה בגיל 45 ומעלה. כך תימנעו מהן:

היכן תמצאו זה את זה?

הכלים הנפוצים היום בחיפוש עבודה הם הרשתות החברתיות (פייסבוק, לינקדין וכדומה) והאתרים השונים לחיפוש עבודה. דורשי עבודה מעל גיל 45 לא תמיד יודעים היכן לחפש ולמצוא את ההצעות הרלוונטיות עבורם, וגם המעסיקים שמעוניינים למצוא אותם לא תמיד יודעים היכן.

חשוב לומר שאין זה בהכרח מסיבות שנגועות בטכנופוביה, אלא מתוך היגיון פשוט. דורשי עבודה מעל גיל 45 לרוב מחפשים יציבות תעסוקתית – ומכאן, לא חיפשו עבודה בעשורים האחרונים שבהם היו מועסקים. בשנים האחרונות עולם חיפוש העבודה השתנה באופן דרמטי, ואלו שלא "חיו" את השינוי לא תמיד יודעים בדיוק באילו כלים להשתמש  כדי לחפש תעסוקה כיום. לכן מומלץ למחפשי העבודה להרחיב את אמצעי החיפוש שלהם ולהיכנס למרחב החיפוש הדיגיטלי, כדי להפוך ל"נראים" על ידי המעסיק הפוטנציאלי.

למעסיקים: היזהרו מסטריאוטיפים

"גילנות" היא תופעה נרחבת ומצערת המתקיימת בצורה מאוד בולטת בעולם העבודה. מעסיקים רבים מניחים הנחות רבות בנוגע לעובדים שחצו את גיל 45, ומייחסים להם תכונות כגון: חוסר יכולת ללמוד דברים חדשים, טכנופוביה או ציפיות שכר גבוהות מדי. אלו הן הנחות הגורמות למעסיקים רבים לוותר על הניסיון לברר ישירות מול המועמד את כישוריו. המלצה חמה למעסיקים היא לתת צ'אנס אמיתי, לשמוע ולבחון את המועמד המבוגר יותר כפי שבוחנים כל עובד. עובד בגיל זה מביא עמו יתרונות רבים, ובהם ניסיון ויציבות, ואלו שווים לרוב את "הסיכון" הכרוך בלתת לעובד להוכיח את עצמו, בלי הנחות מוקדמות.

צוות מגוון – יעיל ויצירתי יותר

מעסיקים ומנהלים רבים מעדיפים צוותי עבודה הומוגניים, המורכבים מעובדים דומים ככל האפשר. כך נחסך מהמנהל להתאים עצמו לצרכים ודרישות של עובדים שונים. מאידך, צוות הומוגני הוא לרוב פחות יצירתי וגמיש. מחקרים בתחום הניהול מוכיחים חד משמעית שצוותים משולבים – מגדרית, אתנית וכמובן בטווח הגילים, הם אפקטיביים יותר. זאת בעיקר הודות ליכולות המשלימות של חברי צוות שונים ולהפריה הדדית במקום העבודה. לכן, צוות המונה עובדים במגוון גילים הוא בעל יכולת לתת תפוקה טובה יותר מצוות חדגוני.

למועמדים: אל תהיו מקובעים

בעידן שלנו תפישות העולם המקובלות לגבי שוק העבודה והדרישות מעובד שונות ממאוד מאלה שרווחו בעבר. המעסיקים כיום מתמקדים יותר במיומנויות שיש לעובדים ופחות בידע וההשכלה של העובדים. אחת המיומנויות החשובות ביותר בעולם העבודה הדינמי שבו אנו חיים היא היכולת ללמוד ולחקור דברים חדשים ולהסתגל לשינויים. עובדים מעל גיל 45 אמנם מצוידים בניסיון רב, אך אסור להם להגיע למקום עבודה חדש בגישה שהם כבר יודעים הכול. רכיבים רבים במערכת, החל ממערכות לניהול מידע וכלה בגישות לניהול עובדים עוברים שינויים תכופים, מתאימים את עצמם לעולם המודרני ולצרכי הלקוחות המשתנים, וארגון שיישאר מאחור ולא ישכיל להתאים עצמו לשינויים, פשוט לא ישרוד. הדבר נכון גם בכל הנוגע לרכיב החשוב ביותר בארגון, והוא כוח האדם שבו.

