חדשות    

כלכלני לאומי: "שיא במכירות דירות חדשות; היקף הביקושים צפוי להישאר גבוה בטווח הקצר"

כלכלני לאומי בסקירת השבוע במאקרו: "הירידה בהיקף התחלות הבנייה ב-2014 תתמוך בהמשך עליית מחירי הדיור. ציפיות לגידול בהיקפי הבנייה ב-2015"

כלכלני לאומי מפרסמים סקירת "השבוע במאקרו", בה מציינים כלכלני הבנק כי היקף המכירות של דירות חדשות בשיא של 17 חודשים. להערכתם, היקף הביקושים צפוי להישאר גבוה בטווח הקצר.

על פי סקירת לאומי, בחודש ינואר השנה נמכרו 2,278 דירות חדשות שנבנו ביוזמה פרטית וציבורית (נתונים מנוכי עונתיות). היקף המכירות בחודש ינואר משקף קצב מכירות שנתי של כ-27.3 אלפי דירות חדשות, נתון המשקף עלייה של כ-18.2% בהשוואה לחודש ינואר אשתקד. מדובר בקצב המכירות הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט 2013, ועלייה בהיקף המכירות זה חודשיים ברציפות.

החל מחודש ספטמבר 2014 חלה עלייה חדה במכירות אשר הובילה חזרה להיקף מכירות גבוה ביחס לממוצע של השנתיים האחרונות (מכירות בהיקף שנתי ממוצע של כ-24 אלף דירות). זאת לאחר שהיקף המכירות היה נמוך משמעותית מהממוצע בחודשים מרץ-אוגוסט אשתקד.

בנוסף מציינים לאומי כי היקף הפעילות הנמוך חל בעיקר על רקע הערכות משקי הבית כי צפויה ירידה במחירי הדירות, כתוצאה מרפורמות בתחום הדיור שהובילה הממשלה במהלך השנה שחלפה (בעיקר חוק מע"מ אפס), וירידה בפעילות הרוכשים בשל מבצע "צוק איתן". העלייה בהיקף המכירות בחודשיים האחרונים חלה במקביל להחלטה על הקדמת הבחירות ופירוק הממשלה, אשר הובילה להקפאת יישומן של אותן רפורמות, לפחות עד להקמת ממשלה חדשה, ותרמה להתפרצותו של הביקוש "הכבוש". בעקבות התפתחויות אלו, חלה בחודשים האחרונים ירידה במספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שידרשו בכדי למכור את המלאי הקיים של דירות ביזמה פרטית בקצב המכירות הנוכחי, וזאת מבלי שתחלנה בנייתן של דירות חדשות)  וכיום הוא עומד על 10.2 – קרוב לטווח בו מתחדשים הלחצים לעליות מחירים.

לאומי כותבים כי "במבט קדימה, אנו מעריכים שהפעילות בשנת 2015 תוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי וודאות, שכן קשה להעריך מהן הרפורמות שתקדם הממשלה הבאה בתחום הדיור, לכשתבחר. כמו כן, אנו מעריכים כי תימשך מגמת הגידול בביקושים בשוק הדיור במהלך החודשים הקרובים (בין היתר, כפיצוי על הירידה בפעילות שחלה בחלק משנת 2014 ועל רקע רמת השפל של הריבית), דבר שצפוי להוביל לעלייה נוספת במחירי הדירות החדשות בשנת 2015".

בלאומי מתייחסים גם להתחלות הבנייה, וכותבים בסקירתם כי ברביע הרביעי של שנת 2014 הסתכמו התחלות הבנייה בכ-10.3 אלפי יחידות דיור (נתונים מנוכי עונתיות). רמה זו משקפת קצב שנתי נמוך של 41 אלפי יחידות דיור לעומת 45.5 אלפי יחידות דיור ברביע הקודם. מדובר בהיקף התחלות הבנייה הנמוך ביותר מאז הרביע השלישי של 2012. כמו כן, על פי נתוני המגמה (ממוצע נע, מנוכה עונתיות) ההתחלות נמצאות במגמת ירידה מאז תחילת 2014. בחינת הנתונים בראייה שנתית, מעידה אף היא על ירידה בהיקף הפעילות בהשוואה לשנה שעברה. היקף התחלות הבנייה בשנת 2014 עמד על כ-43.6 אלפי יחידות דיור – נמוך בכ-7.9% בהשוואה ל-2013. כמו כן, היקף התחלות הבנייה ביזמה פרטית בשנת 2014, היה נמוך בכ-8.7% בהשוואה ל-2013, ומהווה רמת שפל מאז שנת 2009. הירידה בהיקף התחלות הבנייה אשתקד משקפת היצע דירות נמוך ביחס להיצע הרצוי (לפחות 45-50 אלף יחידות דיור בשנה), דבר אשר עשוי לפגוע במידת ההצלחה למתן את קצב עליית המחירים בטווח הקצר לפחות.

עם זאת, בבנק שבים ומדגישים כי "שוק הדיור התאפיין בשנת 2014 ברמת אי וודאות גבוהה שנוצרה בעיקר על רקע ההמתנה לצאתן לפועל של רפורמות ממשלתיות שונות בעיקר בצד ההיצע של שוק זה. אי וודאות זו תרמה להיקף התחלות בנייה נמוך מהרצוי בשנת 2014, ולמעשה נוצר "וואקום" בהיצע הדירות, אותו יש למלא חזרה. על כן, אנו מעריכים שבשנת 2015 יחול גידול בהיקף התחלות הבנייה (בין היתר, כ"תיקון" להיקף הנמוך ב-2014 כאמור), אשר צפוי לעמוד על כ-45 אלף דירות בשנה זו".

