מכשירי אייפון יקרים יותר מהסמארטפונים האחרים. אולי זה מוצדק, יש בכל זאת תכונות שאין במכשירים אחרים. אבל כאן, באתר שמכוון אתכם לרכישות נכונות פיננסית, ננסה להבין אם יש חלופות ואם יש דרכים לחסוך.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
כמה עולה אייפון?
נתחיל במחירים – כמה עולה אייפון? אופיס דיפו פרסמה את מחירי האייפונים החדשים. באילת, המחירים הם ללא מע"מ (ולכן הרכישות שם מוגברות ביחס למקומות אחרים בארץ).
אייפון Xs עם זיכרון בנפח 64 ג'יגה עולה 6,000 שקל
ה-XS עם 256 ג'יגה עולה 6,950 שקל
הדגם עם נפח הזיכרון הגדול ביותר שהציע אפל עד כה, 512 ג'יגה, עולה 8,000 שקל.
דגם המקס המצויד במסך גדול יותר עם זיכרון בנפח של 64 ג'יגה עולה 7,064 שקל
אותו דגם עם נפח של 256 ג'יגה עולה 7,800 שקל
דגם המקס היקר ביותר עולה 9,300 שקל.
המחירים בארץ יקרים מבחו"ל
המחירים בארץ יקרים משמעותית מאלה שפורסמו בארה"ב, במקביל להשקת הסמארטפונים. מנהלי אפל הציגו בהשקה את המחיירם הבאים:
Xs עם 64 ג'יגה – 1,000 דולר – לעומת 6,000 שקל כפי שפרסמה אופיס דיפו.
אייפון עם 256 ג'יגה – 1,150 דולר.
הדגם עם זיכרון בנפח 512 ג'יגה, עולה 1,350 דולר.
דגמי המקס יעלו 1,100/1,250/1,450 (לפי נפחי הזיכרון) – באופיס דיפו המחיר מ-7 אלף שקל ועד 9.3 אלף שקל.
המחירים בארץ יקרים ב-40% עד 60% – האם זה מוצדק? גם בהינן מרווח יותר גבוהה למשווק (ולא בטוח שזה נכון) וגם בהינתן מס הקנייה, הרי שהמחירים מופרזים – זה הכל בגלל הביקוש הגדול – אל תקנו והמחיירם לא יעלו בצורה כה מטורפת.
ואולי זה בגלל שהתחרות בארץ לא חזקה מספיק. אחרי שאופיס דיפו דיווחו על המחירים, דיווחה רשת iStore משווקת רשמית של מוצרי Apple את מחיריה.
דגם ה XS עם 64 ג’יגה יעלה 4,830 שקל, דגם ה-256 ג’יגה יעלה 5,530 שקל ודגם ה XS עם 512 ג’יגה יעלה 6,500 שקל – נמוך משמעותית מאופיס דיפו.
דגמי המקס יעלו 5,250 שקל לדגם ה64 ג’יגה, כ-6000 שקל לדגם ה-256 ג’יגה ו-6,900 שקל לדגם המקס 512 ג’יגה – שוב, מחירים הגיוניים יותר וקרובים יותר למצב בחו"ל, להבדיל מהמחירים של אופיס דיפו. המוצרים יושקו ב-18 באוקטובר והם יהיו קרובים למחירים באירופה (ואיפילו מעט זולים יותר).
ולמה זה יקרה?
ועדיין, למרות שהמחיירם בארץ, בחלק מהרשתות קרובים למחירים באירופה עדיין מדובר בעלות גבוהה. למה זה יקר?
אז נתחיל בזה שהאייפון מיוצר כידוע על ידי חברת אפל ויש למוצר עדת מעריצים ענקית בכל רחבי העולם. מעריצים אלו מוכנים לשלם מחירים גבוהים על אייפון, בעיקר בדגמים החדשים אך גם בגרסאות קודמות. השאלה המתעוררת היא למה זה כל כך יקר ומה עומד מאחורי שיטת התימחור של אפל. הסיבה העיקרית למחיר הגבוה של האייפון היא כנראה האיכות. בסופו של דבר, מומחים רבים טוענים שאף מכשיר טכנולוגי לא מצליח להתחרות ברמת האמינות של אייפון. מי שמוכן להיכנס לגן הסגור של אפל נהנה מתמיכה אדירה, ממשק אינטואטיבי ורמת אבטחה ללא פשרות. אלו יתרונות המגולמים במחיר ובהשקעת משאבים לא מבוטלת. יש גם חסרונות – אותו גן סגור (קוד סגור) מגביל מבחינת אפשרויות השימוש והאפליקציות ביחס למכשירים כמו סמסונג עם קוד פתוח (על האנדרואיד).
אבל האם זה מצדיק תמחור כזה? זאת כבר שאלה של ביקוש – עובדה שאנשים קונים את האייפונים כמו לחמניות טריות.
חברת אפל ממתגת את האייפון בתור מכשיר עלית והיא חייבת ליישר קו עם התדמית על מנת להגדיל את המכירות. בהקשר הזה המחיר הגבוה של האייפון הוא לא בהכרח פונקציה של משאבים או איכות, אלא של שיווק ופרסום. צרכנים שיוכלו לרכוש אייפון במחיר נמוך יעריכו אותו בהתאם. החברה נדרשת להקפיד על רף מחירים גבוה אך הגיוני, שיצליח לשרת את צרכי הלקוחות מצד אחד, אך יגרום להם להרגיש מיוחדים מצד שני.
עלויות תחזוקה ותיקונים
סיבה נוספת למחיר היקר יחסית של האייפון היא עלויות התחזוקה. תיקון אייפון מחוץ לאחריות יצרן עולה כמה מאות שקלים לפחות, ובתקלות חמורות הוא עשוי גם להגיע לאלפים. מעבדות העוסקות בתיקון אייפון יכולות להשתמש בחלפים לא מקוריים על מנת להוזיל את המחיר, אך במקרה כזה צפוי הצרכן לשאת בהוצאות בטווח הרחוק. במילים אחרות, עדיף לשאת בעלויות של תחזוקה או תיקון אייפון מחוץ לאחריות יצרן מאשר להתמודד עם תקלות בלתי צפויות.
רוב מכשירי האייפון לא דורשים תחזוקה מסובכת. התיקונים הם פונקציה של אופי השימוש באייפון וניתן למנוע את הצורך בהם בעזרת הפעלה נכונה. מעבר לכך, מערכת ההפעלה של האייפון נחשבת אמינה. רק אפליקציות ויישומים המאושרים על ידי אפל יכולים להיות מותקנים על גבי המכשיר והתוצאה היא יציבות מרשימה.
