חדשות    

חם ביולי – שיא בהיקף נטילת המשכנתאות; 5.8 מיליארד שקל

קרדיט: shutterstock

בנק ישראל פירסם את הנתונים על היקף המשכנתאות בחודש יולי. מנתוני הבנק  עולה כי היקף המשכנתאות החדשות שניתנו בחודש יולי עמד על 5.8 מיליארד שקל. זוהי עלייה של כ-15% מהיקף המשכנתאות שנרשם בחודש יולי 2017, אז עמד היקף המשכנתאות על 5.1 מיליארד שקל.

הערכות קודמות לגבי היקף המשכנתאות ביולי היו נמוכות מההיקף הסופי והן עמדו על 5.5-5.7 מיליארד שקל. אם כן, התירוץ  של עונתיות לא מתקבל הפעם. חודשי הקיץ הם חודשים חמים יותר גם בתחום רכישת הדירות שכן משפחות רבות מבקשות לסיים את הרכישות לפני תחילת שנת הלימודים (הרחבה על העונתיות במחירי השכירויות ראה כאן) אבל כאן אפשר לראות עלייה שהיא מעבר לעונתיות. בשנה האחרונה הממוצע של היקף המשכנתאות עמד על 4.6 מיליארד שקל בחודש אולם כבר במרס ובמאי נראה היה שהמגמה היא כלפי מעלה.

גורמים בשוק המשכנתאות סבורים כי האחראי לעלייה בהיקפי המשכנתאות הוא פרויקט מחיר למשתכן אשר חלקו בשוק המשכנתאות מוערך בכ-10%. אותם גורמים מסבירים כי הגיע זמנם של הזוכים הראשונים בהגרלות מחיר למשתכן לקחת משכנתאות לאחר שהשלימו את תשלום התמורה עבור הדירות מהונם העצמי. ההערכות הן שחלקם של רוכשי הדירות במסגרת מחיר למשתכן ימשיך לעלות בעתיד הקרוב, עם היכנסם של רוכשים נוספיםלשלבי לקיחת המשכנתא ואף יגיע לנתח של 20% מהשוק.במילים אחרות ייתכן שהיקף המשכנתאות ישבור שיאים בהמשך. 

לגבי גובה הריבית, זו לא השתנתה כמעט ואף רשמה ירידה מזערית מ-3.28% ביוני ל-3.2% ביולי. ראו כן ריבית משכנתא מעודכנת 

מחשבון משכנתא

ריבית משכנתא מעודכנת

משכנתאות לתושבי חוץ – איך לוקחים? מה ההבדל ממשכנתא רגילה?