רכב ותחבורה    

מהם אביזרי הבטיחות שיהיו בכל רכב ואיך הם ייקרו את האוטו שלכם

מעודכן ל-07/2019

אם יש משהו שישראל מבינה בו בתחום התחבורה, ואולי היחיד, זה תחום הבטיחות. ישראל מהמובילות בטכנולוגיות הבטיחות שנמצאות כיום ברוב כלי הרכב בעולם, שהידועה היא מוביילאי. השוק הישראלי אף הוא מהמאמצים הגדולים של טכנולוגיות הבטיחות.

הסיבה כמו תמיד היא כסף. כבר בשנות התשעים היטיבה רשות המסים עם מכוניות המתקינות אמצעי בטיחות מסוימים  כמו כריות אוויר ומערכות ABS. אלו יצאו מרשימת האביזרים הזוכים להטבת מס ובמקומם נכנסו מערכות מתקדמות יותר.

אלא שמשיקולי מס תקרת ההטבה הכספית כולה, שמופחתת ממס הקנייה, הוקטנה בהדרגה מכ-4,200 לשקל בשנות התשעים ל-2,500 שקל כיום. במקביל, עברה ההטבה בהדרגה למערכות מתקדמות ויקרות יותר משמעותית. במילים אחרות, המדינה נותנת פחות הטבות בשקלים למערכות שעלותן גבוהה יותר.

שינוי מהותי במבנה ההטבות צפוי להיכנס לתוקף בינואר 2020. איתו יירדו מרשימת המערכות שזכאיות להטבה מערכות ה"אפטר מרקט" ומערכות ההתרעה הפסיביות (מובילאיי וכו') וההטבות יחולו רק על מערכות לסיוע בנהיגה (ADAS) אקטיביות כגון סיוע להיגוי, בלימת חירום וכדומה, שמותקנות במקור על ידי היצרן.

מי שצפוי לספוג את ההתייקרות הגדולה הן מכוניות עממיות וקטנות, דוגמת מכוניות עירוניות, יצרנים רבים כלל אינם מציעים מערכות ADAS מתקדמות מקוריות מבית החרושת והיבואנים משתמשים במערכות "אפטר מרקט" פסיביות מוטבות מס. כך למעשה המדינה אומרת אנחנו מעדיפים לייקר להמונים מאשר ללייקר את מכונות היוקרה, ששיעורן קטן יותר.

באיחוד האירופי צפויות ב-2022  תקנות חדשות על אביזרי הבטיחות שחייבים להיות בכל רכב. הרשימה ארוכה אבל החידוש המעניין ביותר הוא חיוב בהתקנת "קופסה שחורה", או מקליט נתונים, שייכנס לפעולה בעת זיהוי תאונה. כאן כבר מדובר בפריט שכניסתו לשימוש יכולה לשדרג מהותית את יכולת האכיפה וניתוח התאונות של הרגולטור. במקביל, אישר האיחוד גם אימוץ התקנה של מערכות בטיחות ספציפיות למשאיות ואוטובוסים, כגון מערכות לשיפור הראות של הנהגים בנקודות "מתות", בעיקר באמצעות מצלמות, ומערכות שמזהות ומזהירות מפני הולכי רגל, אופניים וכדומה בעת ביצוע פניות. כלומר אם הלוביסטים של תעשיית הרכב לא יצליחו לשים רגל.העניין הוא שההחלטות הללו ייקרו את כלי הרכב החדשים, ואם בכל רכב מותקנת מערכת בטיחות על פי חוק זה ייתר את הטבות המס, כך שהמחירים יעלו אף יותר. כך גם שוק הבטיוח עשוי להיפגע אם לא יהיו מוצרים שונים לפי אביזרי בטיחות שונים.

 

מהם אביזרי הבטיחות שיהיו חובה באירופה החל מ-2022

כלי רכב פרטיים, מסחריות ואוטובוסים:

■ קופסה שחורה

■ בקרת שיוט חכמה, מונחית חיישנים
■ מצלמה וחיישנים לנסיעה לאחור

■ חיישנים לאזהרה מעייפות וחוסר תשומת לב של הנהג

כלי רכבים פרטיים בלבד:

■ בלימת חירום אוטונומית

■ סיוע אקטיבי בשמירה על הנתיב

■ חגורות בטיחות משודרגות

מהן הטבות המס על אביזרי בטיחות ולמה רשות המסים רוצה לבטל אותן

איך הרגולציה האירופית בענף הרכב משפיעה על הרגולציה בישראל