האם המכשיר שווה את המחיר?
בסופו של דבר, סביר להניח כי רוב מחזיקי האייפון מוכנים לשלם עליו מחיר גבוה פשוט בגלל שמבחינתם הוא שווה את זה. אייפון הוא הרבה יותר מטלפון וכיום נהוג להשתמש בו בתור מחשב לכל דבר ועניין. קשה להרגיל או לשכנע את חובבי האייפון להחליף מכשיר, גם אם המשמעות היא חיסכון של כמה מאות שקלים בחודש. זאת הסיבה שאפל היא החברה הראשונה בעולם שהגיעה לשווי שוק של מעל טריליון דולר (1,000 מיליארד דולר) – כולם רוצים וקונים את המכשירים שלה.
אז אפשר בכלל לחסוך? הדרך הנכונה לחסוך בהוצאות על אייפון היא קודם כל להשתמש בשירותי המשווקים המורשים. שירות כזה מתאים גם עבור תיקון אייפון מחוץ לאחריות יצרן וגם לרכישת מכשיר חדש. שנית, אין סיבה להחליף אייפון כל שנה או שנתיים. אפשר להישאר עם אותו מכשיר למשך מספר שנים לפחות וליהנות מפונקציונאליות לא פחות מעודכנת, מהירה ויציבה.
מעודכן ל-03/2018
איזה רכב לקנות – תוצרת ארצות הברית, תוצאת אירופה או תוצרת יפן. ובכן, אין תשובה מוחצת, זה ויכוח היסטורי שעדיין מצליח לסחוף אחריו בעלי רכבים כל פעם מחדש, הוא הוויכוח על המכונית הטובה ביותר – מיהי המכונית הטובה ביותר – המכונית האמריקאית, היפנית או המכונית האירופאית. טוב, אז זהו שאין תשובה מוחלטת – לכל מכונית יש יתרונות וגם חסרונות. נתמקד הפעם, ביתרונות של המכוניות האמריקאיות לעומת המכוניות האירופאיות והיפניות ונסביר מדוע בשנים האחרונות ניתן לזהות יותר ויותר צרכנים המתעניינים ביצרניות אמריקאיות.
יתרונות האמריקאים
האמריקאים אוהבים את זה בגדול! כן, אי אפשר להתעלם מהיתרונות של המכוניות האמריקאיות, יתרונות שהפכו מכוניות אלו למבוקשות בעולם. היתרונות המרכזיים של הרכבים האמריקאיים באים לידי ביטוי במספר פרמטרים בעלי מכנה משותף – גודל, נוחות, אבזור, ובמילים פשוטות ביכולת לספק ללקוח תחושה שהו "המלך" . הנה חלק מהיתרונות –
- גודל- הרכבים האמריקאים לעיתים גדולים יותר מהרכבים האירופאים והיפנים. דבר זה בא לידי ביטוי בתא המטען הגדול ובמרווחים בין הכיסאות.
- מרווח- אי אפשר להתחרות עם האמריקאים כאשר מתייחסים לנוחות. המכוניות האמריקאיות, במיוחד דגמי קרייזלר, מרווחות ונוחות להפליא. בדגמים אלו כל נוסע ירגיש כמו מלך, הרגשה שלעיתים אינה קיימת במכוניות האירופאיות או היפניות.
- אבזור- בדרך כלל המכוניות האמריקאיות החדישות כוללות אבזור מתקדם ומהודר ותא נוסעים נוח מאוד. בשנים האחרונות ייצור רכבים אמריקאים מתבצע בשילוב טכנולוגית רבה ומתקדמת.
- מנוע- בדרך כלל מדובר על איכות גבוהה מאוד ועל מנוע שמספק ביצועים מצוינים.
- עיצוב- מרשים ביותר שאף מכונית אירופאית או יפנית עדיין לא הצליחה להתחרות בעיצוב זה, כמו למשל בקרייזלר דגם 300C
- מיכל דלק- מכלי הדלק של הרכבים האמריקאים הם גדולים מאוד
- מחירים נוחים- המחירים של הרכבים האמריקאיים זולים בהשוואה אל יתר היצרניות.
רכבים אירופיים ויפנים
האירופאים- רוב הרכבים האירופים נמכרים בישראל במחירים קצת גבוהים מהרכבים היפנים ולמרות זאת יש להם ביקוש גבוה מאוד וזאת משום האיכות הגבוהה, היעילות והעובדה שהם יכולים לשמש את בעלי הרכבים לאורך שנים. בנוסף, תחושת ההגנה והביטחון בהם גבוהה ורבים טוענים כי משתלם לשלם מחיר קצת יותר גבוה עבור האיכות האירופאית.
היפנים- בישראל יש ביקוש גבוה מאוד למכוניות יפניות, גם לגבי רכבים חדשים וגם לגבי רכבים יד שנייה ויד שלישית. כאן מדובר על מכוניות מעוצבות בצורה אסתטית, לצד מכוניות עם חלקי חילוף זולים לעומת המכוניות האירופאיות והאמריקאיות. למרות כל זאת חשוב לקחת בחשבון שיש הבדל משמעותי בין המכוניות היפניות לבין האירופאיות והאמריקאיות, הן מבחינת חוזק, מבחינת בטיחות, מבחינת המפרט הממוצע אותו הן מציעות והעובדה שרוב המכוניות היפניות מגיעות לתיקונים שונים במוסך לעומת המכוניות האמריקאיות והאירופאיות.
לסיכום, ניתן לומר שאין באמת תשובה לשאלה – איזה רכב לקנות? כל אחד צריך לשקול את היתרונות והחסרונות של המכוניות האירופאיות, האמריקאיות והיפניות טרם הוא מחליט איזה רכב הוא מעוניין לרכוש. חשוב לקחת בחשבון כי נכון להתעדכן בחידושים האחרונים, ובסוגים השונים של המכוניות, שכן הנטייה של היצרניות היא לעבוד על החסרונות ולהוליד את דגמי המכוניות הטובות ביותר לציבור, כמו במקרה של משפחת רכבי קרייזלר האמריקאית שמצליחה להתחדש ולהשתדרג כל הזמן.
מדריכי רכב:
רכב היברידי – האם באמת חסכוני
רכב אוטונומי – גימיק או מציאות
משיכת כספים בפטור ממס בקופות הגמל הקטנות הוארכה. דורית סלינגר, מנהלת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר מאריכה את הוראה השעה למשיכת כספים בקופות גמל עד סכום של 7,000 ₪ בפטור ממלא ממס, בשלושה חודשים נוספים – מסוף מרץ 2015 לסוף יוני 2015. כבר הכתרנו אותה כאן כאבירת הון הציבור (דואגת להונו של ציבור המשקיעים) וצעד זה כמובן רק מחזק את התואר.