לסיכום, לדורשי העבודה המבוגרים יש ערך רב – הן הודות לניסיון שצברו בדרך והן בשל התכונות שמאפיינות אותם בדרך כלל, כגון יציבות ונאמנות ארגונית. העסקת עובדים מעל גיל 45 יכולה להיות החלטה משמעותית מאוד בעבור הארגון, וכמובן, גם עבור דורשי העבודה שכוחם עוד במותניהם ויכולים להביא ערך מוסף עצום לארגונים שישכילו להעסיק אותם.

כיצד הפכו הצעירים לשחוקים יותר

איך למצוא עבודה – שירות התעסוקה מדריך

מעודכן ל-01/2020

כסף הוא מה שמניע כיום את העולם,בגללו אנחנו עובדים, קונים, חוסכים ועוד. אבל לכסף כשלעצמו אין ערך רב ללא ההסכמה בין האנשים. אנחנו קובעים שכסף ישמש אותנו לסחר חליפין מה יוגדר  מחיר לסחורה. לכל מדינה כמובן יש המטבע שלה.

לפני המצאת הכסף השתמשו בסחר חליפין או בארטר, אבל בשיטה זו היה קשה למצוא התאמה בין הלקוח לקונה. אומנם יש לי חמש פרות שאני מעוניין למסור, אבל מי רוצה לקבל אותן ותמורת מה? לכן קבעו ערך למוצרים ולשירותים.

תחילה ברוב המדינות ערך הכסף נקבע לפי היצמדותו למלאי הזהב במדינה. ההצמדה לתקן הזהב בוטלה סופית בארצות הברית בשנות השבעים של המאה העשרים עם הרחבת הגירעון הממשלתי עקב מלחמת וייטנאם.

הבנק

לבנק שתי מטרות, קבלת פיקדונות וחסכונות מאנשים פרטיים ומחברות, אלו מהווים מעין הלוואה לבנק, ומתן הלוואות, שהיום מהווים את עיקר הכנסות הבנקים. הרווחים של הבנקים מגיעים מהריבית שהוא גובה תמורת הכסף שהוא מלווה ללקוחות, ומהעמלות שהלקוחות משלמים תמורת שירותים שהבנק מספק להם.

הבנק מהווה למעשה מעין מתווך בין החוסכים ללווים. אנשים מעדיפים לשמור כסף בבנק מסיבות של בטיחות ושמירה על ערך הכסף.

בין השירותים המוצעים ללקוחות הבנק כלולים ניהול חשבון "עובר ושב" (עו"ש) לניהול יומיומי ושוטף של ההוצאות וההכנסות, שירותי הפקדת כסף לחסכונות ולהשקעות, שירותי אשראי (הלוואה) של כסף, ועוד. הבנק מספק ללקוחותיו אמצעי תשלום כמו המחאות (שיקים) וכרטיסי אשראי, ותמורת השירותים האלה הוא גובה עמלות. כמו כן הבנק מציע חשבונות בתנאים ייחודים לקבוצות שונות כמו צעירים, חיילים, סטודנטים ועוד.

איך בוחרים בנק? משווים. מה העמלות שהוא דורש, מה הריבית שנותן על חיסכון, מה הריבית שלוקח על הלוואה, האם יש הטבות. אפילו כשצעירים והעמלות נמוכות יש לבדוק את העמלות בחשבון בוגר. כך שלא תופתעו כשתשתחררו מהצבא.

אמצעי התשלום

אמצעי התשלום הנפוצים הם מזומן, כלומר שטרות ומטבעות. פחות נוח לאחזקה ועלול ללכת לאיבוד. כמו כן הרשויות מעוניינות להגדיל את הפיקוח עליו. היתרונות הם שכל העסקים מקבלים אותו ואפשר לעקוב ביותר יעילות אחר גובה ההוצאה.

האמצעי הנפוץ ובמגמת עלייה מתמשכת הוא כרטיס אשראי המאפשר בקרה חודשית על גובה ההוצאות, וגם אפשר להשתמש בו למשיכת מזומן, אם כי הרבה פעמים אנחנו מבזבזים יותר כי אנחנו לא חשופים בעת הקנייה לכסף בחשבון.

בשנים האחרונות נוסף גם כרטיס חיוב המאפשר לשלם רק על כסף שבחשבון. הכרטיס מחויב על יום העסקה ולא בצורה חודשית. עוד אפשרות לתשלום היא העברה בנקאית או הוראת קבע, כך הכסף נכנס ישירות מחשבון לחשבון. בשנים האחרונות נוספו גם אפליקציות התשלומים, הארנקים הדיגיטליים ומטבעות דיגיטלייםו מובן הצ'קים המתאימים לעסקאות גדולות לטוח ארוך שצריך בהן בטוחה כמו שכר דירה.

