יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים: פיצול הדירות יביא לירידה של כ-10% במחיר שכ"ד, וצפוי להגדיל את נפח הפעילות בענף השיפוצים בכ-15%
ערן סיב יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים בירך את שר האוצר משה כחלון על התקנה החדשה של פיצול דירות. לדבריו התקנה החדשה תוזיל את שכר הדירה לזוגות צעירים, סטודנטים, יוצאי צבא ומעוטי יכולת בכ- 10% בדירות עד 30 מ"ר. סיב מציין שהתקנה החדשה תגדיל את נפח הפעילות בענף השיפוצים בכ-15%. הערכה זו נסמכת על צפי בהתאחדות קבלני השיפוצים לפיצול של כ-3500 דירות תוך שנה וחצי שיביא לכ-10,000 יחידות קטנות מפוצלות. סיב טוען שפיצול דירה איכותי נע סביב 135,000 ₪, כולל מונה חשמל ומים ודוד חשמל לכל יחידה מפוצלת.
בשנת 2008 פוצלו 3000 דירות, וכתוצאה מכך נוספו 10,000 חדרים להשכרה. ההערכה היא שלמעלה מ-85% מהן חזרו לקדמותן בגלל הפחד מתביעות וקנסו, וכיום קיימות עוד כ-600 דירות מפוצלות לא חוקיות. לאורך השנים הוחזרו כאמור דירות רבות לקדמותן: בשנת 2010 – 202 דירות, בשנת 2011- 420 דירות, בשנת 2012- 810 דירות, בשנת 2013- 850 דירות ובשנת 2014 – 130 דירות.
בנק ירושלים מציע ללקוחות כל הבנקים פיקדונות להפקדה דרך האינטרנט. זה לא חדש – אתם לא צריכים לפתוח חשבון בבנק, אתם פותחים מעין חשבון פיקדון מעבירים לשם כסף, ובסוף התקופה הכסף עובר לחשבון בנק שלכם. ולמה זה כדאי? כי הרייבת שמציע בנק ירושלים במקרים רבים טובה מהריבית בנק שלכם.
הנה פיקדונות לדוגמה שמציע הבנק – פיקדון ריבית מובטחת. מדובר בפיקדון לשנה בריבית משתנה עם הבטחת ריבית מינימום – ריבית שנתית: 0.4% (פריים פחות 1.2%); ריבית קבועה (מובטחת) 0.55%.
פיקדון נוסף – פיקדון שקלי, פיקדון לשנה בריבית משתנה, ריבית שנתית: 0.35% (פריים פחות 1.25%) . רוצים ריבית קבועה ומובטחת? הבנק מציע פיקדון שקלי בריבית קבועה לשנה בשיעור של 0.53%.
פיקדון דאבל שקל שקל – 0.8% ל-15 חודשים
יש לכם סכום גדול להשקיע? בנק הפועלים מציע לכם פיקדון שקלי – "דאבל שקל שקל", שניתן הגיע בו לריבית של 0.85% ב-15 חודשים. זה פועל כך – בפיקדונות של מעל 100 אלף שקל, יקבלו המפקידים תשואה של 0.8%, ובהפקדות העולות על 500 אלף שקלים יקבלו המפקידים 0.85% ב-15 חודשים. זה לא רע, ביחס לאפשרויות הקיימות כיום.
חיסכון שקלי ל-5 שנים; 1.05% בשנה
בבנק הפועלים מציעים חיסכון לטווח ארוך – תוכנית חיסכון שקלית (לא צמודה) לתקופה של 60 חודשים, עם מענק קבוע ומובטח. תוכנית החיסכון, חשוב להדגיש ללא תחנות יציאה- כלומר, אין מילוט, הכסף סגור ל-5 שנים. המענק הניתן בחיסכון בשיעור צבור של 5.36% (ריבית מתואמת בשיעור שנתי של 1.05%) למפקידים החל מ-100,000 שקל.
מפקידים סכום אחר? הריבית תהיה שונה בהתאם – המענק יקבע בהתאם לסכום ההפקדה בפועל ויחושב במונחי ריבית דריבית שנתית. סכום מינימום להפקדה: 5,000 שקל.
פיקדון דולרי – 0.48% בשנה
בבנק הפועלים מציעים גם פיקדון דולר לתקופה של 15 חודשים, עם מענק קבוע ומובטח. הפיקדון ללא תחנות יציאה.
המענק הניתן למפקידים הינו בשיעור צבור של 0.6% (ריבית מתואמת בשיעור שנתי של 0.4797%) למפקידים החל מ-100,000 דולר. המענק יקבע בהתאם לסכום ההפקדה בפועל ויחושב במונחי ריבית דריבית שנתית, המענק ישולם בתום תקופת הפיקדון. סכום מינימום להפקדה : 10,000 דולר.
ערן רולס יו"ר מרכז הבניה הישראלי ציין היום כי נראה ששר האוצר משה כחלון מוביל סוף סוף מהלך אמיתי שמטרתו להפסיק ולחלוב את ציבור רוכשי הדירות בישראל ושהתקבלה אצלו החלטה אסטרטגית לותר על חלק משמעותי מהכנסות המדינה מהקרקע, מה שהבטיחו רבים לפניו ולא קיימו.
עם זאת יש לשים לב כי במכרזי המנהל לא יקפיצו את היטלי הפיתוח כפי שראינו במכרזים האחרונים בניהם המכרז בקרית ביאליק שבו נסקו היטלי הפיתוח לסכומים דמיוניים של כ- 300 אלף שקל לדירה לעומת 60,000- 70,000 ש"ח לדירה בעבר.
מכרזי מחיר למשתכן הם אמנם אפקטיביים באיזורי הביקוש אולם יש למצוא פתרון להוזלת הדירות גם בגליל ובנגב , ששם מחירי הקרקע ממילא נמוכים . יש לשמור על פער קבוע של כ- 30% – 40% בין מחירי הדירות במרכז ובין מחירי הדירות בפריפריה על מנת שימשך המעבר של אוכלוסיות איכותיות וזוגות צעירים מהמרכז לפריפריה
שר האוצר משה כחלון יעלה לאישור קבינט הדיור את התוכנית להגדלת היצע הדירות עבור רכשי דירה ראשונה. בתוכנית יש כוונה לשווק את כל קרקעות המדינה מחיר למשתכן. הרפורמה המוצעת כוללת:
מחיר למשתכן- החלטה זו קובעת כי בכלל הקרקעות המתאימות אופן השיווק יהיה בשיטת מחיר למשתכן, כך שיובטח כי היקף השיווק בשיטה זו יהיה נרחב והיקף המענה לדרישה לדיור במחיר מופחת יהיה גבוה ככל הניתן. כמו כן, בניגוד לשיווק בשיטה זו בעבר או בשיטת מחיר מטרה בה ניתן סבסוד גבוה יותר ככל שמחיר הקרקע ביישוב גבוה וניתנה עדיפות משמעותית למרכז הארץ החלטה זו קובעת כי יהיה מדרג הנחות רחב כאשר הנחות גבוהות יותר יינתנו בפריפריה. כמו כן ניתן יהיה להעמיק את מדרג ההנחות במידה ומחירי הקרקע יעלו על מנת לשמר אופק של יציבות מחירים לזוגות הצעירים.
