הרהורי בורסה    שוק ההון    

השליטה בשיכון ובינוי נמכרת בדיסקאונט של 15% על מחיר השוק – מה זה אומר?

קרדיט: יח"צ

איש העסקים נתי סיידוף רכש את השליטה בשיכון ובינוי מידי שרי אריסון. סיידוף שילם על 47% מהמניות של שיכון ובינוי 1.1 מיליארד שקל  – הנחה של כ-15% על מחיר החברה בבורסה.

סיידוף ביצע את העסקה ללא ביצוע בדיקת נאותות לחברה. אריסון היתה לחוצה להעיף את תפוח האדמה הלוהט הזה אחרי שהחלו החקירות בעניין השוחד באפריקה, אם כי הסיבה הרשמית היא ההגבלות הרגולטוריות וחוק הריכוזיות (שמחייב אותה למכור את ההחזקה בשיכון ובינוי או בבנק הפועלים).

סיידוף, ישראלי לשעבר שעשה את רוב הונו מעסקאות נדל"ן ופיננסים בארה"ב, מחפש בשנתיים האחרון רכישה של פעילות עסקית מהותית בישראל. סיידוף ניסה להשתלט על חברת כלכלית ירושלים דרך הצעת רכש, ואף הציע לרכוש את השליטה על אפריקה ישראל במסגרת הסדר החוב באפריקה.

לאחרונה שייכון ובינוי נפסלה מהשתתפות במכרזי הקמת קווי הרכבת הקלה בירושלים משיקולי ריכוזיות כלל-משקית – כך החליטה ברוב קולות הוועדה לצמצום הריכוזיות. ההחלטה הזו היא מכה נוספת בשנה לא קלה שעוברת על החברה. בשנה האחרונה צנחה מניית שיכון ובינוי בקרוב ל-30%, בין השאר בעקבות חקירה המתנהלת בנוגע לחשדות לשוחד שנתנו אנשי החברה בפרויקטים בחו"ל.

זו הסיבה כנראה למחיר הנמוך על השוק. לרוב עסקאות של העברת שליטה נעשות בפרמיה על השוק, והדיסקאונט כאן, מרמז שמניית שיכון ובינוי אינה מגלמת את כל הסיכונים. אם אריסון בעלת השליטה מוכנה למכור בדיסקאונט של 15% יש לכך סיבות טובת.

שיכון ובינוי – הסיכונים