איך לקרוא את חשבון העובר ושב

העובר ושב הוא עיקר הפעילות בנקאית שלנו, אלו ההוצאות והמשיכות היומיומית לצד  הכנסות. ההכנסות הן תחת קטגוריה זכות, ההוצאות הן תחת הקטגוריה חובה והסכום הנותר נמצא ביתרה.

חשוב להיזהר ממשיכת יתר משום שזו למעשה הלוואה של הבנק עם ריבית גבוהה יותר לעומת הלוואות אחרות

מה מסתתר מאחורי המע";מ בהלוואות

מעודכן ל-01/2020

גיל הנעורים זה הזמן שבו אנחנו צורכים יותר, מתחילים לעבוד את העבודה הראשונה. הרבה פעמים כדי להרשים או להיות חלק מקבוצה נוציא על דברים שאנחנו לא צריכים. זה גם הזמן שבו הרבה פעמים לא חושבים על העתיד, אבל מי שמעוניין לבצע רכישה גדולה זה בדיוק הזמן שלו להתחיל לחסוך, כשההוצאות עדיין לא גדולות כל כך. חיסכון נועד גם להוצאות לא צפויות ולמקרה של איבוד הכנסה.

איך מוגדר חיסכון

חיסכון הוא החלק של ההכנסה שאינו מיועד למטרות מיידיות כמו צרכנות, חשבונות, החזרי הלוואות ובילויים אלא עבור העתיד הרחוק יותר. זה יכול להיות חיסכון לזמן קצר, חיסכון לטווח ארוך, תלוי ברכישה שנרצה לבצע.חיסכון להופעה או לטיסה לחו"ל יהיה קצר יותר מחיסכון  לרכב או לדירה.

חיסכון לא חייב להיות בבנק, הוא יכול להיות בקופה או בבית בכספת  אלא שחיסון בבנק או בקופת גמל מבטיח לכם תשואות וריבית על החיסכון. כך למשל אם כרגע הקופה שלכם ריקה, אבל יש לכם הכנסה מעבודה ודמיכ יס של 1,000 שקל יחדיו, בשקלול ההוצאות תוך קצת יותר משלושה חדשים תוכלו לקנות את המחשב שרציתם ב-3,000 שקל.

שלושת הצעדים לקביעת חיסכון

 

  1. קביעת יעד, מה מטרת החיסכון. הגדרת היעד תעזור להימנע מבזבוזים מיותרים
  2. כמה לחסוך, הסכום שאותו קבעתם לחסוך הוא הסכום שיעמוד בצד ולא יתאפשר לקניות שוטפות ויש להביא זאת בחשבון.
  3. איפה לחסוך?היום יש תוכניות ומסלולי חיסכון רבים, בין אם בבנקים, בחברות הביטוח, בבתי ההשקעות ועוד. בררו את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם וכן השוו מחירים.

סוגי חיסכון

יש כמה סוגי חיסכון,חלק בנקאיים כמו פק"מ,חיסכון לטווח קצר בריבית נמוכה, או תוכניות חיסכון שבהן הכסף סגור לתקופה ארוכה והריבית גבוהה יותר. אפשרות חוץ בנקאית היא קופת גמל שבה גם אפשר לחסוך לתקופה ארוכה וגם למשוך את הכסף בעת הצורך. בבחירת החיסכון נבדוק מה גובה הריבית, מה העמלות או דמי הניהול, מה המיסוי על הרווח ומה התשואות הצפויות לנו .לבני נוער כדאי גם לצד  חיסכון לרכישה עתידית לחסוך לטווח הארוך יותר, אפילו עד גיל הפנסיה. כך יהיה להם יותר כסף בגיל זה ואף זה זמן טוב להשקיע באפיקים עם סיכון גבוה ועם תשואה רבה יותר המתאימים לטווח הארוך

תוכנית ";אח ממשיך";: המסלול שבחרתם ב";חיסכון לכל ילד"; יחול גם על האחים שיצטרפו למשפחה.

 

 

 

מעודכן ל-01/2020

יש כמה מונחים בכלכלה שחוזרים על עצמם ונוטים לקרוא אותם אומנם רק בעיתוני הכלכלה אבל הם משפיעים על כולנו, על תעסוקה ועל יוקר המחיה וכן הלאה, בהם מדד המחירים לצרכן, אינפלציה, מטבע זר ועוד. נתמקד בכמה מהם.

