חדשות    

קרן המטבע: "הגדלת היצע הדיור היא קריטית להכלת העליות של מחירי הדיור"

פרויקט דירות

משלחת קרן המטבע הבינלאומית הגישה היום את הדוח הראשוני לשנת 2015 ומתייחסת לתחום הנדל"ן: "הגדלת היצע הדיור היא קריטית להכלת העליות של מחירי הדיור"

משלחת קרן המטבע הבינלאומית הגישה היום את הדוח הראשוני לשנת 2015 ומתייחסת לניהול הסיכונים מעליית מחירי הדיור בישראל.

על פי משלחת קרן המטבע, הגדלת היצע הדיור היא קריטית להכלת העליות של מחירי הדיור. מחירי הדיור עלו באופן חד בשנים האחרונות, כאשר הביקוש – שהתחזק עוד יותר עקב שיעורי הריבית הנמוכים – עלה, וההיצע לא עמד בקצב. בהקשר זה, המשלחת מברכת על כוונות הממשלה החדשה להגדיל את ההיצע על ידי אמצעים שונים ולרכז מספר רשויות הקשורות לדיור במשרד אחד לטובת קיצור תהליך התכנון.

משלחת קרן המטבע מוסיפה כי צעדים מקרו-יציבותיים עודם חיוניים לבלימת הסיכונים הנשקפים ליציבות הפיננסית ממגזר הדיור. עד כה, האמצעים היו אפקטיביים לבלימת המינוף של משקי הבית. אולם עשוי להידרש הידוק נוסף בעתיד.

בנוסף מתייחסים בקרן המטבע למדד המחירים לצרכן ולנושא החזרת האינפלציה לתחום היעד. בקרן המטבע מציינים כי האינפלציה הנמוכה אינה משקפת חולשות מקומיות, אלא מיובאת ברובה. הניתוח שלנו מעלה כי האינפלציה הנמוכה היא ברובה תוצאה של ירידת מחירי הנפט וההשפעה בפיגור של תיסוף השקל במחצית הראשונה של 2014, אך הייתה תרומה גם של הגברת התחרות בשוק התקשורת והורדות חד-פעמיות של תעריפי החשמל והמים. אופייה הזמני של האינפלציה הנמוכה ניכר גם בציפיות לאינפלציה, שעודן מעוגנות היטב בטווח היעד.

על פי קרן המטבע, האינפלציה צפויה לשוב לטווח היעד ב-2016 – תוצאה של פיחות השקל במחצית השנייה של 2014, האטת הירידות במחירי האנרגיה, הצמיחה המקומית היציבה, והתהדקות שוקי העבודה הצפויה להפעיל לחץ להעלאת השכר. ואכן, מאז מרץ, ניכרת תפנית במחירים לצרכן. ניתן אפוא להמתין עם המדיניות המוניטרית. מאחר שאין רפיון ניכר בפעילות המשק והאבטלה בשפל היסטורי, אין צורך בתמרוץ נוסף. תמהיל המדיניות הכולל (עם מדיניות פיסקלית ניטראלית ברובה ושיעורי ריבית הקרובים לאפס) מרחיב מאוד כבר כעת.