תכנית לעידוד בנייה מהירה- לאור התארכות משך הבנייה בשנים האחרונות, ובהתאם למאמץ להגדיל את היצע הדיור בטווח כחלק מרפורמת הדיור, מוצע לתקן את החלטת מועצת מקרקעי ישראל וזאת בכדי להעניק תמריץ לקיצור משך הבנייה ובכך לסייע לגידול בהיצע יחידות הדיור בזמנים קצרים.
ייעול והאצת הליכי פדיון קרקע- לאור עיכובן של תוכניות המיועדות להניב היצע דיור משמעותי כתוצאה מהליך איטי ומסורבל של פדיון מוצעת רפורמה בפדיון קרקע. הרפורמה המוצעת כוללת צעדים שייעלו את ההליך הקנייני המאפשר פדיון קרקע בעת שינוי ייעוד מקרקע חקלאית לשימושים אחרים כדוגמת דיור.
הגדלת היצע דירות באמצעות תיחום יחידות משנה למגורים- תיחום של יחידת משנה למגורים במסגרת יחידת דיור ראשית, היא פעולה המייצרת גמישות באופן השימוש ביחידות הדיור הקיימות והמתוכננות. גמישות זו מאפשרת להתאים את גודל יחידות הדיור כך שהן תתאמנה למספר המשתנה של בני המשפחה המתגוררים באותה יחידת דיור דירה על פני השנים. גמישות זו בניצול יחידות הדיור תורמת גם להגדלת ההיצע הזמין של יחידות דיור למגורים לצורך שימוש המשפחה או לצורך השכרה למגורים
אימוץ המלצות צוות 120 הימים לטיפול בסוגיות דיור ביישובי המיעוטים- המטרה העיקרית שגיבש הצוות הינה הגדלת היצע הדיור ביישובי המיעוטים. בכדי להשיג מטרה זו גובשו מספר צעדים עיקריים:
הרחבת שטחי הפיתוח בקרקע מדינה אשר ביישובי המיעוטים
להעצים את יכולות התכנון והרישוי של יישובי המיעוטים
סיוע בפעולות פיתוח
חיזוק פעילות רישום הנכסים
המשך הרפורמה בתכנון ובניה – העצמת סמכויות הועדות המקומיות
תמרוץ בנייה מהירה
לקראת כניסתו למחזור של השטר החדש בעריך 200 ₪, השני בסדרת השטרות החדשה, מסר בנק ישראל דוגמאות ראשונות של השטרות ליצרנים, ספקים ומפעילים של מכונות ממכר, ספירה ומיון הנדרשים לכייל את המכונות שברשותם לקליטת השטר החדש. צעד זה הינו חלק מתהליך מתמשך שמטרתו לאפשר לגורמים אלו להיערך מבעוד מועד מבחינה טכנית ותפעולית לכניסת סדרת השטרות החדשה למחזור. דוגמאות השטרות נמסרו על מנת לאפשר את כיול המכונות, כפי שגם נעשה לקראת הכנסתו למחזור של השטר החדש בעריך 50 ₪ בחודש ספטמבר 2014.
בסמוך ובטרם כניסתו למחזור של שטר ה- 200 ₪ החדש, יפרסם הבנק את עיצובו הסופי והמפורט של השטר, וכן מידע הסברתי מקיף אודות סימני הביטחון המשולבים בו.יש לציין, שהשטרות הקיימים ימשיכו לשמש כהילך חוקי במשך מספר שנים, ולציבור ינתן פרק זמן של מספר שנים במהלכו תתאפשר החלפת השטרות הקיימים בשטרות החדשים.
מעודכן ל-08/2021
תמ"א 38 – מה זה ומה ההבדל בינה לבין תמ"א 38/2? האם בעלי הדירות מרוויחים מיישום תוכניות כאלו? כן, אבל הדרך מלאה חתחתים; איך לעשות זאת בדרך הקלה, להשיג דירה גדולה יותר, משודרגת ושווה יותר בלי להוציא כסף מכיסכם! – כל התשובות במדריך שלנו –
מצטערים שהתחלנו כך, לא מתכוונים להפחיד אתכם. זו פשוט המציאות. אבל אפשר להתכונן אליה. הצעד העיקרי שנקטה המדינה במסגרת ההיערכות לרעידות אדמה חזקה הוא תכנית המתאר הארצית מס' 38, או כפי שהיא מוכרת בקיצור – תמ"א 38. התכנית, שנכנסה לתוקף במארס 2005, נועדה לחזק את היסודות של מבנים ישנים, שהוכח כי הם עלולים לקרוס בעת רעידת אדמה חזקה. בארץ אותרו אז כ-1.1 מיליון דירות בבנייני מגורים שיש לחזק את יסודותיהם. התכנית חלה על מבנים שההיתר לבנייתם הוצא לפני ה-1 בינואר 1980, למעט מבנים אותם פטר התקן הישראלי לרעידות אדמה.
הרעיון שמאחורי תמ"א 38 לא דרש השקעה כספית מצד המדינה או הדיירים: קבלני בניין יחזקו מבנים, יוסיפו ממ"דים, מעליות ומרפסות לטובת הדיירים, וזאת תמורת אישור לבנות בבניין דירות נוספות אותן יוכלו למכור. רעיון מעולה ממנו כולם מרוויחים – הקבלן שמקבל זכויות בנייה, הדיירים שמקבלים חינם מיגון נגד רעידות אדמה והשבחה של הנכס שלהם, והמדינה שאינה צריכה לממן מיגון של תושביה.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
16 שנה לתכנית התמ"א – 50,000 דירות שופצו בתוכנית
בפועל – לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, עד 2018 חוזקו כ-כ-50,000 דירות (בינהן גם כאלו שנכללות בבניינים משופצים בשלב זה). רוב הבקשות מגיעות מאזורי ביקוש רמת גן, רעננה, תל אביב, שמצד אחד זה מבורך, כי הפרויקטים מקטינים את צפיפות הבנייה; ואולם, דווקא בערים כמו אילת, בית שאן, לוד ואחרות שניזוקו בעבר מרעידות אדמה, אין כמעט בנייה במסגרת תמ"א 38. למה זה קורה? כי הקבלנים מעדיפים לבנות במקומות בהם יוכלו למכור את הדירות הנוספות בקלות יותר. יש לציין, כי עיריות ירושלים, חיפה, רמת-גן וגבעתיים, רעננה ובפריפריה הרחוקה יותר מעודדות את פעילות התמ"א בערים אלו; דווקא בתל אביב, העיר הצפופה בארץ, ששם ייזום פרויקטי תמ"א משגשג, רק כשליש מהבקשות שהוגשו – אושרו.