מדד המחירים לצרכן

מחירי המוצרים שאנו קונים כמובן אינם קבועים. כמעט תמיד הם יעלו אבל יש מקרים שבהם יירדו. מחירים יכול לרדת בעקבות  רגולציה, כניסת מתחרים או גידול בכמות הסחורה. לירידה ולעלייה במחירים יש השפעה על רווחת האוכלוסייה, עלייה חדה מדי משפיעה על יוקר המחיה וירידה חדה מדי יכולה להוביל להיעדר תעסוקה ולמיתון.

זו הסיבה שיש צורך למדוד את השינויים באופן קבוע. כדי למדוד את השינויים במחירים הוגדרה רשימה של מוצרים ושירותים מתחומים שונים שאותם רוכשות מרבית המשפחות בישראל. רשימה זאת נקראת "סל המוצרים והשירותים". בכל חודש בודקים את עלות הסל ומודדים את השינוי שחל במחיר כל אחד מהמוצרים והשירותים שבסל. ואז מפרסמים את מדד המחירים לצרכן המבטא את מחיריהם של כל המוצרים והשירותים בסל המוצרים באותו החודש. כשמחיר המוצרים בסל עולה בממוצע, מדד המחירים לצרכן עולה ולהפך, כשיורד המדד יורד. בין הקטגוריות שבודק המדד הוצאות על מזון, תקשורת, בריאות, חינוך ועוד. מדד הנדל"ן מפורסם בנפרד.

אינפלציה

גם על יעד האינפלציה אנחנו שומעים הרבה .אינפלציה כפשוטה היא עליית המחירים של סל המוצרים. במקרה זה המחירים עולים, ערך הכסף יורד ואיתו כוח הקנייה. אינפלציה של 5% משמעה שמחיר סל המוצרים עלה ב-5%, למשל אם היה 2,000 שקל יהיה עכשיו 2,100 שקל. במצב של אינפלציה תכופה אנשים גם קונים יותר מוצרים כצפי לעליית המחירים הבאה ועקב אי ודאות. אז המחירים עולים אפילו יותר. האינפלציה פוגעת בחסכונות משום שערך הכסף נשחק.

גורמי האינפלציה:  הדפסת כסף רב, הלוואות רבות ,משיכת חסכונות מהבנקים, עליות במחיר חומרי הגלם. המלחמה באינפלציה היא באמצעות הבנק המרכזי – בישראל בנק ישראל –  שמעלה את הריביות כדי להפנות יותר כסף לחסכונות במקום להלוואות ומשיכות מהחסכונות. בישראל גם הוגבלה היכולת של הממשלה להדפיס כסף.

ההחלטה על הריבית לא מתקבלת בהינף יד. ריבית נמוכה מדי עלולה להביא לעלייה באינפלציה משום שהיא מעודדת את האנשים ללוות כסף ולצרוך מוצרים; וריבית גבוהה מדי עלולה להביא בתנאים מסוימים למיתון בפעילות המשקית משום שהיא מעודדת אנשים לחסוך במקום לצרוך ולפעול. הבנקים המרכזיים מנסים באמצעות הריבית – מחיר הכסף – לשמור על יציבות מחירים. כיום אנחנו בעידן מעניין שבו ברוב המדינות המפותחות גם הריבית נמוכה וגם שיעור האינפלציה.

מטבע זר

בנקים קונים מטבעות זרים , שהעיקריים בהם הם הדולר והיורו.  מחירו של מטבע של מדינה אחרת במונחי המטבע המקומי נקרא שער החליפין. לעיתים הדולר מתחזק ולעיתים נחלש. כיום אנחנו נמצאים בתקופה חזקה של השקל ביחס לדולר ואף ביחס למטבעות אחרים.

שער החליפין משפיע גם על האינפלציה ועל מדד המחירים. ככל ששער החליפין של הדולר ביחס לשקל גבוה יותר צריך יותר שקלים כדי לקנות כל דולר. כך כשהדולר עולה ביחס לשקל, המחיר בארץ של המוצר יעלה. זה נקרא פיחות בשקל ולכן משפיע על האינפלציה ועל מדד המחירים לצרכן.

שיעור בכלכלה: טיפים להורים בנושא חינוך פיננסי

 

 

 

מעודכן ל-01/2020

מה זה תקציב? איך מנהלים אותו?  מה ההבדל בין תקציב אישי למשפחתי? בלי כל אלו לא נוכל לשלוט בהוצאות שלנו ונגיע להוצאות מופרזות. בדיוק כמו תקציב של מדינה או של רשות מקומית או של חברה  גם אנחנו צריכים לקבוע יעדים ולעמוד בהם.