סלינגר מאריכה מכוח חוק יסוד הכנסת, את הוראת השעה למשיכת כספים עד סכום של 7000 ₪, בפטור ממלא ממס. סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת קובע כי "כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת – יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים".
לכן, הוראת השעה מוארכת בשלושה חודשים נוספים והיא תפקע ביום 30.6.15. עד לעדכון זה היה ניתן כאמור למשוך את הכספים עד סוף החודש הנוכחי.
מי שלא ימשוך את הכספים עד סוף יוני 2015, יחכה עד לגיל 60. מי שימשוך שלא בתקופת ההטבה יישלם מס בשיעור של 35%. מעבר ליתרון במס כדאי למחזיקי קופות קטנות למשוך כי ב-2016 דמי הניהול שגובות הקופות יהיו קבוע והוא עשוי לבטא שיעור דמי ניהול גבוה. עד עכשיו דמי הניהול הסתכמו ב-1.1%. החל מ-2016 דמי הניהול יעלו ל-6 שקלים בחודש, 72 שקלים בשנה. המשמעות, ככל שהקופה קטנה יותר כך דמי הניהול האפקטיביים גדולים יותר – דמי הניהול האלו בקופה שבה 3,000 שקל, הם קרוב ל-2.5%. בקופה של 1,000 שקל, מדובר בדמי ניהול של 7%.
בקיצור, אם יש לכם שאריות של קופות גמל, עדיף לכם (לרוב) לממש את הקופה עד סוף יוני 2015. לא לשכוח!
משיכת הכספים אפשרית רק אם הקופה לא פעילה (שלא מופקדים בקופה כספים חדשים). הפרוצדורה די דומה בכל הקופות – עליכם לברר באיזה בנק מטפלים במשיכות הכספים, ועליכם למסור פרטים ולחתום על הטפסים הבאים – טופס בקשה למשיכת הכספים עם חתימת העמית; תצלום תעודת הזהות של העמית; צילום של צ'ק מבוטל או טופס מהבנק שמאשר בעלות על חשבון הבנק.
קופות הגמל אמורות להעביר את הכספים תוך 10 ימים ממועד הבקשה.
ועכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם – יש לנו בכלל קופת גמל כזו – קופת גמל קטנה עד 7 אלף שקל שעומדת בתנאים? התשובה נמצאת באתר משרד האוצר. באתר יש מנגנון חיפוש אחרי כספי פנסיה אבודים. אבל, באתר אין מידע על היקפי הסכומים , והוא מוגבל מבחינת מספר השאילתות. הנה הכתובת, בהצלחה –
התנהלות כלכלית נכונה קריטית היום יותר מתמיד- כשיוקר המחייה עולה והשכר נשחק, צריך לחשוב על כל שקל. מצד אחד, התנהלות כזו היא חובה (כן, חובה!), מצד שני יש אינסוף פיתויים שמקשים עלינו להיות צרכנים פיננסים נבונים.
כיום, יש מגוון רחב של אמצעים, שיטות וכלים טכנולוגיים שעוזרים לנו להתנהל כלכלית ולשמור על איזון פיננסי. השאלה היא כיצד מנצלים את האמצעים הללו ואיך בוחרים אסטרטגיה כלכלית נכונה. מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין התנהלות נכונה בהיבט הכלכלי לבין הצבת גבולות וקביעת סדר עדיפויות.
בשלב הראשון – קביעת תקציב
משפחות המעוניינות לשמור על איזון כלכלי לא יכולות להרשות לעצמן להתנהל ללא מסגרת תקציב. התקציב משמש בתור מצפן להתנהלות כלכלית בטווח הקצר והארוך. ניתן להיעזר בו על מנת לגבש תכניות, או לפנות אליו כאשר מתעוררים צרכים בהוצאות בלתי צפויות. התקציב נקבע בתוך התא המשפחתי על פי ניסיון העבר. עליו להביא בחשבון הוצאות קבועות, עמידה בהתחייבויות ושאיפות ספציפיות לשיפור באיכות החיים.
בהקשר הזה חשוב לגבש את התקציב יחד עם אנשי מקצוע או אנשים מהמשפחה שמבינים בתחום (ותמיד יש כאלו) ולהשקיע בו את כל המאמץ הדרוש. השקעה בתקציב משתלמת גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה פסיכולוגית. משפחה המצליחה לשמור על התקציב חשה ביטחון בפעולות שהיא מבצעת. בנוסף, קביעת תקציב היא חלק עקרוני וחיוני במערך ההשקעות של אנשי עסקים. אי אפשר לשמור על התנהלות כלכלית נכונה מבלי לקבוע את התקציב ולהישאר עם אצבע על הדופק כדי לשמור עליו.
לא פחות חשוב – אחרי שמכינים את התקציב יש אחת לתקופה (חודש, חודשיים, שלושה חודשים) צורך לבדוק אותו – בודקים את הביצועים בפועל, משמע את ההכנסות וההוצאות ובודקים אם הם עומדים בתקציב. אם הם לא עומדים בתקציב, צריך לנתח את החריגות. מדוע ההוצאות החודש בתחום המזון עלו על מה שתקצבנו? מדוע עלות התקשורת לרבות המכשירים הסלולאריים היתה גבוהה מהמתוקצב?
התנהלות עם כרטיסי אשראי ומזומן
מאוד חשוב לשים לב לאופן בו פעולות שגרתיות משפיעות על התנהלות כלכלית ברמת המאקרו, ואם נתרגם זאת למילים פשוטות , חשוב במיוחד לבחון לעיתים קרובות את אופי ההתנהלות עם כרטיסי אשראי ומזומן. רצוי לחלק את המשאבים בין מסלולי התשלום ולהתייעץ עם אנשי מקצוע (או אנשים שמבינים מהמשפחה) בכל מקרה של התלבטות. חברות פרטיות, גופים מוסדיים ובנקים מעניקים כיום מסלולי הלוואות בתנאים נוחים לקהל יעד מגוון. מי שרוצה להתנהל בצורה נכונה מבחינה כלכלית יכול להשתמש בהלוואות כמכשיר פיננסי. זו אופציה מקובלת עם יתרונות רבים. הדגש במקרה כזה צריך להיות על בדיקה לעומק של מסלול ההלוואות ועל השוואה בין תנאי אשראי.
