חדשות קרנות נאמנות    

אקסלנס מעלה דמי ניהול בקרנות שקליות; למה? ומה כדאי לעשות?

קרדיט: shutterstock

אקסלנס מעלה דמי ניהול בשורה של קרנות נאמנות שקליות והופכת אותן לפחות כדאיות כלכלית למחזיקים. בדמי ניהול כאלו אין באמת הצדקה להחזיק בקרנות נאמנות שקליות – זה תקף גם לקרנות של אקסלנס וגם לקרנות שקליות של גופים אחרים. מומלץ לכם לקרוא כאן את חוסר הכדאיות בקרנות השקליות בהינתן דמי הניהול האלו, והסבר קצר – הריבית השקלית היום נמוכה במיוחד ואפילו אפסית – המק"מים נותנים תשואה של פחות מ-0.1%, וכך גם האפיקים השקליים הממשלתיים האחרים לטווח של שנה. ככל שהתקופה מתאכת התשואה עולה, אבל במספרים האלו, זה עדיין בשוליים. מעבר לכך, גם באג"ח קונצרני שקלי אין ממש מציאות גדולות  כי הבנצ'מרק (מדד הייחוס – האג"ח השקלי הממשלתי/ המק"מ) בתשואה נמוכה, וצריך לזכור שבקונצרני יש כבר סיכון.  בקיצור, אנחנו בעולם של ריביות אפסיות, תשואה מצויינת בקרנות האלו היא  0.5% בשנה ואולי המבריקים יגיעו לקרוב ל-1% (עם אג"ח קונצרני) וזה המון. ועל רקע זה, אין הצדקה לדמי ניהול גבוהים, ובטח שלא לעלייה בדמי הניהול. זה לא מה שחושבים בחברות ניהול הקרנות

והנה העדכונים האחרונים מאקסלנס

  • בקרן הנאמנות אקסלנס 25-75 (2B) עד 3 שנים (מספר קרן: 5112792) יועלו דמי הניהול מ-0.10% ל-0.45%. הקרן מנהלת כ-70 מיליון שקל. העלאת דמי הניהול תהיה ב-1 ביוני.
  • קרן הנאמנות אקסלנס (00)(!) שקל עד שנתיים ללא מניות – קרן נאמנות (מספר קרן: 5118922). דמי הניהול יועלו מ-0.1% ל-0.24% החל מ-1 ביוני, ושימו לב כאן כבר מדובר על קרן בהיקף כספי ענקי – 1.7 מיליארד שקל.
  • קרן הנאמנות אקסלנס (0A) תיק עד שנתיים – קרן נאמנות (מספר קרן: 5104252). דמי הניהול יועלו ב-1 ביוני מ-0.2% ל-0.37%. בקרן זו כ-50 מיליון שקל.
  • קרן אקסלנס (0A)(!) בונד משתנה – קרן נאמנות (מספר קרן: 5118914) דמי הניהול יועלו מ-0.2% ל-0.4% החל מה-1 במאי. החברה מדגישה כי מדובר בסיום תקופת המבצע (בו היו דמי ניהול נמוכים). הקרן הזו מנהלת כ-10 מיליון שקל בלבד.

ומול העליות האלו, יש גם הפחתה בדמי הניהול בקרן אחת – בקרן הנאמנות אקסלנס (0B)(!) אג"ח כללי ללא מניות (מספר קרן: 5115613) יופחתו דמי הניהול מ-0.57% ל-0.38%. קרן זו מנהלת 20 מיליון שקל.

עמלת הפצה – הגורם העיקרי לעלייה בדמי הניהול

ולמה בעצם מעלים מנהלי קרנות הנאמנות את דמי הניהול. ההסבר של רובם הוא עמלת ההפצה הגבוה שהבנקים לוקחים מהם. האמת שזו שערורייה של ממש – הבנקים לוקחים נתח מרכזי (על פי ההערכות – כמחצית מסך דמי הניהול), ובמקרים רבים הנתח הזה עולה על דמי הניהול.  עמלת ההפצה היא תוצאה של וועדת בכר שניתקה את הבנקים מניהול קרנות נאמנות. ניהול הקרנות נמכ לגופים שונים – בתי השקעות, חברות ביטוח, גופי השקעה, אך בתמורה לכך שהם ויתרו על ניהול הכספים, נתנה להם הוועדה את עמלת ההפצה. ברגע שאתם קונים קרן נאמנות, הבנק גובה עמלה שיכולה להיות מאוד משמעותית . הבנקים בסופו של דבר הרוויחו פעמיים מוועדת בכר – הם מכרו את חברות ניהות הקרנות במחירים מופרזים והם מקבלים עד היום עמלת הפצה שמנה (ששקולה כאמור לכל ההכנסות של חברות ניהול הקרנות). כאן, תוכלו לקרוא בהרחבה על עמלת ההפצה שגובים הבנקים.

ועדיין – לציבור זה לא אמור לשנות, לא ייתכן שבגלל שההוצאות של הקרן גדולות, היא תעלה את דמי הניהול למקום כזה שגורר הפסדים ללקוחות שלה.

בסיכום כולל מדובר על תוספת אבסולוטית נאה לחשבון של אקסלנס, כשמנגד כל הסכום הזה יורד מאיתנו – המחזיקים בקרנות. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שבשנים האחרונות, הציבור מעביר את כספו מהשקעות מנוהלות (ואז דמי הניהול גבוהים) להשקעות פסיביות עוקבות מדדים לרבות קרנות מחקות ותעודות סל (ואז דמי הניהול נמוכים משמעותית, ואפילו אפסיים). מעבר לכך – המכשירים  עוקבי המדדים מספקים את "המצב הנורמלי", הם לא אמורים לספק תשואת יתר אבל גם לא מתחת למדד הייעחוס, בעוד שבמכשירים המנוהלים יש סיכוי לאפסייד אבל גם סיכון. בפועל, בעולם המערבי המכשיירם הפסיביים הולכים וצוברים תאוצה משנה לשנה בגלל רציונל פשוט – לא ניתן להכות את השוק לורך זמן. כלומר, מנהלי ההשקעות לא יכולים על פני תקופה ממשוכת לספק לכם תשואות עודפות (במיוחד בהינתן דמי הניהול) ועל רקע זה הציבור בוחר במכשירים עוקבי המדדים. עם זאת, יש בכל זאת גופים שכן מצליחים לייצר תשואה עודפת על פני זמן – רק שאכן מדובר בקומץ קטן.

למדריכי קרנות נאמנות

למדריך קרנות מחקות – האם כדאי?

למדריך תעודות סל – כל מה שצריך לדעת?