התקציב האישי כולל הכנסות של כל אחד בנפרד, דמי כיס, הכנסה מעבודה, הכנסה מהצבא, קצבאות ועוד. לצד הכנסות כל אחד מחליט לגבי הוצאותיו אילו הכרחיות ועל אילו אפשר לוותר. לצד אלו יש גם חסכונות והלוואות.

תקציב מאוזן הוא תקציב שבו ההכנסות שוות להוצאות לפחות. תקציב גירעוני הוא תקציב שבו ההוצאות גדולות מההכנסות. במקרה כזה צריך  לקצץ בהוצאות או להגדיל את ההכנסות.

היום קל לעקוב אחרי ההוצאות, בכרטיסי האשראי, באפליקציות, באתרי הבנקים ועוד.

בניית תקציב

ההוצאות שלנו מתחלקות  להוצאות חד פעמיות כמו מתנה או מכשיר שקנינו רק החודש, הוצאות קבועות, כמו תשלום לחברת סלולר או לספק אינטרנט והוצאות משתנות, למשל הוצאות על חשמל.

גם הכנסות יכולות להיות קבועות, משתנות או חד-פעמיות. הכנסות קבועות הן למשל משכורת או דמי כיס; הכנסה חד-פעמית היא למשל מתנה; הכנסה משתנה יכולה להיות הכנסה פסיבית מעסק מהצד למשל או ממניות.

תקציב משפחתי

תקציב משפחתי הוא ההכנסות וההוצאות המשותפות של בני המשפחה. גם כאן יש לבחון שהתקציב מאוזן וכן לבדוק את סדר העדיפויות בהוצאות. תקציב משפחתי הוא מה שלכל אחד מבני המשפחה יש השפעה עליו כמו חשבונות משותפים,שכר דירה, מנוי לכבלים ועוד. כך אפשר לברר אם מישהו מבני הבית מוכן לוותר על ערוצים או צריך לצרוך פחות חשמל או  מים. ולהכין מחדש תוכנית עם הכנסות והוצאות.

איך לבנות תקציב למשפחה

 

מעודכן ל-01/2020

קיבלתם מוצר פגום? לא ניתנה לכם תעודת אחריות? המוצר שונה ממה שכתוב? הפרסומת מטעה? היצרן או המוכר מפר את זכויותיכם כצרכנים והרבה פעמים אתם בכלל לא מתלוננים.

הפעולות הפשוטות שאפשר לעשות הן להכיר את החוקים באמצעות הרשות להגנת הצרכן למשל, לפעול כאשר הם מופרים, בתלונות לגורמים האחראים, בפנייה לתקשורת, בפרסום ברשתות חברתיות ובתביעות ייצוגיות או קטנות.

הזכויות העיקריות של הצרכנים הן זכות לבטיחות – מוצר לא מסוכן ובריא; הזכות לקבל מידע – קבלת מידע מעודכן ומלא על המוצר או השירות; הזכות לתחרות – כאשר יש מספר אחד או מועט של יצרנים או נותני שירותים, לצרכן אין בחירה. במקרה זה על הממשלה לשחרר חסמים או להכניס מתחרים; הזכות להשמיע את קולם – זכות הצרכנים היא שיוכלו להביע את דעתם, בין היתר  באמצעות הכנסת או גופים ציבוריים; הזכות להסדר הוגן – הזכות לקבל החזר או פיצוי הוגן ולקבל ייצוג בתביעה.

אילו חוקים מגנים על הצרכן

חוק הגנת הצרכן מגן על הקונה בהקשר של מתן מידע על המוצר, הצגת מחיר, מניעת ניצול לרעה בידי בעל עסק, כללי פרסומת (במיוחד במוצרים לילדים) וכדומה.

חוק הפיקוח על מוצרים ושירותים נועד להגן על הקונה מפני הפקעת מחירים של מוצרים ושירותים מסוימים, מפני מידע שגוי, ומפני מכירה בתנאים לא מתאימים למוצר (איחסון, קירור).
חוק האחריות למוצרים פגומים קובע את מידת האחריות של המוכר או היצרן אם נמצאו פגמים במוצר או בשירות, ואת הפיצוי שהצרכן זכאי לקבל אם קנה מוצר פגום.
חוק עוולות מסחריות מגן על הקונה מפני רמאות של המוכר או היצרן ומגן על יצרנים מפני הפרת סודות מסחריים (פטנטים) באמצעות חיקוי או זיוף של מוצרים.

