חדשות    

ורבורג פינקוס רוכשת את לאומי קארד ב-2.5 מיליארד שקל; מה יהיה ביום שאחרי?

מאייר : אורקה

קרן ההשקעות ורבורג פינקוס רוכשת את השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד בתמורה ל-2.5 מיליאר שקל. בנק לאומי מוכר את השליטה ועזריאלי שמחזיקה ב-20% מחברת כרטיסי האשראי מוכרת את חלקה. תמורת המכירה עשויה לגדול ב-273 מיליון שקל במהלך שש השנים לאחר העסקה, אם לאומי קארד תציג תוצאות עודפות מעבר לתחזיות שהוצגו לקרן.

במסגרת העסקה, תינתן ללאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, אופציה לרכישת 20% ממניות לאומי קארד.

ורבורג פינקוס תשלם על הרכישה בשלושה תשלומים –  הראשון בעת השלמת העסקה, השני שנה לאחר מכן, והשלישי שנתיים לאחר השלמת העסקה. העסקה תהיה ממונפת, כאש קבוצת הראל צפויה להעמיד לורבורג פינקוס מימון משמעותי, כך שהחשיפה של הקרן עשויה להיות נמוכה משמעותית.

התמורה בפועל לבנק לאומי ועזריאלי צפויה להיות גדולה יותר מכיוון שגע לפני השלמת העסקה, תחלק לאומי קארד דיבידנד של כ-500 מיליון שקל.

שר האוצר משה כחלון, מנסה לרכב על המכירה ולהציגה כהצלחה של משרד האוצר ושלו אישית – "מדובר בצעד ענק בדרך לתחרות ושבירת מונופול הבנקים. לאורך כל הדרך היינו נחושים להכניס שחקן שיחולל תחרות בענף והצלחנו לעשות זאת בניגוד לכל התחזיות וההערכות. מקור אשראי חזק, חדש ורענן הוא תשובה תחרותית הולמת לשוק ריכוזי כל כך. התחרות תטיב עם העסקים הקטנים שסובלים ממחנק אשראי חמור ועם הצרכנים שהחברות יתחרו על כיסם. אני מצפה מבנק ישראל להעניק לקרן רישיון בנק תוך שלושה חודשים בדיוק כפי שסיכמנו, במידה והקרן תרצה בכך כמובן". אלא שלא בטוח בכלל שזה הכיוון – למה בעצם צריכה לאומי קארד להפוך לבנק? נראה שעדיף לה להפוך לגוף דומיננטי יותר בתחום ההלואות, ולהתרחב גם להלוואות לעסקים ולחברות – שם עדיין התחרות לא גדולה מאוד, והיא יכולה להפוך יחסית מהר לשחקנית משמעותית.

בנק לאומי, כך נראה, עשה עסקה טובה. בתחילת הדרך הוערכה לאומי קארד בסדר גודל של 2 מיליארד שקל, ועתה  מדובר בכ-2.5 מיליארד שקל (הדיבידנד הצפוי יופחת מסכום העסקה). "בשל החשיבות של לאומי קארד ושירותיה ללקוחות, חתרנו למציאת רוכש בעל מוניטין ועם ניסיון רב בתחומי הפיננסים והתשלומים, שיהיה מחויב לפיתוח ולהצלחת לאומי קארד בדרכה העצמאית החדשה. הניסיון שורבורג פינקוס מביאה איתה יסייע ללאומי קארד במימוש האסטרטגיה העסקית. יש כאן הבעת אמון גדולה מאוד של אחת מהקרנות הגדולות בעולם בכלכלת ישראל וזו גאווה לכולנו״, מסרה מנכ"לית לאומי רקפת רוסק-עמינח, עם פרסום העסקה.

דניאל זילברמן, מנהל פעילות אירופה של ורבורג פינקוס אמר: "אנו נרגשים לחבור ללאומי קארד לקראת השלב הבא של צמיחתה. ענפי התשלומים, האשראי והמימון לעסקים קטנים ובינוניים בישראל מגלמים בתוכן הזדמנות ניכרת. אנו מצפים לעבוד בשיתוף המנכ״ל רון פאינרו, וצוות ההנהלה המוכשר של לאומי קארד, על מנת לנצל יחדיו הזדמנות זו״.

לאומי קארד מחזיקה בכ-25% משוק כרטיסי האשראי, והיא שחקנית בולטת בתחום האשראי החוץ בנקאי. למעשה, היא הגדולה ביותר מבין חברות כרטיסי האשראי בתחום ההלוואות החוץ בנקאיות.