התנהלות עם מזומן תקפה לגבי התא המשפחתי וכל גורם שרוצה לשמור על איזון כלכלי לאורך זמן. מצד שני, אין ספק שמדובר על משימה קשה. כמות הפיתויים הנמצאים סביב צעירים, מבוגרים ומשפחות עם ילדים עולה מדי שנה. כאן נכנסת התמונה היכולת לסרב ולהביע עמדה אובייקטיבית כלפי הוצאות מסוימות. בסופו של דבר, התנהלות כלכלית כרוכה לא רק בפעולה אקטיבית אלא גם בויתורים. השילוב בין אקטיביות לפאסיביות הוא זה שמציב את רף האיזון סביב חשבון הבנק הפרטי או תזרים המזומנים של העסק.
לסיכום, התנהלות כלכלית נכונה היא לא תורה מסיני. אפשר להגיע אליה כל עוד מבצעים את הדברים בצורה סבלנית ומקצועית ומשתמשים בכלים ובעזרה כדי להגדיר תקציב וכדי לבחון את העמידה בתקציב זה, לרבות וזה אולי הכי חשוב לשלוט בכרטיס האשראי ובהוצאת המזומנים.
זאת, בעקבות סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת הקובע כי "כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת - יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים"
בשורה טוב למי שחשש לפספס את ההזדמנות: אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר מאריך מכוח חוק יסוד הכנסת, את הוראת השעה למשיכת כספים עד סכום של 7000 ₪, בפטור ממלא ממס.
סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת קובע כי "כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת – יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים".
לכן, הוראת השעה מוארכת בשלושה חודשים נוספים והיא תפקע ביום 30.6.15.
יש לכם קופת גמל לא פעילה? אם היא עד 7 אש"ח – אפשר לפדות בלי מס! לא לפספס!
שוק הסחורות הוא שוק עם שני ראשים – שוק ריאלי, כלומר השוק שבו משתמשים בסחורות עצמם, וזה יכול להיות נפט, זהב, קפה ועוד, לצד שוק פיננסי – שבו נעשות עסקאות על הסחורות – חוזי עתידיים על סוכר, קפה, נפט ובכלל.
שוק הסחורות משמש כשוק לגידורי סיכונים – לדוגמה, חברה שמתמחה בקפה ויש לה רכישות חומרי גלם שוטפות של קפה, תרצה לרכוש במחיר מוסכם מראש את הקפה וככה לא להיות חשופה להפתעה לרעה באם המחיר של הקפה יעלה. השוק הזה גם משמש משקיעים לאסטרטגיות על סחורות – מי שמאמין שמחיר הקפה יעלה יכול להשקיע באופציות וחוזים על הקפה.
המסחר בקפה הולך וגדל, אבל צריך תמיד לזכור שהבסיס למסחר בשווקים הפיננסים הוא המצב בשוק הריאלי. ומה קורה באמת בשוק הקפה?
נתחיל בכך, שקפה הוא המשקה המוכר, המפורסם, הפופולארי והנפוץ ביותר בעולם. שוק הקפה עבר לא מעט שינויים לאורך ההיסטוריה, כשתמיד חל גידול משמעותי בצריכת הקפה. אחת הקפיצות מדרגה הגדולות ביותר בשימוש בקפה היתה דווקא בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא שורה ארוכה של חידושים טכנולוגיים. חידושים אלו שינו לחלוטין את הרגלי צריכת הקפה בקרב לקוחות פרטיים, מסעדות, בתי מלון ואנשי מקצוע. כיום רוב הצרכנים של קפה בעולם המערבי לא מסתפקים בקפה רגיל ורבים רוצים לכל הפחות קפסולות . הדרישה היא לקפה איכותי ומשובח המגלם בתוכו סגולות רפואיות ורבים לא מתפשרים על הטעם, הארומה והמרקם.
הפער בין הביקוש לבין היצע הוא הגורם המרכזי לעלייה במחירי הקפה, וזה מתבטא כאמור בשווקים הפיננסים (שוק הסחרות). הביקוש גדל מכמה כיוונים – ראשית, צרכני קפה מתחילים כיום מוקדם יותר לטעום את המשקה והם הופכים אותו לחלק מהשגרה, הרבה יותר מבעבר. שנית, מספר המשתמשים הולך וגדל. מול התופעה הזו, של גידול בביקוש, יש מגמה של הקטנת ההיצע. פולי צמח הקפה דווקא נמצאים במגמת צמצום. תמציות שמנים ארומטיים המופקים מפולי צמח הקפה כבר לא זמינות כפי שהיו בעבר. התמציות מופקות מן הפולים על ידי קלייתם וטחינתם, אך הפקטור המשפיע על המחיר הוא ירידה בכמות הצמחים באיזורי אקלים טרופי וסאבטרופי, בעיקר באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה.
האם המחיר משפיע על האיכות?
הנקודה המעניינת לגבי שוק הקפה היא שלא תמיד המחיר משפיע על האיכות. היום ניתן להשיג קפסולות שונות ואיכותיות במחיר אטרקטיבי. ומנגד, להוציא מאות שקלים על פולי קפה מזויפים שלא קרובים בטעמם לתמציות המקוריות. חובבי קפה שמכירים את התחום יודעים איך לבדוק את מקורות המשקה ולזהות חיקויים. כל השאר נוטים לבחור קפסולותו וקפה לפי המחיר, בעוד שבפועל הוא אינו תורם או גורע באופן ישיר מהאיכות.
פערי מחירים בין קפסולות קפה יכולים להגיע לעשרות אחוזים. על פי השערות בתחום, אחת הסיבות לכך היא מגוון סוגי הקפה. בעבר הסכימו חובבי המשקה להסתפק בסוג אחד או שניים בלבד, אך כיום יש עשרות רבות של סוגים, וככל שמספר ההצעות גדל כך הבלבול בין השותים גדל. הדרכים השונות להכנת משקאות המבוססים על קפה כוללות קפה טורקי, קפה תימני, קפה בוץ, קפה פילטר וקפה פרקולטור. בנוסף, יש מכונות ביתיות המכינות קפה אספרסו עם קפסולות לוואצה וכאלה המתמחות בהכנת קפוצ'ינו, אמריקנו, לאטה ועוד.
הקפה – חשוב לתדמית
השפעה נוספת על מחירי הקפה קשורה לתדמית, לשיווק ולפרסום. סביר להניח כי אחת הסיבות שהופכת את הקפה ליקר היא התדמית הנוצרת על ידי החברות השונות. כל חברה רוצה למצב את עצמה בתור יצרנית קפה מובילה. התוצאה היא מאבק על ליבו של הלקוח ומאמצי תדמית כבירים, לצד השקעות בפרסום ובשיווק. במצב כזה קורות /שתי מגמות שמשפיעות על המחיר – ההוצאות הגדלות מתגלגלות על הלקוח ולכן הלקוח פוגש במקרים מסוימים מחירים יקרים , ומעבר לכך – הפירמות מחליטות על העלאת המחיר רק כדי לשפר את התדמית של המוצר. אחרי הכל, לקוחות רבים חושבים שאם הם משלמים יותר הם מקבלים מוצר טוב יותר.
אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש בסקירת מאקרו שבועית: "אין לנו העדפה כללית לאפיק השקלי על פני הצמוד, אך אנו ממליצים להחזיק מח"מ ארוך יותר ברכיב הצמוד של התיק ומח"מ קצר יותר באפיק השקלי"
"האינדיקאטורים במשק ממשיכים להצביע על השיפור בצריכה הפרטית, כולל בצריכת המזון. במגזר היצרני התמונה מעורבת יותר ואינה מעידה באופן חד משמעי על מפנה חיובי בפעילות. שיעור האבטלה במשק ממשיך לרדת. ירידה חדה ביחס בין מספר המובטלים למספר משרות פתוחות צפוי להגביר לחצים להעלאת השכר", כך כותב הבוקר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש בסקירה מאקרו כלכלית שבועית. במיטב דש מציינים כי גידול בהשקעות בענפים שונים של המגזר העסקי בישראל במכונות וציוד בשנת 2014 מעיד על שיפור בביטחון החברות.
"לפי הערכתנו, מרבית הסיכויים שהריבית בישראל תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים ולא יופעלו כלים מוניטאריים לא קונבנציונליים מיוחדים", כותבים מיטב דש.
במיטב דש מתייחסים גם למתרחש בארה"ב, וכותבים כי "דוברי ה-FED הבכירים הדגישו את אי הוודאות בקשר לתוואי העלאת הריבית בארה"ב. הנגידה ילן חוששת יותר מעלייה מהירה מדי בריבית שעלולה לגרום להשלכות שליליות מאשר מעיכוב בתוואי ההעלאה. מופיעים הסימנים הראשוניים של שיפור במצבו של שוק הנדל"ן האמריקאי".
באשר לנתוני המאקרו בארה"ב: נמשך שיפור באינדיקאטורים הכלכליים באירופה, כולל באשראי הבנקאי. השפעת ה-QE באירופה על הפעילות הכלכלית בינתיים חזקה יותר ממה שהיה בתקופות הקלה כמותית בארה"ב. בנוסף מציינים מיטב דש כי הבנק המרכזי היפני עשוי להחליט על הוספת תמריצים מוניטאריים. הציפיות להרחבה בהקלה הכמותית על רקע המשך שיפור במצבו של המגזר העסקי צפויים להמשיך ולתמוך בשוק המניות היפני.
ההמלצות המרכזיות של מיטב דש: "אנו ממליצים על מח"מ התיק של כ-3 שנים. אנו ממליצים על מעבר מהאג"ח באמצע העקום לאג"ח הארוכות והקצרות יותר. אין לנו העדפה כללית לאפיק השקלי על פני הצמוד, אך אנו ממליצים להחזיק מח"מ ארוך יותר ברכיב הצמוד של התיק ומח"מ קצר יותר באפיק השקלי. תמחור שוקי המניות באירופה מספק תמיכה במתן משקל מכריע להשקעה בגרמניה".
הרבה צעירים וזוגות צעירים גרים בת"א. מצד אחד זה נשמע לא ריאלי, כל הזמן אומרים לנו שהדירות בת"א במחיר מטורף. מצד שני – זו עובדה. אז איך עושים את זה? איך חיים בת"א? טוב התובה פשוטה – יש בכל זאת אנשים עם כסף – או שמדובר בצעירי היי-טק מתעשרים, או אנשי עסקים או (וזה כנראה הרוב) מדובר בצעירים שנתמכים על ידי ההורים. ככה רוב הזוגות הצעירים גרים בת"א, אבל יש גם חלופות אחרות.
קיימים בת"א פרויקטים למגורים במחירים יחסית נוחים. כן, למרות שמדובר בדירות חדשות המחירים יחסית סבירים. בדירות ישנות, האמת שיש שפע גדול ומגוון של דירות בעלויות שונות. היתרון הגדול של ת"א הוא גמישות והיצע רחב של דירות בשכונות השונות של תל אביב. זוגות צעירים לדוגמא יכולים להתחיל עם דירה קטנה בדרום תל אביב, להמשיך עם דירה מעט גדולה יותר באיזור המרכז ולסיים ברכישת נכס בפרויקט חדש בצפון הישן או בגבול עם הרצליה ורמת השרון.
חברת גינדי תל אביב מציעה מגוון פרויקטים לזוגות צעירים והיא לא היחידה. לצד גינדי תל אביב יש חברות נדל"ן המתמקדות בהקמת פרויקטים במחירים אטרקטיביים. פרויקטים אלו יכולים להתאים למגורים ולהשקעה והם עולים בקנה אחד עם רמת ההכנסות הממוצעת במשק.
במידה ומחפשים אחר דירה להשקעה, מומלץ להיעזר במומחים של חברות נדל"ן וביועצים ומתווכים על מנת להשוות בין נכסים חדשים וישנים. בתל אביב יש הרבה דירות ישנות שלא עומדות בתווי התקן הנדרשים. את הדירות האלו ניתן לרכוש במחיר נמוך ולבצע השקעה ושיפוץ. במקרה כזה היתרון הוא סוג של פריסה של התשלומים לאורך זמן – את השיפוץ עושים לאורך זמן ובחלקים.. מעבר לכך, יש הרבה שוכרים המוכנים להתפשר על מצב הדירה. הביקוש למגורים בתל אביב גבוה מאשר בכל עיר אחרת בארץ. התוצאה היא הסכמה של שוכרים לגור גם בדירות ישנות, ללא צורך בהשקעה מאסיבית מבחינת בעל הנכס.
תכנון פיננסי וכלכלי
טיפ חיוני לרכישת דירה בהיבט הכלכלי – בסופו של דבר, הכל תלוי בתכנון הפיננסי של הלקוח. משפחות עם תכנון פיננסי יעיל יכולות לרכוש דירה בתל אביב. נכון, זה תלוי כמובן בהון העצמי העומד לרשות המשפחות, אבל יש חשיבות גדולה לתקציב השוטף ולתזרים השוטף, ולתכנון ההכנסות וההוצאות. השאלה החשובה ביותר היא מה התקציב הראשוני העומד לרשותם, אילו אפשרויות מימון רלוונטיות לדירה בה הם מעוניינים וכיצד ניתן להגיע לאיזון.
