חדשות    

תושבי הרצליה ניצחו: צמצמו מאוד את היקף הבנייה שתוכננה

צילום: עמוס מרון

 התוכנית החדשה באה בניגוד למאמצי  רמ"י, האוצר והוועדה לתכנון מחוזי

עיריית הרצליה קיבלה את דרישת התושבים. ראש העירייה משה פדלון הציג השבוע בפני חברי המועצה את עיקרי תוכנית המתאר החדשה שמטרתה לצמצם מאוד את היקף הבנייה שתוכננה לשני העשורים הקרובים זאת. זה לאחר שנה וחצי לאחר שראש העיר משך את התוכנית המקורית, עם הבנייה הנרחבת, מהוועדה המחוזית בעקבות מחאת התושבים.

עיריית הרצליה מסרה כי התוכנית החדשה נערכה בעקבות עשרות ישיבות שבהן שותפו תושבי השכונות השונות. במרץ 2019 תועבר התוכנית לוועדה המחוזית לדיון בהפקדתה.

על פי התוכנית , יתווספו לעיר 9,400 דירות עד שנת 2030, וכ-17 אלף דירות עד שנת 2035 — מדובר רק ב33% ממספר הדירות שהיו בתוכנית המתאר הקודמת, שהיה 52 אלף. התכנון הוא שרוב הדירות, 12 אלף, ייבנו במיזמי התחדשות עירונית. ואילו הבנייה בשטחים הפתוחים תבוטל כמעט לגמרי, ונגנזו שלוש תוכניות גדולות — באפולוניה, בצפון הרצליה ובמתחם תעש השרון במזרח העיר.

אומנם הבנייה למגורים צומצמה מאוד, אבל התוכנית כוללת תוספת של 4.7 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, וכן תוספת של 500 אלף מ"ר שטח מלונאי. לפי התוכנית גם יגדלו השטחים הירוקים בעיר. את הפארק הגדול ביותר מציעה התוכנית להקים בתחום שבו הייתה אמורה לקום שכונת אפולוניה במערב העיר.

הבנייה הנרחבת בתוכנית הקודמת הייתה צפויה להכפיל את התושבים בעיר פי שלושה, ולכן עוררה מחאה חריפה בעיר והובילה להתארגנות תושבים, שהחלו לקיים הפגנות נגד פדלון ומהנדס העיר מייק סקה.

לאחר מכן ביקש ראש העיר מהוועדה המחוזית למשוך את התוכנית כי יש לקיים הליך שיתוף־ציבור, שלא נעשה טרם הגשת התוכנית.  בצעד לא שגרתי אישרה הוועדה המחוזית את משיכת התוכנית. לאחר מכן זכו התושבים  להישג נוסף כשבית המשפט המחוזי תל אביב קיבל את עתירתם, שהוגשה יחד עם מפלגת הירוקים, לבטל את התוכנית לבנות 3,000 דירות באפולוניה. וכיום נדון הנושא בבית המשפט העליון בעקבות ערעור שהגישה המדינה.

מאז משיכת התוכנית לפני שנה וחצי קיימה העירייה כאמור הליך שיתוף־ציבור, שהביא בסופו של דבר לעדכון תוכנית המתאר.

לטענת ראש העירייה, העיר תיבנה גם במסגרת התוכנית החדשה, אך הדגש יעבור להתחדשות העירונית: "סיכמתי עם שר האוצר על הקפאת מתחם אפולוניה והמרת הדירות שתוכננו בו בדירות חדשות שייבנו בהתחדשות עירונית. יש לנו היום 30 תוכניות בשלבי עבודה שונים לפינוי־בינוי באזורים הוותיקים של העיר, מהם שלושה מתחמים שנמצאים היום ממש לפני הריסה. זה משהו שאין לאף עיר אחרת. אז לא צריך למהר ולבנות בשטחים הירוקים שסמוכים לנו". אמר לתקשורת.

התוכנית החדשה סותרת את מאמצי האוצר להגדיל את היצע הדירות באזור המרכז, כחלק מהמאבק להורדת מחירי הדיור. וכן למאמצי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שכל שלוש התוכניות הגדולות שבוטלו בתוכנית הנוכחית היו בקרקעותיה ושיווקן לבניית עשרות אלפי דירות היה אמור להכניס למדינה הרבה כסף.

התוכנית החדשה גם מגיעה בניגוד לתוכנית הבנייה באזור המרכז שמקדמת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. לפי התוכנית ייעדה את שטח שדה התעופה בהרצליה להפוך לאחד המחתמים העיקריים של הבנייה לגובה בעיר, וכעת העירייה מבקשת לבטל אותו כליל.

בניגוד לדעת העירייה מתוכננות 12 אלף דירות בצפון הרצליה

הרצליה אמרה לא לתמ;א 38 – היא צודקת