בשנתיים האחרונות יש זינוק בהתעניינות בתמ"א 38, בעיקר על רקע ההצלחה של פרויקטים שכבר הושלמו בהצלחה. עם זאת, כאמור, מספר הפרויקטים שיצאו לדרך עדיין מצומצם, והסיבה המרכזית היא לאו דווקא נכונות הרשות המקומית, אלא יכולת ההתארגנות של הדיירים; יחסי האמון בין בעלי הדירות, יחסם לדירה (בית מגורים, ירושה או נכס להשקעה), יכולת לשתף פעולה כקבוצה – כל אלה מרכזיים להצלחת מימוש התוכנית. לטענת יזמים רבים, בעלי הדירות מתעניינים בסוגיה הכלכלית של מקסום רווחיהם האישיים הרבה יותר משמעניינת אותם העובדה, שהם נמצאים בסיכון גבוה למצוא עצמם בחורבות ברעידת אדמה חזקה.
מהי תמ"א 38?
תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית שנכנסה לתוקף במארס 2005 לשיפוץ וחיזוק מבנים ישנים יחסית נגד קריסה בעת אירוע של רעידת אדמה חזקה.
על אילו מבנים חלה התכנית?
מדובר בבנייני מגורים משותפים בעלי התנאים הבאים: 1. היתר הבניה שלהם הוצא לפני ה-1 בינואר 1980. 2. המבנה אינו עומד בתקן הישראלי 413 של עמידות ברעידת אדמה. לכך נדרש אישור של מהנדס מוסמך. 3. המבנה לא נקבע להריסה על פי תוכנית או על פי צו סופי של בית משפט. 4. הבית המשותף הוא בן שתי קומות ומעלה ושטחו הכולל עולה על 400 מ"ר.
מה אמורים הדיירים לקבל מהקבלן?
תוספת בנייה של עד 25 מ"ר לכל דירה, באמצעות חדר נוסף, מרפסת, מחסן, התקנת מעלית חדישה (אם אפשרי מבחינת החלל הפנימי של המבנה), חנייה (אם יש שטח), שיפוץ חיצוני לבניין ולגינה, שיפוץ ושדרוג הלובי וחדר המדרגות, מערכת האינטרקום ותיבות הדואר, שדרוג תשתיות הבניין לרבות צנרת המים, הביוב, גז וכד', שיפוץ חדר האשפה, המקלט וחדרי אופניים/עגלות.
יש לציין, כי הטבות אלו תלויות באישור התוכניות בוועדה המקומית. מאחר שהחוק מאפשר לרשות המקומית לקבוע את המדיניות שלה ביחס לתמ"א 38, יכולות ההטבות להשתנות מרשות לרשות.
ההטבות האלו מתורגמות לכסף – השבחה מאוד גדולה של ערך הדירה, במקרים מסוימים גם מעל 40% – קראו כאן על השבחת הדירות בתוכניות תמ"א 38
מה מקבל הקבלן/היזם?
בתמורה להטבות שהוא נותן לדיירי הבניין, זוכה הקבלן לקבל תוספת יחידות דיור בבניין. מדובר בדרך כלל בקומה וחצי באזור המרכז וב-2.5 קומות באזורי הפריפריה. יחידות הדיור נבנות בקומת עמודים, אם קיימת,על גג הבניין, ואם גודל המגרש מאפשר הוא יכול לבנות אגף חדש למעטפת החיצונית של המבנה. יחידות הדיור החדשות יהיו שוות אף יותר מהדירות יד-שנייה שבאותו בניין, מה גם שבמקרים רבים הדירות הנוספות הן פנטהאוזים ודירות גג, או דירות גן, למשל. הקבלן גם פטור, בעקבות תיקון 3 לתמ"א 38, מתשלום היטל השבחה.
המשמעות היא הרבה כסף – היזם/ קבלן לא ייקח את העבודה אלמלא הוא ירוויח, והחישוב שלו אחרי ההוצאות השוטפות משאירות לו ברוב המקרים רווח נאה.
בכמה מעלה תמ"א 38 את ערך הדירה ?
מומחים בשוק הנדל"ן מעריכים, כי השבחת בניין במסגרת תמ"א 38, שמוסיפה מעלית, מרפסות, חניה, ממ"דים וכמובן חיזוק היסודות, יכולה להביא לייקור הדירות בו ב-30%-40%.
הוספת החדר (ממ"ד בדרך כלל) לדירה היא המשמעותית ביותר בהעלאת ערך הדירה. מדובר בדירה של 3 חדרים שהופכת לדירת 4 חדרים, דירת 4 חדרים שהופכת לדירת 5 חדרים וכן הלאה. התוספת לשווי הדירה יכולה להגיע ל-20% ואף יותר.
הוספת מרפסת בשטח 12 מ"ר יכולה להעלות את ערך הדירה ב—5%-10%.
מעלית מוסיפה את התוספת המשמעותית ביותר לבעלי הדירות בקומות הגבוהות – כ-5% בממוצע.
השיפוץ החיצוני של הבניין, שהוא חלק בלתי נפרד כיום מתהליך תמ“א 38 יכול לתרום לעלייה של 10% בשווי הדירה.
חניה באזור תל אביב למשל יכולה להביא לתוספת של 5%-15% מערך הדירה. את החניה ניתן למכור או להשכיר למבקשים רבים בעיר הסובלת ממצוקת חניה. במקרים בהם לא ניתן להוסיף חנייה פרטית מקורה, רשאים הדיירים לדרוש כופר חנייה. כופר חנייה הוא תשלום העומד על כ-14 אלף דולר לחניה, שהקבלן מחויב לשלם לרשות המקומית אם לא עמד בהוראת החוק המחייבת בניית מקומות חנייה עבור הדיירים. בעיקרון, הרשויות המקומיות אמורות להשתמש בכספי כופר החנייה כדי לבנות חניון ציבורי לתושבי הבניין, אך במקרים שהרשויות המקומיות לא בונות חניון כזה, רשאים הדיירים לתבוע את כספי הכופר כשמדובר כאמור בסכום לא מבוטל.
זמן ביצוע הפרויקט
חצי שנה-שנה לקבלת היתר הבנייה ועוד 24-18 חודשים לביצוע הבנייה בפועל.
מהי תמ"א 38/2?