תכנון פיננסי לרכישת דירה הוא שלב חיוני ברכישת דירה, בכל מקום, ובטח בת"א. הדגש צריך להיות על תכנון לטווח ארוך, המתחשב בשינויים בתוך המשפחה ובשינויים ברמת המאקרו והמשק, בדיוק כפי שמתכננים את המשכנתא – רבים לוקחים את המשכנתא כשהם זוג צעיר, במצב שאין להם הוצאות על ילדים, וזה לא יהיה נכון להתייחס למצב הנוכחי בעת לקיחת המשכנתא, אלא למצב העתידי שבו המשפחה תורחב. במקביל צריך כמובן להתחשב בשכר העתידי שעשוי להשתנות (לרוב לטובה).
מעודכן ל-11/2019
אפשרויות לרכישת רכב – רכב חדש מהיבואן, רכב חדש עם אפס קילומטר מחברת הליסינג, רכב משומש מאדם פרטי, רכב משומש מחברת הליסינג – מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות.
רכישת רכב היא החלטה פיננסית לא פשוטה. לקנות רכב? ואם לקנות אז רכב חדש או רכב משומש? ואולי בכלל לשכור רכב, ואולי בליסינג ואז איזה ליסינג – תפעולי? או מימוני? הרבה אפשרויות, כשההבדלים ביניהם הם גדולים, לרבות הבדלים פיננסים ותזרימיים. קיימים הבדלים עקרוניים בין האפשרויות – בליסינג אתם יכולים להתפרע עם הרכב – זה לא הרכב שלכם; בליסינג העלויות תחזוקה על חברת הליסינג, ואילו ברכב פרטי אתם נזהרים ודואגים – זה הרכב שלכם.
יש גם הבדל עקרוני בין רכב חדש לרכב משומש – רכב חדש לא מתאים לכל אחד, זה במקרים רבים סוג של "כאב לב" כי קשה מאוד לשמור על הרכב, ואצלנו במדינתנו הצפופה, רכבים אוהבים לגעת ברכבים אחרים – אז פה ושם תגלו שפשוף, מכה בחניה, וזה לא מתאים לכל אחד. זה גם הבדל באחריות – רכב חדש הוא תקין, בטוח, אמין, יש לכם אחריות של כמה שנים. אתם בראש שקט. ברכב ישן, האחריות עחיכם – טיפולים, בעיות ברכב, מה זה הקול הזה שמגיע מהמנוע?
אבל, איך שלא תסתכלו על זה – מדובר בעיקר בהחלטה פיננסית – את כל ההבדלים והפערים בין ליסינג לרכישה, ובין רכישה של רכב חדש לעומת רכישה של רכב ישן, אפשר למדוד בכסף – השקט הנפשי ברכב חדש עולה כסף. ליסינג לעומת קנייה של רכב חדש, זה בעיקר שיקול תזרימי, פיננסי. אז נכון שיש הבדלים בין כל האפשרויות לרכוש רכב, אבל בשורה תחתונה, השיקול המרכזי והמדיד הוא פיננסי – כמה זה עולה לנו – ביום העסקה ובאופן שוטף לאחר מכן?
האפשרות הראשונה והיקרה היא פשוט לרכוש רכב חדש, ויש לזה כמובן יתרונות גדולים – הכל תקין, חדש, יפה, משוויצים בשכונה, אתם על גג העולם. רכב חדש, אפשר לקנות בחברות המייבואות ואפשר גם במקרים רבים לקנות רכב חדש מחברות הליסינג – רכב חדש עם אפס קילומטר. הרכב בחברת הליסינג יהיה במחיר זול יותר – ב-10% עד 20% מתחת למחיר הרשמי של היבואן, אך אתם תקבלו אבזור סטנדרטי, ומגוון האפשרויות של הרכבים הוא לא מאוד גדול (אלו רכבים שלרוב יועדו לליסינג ואז מעין הוסבו למכירה – בלי שנסעו עליהם). יש חיסרון גדול – אתם נחשבים יד שנייה מליסינג ואז כשתבואו למכור את הרכב, תצטרכו לתת את הדיסקאונט המקובל, ובכל זאת זו דרך שהופכת להיות מאוד פופולארית. – כאן, תוכלו לקרוא את המדריך לרכישת רכב עם אפס קילומטר מחברת ליסינג.
אפשרות אחרת, היא ליבא רכב, רק שז דרך ששמורה רק למביני עניין, והיא כרוכה בבירוקרטיה, בהיכרות עם יצרני רכב, והיא ממש לא פשוטה, אם כי היא יכולה להיות משתלמת. מעבר לכך, אפשר לקנות רכב משומש – ובמקרים רבים זו אפשרות בהחלט נכונה וטובה כלכלית. הנה המדריך המלא לרכישת רכב משומש, והנה מדריך לרכישת רכב משומש מחברת ליסינג.
ונניח שהחלום שלכם הוא רכב חדש – איך עושים את זה פיננסית?
ובכן, רבים זונחים את רכישת הרכב בגלל מימון ופונים לליסינג או רכב זול יותר. אבל חשוב להבהיר שניתן היום לקבל מימון (ויחסית לא יקר) בעת קניית רכב, כך שאם המימון הזה הוא בתשלומים רבים (ויש הרבה אפשרויות כאלו) אז מדובר במעין ליסינג. שווה לעצור ולחשוב על זה.
אנשים רבים חולמים על רכב – חדש, מפואר, מגניב, מיוחד. הם מגדירים את החלום הזה כפנטזיה לא ממומשת, אבל זה בהחלט יכול להתממש. בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מצליחים לקנות רכבים עליהם הם חלמו כל חייהם וזאת משום שחברות מגוונות מעניקות הצעות מימון אטרקטיביות לרכבים יד ראשונה ויד שנייה. ניתן לומר כי מרבית הצרכנים/אזרחים יכולים לקבל מימון ורכוש רכב, אבל כל אחד צריך לעשות את החשבון היטב ולוודא שהוא עומד בתשלומים ושהחלום לא מסכן את יציבותו הכלכלית. .
שיטות מימון שונות
ניתן לרכוש רכב יד שנייה במחיר נוח ובתנאים נוחים. נכון להיום ישנן שיטות מימון שונות וכל אחד יכול לבחור בשיטה שתאפשר לו גם ליהנות מהרכב תוך כדי התחשבות בתזרים המזומנים שלו.
- הלוואה- ישנם אפשרות לקחת מהבנק או מכל גוף פיננסי אחר הלוואה לסכום קניית הרכב.