בנוסף מציינים לאומי כי הפעילות התקציבית של הממשלה הסתכמה בחודש פברואר השנה בגירעון של 3.5 מיליארד ₪. מדובר בגירעון גבוה ביחס לזה שנמדד בחודש פברואר אשתקד – 2.1 מיליארד ₪, וגבוה מהממוצע הרב שנתי של חודשי פברואר. הפער נבע מעלייה בהוצאות הממשלה מתחילת השנה (אשר פעלה בכפוף למגבלת ההוצאה החודשית – 1/12 מתוך תקציב 2014) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בין היתר, בשל ההוצאות של ועדת הבחירות. בסך הכול, בחודשים ינואר-פברואר 2015 נמדד עודף תקציבי של כ-1.8 מיליארד ₪, עודף נמוך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות המדינה ממסים בתקופה זו, היו גבוהות בשיעור ריאלי של 3.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי הגבייה בחודשיים הראשונים של השנה הייתה גבוהה ב-1.3 מיליארד ₪ מתחזית הגבייה של האוצר. העלייה בגבייה מוסברת בחלקה בגידול בהכנסות משוק ההון וממיסוי מקרקעין, ובשיפור בפעילות הריאלית במשק מתחילת השנה. כמו כן, אינדיקטורים כלכליים שפורסמו לאחרונה מעידים על ציפיות להמשך מגמת השיפור בפעילות הכלכלית בחודשים הבאים: עלייה בציפיות הצרכנים בנוגע לשיפור במצבם הכלכלי, לצד העלייה בהכנסות ממיסים עקיפים בפברואר, מהוות אינדיקציה לשיפור בהיקף הצריכה הפרטית; שיפור בהיקף הייצור התעשייתי על רקע ציפיות לעלייה בהזמנות ליצוא ולשוק המקומי; והתאוששות בפעילות ענף התיירות לאור העלייה בכניסות התיירים.

בנוסף כותבים לאומי בסקירתם כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים הסתכם בכ-2.77% מהתוצר (על פי אומדני משרד האוצר), זאת בדומה לגירעון שנמדד ב-2014 (2.8%), אולם גבוה מהיעד הקבוע בחוק לשנת 2015 (2.5%). מדובר בהיקף גירעון של כ-30.4 מיליארד ₪ – הגבוה ביותר מאז חודש ינואר אשתקד.

בלאומי כותבים: "במבט קדימה, אנו מעריכים כי הגירעון בתקציב בשנת 2015 צפוי להיות נמוך יותר ביחס לרמתו בשנת 2014 ולהסתכם בכ-2.6% מהתוצר. תחזית זו מבוססת על הערכותינו כי שיעור הצמיחה ב-2015 יהיה 3.5% בהשוואה ל-2.8% ב-2014 והערכות כי לא יבוצעו שינויים משמעותיים בתקציב. ההאצה בקצב הצמיחה ב-2015 תתמוך בהמשך מגמת הירידה בגירעון, אשר תתרום לחיזוק הסביבה הפיסקאלית ותהווה גורם חיובי מבחינת פרופיל הסיכון הפיסקאלי ודירוג האשראי של ישראל, ועשויה לבוא לידי ביטוי גם ביציבות של היחס חוב/תוצר.

בחודש ינואר השנה נמשכה המגמה שאפיינה את שנת 2014 – עודף בתנועות ההון הנכנסות נטו
מנתונים שפורסמו על ידי בנק ישראל, עולה כי היקף ההשקעות הישירות במשק על ידי זרים ("FDI") הסתכם בחודש ינואר השנה בכ-710 מיליוני דולרים, כאשר עיקר הפעילות התרכזה בענפי הטכנולוגיה העילית והמידע והתקשורת. מנגד, היקף ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל הסתכם בינואר בכ-400 מיליוני דולרים, עיקר הפעילות התרכזה בענפי הפיננסיים והביטוח.

ההשקעות הפיננסיות הנכנסות הסתכמו בינואר בכ-580 מיליוני דולרים, מזה כ-200 מיליון הושקעו באמצעות הבורסה לניירות ערך בת"א, נתון המשקף עלייה בהיקף ההשקעה בהשוואה לחודשים הקודמים. מנגד, ההשקעות הפיננסיות של תושבי ישראל בחו"ל הסתכמו בכ-590 מיליוני דולרים, כתוצאה מהשקעה של משקי הבית בעיקר, לצד המשך מגמת המימושים בקרב המשקיעים המוסדיים. למעשה, בחודש ינואר השנה נמשכה המגמה שאפיינה את שנת 2014, של עודף בתנועות ההון הנכנסות נטו.

כלכלני לאומי מוסיפים כי "התפתחות זו, לצד הערכותינו כי העודף בחשבון השוטף יישמר השנה בהמשך למגמה בשנים האחרונות, מהווה גורם בסיסי התומך ביציבותו של השקל מול סל המטבעות. עם זאת, בעת האחרונה חל פיחות מחודש בשער החליפין של השקל מול הדולר, על רקע התחזקות הדולר מול המטבעות השונים ברחבי העולם; הערכות המשקיעים לגבי התרחבות צפויה בפערי הריביות בין הריבית הדולרית בארה"ב וריבית בנק ישראל; ופעולות שביצע בנק ישראל ביניהן עלייה בקצב רכישות המט"ח החודשיות. כפי שציינו בסקירות קודמות, פעולות אלו של בנק ישראל אמנם תומכות בפיחות בשער השקל (בעיקר מול הדולר) בטווח המיידי, אולם בטווח הארוך הגורמים הבסיסיים שצויינו, בשילוב עם סביבה פיסקאלית יציבה, תומכים ביציבותו של השקל".