תיירות    

תיירות נכנסת – 3.6 מיליון תיירים; תרומה של 20 מיליארד שקל

התיירות לארץ היא אחד מהפספוסים הגדולים של הכלכלה הישראלית – למרות כל האתרים, לרבות אתרי הקודש לכל הדתות בעולם, אנחנו לא מצליחים לייצר מהתיירות הנכנסת הרבה כסף – וחבל. אולי זה בגלל המצב הפוליטי, המצב הביטחוני, אחרי הכל, אין כאן יציבות ארוכת טווח; אולי זה העלויות הגבוהות לתיירים – אחרי הכל, בסופו של דבר זאת הכלכלה, ומסתבר שאנחנו יקרים ביחס לחלופות באזור. זו הסיבה שחלק ניכר מהתיירים מגיעים, מסתובבים והולכים לישון בירדן או מצרים. אנחנו יקרים יחסית למדינות האלו.

עם זאת, בשנת 2017 נשבר שיא בתיירות הנכנסת – 3.6 מיליון תיירים, וקצב התיירים עשוי לעלות על 4 מיליון איש בשנת 2018 – אלו מספרים יפים, והאתגר הגדול הוא להפוך את התיירים האלו לתיירים מרוצים, לתיירם חוזרים, לתיירים משלמים.

על רקע המספרים היפים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לפני חודשים אחדים קבלנו בברכה יחד את התיירת השלושה מיליון מרומניה – והיום יש 3.6 מיליון תיירים. אני מקווה שבשנה הקרובה נעבור תוך כדי השנה את ה-4 מיליון, וזה כמובן שיפור חשוב. שוק התיירות מכניס כסף למדינת ישראל, זה כמו ייצוא. זה נעשה חלק חשוב מהכלכלה שלנו, זה נותן תעסוקה ברמות שונות של האוכלוסיה, מה שהייצוא לא תמיד עושה. לכן אני רואה את זה חשוב גם מבחינה חברתית, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הסברה – יחסי החוץ שלנו. תיירים שמגיעים הנה יוצאים עם גישה הרבה יותר חיובית למדינת ישראל ומפיצים את הדבר בעולם".

שר התיירות יריב לוין אמר  "שנת 2017 הייתה נקודת מפנה היסטורית בתיירות הנכנסת לישראל. למעלה מ-3.6 מיליון תיירים שהגיעו לישראל במהלך השנה מהווים גידול של כ-700 אלף תיירים לעומת שנת 2016. זהו כמובן שיא של כל הזמנים לאחר שמעולם בעבר לא נחצה אפילו הרף של 3 מיליון תיירים זוהי תוצאה ישירה של מהפכה כוללת שבוצעה בשנתיים האחרונות אשר עיקריה: אימוץ מודל שיווקי חדשני, תמרוץ חברות תעופה לפתיחת קווים מוטי תיירות נכנסת ושיתופי פעולה שנעשו לראשונה עם סוכני התיירות הגדולים בעולם.

"המהפכה בתיירות תרמה ב-2017 תרומה עצומה למשק. לראשונה ההכנסות מתיירות נכנסת חצו את רף 20 מיליארד השקלים, תוך שנוצרו כ-25 אלף מקומות עבודה חדשים. התנופה האדירה בתיירות הנכנסת היא גם תשובה מוחצת לתנועת ה-BDS ולכל הטענות בדבר בידודה של ישראל. אני מבקש להודות לראש הממשלה נתניהו על הגיבוי המלא שנתן לי, לשר האוצר כחלון על הסכמתו להגדיל את תקציב המשרד וכמובן לעובדי משרד התיירות בראשות המנכ"ל אמיר הלוי, ליועצים המקצועיים ולצוות לשכתי".