- ליסינג- יש אפשרות להחכיר רכב בליסינג פרטי. כלומר להתחייב לבחור רכב יד שנייה במסגרת חוזה ליסינג לשלוש עד חמש שנים. בשנים אלו תשלמו מקדמה על הרכב בסכום של עד עשרה אחוזים ולאחר מכן תשלמו מדי חודש את הסכום עליו קבעתם עם חברת הליסינג ובסיום התקופה להחליט האם להחזיר את הרכב לחברת הליסינג או לשלם את היתרה ולקנות את הרכב.
- טרייד אין- למכור את הרכב הישן לחברה בה אתם קונים את הרכב. סכום הרכב הישן יקוזז עם הסכום של הרכב החדש והסכום הכולל יחולק לתשלומים נוחים.
מלבד זאת יש אפשרות של מימון לרכב יד שנייה על ידי מימון ישיר של הלוואה בתנאים נוחים לתקופת החזר של שנה עד חמש שנים במסלולי ריבית קבועה או ריבית פריים ידועה מראש.
אל תוותרו על החלום שלכם – ייתכן והוא בהישג יד בזכות מימון רכב בתנאים נוחים ובתשלומים המתפרשים לתקופה של 36 עד 60 חודשים לצד מקדמה נמוכה בהתאם לעלות הרכב. רק אל תתנתקו מהמציאות – תוודאו שאם יכולים לעמוד בתשלומים האלו .
מעבר לכך, קחו בחשבון שמימון לרכב שונה מליסינג וזאת משום שבעסקת מימון הרכב משועבד לטובת הלווה ונרשם לטובת המלווה. בליסינג הרכב נשאר בבעלות המחכיר. עסקאות מימון נעשות גם לרכבים יד שנייה ולא רק לרכבים יד ראשונה, כמו שקורה לרוב בליסינג. כאן תוכלו לקבל מידע מפורט על הלוואה לרכישת רכב (כולל ריביות ושורה של חברות )
בית ההשקעות "יצירות" בסקירה שבועית: "בבנק ישראל מוסיפים לחשוש מפני הידרדרות עתידית ברמת הפעילות הכלכלית ובקצב האינפלציה, גם אם אין להן סימנים כיום, בשל השפעת התחזקות השקל על היצוא ועל המחירים במשק"
"נתונים שהתפרסמו לאחרונה מצביעים על המשך צמיחה של המשק הישראלי בקצב התואם את זה של 2014, כלומר, ללא סימנים להידרדרות ברמת הפעילות הכלכלית. בין אלו ניתן למצוא את הפרסום מיום חמישי האחרון לפיו שיעור האבטלה במשק ירד בפברואר לרמה של 5.3% לעומת 5.6% בינואר", כך כותבת הבוקר איילת ניר בסקירה שבועית מבית ההשקעות "יצירות".
איילת ניר מציינת כי "עם זאת, נראה כי בבנק ישראל מוסיפים לחשוש מפני הידרדרות עתידית ברמת הפעילות הכלכלית ובקצב האינפלציה, גם אם אין להן סימנים כיום, בשל השפעת התחזקות השקל על היצוא ועל המחירים במשק".
איילת ניר מוסיפה כי "התגובה החדה בשבוע האחרון להחלטת הבנק להותיר את הריבית על כנה, אילצה את הבנק להתערב במסחר במט"ח, כחלק מהמדיניות עליה הכריז באוגוסט 2009, לפיה הבנק יפעל בשוק המט"ח 'במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות'".
ניר שואלת: האם תופחת הריבית במהלך החודשים הקרובים? להערכתה, "בתגובה להחלטת הריבית רשמנו כי הנושא טרם הוסר משולחן הועדה, אך אנו מוסיפים להעריך כי בבנק ישראל יעדיפו להמתין ולבחון האם המדדים הקרובים אכן יצליחו למשוך את האינפלציה כלפי מעלה, לפני שינקטו בצעדים נוספים".
בנוסף מתייחסת איילת ניר למתרחש בארה"ב, וכותבת כי "בשבוע האחרון נאמה יו"ר הפד, ג'נט ילן, בכנס שנערך על ידי הבנק הפדראלי של סן פרנסיסקו והתייחסה לשאלה המרחפת מעל השווקים: מדוע יתכן ותידרש העלאת ריבית עוד השנה. ילן ציינה, כי הריבית משפיעה בפיגור על הכלכלה ועל כן הפד אינו יכול להמתין עד להשגת כל יעדיו, לפני שיתחיל להתאים את המדיניות שלו לסביבה הכלכלית החדשה. עוד ציינה יו"ר הפד, כי אם ימתין עד להשגת היעדים, יסתכן הפד בהשגת אינפלציה גבוהה מידי או בשיעור אבטלה נמוך מידי, אך גם בערעור היציבות בשווקים הפיננסיים".
"ילן ציינה במפורש, כי עליה באינפלציית הליבה או בשכר אינם משמשים כתנאי הכרחי לעליית הריבית במשק. עם זאת, היא הדגישה כי אם משתנים אלו ואחרים המתייחסים לסביבת האינפלציה במשק יהיו חלשים, הרי שהריבית לא תוכל לעלות. לסיום אמרה ילן, כי המשתנה החשוב אינו המועד המדויק שבו תועלה הריבית לראשונה, כי אם מהו התוואי הצפוי של העלאת הריבית, שכן הוא זה שישפיע על הכלכלה הריאלית". ב"יצירות" מוסיפים להעריך כי "ההסתברות להעלאת ריבית בספטמבר גבוהה מזו שביוני".
מיקי סבטליץ מבית ההשקעות מיטב דש בסיכום שבועי: בראש המגייסות השבוע - קרנות אג"ח כללי (740 מיליון ₪) וקרנות אג"ח מדינה (260 מיליון שקל)
שבוע המסחר התנהל על רקע ההחלטה של בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה בניגוד לתקוות המשקיעים להורדה נוספת. מדדי המניות סיכמו את השבוע עם ירידות שערים. כמו כן, נרשמו מימושים גם במדדי אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות. הקרנות המסורתיות גייסו השבוע כ-1.1 מיליארד ₪ – עלייה של כ-15% בקצב הגיוסים היומי הממוצע לעומת השבוע הקודם. מתחילת החודש, הגיוסים בקרנות המסורתיות מסתכמים בכ-4.6 מיליארד ₪, מתוכם כ-3.1 מיליארד ₪ נותבו לקרנות המנוהלות וכ-1.5 מיליארד ₪ לקרנות המחקות. מרבית הגיוסים מתחילת החודש התרכזו בקרנות אג"ח כללי וקרנות אג"ח מדינה שגייסו יחד כ-3.85 מיליארד ₪, המהווים כ-80% מכלל הגיוסים בקרנות המסורתיות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.