לאחר שהוחל בביצוע תמ"א 38 נמצא, שבניינים רבים לא יעמדו בתקן לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה (תקן 413), גם אם יבוצע בהם חיזוק. המחוקק מצא פתרון לבעיה זו ובפברואר 2010 הוכנס תיקון לתמ"א 38 (תמ"א 38/2), המאפשר להרוס בניין קיים ישן שעומד בתנאי התמ"א הרגילה ולבנות במקומו בניין חדש (דומה לתכנית פינוי-בינוי, שבבסיסה התחדשות עירונית ולא חיזוק מבנים. ר.מ.). על פי התיקון, בניית הבניין מחדש תבוצע תוך תכנון מחודש שעומד בתקנים ההנדסיים המחמירים ביותר למניעת קריסה בזמן רעידות אדמה.
לאור הקושי במציאת קרקעות פנויות לבנייה במרכז הארץ, מהווה תמ"א 38/2 פוטנציאל משמעותי לבינוי של מגדלי מגורים מודרניים באזור זה. התיקון מחייב גם להוסיף במבנה החדש חניות מקורות לכל בעלי הדירות (לרוב חניה תת-קרקעית), לובי מודרני, מפלסים אחידים וממ"ד בכל דירה.
מתי עדיפה תמ"א 38/2 על תמ"א 38?
כאמור, כשחיזוק ושיפוץ לא יביאו את הבניין לעמידה בתקן 413, או כשמשתלם יותר כלכלית לבנות בניין מחדש מאשר לשפץ אותו. תיקון 2 גם מקל על דיירים שאינם מעוניינים להתגורר בבניין בזמן הבנייה בתנאים לא נוחים. מהנדסי הבניין ימליצו בדרך כלל כי הקמת מבנה חדש עדיפה על פני חיזוק מבנה ישן.
על פי התיקון, המבנה החדש ייהנה מתוספת בנייה לעומת המבנה הישן על בסיס תוספת קומות בהתאם מכוח תמ"א 38 ומכוח התב"ע המקומית, שבה שטחי בניה בלתי מנוצלים, תוספות והקלות כמותיות. השיקול אם להוציא לפועל פרויקט שכזה תלוי גם בתוכנית העירונית ובמיקום הנכס.
מה מקבלים הדיירים?
במהלך בניית הבניין החדש, מפונים בעלי הדירות מדירותיהם למגורים בשכירות, כשדמי השכירות לרבות עלויות העברת תכולת הדירות, מהדירה הישנה לדירה החלופית ומהדירה החלופית לדירה החדשה, משולמים ע"י היזם/הקבלן עמו התקשרו.
בסוף הפרויקט בעלי הדירות מקבלים דירה חדשה וגדולה יותר בבניין חדש לחלוטין, כששווי דירה כזאת גדול מזה של דירה משודרגת במסגרת תמ"א 38. כל העלויות, התשלומים, המיסים והאגרות הכרוכים בעסקה לרבות אלו החלים על בעלי הדירות (כגון מס שבח, היטל השבחה, שכר טירחת עו"ד לדיירים ןכד'), משולמים ע"י ועל חשבון היזם/הקבלן עמו התקשרו בעלי הדירות.
מה מקבל היזם?
על כל יחידת דיור קיימת, יקבל הקבלן בין 2.5 ל-3 יחידות דיור חדשות. בבניין בן 8 יחידות דיור קיימות יקבל היזם 18-25 דירות נוספות אותן יוכל למכור לשוק החופשי.
מי היזמים הפועלים בתחום?
יש עשרות יזמים וקבלנים הפעילים בתחום, חלקם חברות בנייה וותיקות ומוכרות ואחרים שקמו בשנים האחרונות כמתמחים בתמ"א 38. רצוי לבחור יזם וקבלן מנוסים בתחום, לראות פרויקטים שבנו ולקבל משובים מהדיירים בפרויקטים אלה. כדאי לבדוק את החוסן הפיננסי של היזם/קבלן כדי לא להגיע למצב שבו הקבלן פושט רגל באמצע הפרויקט. כשיש ליווי בנקאי או של מוסד פיננסי מוכר אחר, הנושא נבדק בקפדנות על ידי המממן וחוסך לכם את המאמץ.
שלבי הביצוע?
. התהליך יכול להתחיל על ידי הדיירים, ששמעו על תכנית תמ"א 38 ותמ"א 38/2 ומגלים עניין בשל ההטבות הגלומות בתכניות, או מצד יזם שפונה ביוזמתו אל דיירי בניין העומד בתנאי תכניות התמ"א.
השלב הבא הוא בדרך כלל אסיפת דיירים שבה מסביר היזם, או מישהו אחר בעל ידע בתחום, על משמעות פרויקט תמ"א 38. השלב הזה מתקיים לאחר בדיקה ראשונית אם המבנה עומד בקריטריונים של תמ"א 38.
הרוב הנדרש לביצוע תמ"א 38 ותמ"א 38/2
לאחר הסכמה עקרונית באסיפת הדיירים לקידום הנושא נדרשת הסכמה בכתב מרוב הדיירים.
כשמדובר בתמ"א 38 (חיזוק ושיפוץ) נדרשת החתמה של 66% מהדיירים. לתמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) נדרשת החתמה של 80% מבעלי הדירות. וועד הבית ניתן להיעזר בקבלן הבנייה המיומן בהסברה לשכנוע השכנים. שכן סרבן יכול לעכב את הפרויקט ואף לעצור אותו לחלוטין. עם זאת, בתי המשפט נוטים לטובת הרוב ונגד השכנים הסרבנים בדרך כלל.
לא פעם יש התנגדויות גם מצד שכנים בבניינים סמוכים. הועדה המקומית עלולה לעיתים שלא לאשר תוספות בניה רק משום החשש שיוגשו נגדה תביעות בידי בעלי נכסים בבניינים הסמוכים. עם זאת, התנגדויות מבניינים שכנים כמו – הסתרת אור, חסימת אוויר – נדחות על הסף בידי הוועדות המקומיות.
לקחת ייעוץ מקצועי
לפני שבוחרים יזם ומנהלים אתו מו"מ, מומלץ לבעלי הדירות לקבל ייעוץ משפטי וגם ייעוץ תכנוני –הנדסי, ולא לוותר על אדריכל ושמאי. לא כדאי להסתמך רק על המידע התכנוני שמביא היזם/הקבלן. ברמת גן היה מקרה של תמ"א 38 בו קיבל היזם זכויות בנייה של קומה עם 3 דירות על גג הבניין, אבל בפועל בנה גם דירה קטנה בקומת הקרקע על חשבון חדר האשפה.
הדיירים יכולים להיות היזם, האם כדאי?
