חדשות    

תחזית מדד המחירים בספטמבר – ירד ב-0.4%-0.5%

מדד המחירים המעודכן

הראל – מדד ספטמבר ירד ב-0.4%

בהראל פיננסים סבורים שהמדד בחודש ספטמבר ירד ב-0.4% ובחודש אוקטובר המדד יירד המדד ב-0.3%.  להערכת כלכלני חברת הפיננסים המדד בשנה הקרובה יהיה 0.6%. "סביבת האינפלציה נותרה נמוכה, בעיקר בשל צעדי הממשלה להפחתת יוקר המחיה והירידה במחירי הסחורות בעולם", כותבים כלכלני הראל בסקירה מעודכנת ומוסיפים – "על פי התחזית שלנו, מדד ספטמבר צפוי לרדת ב-0.4% – ירידה עונתית במדד, בשילוב המשך ירידה חדה במחיר הדלק והפחתת החשמל באמצע החודש מול עליה במחירי הירקות. מדד אוקטובר צפוי לרדת ב-0.3% –  עלייה עונתית בהלבשה וההנעלה בקיזוז הירידה במחיר החשמל וכמובן הפחתת המע"מ ומנגד התייקרות הירקות.

"בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי באוקטובר, בהתאם להערכתנו. הנימוקים מדגישים את החשש של הבנק מהאטה בקצב הצמיחה העולמית ומהשפעתה על ישראל דרך היצוא. בנוסף צוין שהייסוף של השקל מול הסל מתחילת השנה, מקשה אף הוא על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר, ומעכב את חזרת האינפלציה אל תוך היעד. כצפוי, דברי הנגידה, במסיבת העיתונאים היו 'יוניים' בהשוואה לדבריה במסיבת העיתונאים הקודמת כשהיא מזכירה את נתוני הצמיחה החלשים, הבעיה ביצוא והעלייה באי הוודאות העולמית. הנגידה לא חזרה על האמירה ש"פחתה ההסתברות שהבנק יצטרך להשתמש בכלים בלתי קונבנציונליים בתקופה הקרובה", וגם לא חזרה להזכיר את התנגדותה הנחרצת למהלך הפחתת המיסים של האוצר, או דאגתה מהעלייה במחירי הדיור.בשורה התחתונה, להערכתנו, המפתח היה ונשאר שער החליפין שקל סל. כל עוד השקל נחלש מול סל המטבעות, בנק ישראל לא צפוי לנקוט בפעולה כלשהי, והוא צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי גם כאשר הריבית בארה"ב תעלה (אם וכאשר זה ייקרה), בכדי ליצור פיחות בשקל. במקרה של התחזקות השקל או מדיניות מרחיבה נוספת באירופה – אנחנו לא פוסלים שהבנק יפעיל מדיניות מוניטרית מרחיבה עוד יותר, ואף ישתמש בכלים לא קונבנציונליים".

 

בנק הפועלים – מדד ספטמבר ירד ב-0.5%!

כלכלני בנק הפועלים סבורים שהמדד בספטמבר יירד משמעותית – 0.5% בגלל מדיניות הממשלה במספר תחומים – "המדיניות הממשלתית הופכת להיות שחקן מרכזי באינפלציה בחודשים הקרובים", כותבים כלכלני הבנק ומוסיפים- "הפחתת המע”מ בחודש אוקטובר, הפחתת המסים על האלכוהול, ביטול אגרת הטלוויזיה וירידת מחירי החשמל –  כל אלו מורידים את האינפלציה. מדד ספטמבר יושפע מירידת מחירי החשמל, הדלק וביטול אגרת הטלוויזיה והוא צפוי לרדת ב-0.5%. מדד אוקטובר יושפע מירידת המע”מ באחוז והשפעה נוספת של הפחתת תעריף החשמל והוא צפוי לרדת ב-0.2%. אנו צופים אינפלציה של 0.3% ב-12 החודשים הקרובים.

"השפעה על המדיניות המוניטארית – ירידת המדד הפתיעה ולא ניתן להתעלם מכך שהאינפלציה רחוקה מהיעד מזה תקופה ממושכת גם הציפיות לאינפלציה נמצאות הרחק מתחת ליעד. יחד עם זאת, אנו לא סבורים כי מדובר בתופעה שלילית המסכנת את המשק, ואיננו סבורים כי נדרשת מדיניות אקטיבית לשינוי המצב מחירי הדירות עלו בחודש המדידה האחרון בשיעור של 0.9% ובשנה האחרונה ב-6%. מדיניות מוניטארית מרחיבה יותר יכולה בהחלט ללבות את עליות מחירים אלו. שער החליפין של השקל ימשיך להיות נקודת המפתח; העלאת ריבית השבוע על ידי הפד, אם תהיה, תסייע מאוד לבנק ישראל, ותייתר הפחתת ריבית. עיכובים בהעלאת הריבית בארה”ב ושקל חזק עשויים להביא להפחתת הריבית לאפס בישראל, אם כי זה לא התרחיש המרכזי שלנו".

בבנק מנתחים את המדדים הקודמים. נזכיר,  מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט  ירד בשיעור של 0.2% לרמה של 99.9 נקודות. "ב-12 החודשים האחרונים המדד ירד בשיעור של 0.4%  והמדד ללא סעיף הדיור ירד ב1.3%. המדד הושפע מירידה של 1.3% בסעיף התחבורה ותקשורת, תוצאה של הוזלה במחיר הדלק והמשך ירידות מחירים בתחום התקשורת. אנו לא סבורים כי הירידות המתמשכות במדד המחירים לצרכן נובעות מרפיון בפעילות במשק, אם כי סביר שבצמיחה גבוהה יותר אולי המדד היה יורד פחות האינפלציה מושפעת מאוד מהמדיניות הממשלתית בתחומי המיסוי ויוקר המחייה, מירידת מחירי האנרגיה ומהגברת התחרותיות במשק.  גורמים אלו, ובעיקר המדיניות הממשלתית, יוסיפו להשפיע על מדדי המחירים של השנה הקרובה".