גופים המטפלים בהפרות זכויות צרכנים

יש כמה גופים המטפלים בתלונות צרכנים,  בהם המועצה הישראלית לצרכנות, הרשות לסחר הוגן האחראית לפיקוח על החוק, יש גם גופי ייעוץ כמו אמון הציבור, שירותי ייעוץ לאזרח והרשות לצרכנות לצד פניות הציבור בגופים השונים. פנייה אליהם יכולה  גם לחסוך כאב  ראש וגם כסף.

כללי אצבע לצרכנות נבונה

  1. קונים רק מה שצריכים – קונים באופן מודע, עוד לפני שיוצאים מהבית, לאחר  ששקלנו את היתרונות והחסרונות ולא סוטים מההחלטה או מהרשימה
  2. השוואת מחירים – עוד לפני שיוצאים לקניות עושים סקר שוק, בודקים בחנויות מתחרות ובאתרי אינטרנט ורק אז קונים
  3. אותיות קטנות – קראו את האותיות הקטנות. יכול להיות שהן מייתרות עבורכם את כדאיות הרכישה.
  4. מותר לבטל עסקה – התנאים לביטול העסקה הם חלק ממנה. כללו אותם בשיקולים כדאיות הרכישה.
  5. בדקו את החשבון – לבדקו  את החשבון, שחויבתם רק על מה שרכשתם, שהמחיר שבחשבונית תואם את המחיר שעל המוצר, ושסכום ההורדה בכרטיס האשראי ובחשבון הבנק זהה לסכום הרכישה.

הנפקת זכויות בסלקום – טוב או רע?

יש כרטיס מועדון? מדריך מועדוני הצרכנות המלא והמפורט

מעודכן ל-01/2020

אפליקציית זיהוי השיחות הפופולארית מציעה לאחרונה גם גרסת פרימיום בתשלום. מה היא כוללת והאם שווה לכם להיפרד בשבילה מכמה דולרים?

בשנים האחרונות השתלטה גישת ה-Freemium על תחומים רבים בחיינו. מגוון שירותים ואפליקציות מציעים לנו גרסאות חינמיות מוצלחות מאוד, אבל מנסים לפתות אותנו לשדרג לגרסה בתשלום עם פיצ’רים מתקדמים והטבות שונות. בדקנו עבורכם את גרסת הפרימיום של שירות Truecaller (טרוקולר), במטרה להכריע אם הפיצ’רים המיוחדים שהוסיפו לה שווים את השדרוג, או שאולי כדאי לוותר.

את אפליקציית Truecaller כמעט כולכם מכירים. בכל פעם שאדם מתקשר אליכם, והוא לא ברשימת אנשי הקשר שלכם (או חסוי), האפליקציה חושפת לכם את הזהות שלו. המשתמשים יכולים לדווח על מספרי ספאם, וכך אתם לא צריכים לענות לשיחת המכירות מחברת הסלולר, או לספאם המנג'ס של מפלגה כלשהי. כן, אולי ישנה בעיה מוסרית קטנה בכך שעל הדרך אתם מסגירים לידי האפליקציה את כל אנשי הקשר שלכם, אבל לפעמים צריך להקריב בחיים, לא?

רוב מה שאתם צריכים נמצא בגרסה החינמית

הגרסה החינמית של Truecaller נותנת לכם לא מעט: היא מאפשרת לכם לזהות מי מתקשר אליכם ולאתר את הזהות של מספר מסוים בעזרת מנוע החיפוש, או אפילו למצוא מספרים של אנשים אחרים באמצעות שמם המלא. זה פשוט, וזה עובד טוב מספיק כדי להביא לאפליקציה כ-140 מיליון משתמשים שמשתמשים בה מדי יום ביומו. האפליקציה גם עושה ניסיון להפוך לסוג של אפליקציית התכתבויות ושיחות, אבל זו ממש לא המהות העיקרית שלה.

הגרסה בתשלום – בעיקר לסקרנים שבחבורה

ב-Truecaller קיימת קטגוריית משתמש נוספת שנקראת פשוט “Premium”, והיא מציעה כמה פיצ’רים מעניינים ובראשם “Who Viewed My Profile”. משתמשים אחרים של האפליקציה מחפשים אתכם, בין אם על ידי השם או מספר הטלפון שלכם, ונכנסים לפרופיל הטרוקולר שלכם. כשמישהו נכנס לפרופיל שלכם, אתם מקבלים הודעה על כך בזמן אמת, ממש כמו בלינקדאין – ובדיוק כמו בלינקדאין, האפליקציה לא תראה לכם את זהות האדם שחיפש אתכם, אלא אם תשלמו.