העלות הממוצעת של פרויקט תמ"א 38 היא כ-10 מיליוני שקלים. אין מניעה, שדיירי הבניין המשותף יממנו את חיזוק ושיפוץ הבניין מכספם ויחלקו את הרווחים ממכירת הדירות הנוספות; כלומר, הדיירים הופכים ליזמים ושוכרים שירותי קבלן בנייה. התופעה הזאת מאפיינת יותר את תל אביב, למשל, שם מתגוררים יותר בעלי אמצעים. זאת אחת הביקורות על התכנית, שנכשלה לחלוטין בפריפריה. עם זאת, ברוב המקרים בעלי הדירות מעדיפים להתקשר עם יזם/קבלן חיצוני – מצד אחד הם משלמים ליזם/ קבלן, אבל זה חוסך מהם כאבי ראש, התעסקות גדולה, וגם, יש לומר, התנהלות לא נכונה. אחרי הכל, מה להם וליזמות נדל"ן (אלא אם יש בינהם מומחים בתחום).
חתימה על הסכם עם היזם/קבלן
הדיירים באמצעות בא כוחם חותמים על הסכם לביצוע הפרויקט עם היזם/הקבלן, שאחראי כל הכנת והגשת תכניות וקבלת ההיתרים הדרושים.
מימון הפרויקט
היזם יכול לממן את הבנייה מהונו העצמי, והוא יכול להיעזר במימון; עומדות בפניו שתי אפשרויות מימון בדרך כלל: הבנקים, שאינם ששים להשקיע בתכניות תמ"א בשל המרכבות שלהן, וקרנות השקעה ומימון שקמו בשנים האחרונות כשראו את הפוטנציאל האדיר של מיליארדי שקלים הגלום בתכניות התמ"א. הקרנות המתמחות במימון תכניות תמ"א מציעות מימון תמורת חלק מהרווח על הפרויקט. את הכסף הן מגייסות מגופים פרטיים, גופים עסקיים וגופים מוסדיים, שגם הם החלו להיכנס לתחום בשנים האחרונות. בין הקרנות הפעילות בתחום: מגדל שוקי הון, דייברגון, שחקים, קרנות 38, טופ קפיטל ואחרות.
גם הבנקים וגם הקרנות בודקים את היזם ואת יכולתו הפיננסית, כשהם דורשים בדרך כלל הון עצמי של 25% מהיקף ההשקעה. יש מקרים בהם הדיירים מוכנים להשתתף בהון העצמי של היזם. היתרון לדיירים בליווי בנקאי או קרן מימון הוא שגופים אלה יבצעו את הבדיקות הרלבנטיות אודות היזם ויעניקו לו מימון רק אם ימצאו אותו מתאים לביצוע פרויקט. הגופים המממנים יבדקו בזכוכית מגדלת את היתכנות הפרויקט (דו"חות אפס), את החוזה שחתם מול הדיירים, ובמקרים רבים תדרוש הקרן אף בטחונות מוצקים יותר כדוגמת ערבות אישית. בנוסף, הכסף בחשבון וגם הרווח מהפרויקט משועבדים לבנק. כל אלו מקנים ביטחון נוסף לדיירי הבניין שבפרויקט.
במסגרת הענקת המימון, הבנק או הקרן מפעילים שמאי מטעמם המלווה את הפרויקט באופן שוטף, שומר על השמאי בוחן את ההשקעות שבוצעו, מפקח על המכירות של הדירות החדשות ועל הכספים המתקבלים מהן ומתריע לבנק ולדיירים על חריגות בפרויקט.
מימון בנקאי לתמ"א 38 כולל גם מתן ערבויות חוק מכר לרוכשי הדירות החדשות וכמו כן כולל ערבות לדיירים הקיימים לגבי השלמת עבודות החיזוק והשדרוג של הבניין. בדרך כלל יש גם ביטוח ל
לבדוק גם את הקרן
כפי שקרן מימון משתדלת לאתר את היזמים הנכונים, כך גם רצוי שיזמים יעבדו עם קרן מנוסה בתחום. מדובר בתחום שבו צצות בעיות לאורך הפרויקט שמצריכות לצד המומחיות הביצועית של היזם גם מומחיות מימונית מצידה של הקרן. לכן, על היזם החיצוני או הדיירים, במקרים נדירים בהם הם היזמים וזוכרים קבלן בנייה, לבדוק את הקרן עמה הוא עומד לחתום הסכם מימון – לבדוק עם אילו יזמים עובדת הקרן, אילו פרויקטים כבר מימנה ולשמוע חוות דעת.
כיצד יכולים הצדדים להגן על האינטרסים שלהם?
פרויקטים מסוג תמ"א 38 מוגדרים מבחינה משפטית כעסקת מכר לכל דבר. במסגרת ההסכם, הדיירים מוכרים את זכויות הבניה שלהם בבניין ליזם ובתמורה היזם מתחייב לספק להם שירותי בניה. כדאי לעגן בהסכם את כל ההגנות האפשריות על האינטרסים והזכויות של שני הצדדים במסגרת ההסכם.
הבטוחה ליזם – הערת אזהרה
ישנם תרחישים מהם חוששים יזמים בהם אחד הדיירים או יותר חוזר בו מההסכם, או שהוא מוכר את הדירה לאחר מבלי שהרוכש חתם על ההסכם, או שחלק מהדיירים מנסים לבצע עסקה עם יזם אחר. כדי להגן על זכויות הבנייה אותן רכש על היזם לרשום הערת אזהרה לטובתו בלשכת רישום המקרקעין. הערת האזהרה מהווה בטוחה ליזם במקרים של תרחישים כנ"ל. במסגרת פרויקט מסוג תמ"א 38 (חיזוק ושיפוץ) נהוג כי היזם ירשום הערת אזהרה רק על זכויות הבניה אשר מוצמדות לתת חלקה חדשה בבניין. במקרה של תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) תירשם הערת אזהרה על דירות הדיירים עצמן.
על עורכי הדין של הדיירים לדרוש מהיזם, במסגרת ההסכם ביניהם, יפוי כח למחיקת הערת האזהרה, כך שבמקרה בו היזם מפר את ההסכם וההסכם מתבטל, תהיה בידי הדיירים אפשרות למחוק את הערות האזהרה. יש לציין, כי בפועל לשכות רישום המקרקעין מקשות על מחיקת הערות אזהרה ואז יש צורך לפנות לערכאות משפטיות לצורך המחיקה.
הבטוחות לדיירים – ערבויות
לא פעם קורה, שלמרות שהיזם נבדק ונמצא מבטיח, הוא חלילה נקלע לפשיטת רגל ועוצר את הפרויקט באמצע מסיבה זו ואולי גם אחרת. כיצד יכולים הדיירים להגן על עצמם מפני אפשרות כזאת? לדרוש ערבויות במסגרת ההסכם עם היזם – סוגית הערבויות היא אחת מהסוגיות החשובות ביותר בהסכמים מסוג תמ"א 38 ואין להתפשר בה. יש לתת את הדעת לגבי ערבויות שניתנות לדיירים במסגרת הסכמי מימון חיצוניים של היזם עם בנק או קרן מימון ולנהוג בהגינות ולא לאלץ את היזם לתת ערבויות כפולות – גם לגוף המממן וגם לדיירים. עורכי הדין של שני הצדדים אמורים למנוע מצב כזה.
