חדשות    

כמה מס רכישה תשלמו על דירה להשקעה ב-2015?

מס על השכרת דירה

מצד אחד ההוראה פקעה ושיעור המס של 5% לכאורה לא על הפרק; בהוראת ההמשך מדובר על מדרגה ראשונה של 3.5% - אבל רשות המיסים האריכה את ההוראה עד לאמצע השנה - האם היא יכולה?

מדריך מס רכישה

הכוונה המקורית היתה להעלות את מס הרכישה על משקיעים, כלומר על דירות להשקעה (דירה  שאינה דירה ראשונה של הרוכש), וכך בעצם לפגוע באטרקטיביות של הדירות לצרכי השקעה. באופן כזה, חשבו באוצר ובמשרדים האחרים הקשורים לנושא, משקיעים לא ייכנסו לשוק ויהיו יותר דירות לרוכשי דירה ראשונה לרבות זוגות צעירים.  אלא שבינתיים נוצר פלונטר גדול.  העלאת מס רכישה שעוגנה בהוראת חוק והיתה תקפה לשנת 2014 היתה אמורה להתבטל/ לפוג בעקבות שיתוק הממשלה על רקע הבחירות הקרובות. המשמעות – מס הרכישה על דירות להשקעה יירד לעומת שנת 2014, ויהפוך את ההשקעה בדירות ליותר אטרקטיבית מבעבר (ממדרגת מס של 5% למדרגת מס של 3.5%). ההיפך ממה שהתכוון המחוקק.

ממש עד לפני מספר ימים זה מה שציפו כמעט כולם, אלא  שרשות המסים פירסמה לאחרונה  הודעה, שלפיה לאחר התייעצות שערכה לרבות עם היועץ המשפטי לממשלה הוחלט כי הוראות החוק הקודמות לגבי מס רכישה על רכישת  דירת מגורים נוספת, הקובעות שיעורי מס גבוהים יותר, יוארכו בחצי שנה עד לאמצע השנה – 30 ביוני 2015. ההחלטה הזו התקבלה   בהתאם לחוק יסוד הכנסת שקובע כי חקיקה שתוקפה פוקע בתקופת הבחירות מוארך באופן אוטומטי עד תום שלושה חודשים מכינונה של הכנסת החדשה.

השאלה אם באמת מדובר בפגיעה בחוק יסוד הכנסת , והתשובה  לא ברורה וודאית.  ייתכן שעמדת רשות המס לא תעמוד במבחן בתי המשפט. רשות המיסים פועלת בהתאם לסעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, לפיו ניתן  להקפיא את המצב הקיים בתקופת מעבר (תקופת בחירות; תקופת מעבר פוליטית) וזה עד לכניסתה של כנסת חדשה וחזרתה לתפקיד שוטף. המטרה של הסעיף היא  למנוע מצב של אי סדר וחוסר שליטה, של אנדרמלוסיה שנובעת מהיעדר חקיקה בהוראות שעומדות לפקוע. נראה שאת הסעיף הזה יש לפרשן בצמצום ולא בהרחבה.  הכוונה היתה להפעיל אותו במקרים שיוצרים בלגן חוקתי המנוגד לכוונת המחוקק. האם זה המצב בהוראה הזו. על פניו דווקא נראה שלא –  בחוק  המתייחס למס רכישה על דירה להשקעה לא מדובר בחוק שתוקפו פקע ואין פתרון/ הסבר/ הנחיות אחרות. כאן יש הוראה ממשיכה , כאן יש חוק שבו נקבע מראש תקופת שיעור מס רכישה גבוה שלאחריה המס יירד. הכל ידוע ומוסבר מראש, כלומר, ההוראה שפקעה לא משאירה חלל. נכון, כאן היתה כוונה להשאיר את שיעורי המס גבוהים, אלא שבינתיים הממשלה התפרקה, אלא שזה לא מציב את רשות המיסים כמחוקק עצמו, הכוונה היתה ברורה, אבל האם זה בסמכות רשות המיסים? צודק ונכון ככל שיהיה הצעד של רשות המיסים לא בטוח כלל שהוא יעבור ערכאות משפטיות.