מהרגע שתשדרגו לגרסת הפרימיום, תיפתח לכם האפשרות לראות מיהם אותם אנשים שביקרו בפרופיל שלכם. הפיצ’ר הזה עובד יותר על (FOMO (Fear Of Missing Out והוא לא באמת הכרחי לכולם. זאת בניגוד ללינקדאין שיכולה לחשוף לכם שחברה מסוימת אולי מעוניינת בכם, מה שיאפשר לכם לחשוב על המהלך הבא שלכם בכל הנוגע לקריירה.

משתמשי הפרימיום אגב, נהנים מחסינות בכל הנוגע לחשיפה של פרופילים. אלו שישדרגו לגרסה בתשלום יהיו פטורים מדאגה שמא ייתפסו כסטוקרים, וזאת הודות ל“Incognito Mode” שימנע שליחת הודעה למי שהם מציצים לו בפרופיל. אם בכל זאת משתמש פרימיום ינסה להציץ לכם בפרופיל, אתם לא תקבלו את כל הפרטים שלו, אלא תוכלו לשלוח לו מעין הצעת חברות שאם הוא יאשר אותה, תחשוף את כל הפרטים שלו. בכל חודש אתם יכולים לשלוח 30 בקשות כאלו למשתמשי פרימיום אחרים. אז בעצם טרוקולר יוצרת כאן מערכת FOMO, מערכת חסינות ל-FOMO, ומערכת FOMO נוספת למשתמשים בתשלום שמוגבלת בכמות.

מלבד פיצ’רי הזיהוי, פרופילכם באפליקציה יעוטר בתג רב רושם וחסר משמעות שיבהיר למשתמשים אחרים שאתם משתייכים לאצולת משתמשי הפרימיום. כמו כן, תקבלו פטור מפרסומות באפליקציה, שגם קודם לכן לא היו אגרסיביות מדי, ותיהנו מעדכון אוטומטי של רשימת הספאמרים המובילים.

הפיצ’ר המשמעותי ביותר של טרוקולר פרימיום, שוודאי יככב בקרב ישראלים, זוהי פונקציית הקלטת השיחות. אך היא פשוט לא זמינה מגרסה 9 של אנדרואיד וגם לא ב-iOS. בשני המקרים מדובר בהגבלה של מערכת ההפעלה, למרבה הצער.

 

בשורה התתתונה: האם השדרוג לפרימיום שווה את הכסף?

הפיצ’רים ש-Truecaller מציעה בגרסה המשודרגת נראים רבים על הנייר, אבל בתכל'ס לא כולם ראויים להיקרא “פרימיום”:

לסיכום, שירות הפרימיום של טרוקולר מבוסס בעיקרו על סקרנות, בעוד שהגרסה החינמית של השירות מבוססת על שימושיות אמיתית ויכולה לחסוך לכם הרבה כאב ראש. אם פשוט תכבו את ההתראות של “מי הציץ לי בפרופיל” בהגדרות ההתראות, אתם אפילו לא תדעו כשהדבר קורה.

אם העובדה שמישהו מציץ לכם בפרופיל ואתם לא יודעים מיהו מטרידה אתכם באמת, התשלום עבור שירות הפרימיום הוא לא גבוה במיוחד. כל השאר יכולים לוותר עליו בקלות.

הונאה בנקאית בטלפון – איך זה עובד ואיך להתגונן?

 

ענקית המחשבים HP תציג בתערוכת CES מספר מוצרים. הנה כמה מהמוצרים הבולטים שמוצגים:

HP Spectre x360 15

זהו ה-Spectre החזק ביותר של HP עד כה, עובד עם מספר מעבדים עד ל-th Gen Intel Core i7 processor10 ו-.NVIDIA GeForce graphics
בעל יחס גוף מסך של 90 אחוז, מסך 4K OLED בגודל 15.6 אינץ' DCI-P3 עם טווח צבעים גדול ב-30 אחוז.
המחשב בעל מצלמת IR קטנה ביותר בגודל של 2.2 מ"מ עם כפתור ייעודי להפסת הפעולה מטעמי בטיחות במקלדת, וקורא טביעות אצבע.

 

יושק באפריל במחיר 2,000 יורו. לא ידוע זמן השקה בארץ.

HP ENVY 32 All-in-One (AiO)

מחשב משולב לביצועים גבוהים בעולמות העיצוב והיצירה, מצויד במעבד 65W 9th Gen Intel Core i7  וכרטיס מסך NVIDIA GeForce RTX 2080 עד 32GB זיכרון  DDR4 ו-1TB SSD. המחשב מצויד במערכת סאונד מלאה של Bang & Olufsen לסיוע בעריכת מוזיקה ללא צורך בחיבור רמקולים נוספים.. למחשב משטח הטענה אלחוטי למכשיר טלפון חכם.

