חדשות    

נדל"ן בברלין כבר לא מציאה? הרשות החליטה להקפיא את דמי השכירות לחמש שנים

 ברלין החליטה להקפיא את עליית מחירי השכירות בשטחה למשך חמש שנים, החלטה זו פוגעת בחברות נדל"ן שמשקיעות בנכסים בעיר, בהן וונוביה  ודויטשה ווהנן שמניותיהן נפגעו כבר כשהועלתה ההצעה. גם איי.די.או הישראלית ספגה מהלומה מכך. זו נרכשה על ידי אדלר הגרמנית השנה.

את ההחלטה גיבשו המפלגות שמרכיבות את הקואליציה העירונית – הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים ומפלגת השמאל די לינקה. וצפוי  שיאושר ההסכם בבית המחוקקים של ברלין בקרוב מאוד.

"אנחנו נכנסים לשטח לא נודע", אמר ראש עיריית ברלין, מיכאל מולר. "אחרים מדברים על זה אבל אנחנו באמת עושים את זה".

הסיבה להקפאת מחירי השכירות היא המחירים הגואים בעיר, שנחשבה לזולה עד לא מזמן. את החקיקה יזמה קתרין לומפשר, הממונה על תחום הדיור והפיתוח העירוני בסנאט של ברלין, והיא  נועדה להקל על דיירים שסבלו מהגאות בשוק הנדל"ן שהכפילה את מחירי השכירות בעיר בתוך עשור.

אחת המפסידות הגדולות ביותר היא דויטשה ווהנן, בעלת הדירות הגדולה בברלין שעמדה במוקד המחאה נגד עליית מחירי השכירות והירידה בהיצע בשוק הדיור. מניות החברה נפלו בכ-16.5% מאז ההודעה על התוכנית להקפאת מחירי השכירות בראשית יוני. מניות המתחרה וונוביה נפלו אף הן לאחר הצגת התוכנית, אולם מחקו מאז את ההפסדים.

גם ממשלתה הסוציאליסטית של ספרד קבעה מוקדם יותר השנה הגבלות על העלאת מחירי השכירות, ובית המחוקקים של מדינת ניו יורק אישר חוק הגנת שכירות חדש. עם זאת,, כלכלנים רבים מתנגדים להקפאת דמי השכירות ולפיקוח בכלל, כיוון שלטענתם כל עוד אין  היצע גדול יותר של דירות, פיקוח  ייצר מחסור במגורים, הזנחה של תחזוקת הדירות, שוק שחור, ופגיעה בתפקודו של שוק השכירות.

התקנות החדשות בניו יורק מגבילות את הפיקוח על שכר הדירה

מנכ";ל חדש לאיי.די או: איך יתמודד עם הקפאת שכר הדירה בברלין?

רפורמת פיקוח השכירות בניו-יורק: הכוח חוזר לשוכרים