תיירות    

טיפים לחיסכון במדריד

מדריד, בירת ספרד, היא עיר קלאסית בעלת קסם רב. יש בה המון דברים לעשות ולראות, בין אם כיכרות הומי אדם, מבנים שמרשימים בארכיטקטורה שלהם, פארקים מרהיבים, שווקים תוססים, אוכל מצוין ועוד הרבה הפתעות. לא תמיד מדריד מקבלת את הכבוד הראי לה, למשל עקב השוואות חוזרות ונשנות לברצלונה (לדעתנו לכל עיר יש את הייחוד שלה, ושתיהן מומלצות מאד), אבל זהו יעד שמומלץ מאד לביקור לפחות פעם אחת. עבור אלה המתכננים טיול במדריד, הכנו את המדריך הבא שיכול לחסוך לכם לא מעט כסף.

המדריך יראה לכם כיצד ניתן לחסוך בעלויות הטיול בעיר, תוך התייחסות למשתנים המרכזיים המרכיבים כיום את משוואת המחיר של טיול במדריד.

טיסות

לא קשה למצוא טיסות למדריד, שיוצאות כמו שעון בכל ימות השנה. בשנים האחרונות התמונה הפכה למעודדת אפילו יותר, עם הגדלת ההיצע והוזלת המחירים. המדיניות הנוכחית היא של "שמיים פתוחים", ושל חברות Low Cost שמאפשרות לטוס למדריד בעלויות סבירות בהחלט. כתוצאה מכך גם חלק מהחברות הגדולות מיישרות קו, כך שמי שמעוניין יוכל לדוגמא למצוא טיסות של אל על בכ-300-400 דולר הלוך חזור (בעיקר בעונות המעבר).

יש כיום דרכים מגוונות להוזיל את עלויות הטיסה למדריד. הזמנה מראש של טיסה, אפילו שבועות או חודשים לפני המועד המשוער, יכולה להביא לחיסכון משמעותי – במיוחד במקרה של טיסות סדירות, בהן המחירים נוטים לעלות ככל שהמטוס מתמלא. ניתן כאמור לטוס בטיסות שמעצם ההגדרה שלהן הן Low Cost, ולשלם פשוט על מה שצריך. מדריד אינה יעד מרוחק יותר מדי, אבל עדיין ניתן לבחור בטיסה עם עצירת ביניים ביעד מסוים במזרח התיכון או באירופה. במקרה הזה מומלץ לוודא שהחיסכון במחיר הוא אכן משתלם, ושהעצירה אינה ארוכה מדי. לדעתנו אם מחפשים היטב ועושים השוואת מחירים, ניתן למצוא טיסות במחירים אטרקטיביים ללא התפשרות, אפילו במהלך עונת התיירות.

מלונות

בכל פינה טובה במדריד תמצאו מלונות, ואלו הן חדשות טובות נוספות עבור מי שרוצה לצמצם את העלויות של טיול במדריד. המלונות פזורים ברחבי העיר, כאשר מחיר המלונות בגדול תלוי במספר פרמטרים. הרמה של המלון כמובן משמעותית מהבחינה הזו, כאשר דירוג כוכבים גבוה יביא להתייקרות במחיר (לפעמים דרסטית). מכיוון שרוב האנשים מגיעים למדריד כדי לחקור את העיר ולא על מנת לרבוץ במלון מבוקר ועד ערב, לדעתנו מלון בסיסי יחסית יוכל להספיק. מלונות טובים בדרגת תיירות של שלושה כוכבים או אפילו שני כוכבים קיימים במדריד. מנגד מי שרוצה להתפנק יותר יוכל לבחור במלונות איכותיים יותר, ולרוב לא לשלם עליהם סכומים אסטרונומיים.