המוצר בחנויות במחיר 500 דולר.

 

HP Elite Dragonfly

הנייד העסקי הדקיק של HP הכולל מסך מגע ואפשרות לעבודה כטאבלט, בעל קישוריות אינטרנט 5G מצויד במעבד th Gen Intel Core vPro10

זהו הנייד העסקי הראשון שעשוי מחומרים ממוחזרים, עד 82 אחוז מהרכיבים המכאניים עשוי מחומרים ממוחזרים.

יהיה זמן בפברואר 2020, לא נמסר מחיר.

פיטורים ב-HP: מנכ"ל חדש מפטר אלפי עובדים

מעודכן ל-01/2020

היום ילדים חשופים מגיל אפס לפרסומות,  ברדיו ובשלטי  חוצות,  וכשהם מתחילים לראות סרטים, טלוויזיה או קלטות, הפרסומות מגיעות גם לשם. בעוד שיש פרסומות ברורות, גם יש פרסומות סמויות או תוכן שיווקי הנראה כמו כתבה או תוכנית לכל דבר ועניין. המטרה של החברות המפרסמות היא שתקנו כמה שיותר מכל דבר, המטרה של ההורים היא לחסוך וללמד חיסכון כבר מגיל קטן ולדעת להבדיל בין מוצר שצריך אותו למוצר שאפשר להסתדר בלעדיו. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות.

קודם כול נלמד את הילדים האם התוכן שהם רואים משתמש באמצעים למכור משהו או שמא  הוא  תוכן נקי. פרסומת נועדה לכמה דברים, למסור מידע על מוצר או שירות, להראות את הבידול מול המתחרים, לפתח עמדות חיוביות ולשכנע לקנות מוצר מסוים. בצפייה בתוכן שיווקי או בפרסומת  נעלה שאלות, האם עולה אחת המטרות שהוזכרו, האם יש כאן ניסיון לשכנע? או רק ניסיון לבדר? האם המידע המוצג מלא? האם הוחסר מידע? האם מידע חיובי מתמקד בצד אחד בלבד? כל אלו מסמנים שלא מדובר בתוכן תמים.

הכירו לילדים את הטריקים שבהם מפרסמים משתמשים, כמו שימוש במוצר הופך אותך יפה יותר, נחשק יותר, בעל מעמד גבוה יותר. אפשר גם להתייחס לשיטות שיווקיות בפועל, בחנות כמו מבצעים 1+1, האם זה מוצר שהיית צורך אחרת? האם ההנחה היא אמיתית? מוצרים ששמים בקופה כדי לדחוף קנייה ספונטנית. לא אחת חברות מפרסמות שיש למוצרים שלהן סגולות בריאותיות, אף על פי שאין להם סגולה מיוחדת או שהחומר קיים כמעט בכל המוצרים, למשל אזכור "ללא סוכר" או "ללא כולסטרול" למוצר שממילא לא אמור להיות בו סוכר או כולסטרול. בקניית אריזה האם מה שמוצג בתמונה הוא המוצר האמתי?

פרסומות לנוער המכוונות למבוגרים

הגיל הכי צרכני הוא כמובן גיל ההתבגרות שבו הצורך להשתייך, להיות מגניב ועשיר משחק תפקיד  לעומת כל דבר אחר, אבל מי שמשלם הם ההורים. לכן הרבה פרסומות מכוונות כדי לשכנע את ההורה להשקיע במותג במקום. למשל  פרסום מכונית שכאורה מכוונת לנהג החדש אבל הקונה הוא כמובן המורה. זה לא חוקי.

הכירו לילדיכם את החוק:  "לא יעשה אדם פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים שיש בהם משום עידוד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם או בכל אדם אחר לרכוש עבורם את המצרך או השירות"

הדגישו שוב מה מטרת הקנייה, האם היא עונה לצרכים, האם מתאימה לתקציב המשפחה. מלבד צפייה ביקורתית בתוכן שיווקי אפשר גם ליצור פרסומות ולבחון את האמינות שלה ואת ההוגנות שלה או לחלופין  פרסומת להגברת המודעות למניפולציות בתוכן שיווקי. כך לא כל פרסומות או לחץ חברתי של חברים יובילו לקנייה.

שיעור בכלכלה: טיפים להורים בנושא חינוך פיננסי