במיטב דש מציינים כי קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית1, קרנות 10/90 וכו', רשמו השבוע גיוסים של כ-740 מיליון ₪ – זינוק של יותר מ-50% בקצב הגיוסים הממוצע לעומת השבוע הקודם. מתחילת החודש, הגיוסים בקרנות אג"ח כללי מסתכמים ב-2.47 מיליארד ₪.
אגרות החוב הקונצרניות נסחרו השבוע במגמה שלילית – מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו ירידות שערים של עד כ-0.9%, ובהמשך, מדד קונצרני כללי ירד ב-0.6%. בהמשך למימושים באפיק הקונצרני, קרנות אג"ח קונצרני רשמו עלייה של כ-40% בקצב הפדיונות הממוצע לעומת השבוע הקודם, ואלה הסתכמו בכ-120 מיליון ₪. מתחילת החודש, הקרנות הקונצרניות רשמו פדיונות של כ-220 מיליון ₪ המורכבים מפדיונות של כ-480 מיליון ₪ בקרנות המנוהלות, ומנגד גיוסים של כ-260 מיליון ₪ בקרנות המחקות.
בנוסף כותבים מיטב דש, כי הקרנות המנייתיות סיכמו את השבוע עם גיוסים של כ-170 מיליון ₪ – ירידה של כ-30% בקצב הגיוסים הממוצע לעומת השבוע הקודם, שמשקפים גיוס של כ-110 מיליון ₪ לקרנות המשקיעות בחו"ל וגיוסים של כ-60 מיליון ש"ח בקרנות מניות בישראל וגמישות. כ-75% מכלל הגיוסים בקרנות המנייתיות השבוע נותבו לקרנות המחקות. מתחילת החודש, הגיוסים בקרנות המנייתיות הסתכמו ב-770 מיליון ₪.
אגרות החוב הממשלתיות רושמות השבוע ירידות שערים מתונות: מדד ממשלתי כללי התממש ב-0.1% בהובלת הצמודים לטווח ארוך שירדו ב-0.5%. למרות המימושים באפיק קצב הגיוסים הממוצע בקרנות אג"ח מדינה נותר זהה לקצב בשבוע הקודם והתבטא בגיוסים של כ-260 מיליון ₪ השבוע וכ-1.4 מיליארד ₪ מתחילת החודש.
על פי נתוני מיטב דש, נמשכים הפדיונות באפיק השקלי: הקרנות הכספיות רשמו השבוע פדיונות של כ-1.7 מיליארד ₪ – קצב פדיונות זהה לקצב בשבוע הקודם. בהמשך לכך, פדיונות של כ-150 מיליון ₪ נרשמו השבוע בקרנות השקליות – זינוק של 70% בקצב הפדיונות הממוצע לעומת השבוע הקודם.
קרנות אג"ח חו"ל רשמו השבוע עלייה קלה בקצב הגיוסים הממוצע לעומת השבוע הקודם, זאת לאחר שגייסו כ-160 מיליון ₪. תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-26.03.15 כ-261.2 מיליארד שקל. הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-221.3 מיליארד שקל והקרנות הכספיות שמנהלות כ-39.9 מיליארד ₪.
דודי רזניק מפרסם סקירת מאקרו שבועית, וכותב כי " תוואי עליית הריבית בישראל צפוי לפגר אחר תוואי עליית הריבית של הפד"
"בנק ישראל, כצפוי, בחר בשלב זה לא לעלות מדרגה בהרחבות המוניטאריות. למרות זאת בהחלט לא ניתן לפסול בחודשים הקרובים הורדות ריבית נוספות", כך כותב היום בסקירה דודי רזניק, מנהל מחקר אג"ח לאומי שוקי הון.
על פי לאומי שוקי הון, "ההחלטה להפעיל כלים נוספים תהיה תלויה במידה רבה בהתפתחות שער החליפין של השקל לאור העובדה כי בנק ישראל נותן חשיבות רבה לתמסורת משער החליפין של השקל לאינפלציה בישראל, כאמצעי שדרכו ניתן לסייע בהחזרת האינפלציה לסביבת היעד".
רזניק מציין כי בנק ישראל העלה את תחזית הצמיחה לשנת 2016 אך הוריד במקביל את תוואי הריבית החזוי לשנים 2015/6. תוואי עליית הריבית בישראל צפוי לפגר אחר תוואי עליית הריבית של הפד.
בלאומי סבורים כי "בנק ישראל פחות מודאג מירידת האינפלציה בישראל. לדעת הבנק ירידת המחירים נובעת בעיקר מהשפעתם של גורמי היצע בינלאומיים, חיצוניים למשק הישראלי, ופחות מביקושים מקומיים חלשים". בלאומי שוקי הון מתייחסים גם לנתוני שוק העבודה בישראל, וכותבים כי על פי סקר כוח האדם לחודש פברואר – השוק ממשיך להפגין עוצמה כאשר אחוז הבלתי מועסקים ממשיך לרדת.
בלאומי כותבים בנוסף כי הצמיחה ברבעון הרביעי בארה"ב עמדה על 2.2%. בכל שנת 2014 צמח המשק האמריקאי ב 2.4%. בולטת התחזקות בהוצאות הצרכנים.
לאומי מתייחסים בנוסף לאג"ח ממשלתי, וכותבים כי "על רקע החלטת בנק ישראל להותיר הריבית ללא שינוי נרשמה עליית תשואות לאורך העקומים למעט בסדרות הארוכות ביותר (לטווח של מעל 20 שנה) הממשיכות לספק ביצועים עודפים משמעותיים. למרות האפשרות להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל, לא צפויה עלייה בתלילות העקומים".
"אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ של 4-5 שנים תוך החזקה סינתטית של המח"מ. מומלצת אחזקת מח"מ ארוך יותר בצמודי המדד. מומלצת אחזקה מאוזנת בין האפיקים. מרווחי התשואה השליליים בין ישראל וארה"ב נמשכים ועשויים להמשיך ולעלות, על רקע הסבירות כי תוואי עליית הריבית בישראל צפוי לפגר אחר תוואי עליית ריבית הפד", כותבים לאומי.
באשר לאג"ח קונצרני: "ירידות מחירים ועלייה במרווחים אפיינו השבוע את המסחר באפיק הקונצרני. הרבעון הראשון התאפיין בעלייה חדה בגיוסים תודות לגיוסי בנקים. גם בנטרול בנקים עדין מדובר ברמת גיוסים גבוהה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מרווחי הגיוסים בבנקים די יציבים בשנה האחרונה למרות הירידה האבסולוטית ברמת הריבית בגיוסים. הגיוסים הרבעון התאפיינו בעלייה באפיק צמוד המדד ובאיכות החברות המגייסות", נכתב בסקירת לאומי.