אם הקבלן עוצר הבנייה כי פשט רגל – אלו ערבויות לדרוש בפרויקט תמ"א 38 (חיזוק ושיפוץ)?
ערבות ביצוע – ערבות כספית להבטחת השלמת הבנייה במידה והקבלן מפסיק את עבודתו ומפר את ההסכם. סכום ערבות הביצוע המקובל הינו בין 20%-40% מעלויות הבניה לפרויקט.
ערבות בדק – בפרויקט מסוג תמ"א 38 לא חלות הוראות חוק המכר (דירות) תשל"ג 1973 בכל הקשור לאחריות על תוספות הבנייה ותקופות בדק, ולכן חשוב לקבוע בהסכם הוראות מפורשות ולדרוש ערבות בדק. ערבות זו ניתנת לדיירים עם סיום הפרויקט וקבלת הבניין המשופץ והמחוזק למשך תקופה של שנה.כדי להבטיח תיקון ליקויים בהרחבות וברכוש המשותף בו בוצעו עבודות ע"י היזם.
ב. תמ"א 38/ 2 (הריסה ובניה)
- ערבות חוק מכר – מדובר בערבות אשר ניתנת לדיירים לפני ובסמוך למועד פינוי דירתם והדיירים מחזיקים בערבות עד למועד קבלת דירתם החדשה. תנאי מימוש הערבות הם בהתאם להוראות חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל"ה-1974, והינה זהה בתנאיה לערבות אשר מקבלים רוכשי דירות מקבלנים. כשלפרויקט יש ליווי בנקאי או על ידי מוסד פיננסי מוכר אחר, הסיכויים שהפרויקט יושלם גבוהים יותר בטרם תמומש ערבות המכר על ידי הדיירים.
- ערבות דמי שכירות – ערבות בגובה דמי השכירות לכל תקופת הבנייה המוחזקת בנאמנות אצל העורך דין של הדיירים. הערבות מיועדת להגן על הדיירים ממקרה שבו היזם מפסיק לשלם את דמי השכירות או שהפרויקט נעצר.
ישנן בטוחות נוספות שיכולות להגן על הדיירים כמו, ערבות בדק, ערבות תשלום מס שבח שתחול על היזם, ערבות להבטחת רישום הבית המשותף וזכויות הדיירים בדירות ועוד. הבטוחות נדרשות בהתאם לאופי הפרויקט וזהות היזם; במקרים רבים הדרישות לבטוחות מצד הדיירים מפילות פרויקטים לפני שהתחילו, כי מדובר בערבויות שעולות כסף רב ליזם. עם זאת – הדיירים צריכים להגן על עצמם ככל שהם יכולים בעצה אחת עם עורכי הדין שלהם.
היבטי מיסוי
ליזם רציני (ואפשר גם הדיירים עצמם) אמור להיות יועץ מס המומחה בעסקות מסוג תמ"א 38 שילווה את היבטי המיסוי של הפרויקט מול רשויות המס והרשות המקומית, שששה בדרך כלל למצות כל מס או היטל.
אחד המסים הנגבים על ידי הרשות המקומית הוא היטל השבחה – הוא אמור להתייחס אך ורק לשטח שבו התבצעה ההרחבה או הבנייה החדשה. חלק מהרשויות המקומיות פוטרות מתשלום עבור התקנת מחסן או בניית מרפסת שנעשו במסגרת תכנית תמ"א 38. במידה ואין פטור כזה מומלץ לנסות לבקש הפחתה בגובה ההיטלים. העריה עלולה לדרוש גם היטל מס על הרחבות קודמות; אם אין בידי בעלי הדירות קבלות על תשלום מס להרחבות הקודמות הם יכולים להציג מסמכים כמו אישור על העדר חובות לרשות המקומית.
את מס השבח על הדירות החדשות משלם היזם; יש גם היטלי פיתוח תשתיות – .אם בעלי הדירות שילמו בגין פיתוח תשתית אחת כגון סלילת כביש, הם פטורים מתשלום עבור שדרוג תשתיות הביוב והניקוז שנמצאות מתחת לאותו הכביש.
ארנונה – יש לצפות לגידול במיסי העריה עקב הגדלת והשבחת הדירה.
מס רכישה – מוטל במקרה שהיזם מוכר את זכויותיו בפרויקט תמ"א ליזם אחר. החלטה מהשבועות האחרונים מבדילה בין זכויות הנמכרות כאופציה (עוד אין היתר בנייה והסכם מימון), כשאז אין מס רכישה על הזכויות, לבין מכירת זכויות בשלבי עבודות מעשיים. יש מקרים בהם יזמים מעכבים את ביצוע הפרויקט מסיבות שונות, וההחלטה תסייע בהעברת הפרויקט ליזם אחר והשלמתו.
למה תמ"א 38 קצת תקוע?
למרות כל הסיבות הטובות תמ"א 38 יחסית תקוע, אם כי בשנתיים האחרונות – 2016, 2017, הפרויקטים דווקא מקבלים תאוצה – יש לא מעט פרויקטים ויש התקדמות במקומות מסוימים, אבל היא עדיין איטית. הרשויות המקומיות עוצרות חדשות לבקרים את התוכניות, ויש מקומות שפשוט החליטו על עצירה מוחלטת. הסיבה העיקרית – תשתיות. ברשויות המקומיות טוענים (ועם צדק רב בדבריהם) שלא ניתן לבנות ולבנות מבלי לדאוג לתשתיות – כבישים, חניות, גנים , בתי ספר ועוד. אי אפשר לתקוע את העיר בתושבים אבל לא לספק להם תשתיות ולכן ערים רבות קבעו – "Hold" ועצרו את התקדמות. מה יהיה במהשך? ממש לא ברור, אבל בינתיים נראה שכל עוד לא ישלימו את התשתיות במקומות התקועים, לא יהיה שם קל של תמ"א 38 כפי שהוערך תחילה. במקומות עם תשתיות זה יתקדם, רק שאין הרבה מקומות כאלו.
תמ"א 38 – פחות בינוי וחיזוק יותר הריסה ובנייה מחדש
תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה (תמ"א 38 ) הולכת ומורגשת באזורים שונים בארץ, אבל דווקא בשנת 2016 נרשמה ירידה בבקשה להיתרים. בשנת 2016 היקף היתרי הבנייה שבוקשו לפרויקטים של תמ"א 38 ירד לכ-600, כאשר מספר הדירות הכולל בפרויקטים האלו ירד מ-12 אלף לכ-9 אלף דירות.
עם זאת, כמות ההיתרים בפועל (היתרים שאושרו) עלתה ומסתכמת בכ-430 היתרים.