המיקום של המלון משפיע על המחיר שלו ולפעמים על מימד ההנאה במהלך טיול במדריד. כלל האצבע הוא שמלון בלב מדריד יהיה יקר יותר, אבל מנגד נוח יותר לטיולים. אם אתם רוצים מלון הנמצא ממש בסמוך לכיכרות המרכזיים של מדריד – פוארטה דל סול או פלאזה מאיור – זה צפוי לייקר לכם את העלויות. מה שרבים עושים הוא לבחור במלון שלא נמצא ממש במקומות האלה, אלא במרחק הליכה סביר מהם. מי שמתרחק ממרכז מדריד יוכל להוזיל את העלויות עוד יותר, אבל צריך לקחת בחשבון מצב בו יהיה צריך להשתמש בתחבורה הציבורית מדי יום. מומלץ במקרים האלה לוודא שהמלון נמצא סמוך לתחבורה הציבורית של מדריד. בדרך כלל זו לא משימה מורכבת יותר מדי, כי התחבורה הציבורית בעיר היא פשוט מצוינת.

אטרקציות

יש רשימה ארוכה של אטרקציות במדריד, העומדות בלב ליבו של הטיול בה. החדשות הטובות הוא שעל חלקן הגדול לא צריך לשלם. מדריד היא עיר שחוקרים במידה רבה דרך הרגליים, ושחלק מהיופי של הוא להגיע למוקדי העניין ולהתרשם מהם חיצונית. הכיכרות של מדריד לא עולים כסף, וגם לא חלק מאתרי החובה האחרים. פארק בואן רטירו, הריאה הירוקה של מדריד, הוא מקום בו ניתן לבלות בכיף מספר שעות עד חצי יום – בלי שצריך להוציא סנט אחד מהכיס. אלא אם בוחרים באטרקציות בתשלום ברחבי הפארק, דוגמת השכרת סירה לשייט על גבי האגם המלאכותי בו (מומלץ מאד(. יש אנשים שמסתפקים בלראות את ארמון המלך מבחוץ, וכך גם במקרה של קתדרלת אלמודנה הסמוכה לו (אליה ניתן להיכנס ללא תשלום, אם כי מומלץ כן לתרום סכום כסף מינימלי).

במדריד כמה מהמוזיאונים החשובים ביותר באירופה, כשאת עיקר תשומת הלב מקבלים בצדק גמור מוזיאון הפראדו, מוזיאון ריינה סופיה ומוזיאון תייסן בורנמיסה. הכניסה למוזיאונים המרכזיים של מדריד היא בתשלום, אבל יש גם אפשרות ליהנות מהם בחינם. המוזיאונים פותחים את שעריהם לקהל הרחב בשעתיים האחרונות שלפני הסגירה שלהם. למוזיאון הפראדו, בעיני רבים ה-מוזיאון של מדריד, ניתן להיכנס ללא תשלום בימי שני עד שבת בין השעות 18:00 ל-20:00, ובימי ראשון וחגים בשעות 17:00-19:00. הכניסה במועדים אלה כרוכה בהמתנה בתור, כי מן הסתם רבים מהתיירים שמעו על ה"טריק" הזה – משך ההמתנה הוא לרוב בין חצי שעה לשעה. החיסרון כאן הוא שלא לכולם מספיקות שעתיים כדי למצות את המוזיאון הזה, וכן שלא כל התצוגות הזמניות פתוחות לקהל הרחב. למי שרוצה לטעום מהמוזיאונים האלה, הביקור החינמי יכול להספיק. אנשים שמעדיפים לקחת את הזמן שלהם במוזיאון, לשקוע בכל יצירה ולראות את כל מה שיש במוזיאונים הענקיים האלה להציע, יכול להיות שעדיף כן לשלם את המחיר המלא. מרחיקי הלכת שרוצים לבקר בחלק מהמוזיאונים הפחות מוכרים של מדריד, לדוגמא המוזיאון הארכיאולוגי של ספרד או מוזיאון העיוורים, יכולים לעשות זאת ללא תשלום בכל ימות השנה.