שר התיירות יריב לוין ההדגיש שגם בהשוואה לפי חודשים, מדי חודש בשנת 2017 נשבר שיא בכניסות תיירים לאותו החודש – " התיירות הינה מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי", אמר לוין והציג את ההתרומה במספרים: סך ההכנסות מתיירות נכנסת בלבד בשנת 2017 הגיע ליותר מ-20 מיליארד שקל, כאשר מתוך סכום זה, 4 מיליארד שקל הם תוצאה ישירה מהגידול במספר התיירים  ב-2017. כמו כן, כלל המועסקים הישירים בתעשיית התיירות בשנת 2017 היה 150,000 איש, מתוכם נוספו כ-25,000 משרות חדשות בשנת 2017 כתוצאה מהגידול במספר התיירים.

"בשנת 2017 החלה המהפכה במדיניות השיווק שכוללת, בין היתר, מעבר ממיקוד בתיירות צליינית לתיירות של חופש ונופש. כמו כן עברנו לשווק תתי מותגים בישראל, כמו למשל תל אביב וירושלים, ששווקו בקמפיין Two Cities One Break. המותג אילת – משווק בחורף באירופה עם סרטון של מעבר חד מכפור לשמש וחופים עם מזג אוויר נוח כל השנה. כמו כן, נעשה מעבר מפעילות שיווקית מול סוכנים קטנים אל פעילות שיווקית מול סוכנים מרכזיים בעולם כמו C Trip, פרייס-ליין, אקספידיה, טריווגו ועוד, וגם הפרסום הפך משיווקי למוטה מכר ולרכישת חבילות. המשרד החל לעבוד עם סוכני התיירות הדיגיטליים הגדולים בעולם, המקבלים כיום תשלום לפי מכירות בפועל.  אנחנו מאמינים כי למהלך זה יש חלק ניכר בגידול בתיירות".

"במהלך השנה החולפת החלנו לפעול בהצלחה גדולה, תוך  גידול של עשרות אחוזים בכניסות תיירים לישראל לעומת שנים קודמות במדינות כמו –  סין, הודו, רומניה וכן נעשתה פניה לקהל היספני דתי.

"פעילות המשרד כללה גם  מענקים לחברות תעופה בנתב"ג ובאילת, שהביאו לפתיחת 31 קווים ישירים חדשים לנתב"ג ולגידול בטיסות שבועיות מאירופה לאילת מ-4 לפני מספר שנים ליותר מ-50 בחורף הנוכחי. הפעילות הזו הביאה לגידול בטיסות הנכנסות לארץ".

עוד אמר לוין – "משרד התיירות לא מסתפק רק במאמץ השיווק בעולם ופועל להקלת רגולציה שנאלצים התיירים לעבור. בשיתוף עם משרד החוץ, משרד הפנים ורשות ההגירה, הוביל משרד התיירות ביטול אגרות המוטלות על קבוצות תיירים, שינה את הגדרת "קבוצה" לחמישה אנשים, קיצר את משך ההמתנה לויזות והאריך ל-10 שנים את תוקף הויזה של תיירים מסין.

"בנושא התשתיות נרשם גידול הדרמטי שחל במספר בקשות יזמים, לאשר להם מענקים ממרכז ההשקעות במשרד התיירות, להקמת חדרי מלון חדשים. השר הציג שבשנת 2015 הוגשו בקשות להקמת 1,332 חדרים, ב-2016 ביקשו לאשר 1,936  חדרים וב-2017 הוגשו בקשות להקמת 2,538 חדרים. השר הזכיר את תחילת תכנון הרכבל בירושלים וכן את קו השייט שנפתח בין חיפה לעכו ושזוכה לפופולריות גדולה.

"אנחנו מתכננים להרחיב את פעילות השיווק, להמשיך ולפעול להקלות באשרות הכניסה לישראל, להרחיב את היצע הטיסות מיעדים רחוקים ולפעול לתקצב תוכנית להגדלת היצע חדרי המלון במטרה להוזיל מחירים וליצור ביקושים נוספים. משרד התיירות מתכוון להשלים את התיקון לחוק שירותי תיירות, שהוגש בחודש שעבר ואשר מתאים את החוק הישן לשינויים שחלו בעולם התיירות מאז חוקק לפני כ-30 שנה".