הירידה בבקשות נובעת, בין היתר, מהפחתה בפועל של זכויות הבנייה במסגרת תוכניות תמ"א. עד שנת 2016 היתה גישה של ועדת הערר המחוזית של תל אביב שסיפקה הקלות נרחבות ואישורי בנייה נרחבים בפרויקטים הלאו. אבל, על פי מדיניות שגובשה על ידי עו"ד מיכה גדרון, ולפיה הוענקו זכויות בנייה נדיבות באופן חסר פרופורציה לפרויקטי התמ"א, נקבע כי אופן חישוב הזכויות יהיה שונה ויצמצם בפועל את הזכויות. היזמים מנגד, טוענים שהחישוב החדש פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של הפרויקטים.
חילוקי הדעות נמשכו עד שהמדינה הגדירה תיקון לתמ"א, שעבר בנובמבר 2016 – 3א'. עד שהתיקון עבר – היה חוסר וודאות וקיפאון בהיתרי הבנייה. זה מסביר את הירידה בהיתרים בשנת 2016, אך במקביל חשוב להסביר כי המסלול של הריסה ובנייה מחדש הפך בעקבות התיקון ובכלל לכדאי יותר על פני האלטרנטיבות הקיימות. האפשרות של עיבויי וחיזוק נחותה מבחינת כדאיות כלכלית, והמגמה הזו נמשכת לתוך 2017 – יותר הריסה ופינוי, פחות בינוי וחיזוק.
ויש גם תקלות בתמ"א 38
פרויקט תמ"א 38 ברחוב עין גדי 27 בשכונת ארנונה בירושלים החל לפני 9 שנים, אבל כבר 5 שנים שהוא תקוע. העבודות לביצוע הפרויקט החלו בשנת 2011 ונעצרו לאחר שנה. הסיבה – מחלוקת בסין היזמים. את הפרויקט יזמו שני עורכי דין, שחתמו על הסכם עם בעלי הדירות כבר לפני 9 שנים.אבל, עורכי הדין הסתכסכו, הפרויקט ננטש, ובעלי הדירות מתגוררים בעצם באתר בנייה. זאת ועוד – על הדירה יש הערת אזהרה לטובת היזמים, ולא ניתן להחליף את היזמים הקימים ביזמים אחרים. להרחבה בגלובס
לסיום וסיכום – מה צריך לעשות כדי להצליח בתמ"א:
ביקורת סופית של הבנייה החדשה באמצעות גורמי מקצוע, רישוי ותקינה.
רישום מחדש של זכויות בית משותף.
איזה כיף – יש בית גדול יותר, סביבת מגורים מודרנית ונעימה וגם נכס שמחירו עלה בעשרות אחוזים.
יש קשיים במימוש פרוייקט תמ"א, אבל הם ניתנים לטיפול. התועלת והערך הכספי ממימוש הפרויקט הם גבוהים בהרבה מההתמודדות עם כמה משוכות. אם תיצמדו לכללים שפורטו במדריך לעיל ותיעזרו באיש מקצוע, שיבדוק את הפרויקט הספציפי שלכם, הדרך להצלחה די מובטחת.
מדריכים קשורים:
שר האוצר, משה כחלון, פעל בתקופת הכהונה שלו כשר אוצר, להוזלת ביטוחי החיים למשכנתא. במסגרת זו פרסם אגף שוק ההון במשרד האוצר תקנות הקובעות לראשונה תקרה לעמלת סוכנים, המשולמת בביטוח חיים למשכנתא. מהלך זה הוזיל את עלויות ביטוח חיים למשכנתא ובהחלט מקל על ציבור רוכשי הדירות ונוטלי המשכנתאות.
הוזלת העמלות עבור שיווק פוליסות ביטוח החיים למשכנתא
שיעור העמלה המרבי עבור שיווק פוליסות ביטוח חיים למשכנתא לא יעלה, על פי התקנות, על 20% מסך הפרמיה המשולמת, זאת בניגוד לכ- 40% ששולמו לפני שהתקנות אושרו. רכישת הפוליסות מחויבת על ידי הבנקים, אשר דורשים מכל מי שנוטלים משכנתאות, לרכוש פוליסת ביטוח חיים. חלק ניכר מפוליסות אלה משווק על ידי סוכנויות ביטוח של הבנקים עצמם. ואולם חלק משמעותי מפוליסות הביטוח משווק על ידי חברות ביטוח וגורמים פיננסיים אחרים.
במקביל לכניסת התקנות לתוקף פרסמה מי שהיתה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, מחשבון ביטוח חיים. המחשבון מאפשר השוואת מחירים בחברות השונות. מדובר במהלכים משלימים שיגבירו את התחרות בענף ויפחיתו את מחירי הביטוח.
הפחתת הפרמיה בביטוח החיים
במקביל להפחתת העמלות, הופחתו גם הפרמיות עבור ביטוח החיים. זאת, עקב התארכות תוחלת החיים בישראל והפחתת הסיכון לחברות המבטחות. נכול לשנת 2022, העלות עבור מבוטח או מבוטחת באמצע שנות העשרים, עם בריאות תקינה, עשויה לנוע בטווח שסביב 10 שקלים לחודש, עבור תמורה של מיליון שקלים שתשולם למוטבים בביטוח החיים, במקרה שהמבוטח הלך לעולמו בנסיבות הנזכרות בפוליסה. עבור מבוטחים בשנות הארבעים, הפרמיה יכולה להגיע לכדי 17 שקלים לחודש, ועבור מבוטח בשנות החמישים ויותר, הפרמיה יכולה להגיע לכדי 50 שקלים בחודש. גם זה לא הרבה, בהתחשב בתמורה המובטחת למוטבים בפוליסה.
כלכלני בנק לאומי סבורים כי שיעור השינוי השנתי של המדד (המצוי כיום בסביבה שלילית) צפוי להמשיך לעלות באופן הדרגתי (דהיינו, להיות פחות שלילי), ולצאת מהתחום השלילי לקראת סוף השנה. זאת, בין היתר בשל המשך העלייה במחירי הדיור וציפיות להמשך מגמת ההתמתנות בקצב ירידת מחירי המזון. הם מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תמשיך להיות מתונה ונמוכה ממרכז יעד יציבות המחירים, אולם לא צפויה להיות שלילית. משמעות העניין היא שרוכשי דירות שלקחו משכנתא צמודת מדד יאלצו לקראת סוף השנה לשלם יותר.
כזכור, מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב–0.2%, ותרם לעלייה מתונה בסביבת האינפלציה. ב-12 החודשים האחרונים ירד המדד ב-0.4% (מאי 2015 בהשוואה למאי 2014), נתון המשקף שינוי מסוים לעומת החודש הקודם (ירידה של 0.5%). אולם, בנטרול השפעת סעיף הדיור, המתבסס ברובו על מחירי שכר הדירה, המדד ירד בשיעור משמעותי יותר (1.2%). דהיינו, עדיין מדובר בסביבת אינפלציה נמוכה.