בכל מקרה מומלץ לברר האם נמצאים באוכלוסיית הזכאות לקבלת הנחות או כניסה חינם, כשבין היתר ילדים, גימלאים או סטודנטים עשויים ליהנות מכך.

אוכל

תרבות האוכל היא מרכזית בחוויה של מדריד. אם אתם רוצים לאכול כמו המקומיים, וגם ליהנות ממאכלים מיוחדים ומצורת הגשה מקורית, לא תוכלו לפספס את הטאפאסים שמדריד ידועה בהם. שוק סן מיגל נחשב לפופולארי במיוחד, וניתן למצוא בו שלל מנות במחירים נמוכים. לא בטוח שתוכלו להתבסס רק על הטאפאס ולהישאר שבעים כל הטיול, אבל כשמעוניינים לאכול משהו בין לבין האטרקציות זהו פתרון מצוין ולא יקר.

אם חשקה נפשכם במסעדה מבין הרבות שמדריד מציעה, דעו לכם שיש בעיר מגוון מסעדות עממיות שמציעות תפריטים במחירים סבירים מאד. מומלץ לחפש תמיד את ה-Menu, ארוחה עסקית שהמחירים שלה בהחלט יכולים להיות מגוחכים. בטיול האחרון שלנו בעיר אנחנו אכלנו ארוחת בשרים מצוינת כולל תוספת, מנת פתיחה, לחם, קינוח ושתייה קלה/אלכוהולית בעשרה אירו בלבד. אם רק תחפשו תמצאו דילים דומים במהלך טיול במדריד.

כרטיסי הנחה

גם במדריד יש אופציה לרכוש כרטיס הנחות עבור האטרקציות המרכזיות של העיר. כרטיס מדריד (Madrid Card) מקנה כניסה חינם לעשרות אטרקציות בעיר (בחלק מהם כולל דילוג על התורים), הנחות על מופעים, קניות, אוכל ועוד. עוד ניתנים במסגרתו מדריך על מדריד – באנגלית כמובן – ומפה של העיר. הכרטיס אפשרי לפרק זמן של יום אחד, יומיים, שלושה ימים או חמישה ימים, והמחיר שלו הוא לא מבוטל: כ-50-80 אירו, תלוי בפרק הזמן הנבחר. לכן מומלץ לעבור קודם כל על רשימת האטרקציות, ולראות אם הן עומדות בקנה אחד עם מה שרוצים לראות בעיר. להתרשמותנו רוב התיירים יכולים להסתדר בלי הכרטיס הזה.

סוג אחר של כרטיס מאפשר נסיעה חופשית בתחבורה הציבורית של מדריד (Madrid Tourist Travel Pass), אותו ניתן להזמין ליום, יומיים, שלושה ימים, חמישה ימים או שבוע. יש שתי גרסאות של הכרטיס מבחינת האזורים שהוא מכסה: אזור A הוא לב העיר, אזור אותו רבים בוחרים לראות ברגל. האזור השני הוא אזור T, הנכלל בכרטיס היקר יותר ונחשב לרחב הרבה יותר. כרטיס מסוג T מתאים בעיקר למי שרוצה לצאת ממדריד לטיול יום, כדי לראות את טולדו לדוגמא. אם אתם לא צפויים להשתמש יותר מדי בתחבורה הציבורית של מדריד, הכרטיס הזה לא יהיה כדאי עבורכם.

בכל מקרה, אתם יכולים לברר באמצעי התחבורה שאתם נוסעים באמצעותו מהן האפשרויות לכרטיסים מוזלים. טווח המחירים כאן הוא רחב ותלוי במסלולי הנסיעה הספציפיים, אבל לדוגמא ניתן לרכוש כרטיסיה של עשר נסיעות במחיר שיהפוך כל נסיעה למשתלמת מאשר מחיר כרטיס נסיעה בודד.

מדריכי חיסכון נוספים:

ברצלונה

פריז

לונדון

ברלין