מדריכי צרכנות    

כך תקנו תחפושות ואביזרים בטוחים לפורים

מעודכן ל-02/2020

כבר הרבה שנים שחג פורים הוא לא רק חג של מסיכות וכיף אלא גם סכנה בטיחותית, לא רק נפצים אלא גם תחפשות דליקות, מסוכנות ולא בטיחותיות. לכן משרד הכלכלה והתעשייה פרסם טיפים לקנייה בטוחה של תחפושות ואביזרים בחנויות וברשת המקוונת וכן בהכנה ביתית של תחפושות

למה לשים לב בקניית תחפושת ברשתות

לקראת חג הפורים חידד הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה את נושא בטיחות התחפושות לילדים וחובת עמידתן של התחפושות המשווקות בישראל.

אלו הדברים שחייבים להיכלל בכל אריזת תחפושת או אביזר:

  • שם וכתובת היצרן המקומי, או היבואן, בעברית;
  • תחפושות שאינן מיועדות לילדים מתחת לגיל 3 שנים – נדרשת אזהרה כתובה בעברית או ציור הסמל להגבלת הגיל מעל אריזת התחפושת;
  • הוראות טיפול בבד התחפושת באמצעות סמלים, כגון: אופן הניקוי או אופן הכביסה, הוראות גיהוץ או ייבוש;
  • אזהרות יצרן נוספות בשפה העברית.

אם סימנים אלו לא קיימים, יש חשד סביר כי מוצרים אלה לא עברו את הבדיקות הנדרשות, וייתכן שאינם עומדים בדרישות התקן הישראלי ווהם אף עלולים להיות מסוכנים.

איך מכינים תחפושות לבד – עשה זאת בעצמך

כדי להכין תחפושות לבד יש להימנע משימוש בחומרים דליקים (נוצות, צמר גפן, בדים סינתטיים דקים, שערות ופלומות מחומרים דליקים) וכן להימנע משימוש בחומרים רעילים (דבקים, צבעי שמן ותרסיסי צבע המסומנים כמכילים "רעל").

עבור פעוטות וילדים מתחת לגיל 3 שנים – אין להשתמש במרכיבים קטנים שניתן להסירם, שרוכים ארוכים וסרטים אלסטיים, או בכל תוספת לתחפושת העלולה לגרום לחנק או לפגיעות אחרות בילד.

כמו כן מסכות ותחפושות לילדים צריכות להיות ניתנות להורדה מהירה מהראש ומגוף הילדים בעת מצב חירום.

איך להזמין תחפושות ברשת

אלו הדברים שצריך לבדוק בקניית תחפושות ברשת:

  • האם המוצר עומד בתקן הישראלי הרשמי או הבינלאומי? האם האתר מספק מידע על התאמת התחפושות לדרישות התקן האירופאי EN-71, שעליו מבוסס התקן הישראלי (יש לשים לב שתחפושות אלו לא עוברות בדיקות של מכון התקנים להתאמה לתקן הישראלי הרשמי 562).
  • האם למוצרים מצורפות הוראות שימוש ואזהרות מפורטות? יש לשים לב, אם מצוינת על המוצר הגבלת גיל או אזהרות אחרות. אם קיים חוסר ודאות לגבי התאמתו של המוצר, לא להסס לפנות לאתר בבקשה לפרטים נוספים.
  • האם יש  כתובת לפנות אליה לאחר הרכישה? ככל שיש יותר מידע זמין על היצרן, היבואן, המשווק או מפעילי האתר כך הסיכוי "ליפול בפח" קטן.
  • האם המוצרים לא הוסרו מהמדפים במדינות אחרות (ריקול) בעקבות מידע על סיכונים או מקרי פגיעה בצרכנים? מומלץ לבדוק באתרי הריקול הגלובליים הבאים:       Rapex , GlobalRecalls, CPSC וכן באתר התקינה בפורטל אזהרות וריקולים – מוצרי צריכה.
  • האם קיימות ביקורות על המוצר ברשת? ניסיון צרכנים אחרים יכול בהחלט להעיד על בטיחות המוצר. קראו את הביקורות על המוצר, ואת דירוג המוכר ברשת לקבלת תמונה רחבה יותר.

לריקולים ואזהרות ניתן להיכנס ל"פורטל הבטיחות למוצרי צריכה" בכתובת: https://www.gov.il/he/departments/Units/consumer-products-safety

חג שמח ובטוח.

מה התחפושות המבוקשות וכמה הן עולות

אל תספידו את הקניונים: דור ה-Z מעדיף לקנות בחנויות פיזיות