חדשות    

מיטב דש: התחזקות השקל משאירה על השולחן את האפשרות להורדת הריבית ע"י בנק ישראל

מיטב דש: "מעריכים שבנק ישראל יעשה כל מאמץ כדי לא לאפשר לשקל להתחזק עוד יותר מול סל המטבעות ויתכן ויוריד ריבית בסוף החודש; הרגיעה ביוון ובסין תפחית סיכוי זה"

החברות התעשייתיות מדווחות על ירידה בהזמנות ושחיקת רווחיות היצוא. כך מציינים הבוקר מיטב דש בסקירה שבועית שמפרסם אלכס זבז'ינסקי. מיטב דש מציינים בסקירה כי "בסקר הערכת מגמות בעסקים לחודש יוני נרשמה הטבה בהערכות של המגזר העסקי . המדד הכללי של הסקר חזר לנקודה של ערב צוק איתן. חל שיפור בהערכות בענף השירותים, הבנייה והמלונאות. לעומת זאת, בתעשייה ובמסחר הקמעונאי המצב לא השתפר. בענף הבינוי נרשמה ההערכה הגבוהה ביותר מאז תחילת הסקר".

מיטב דש מציינים כי "המגמה המדאיגה ביותר נרשמה בהערכות לגבי היצוא בתעשייה. חלה ירידה חדה לא רק בדיווח על ההזמנות ליצוא בפועל, אלא גם בציפיות להזמנות בשלושת החודשים הקרובים. בשני הדיווחים, הירידה לעומת החודש המקביל אשתקד הייתה החדה ביותר מאז תחילת הסקר".

"בתשובה לשאלה מהי המגבלה להרחבת היצוא, ציינו החברות מחסור בהזמנות ושחיקה ברווחיות שקשורה בין היתר להתחזקות השקל. יש לציין שרמת המגבלה שקשורה לשחיקת רווחיות היצוא עדיין לא חמורה כפי שהייתה לפני שנה, כשהשקל היה חזק יותר ביחס לדולר. בסה"כ, נתוני הסקר תואמים את הירידה ביצוא התעשייתי בפועל בחודשים האחרונים", כותבים מיטב דש.

בנוסף מציינים מיטב דש, כי נתוני משרות שכיר והשכר הממוצע מצביעים על האטה בקצב הגידול במשרות ועלייה בגידול בשכר. "בדומה לארה"ב, גם בישראל נחלש הקשר בין רמת האבטלה לקצב השינוי בשכר הממוצע. ירידה באבטלה הובילה אומנם לעלייה בקצב הגידול בשכר הממוצע, אך בעבר אפילו ברמת אבטלה גבוהה יותר השכר היה עולה מהר יותר לעומת המצב היום", כותב זבז'ינסקי. "שיעור הגידול בסך השכר במשק, שהוא הכוח המניע את הביקושים, התמתן בשנים האחרונות לעומת המצב לפני המשבר.  מנגד, מדד אמון הצרכנים בישראל עלה בחודש יוני ונמצא ברמות יחסית גבוהות יחסית לעבר".

מיטב דש מעריכים כי התחזקות השקל משאירה על השולחן את האפשרות להורדת הריבית ע"י בנק ישראל: "השקל כבר הספיק להתחזק בכ-2.8% מול סל המטבעות מאז הודעת הריבית האחרונה של בנק ישראל. בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל שהוא רכש קרוב ל-2 מיליארד דולר בחודש יוני, הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז ינואר 2011. יחד עם זאת, קצב רכישות המט"ח המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עדיין נמוך יותר מאשר בשנים הקודמות בהן בנק ישראל באמת הצליח להשפיע במידה מסוימת על שערו של השקל מול הסל", כותב זבז'ינסקי.

"אנו מעריכים שבנק ישראל יעשה כל מאמץ כדי לא לאפשר לשקל להתחזק עוד יותר מול סל המטבעות ויתכן ויוריד ריבית בסוף החודש, כפי שהערכנו בסקירה הקודמת. יחד עם זאת, הרגיעה ביוון ובסין תפחית סיכוי זה. למדיניות זיגזג של בנק ישראל היו תקדימים, כאשר הנגיד פישר שינה כיוון הריבית ארבע פעמים בפרק זמן של כשנה וחצי בשנים 2007-2008", כותבים מיטב דש.

בנוסף מציינים מיטב דש כי ציפיות האינפלציה ירדו – הצמודים הבינוניים-ארוכים אטרקטיביים יותר: "השבוע יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני שלהערכתנו יעלה ב-0.3%. בשבוע האחרון חלה ירידה חדה במחירי הנפט והסחורות והמתכות בעולם (מחיר הנפט ירד בתחילת החודש בכ-8% במונחי שקל), אך מחירי הסחורות החקלאיות עלו. בעקבות הירידה במחירי הנפט, הורדנו את התחזית למדד של חודש אוגוסט ב-0.1% ל-0.2%", כותב זבז'ינסקי. "כמו כן, דווח על הוזלת מוצרי חלב בעקבות הוזלת מחיר החלב ומוצרי חלב המפוקחים. ההוזלה תשפיע על המדדים של חודש יולי ואוגוסט. מנגד, היו דיווחים על התייקרות הבשר. לא שינינו את התחזית למדד של חודש יולי והיא עומדת על 0.2%".

"בעקבות זאת, ירדו ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח, בדומה למדינות האחרות. הציפיות ירדו בעיקר לטווחים הקצרים והבינוניים. אנו הורדנו את תחזית האינפלציה לשנה ל-1.3% אך ממליצים לתת העדפה קלה לטובת האפיק הצמוד בתיק", כותבים מיטב דש.