עליות המחירים המשמעותיות בחודש מאי חלו ברכיבים הבאים: פירות וירקות – הודות לעלייה חדה ביותר במחירי הפירות, בעיקר על רקע גורמים עונתיים; תרבות ובידור – על רקע עלייה חדה במחירי ההבראה והנופש, בעיקר בשל גורמים עונתיים, ולאור ההתאוששות המתונה בתיירות הנכנסת; וסעיף הדיור (מחירי שכירות בחוזים מתחדשים) שעלה ב-0.3%, בעיקר בשל גורמים עונתיים. בהקשר זה נציין כי סעיף הדיור עשוי להפתיע כלפי מעלה במדדים הבאים, על רקע ההתפתחויות האחרונות בנוגע לרפורמות הצפויות בשוק הדיור, כגון: העלאת מס הרכישה והחוק להקפאת שכר הדירה.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הגנת הצרכן המחייב עוסק, לפני שהוא נוקט בהליכים לגביית חוב, לשלוח לצרכן שלא שילם חיוב במועד התראת תשלום הכוללת את שם העוסק, פירוט החוב ואופן חישובו ואסמכתא לביצוע העסקה ולקיום החוב.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחרונה אנו עדים לתופעה לפיה צרכנים רבים מקבלים מכתבים מאיימים מעורכי דין, הנשלחים במסגרת הליכי גבייה הנעשים באופן לא תקין. כמו כן, צרכנים מקבלים מכתבים מאיימים במסגרת הליכי גבייה בהוצאה לפועל, פעמים רבות על לא עוול בכפם, תוך שהם אינם מכירים כלל את החברה אשר בשמה טוענים עורכי הדין לחוב."
ח"כ חסון: כולנו מכירים את פרשת אקיוטק, אתה מוצא את עצמך מול חובות שרובם קשורים לריביות שהצטברו מזמן. גם כשבאים לגבות חובות יש לעשות זאת בדרך שקופה והגיונית, ולא להפעיל לחץ של עורכי דין מטעם ואיומים משפטיים בתחילת הליך הגבייה. זכותו של צרכן לקבל את כל המידע באופן מרוכז ומסודר – הוא לא צריך להתחנן ולחפש בנרות את פרטי ההתקשרות שהייתה לו עם החברה, ולא לנסות ולפצח את אופן חישוב החוב והריבית. במהלך העבודה בוועדות אנסה להביא את החלת החוק גם על רשויות ציבוריות – כולל עיריות ורשויות מקומיות. צעד כזה ייתן את המענה המלא לנושא ההתרעה בפני גביית תשלום".
דירקטוריון הבינלאומי החליט היום להנחות את הנהלת הבינלאומי לפעול לצורך אישורם והוצאתם לפועל של מיזוגם של פאג"י ויובנק, חברות בנות של הבינלאומי בבעלות מלאה, לתוך הבנק הבינלאומי. תאריך המיזוג הקובע לצרכי מס של יובנק נקבע ל – 30 לספטמבר 2015 ושל פאג"י ל-31 לדצמבר. המיזוגים יושלמו כאשר יתקיימו כל התנאים המתלים והם כפופים לאישורים רגולטורים.
הבנקים פאג"י ויובנק הן חברות בת בנקאיות המוחזקות בשיעור מלא של 100% על ידי הבנק הבינלאומי. המהלך הוא על רקע הוראות רגולטוריות שהביאו להגבלת אפשרויות הצמיחה של בנקים אלה וכן משיקולים עסקיים וכלכליים בראשם התייעלות והעמקת הסינרגטיות.
לאחרונה הוחמרו הוראות רגולטוריות הנוגעות לפעילותם של בנקים בשוק ההון, בתחומי האשראי ובתחומים נוספים וכפועל יוצא נפגעה הרווחיות ואפשרות הצמיחה של יובנק ופאג"י . בנוסף השינויים הרגולטוריים גורמים לריבוי פונקציות מטה הנדרשות לכל בנק מה שלא מאפשר קיום מטות יעילים ורזים כיאה לבנקים קטנים כמו פאג"י ויובנק. המיזוג יאפשר גם חיזוק והעמקת הסינרגטיות, חיסכון במשאבים הניהוליים, חיסכון בעלויות תפעול, וחיסכון בכפילויות תפקידים ומכאן התייעלות שתשפר את יכולת ההתמודדות של הקבוצה בזירת התחרות במערכת הבנקאית.
לאחר המיזוג שמובל על ידי מנכ"לי הבנקים- ינון שויקה מנכ"ל פאג"י ואבי שטרנשוס מנכ"ל יובנק, הסניפים ועובדי הסניפים, הן של פאג"י והן של יובנק , ימשיכו לפעול באופן בו פעלו טרם המיזוג, עם אותה מתכונת עבודה ובאותו אופן ואופי פעילות. גם העובדה שכבר כיום פועלים שני בנקים אלה באמצעות מערכת המחשב הקבוצתית של הבינלאומי תביא לשמירה על רצף השירות ולכך שמהלך המיזוג צפוי לעבור ללא תמורות ושינויים ללקוחות הבנקים שימוזגו.
שר הבינוי, יואב גלנט, ערך היום סיור בערים נצרת עילית ונצרת ועמד מקרוב על התנהלות הדיור הציבורי. השר הגיע בליווי ראש העיר נתנאל טויטו, מנכ"ל המשרד אשל ארמוני, מנכ"ל עמידר ראובן קפלן וגורמים נוספים מהמחוז וחברת עמידר. בעת הזו, ממתינים תקופה ארוכה למעלה מ-2,000 זכאים לדיור ציבורי. בנוסף, מצב חלק מעשרות אלפי הדירות של הדיור הציבורי אינו ראוי למגורים.
לאחר הביקור וכחלק ממהלך אסטרטגי בנושא הדיור הציבורי הנחה שר הבינוי על הפעולות הבאות: אכלוס הדירות הפנויות, על סמך הגמשת קריטריונים נקודתית, שתקבע בין משרד הבינוי והרשות המקומית הרלבנטית. בכל פרויקט דיור חדש יוקצו עד 5% מהדירות לדיור ציבורי בכל הארץ. תוך 5 שנים ישופצו מירב הדירות הישנות, המופעלות ע"י עמידר, עמיגור והחברות העירוניות.
השר גלנט הבהיר במהלך הסיור: "משימת הטיפול בדיור הציבורי הינה משימה חברתית מהמעלה הראשונה. הדיור הציבורי הינו מענה חיוני לאוכלוסיות חלשות בחברה הישראלית, לצד הטיפול האינטנסיבי בפתרונות דיור בכלל המדינה, נרכז מאמץ מיוחד במתן פתרונות של דיור ציבורי לאוכלוסיות נזקקות".