חדשות    

כחלון – מחירי הדירות יירדו; נפתור את בעיית המשכנתא במחיר למשתכן; מאמינים לו?

כחלון מחפש בכוח אמירות פופוליסטיות והוא מוצא – לפני חודש הוא אמר שעוד 10 שנים לא יהיו בנקים והיום  בכנס נדל"ן במכללת נתניה הוא אומר – "בשנה שעברה הבנקים הוציאו 60 מיליארד שקל למשכנתאות וכואב לי הלב לראות את הצעירים עומדים בתור למשכנתאות האלו. הכסף הזה הולך לבטון, וזה בתקופה שהם הכי צריכים את הכסף. זה צריך להשתנות". נו בטון, מה לא בסדר בזה, מה הבעיה, הרי לפחות הם יכולים לקחת משכנתא, הבעיה לא בבנקים (במקרה הזה) הבעיה במחירי הדירות ובריבית הנמוכה.

מחשבון מחירי הדירות

כחלון הוסיף: "אנחנו נמשיך עם התוכנית הזאת ככל שיידרש, כבר שיווקנו כ-30 אלף דירות במסגרתה, נשווק עד סוף השנה 70 אלף דירות בכל הארץ ונמשיך עם התוכנית גם ב-2017 ו-2018. כולם יקבלו משכנתאות גם אם המדינה צריכה להתערב, אין לי טענות לבנקים הם איתנו בעניין הזה".

"מחיר למשתכן ירוץ ויעבוד וגם בסופו של דבר ישפיע על המחירים. אני לוקח אחריות על נושא הדיור ואני אתן דין וחשבון, אבל תנו לי את הזמן לעבוד", הוסיף כחלון ובעצם סיפק לעצמו כבר עכשיו תירוץ – לא נותנים לי זמן.

"במשך שנים ארוכות שהמדינה ספסרה בקרקע במדינה, הספסרות קיימת כאן כבר 70 שנה על גבם של הדורות הצעירים, ואת זה הצלחנו להפסיקו. בגלל זה כל קרקעות המדינה הולכים לזוגות צעירים. ובגלל זה מתקיפים אותי הקבלנים. כי לא נשאר להם. אומרים יהיו סלאמס. אומרים שהתוכנית לא טובה.  הספקולנטים, הקבלנים, היזמים והבנקים לא אוהבים את התוכנית. הם מנסים להערים קשיים בכל דרך. צריך להגיד את האמת, חוץ מהזוגות הצעירים כל הגורמים במשק רוצים שהתוכנית תיכשל.

משכנתא במחיר למשתכן – איך מקבלים?

"היזמים בתוכנית מחיר למשתכן אחראים על הבנייה והמתאר ואני מכבד אותם. הם בונים ומרוויחים פעם אחת. וזה בסדר. לא צריך להרוויח פעמיים. אני מודיע כאן ועכשיו שאני מתכוון להאריך את מחיר למשתכן. מי שחשב שנגמר טועה. בשבוע הבא יזכו בקרית מוצקין ואחר כך בראש העין. זה כמו אוטובוס שיצא מהתחנה הוא יתמלא ויתמלא ואנחנו לא מתכוונים לעצור ויהיה לכולם. כל עוד יש משבר אנחנו נמשיך עם זה". כחלון הוציא את תוכנית מחיר למשתכן רק שכח כמה דברים חשובים כמו איך לספק משכנתא בתוכנית מחיר למשתכן, הרי יש יזמים שאין להם בנק מלווה ולכן לא תהיה ערבות מכר ולכן הרוכשים לא יוכלו לקבל משכנתא. כחלון אמר בהקשר זה –  "יש בעיות במחיר למשתכן

, בעיות של חבלי לידה עם המשכנתאות במחיר למשתכן, אבל אני יכול להרגיע את כולם שזה ייפתר וכולם יקבלו משכנתאות. אנחנו מטפלים בזה. אין לי טענות לבנקים, זה לא היה בשל עד הסוף, ועכשיו אנחנו יושבים איתם והמשבר הזה ייפתר".

ובינתיים, שנה מאז שכחלון התמנה לשר אוצר (בדיוק שנה!) לא רק שהמצב לא השתפר הוא החמיר – מחירי הדירות המשיכו לעלות, בממוצע בכ-5%, הריבית נותרה נמוכה והיא צפויה להישאר כך עוד זמן רב, מה שמתדלק את שוק המשכנתאות, וגם תוכנית הדגל של כחלון – מחיר למשתכן, בינתיים לא עושה דבר, וכנראה שהיא לא יכולה – היא נקודתית ומתייחסת רק לקבוצה מסוימת – זכאים (זוגות צעירים ורווקים שעומדים בתנאים), ומה עם משפרי הדיור? הם גם רוצים הנחה?