פיקדונות מובנים    

פיקדון מובנה על אמזון ופייסבוק

פיקדון מובנה על אמזון ופייסבוק (ומניות נוספות) – הרצפה מובטחת, התשואה יכולה להיות מעניינת.

בנק לאומי בפיקדון מובנה חדש על סל מניות הנסחרות בוול-סטריט לרבות מניית אמזון ופייסבוק. הפיקדון הוא שקלי למשך  לשנתיים וחצי כאשר הקרן אינה בסיכון. ככה זה בפיקדונות מובנים – קרן ההשקעה מובטחת (אבל, צריך לוודא שהבנק עצמו ערב לקרן – במקרה של לאומי זה אכן כך), ויש סיכוי לאפסייד / לרווח בהתקיים תנאים מסוימים. איך זה יכול להיות?  ובכן, התשואה במקרה של אפסייד לא תהיה כמו תשואת סל המניות או המניות הספציפיות, כך שמצד אחד כשיש הפסד אתם מוגנים אבל כשיש רווח אתם זוכים בנתח ממנו (אפילו נתח קטן). יצרן המכשיר (הפיקדון) בונה אותו מאבני בניין של שוק הנגזרים והאופציות, וכך מגדר את עצמו מפני הסיכון.

הבעיה היא שיש את סיכון המנפיק – מה קורה אם הגוף בעצמו נקלע למשבר ולכן כאן חשוב להיות זהירים ולבחון אם קיימת ערבות או הבטחה של הבנק המשווק – בלאומי לרוב יש הבטחה כזו.

על כל פנים, בפיקדונות מובנים נקבע לרוב חסם עליון מסויים שאם המניה בסל מגיעה אליו התשואה שלה מתאפסת או נקבעת על שיעור קבוע, ואילו אם התשואה של המניה עד אותו חסם, אז היא נחשבת לתשואה של המניה בפיקדון וצריך לשקלל אותה עם יתר המניות כדי לקבוע את תשואת הפיקדון.

במקרה הזה לכל מניה נקבע חסם בשיעור של 39% (לא כולל) ביחס למחיר הבסיסי של אותה מניה. במידה ומחיר המניה לא חרג ולא נגע בחסם לאורך כל תקופת הפיקדון, תילקח בחישוב תשואת המניה בפועל (מנקודה לנקודה), חיובית או שלילית. במידה וביום מסחר כלשהו מחיר המניה יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה תיקבע בשיעור של0%  למשך תקופת הפיקדון.

מתי מקבלים בונוס?

המענק בגין הפיקדון יחושב לפי סכום התשואות של המניות בסל כפול משקלן היחסי בסל. המשקיע בפיקדון יקבל השתתפות של 100% בשיעור השינוי של סל המניות. בכל מקרה, הלקוח יקבל את קרן ההשקעה במלואה בתום תקופת הפיקדון – כך מבטיחים בלאומי – הנה תיאור הפיקדון המובנה (מאתר בנק לאומי).

סל המניות מכיל 10 מניות במשקל שווה – אמזון, פייסבוק, בנקו סאנטנדר, בנק אוף אמריקה, דיימלר, סיטיגרופ, טוטאל ג'ילד, BP, HSBC .  תאריך תחילת הפיקדון – 28 באפריל 2016 ותאריך סיום הפיקדון 28 באוקטובר 2018.

המחיר הבסיסי של המניה יהיה המחיר סגירה של כל מניה בתאריך 28 באפריל; המחיר הקובע יהיה מחיר הסגירה של כל מניה ב-23 באוקטובר 2018.

שיעור השינוי של מניה נקבע כך – אם לא אירע אירוע מזכה ריבית (עלייה של 39% או יותר במחיר הסגירה של מניה ביחס למחיר הבסיסי של מניה ביום מימי התקופה הקובעת – הבדיקה היא אחת ליום על פי שער הסגירה של אותה מניה), אזי שיעור השינוי (חיובי או שלילי) בין המחיר הקובע של מניה לבין המחיר הבסיסי של המניה.  מנגד, אם קרה אירוע מזכה ריבית של מיה, אזי שיעור השינוי של אותה מניה יהיה שיעור של 0% לאורך כל התקופה.

התשואה/ בונוס בפיקדון נקבע על סכום המכפלות של כל משקל מניה בשיעור השינוי באותה המניה – נניח לשם המחשה שמניית אמזון עלתה ב-25% ולרגע לא נגעה ברף של ה-39% , אזי התשואה שלה תיחשב 25%, ומשקלה בתיק הכללי – 2.5% (10% מ-25%). ככה סוכמים את כל השינויים ומקבלים את תשואת הפיקדון.  מצד אחד, מדובר במניות תנודתיות שיכולות על פני התקופה לחצות בקלות את רף ה-39%, אך מצד שני בעולם של ריביות אפס, יש כאן אפשרות לעשות כמה אחוזים טובים – סוג של הימור, אבל הימור מחושב. הרי מספיק ששתי מניות בכל התיק לא תדלגנה על  רף ה-39% ויעשו תשואה של 25%+- כדי לעשות תשואה מרשימה של 5% על פני שנתיים וחצי – זה כמובן לא בכיס, אבל זו השקעה מעניינת.

בבנק לאומי מוסיפים שהפיקדון ניתן לשבירה רק בהסכמת הבנק וגם אם כן, אזי הלקוח עשוי לקבל סכום הנמוך מסכום ההשקעה ההתחלתי – כלומר, במילים פשוטות, הכסף שלכם תקוע לכל התקופה – שנתיים וחצי.

כאשר יש ארוע כמו מיזוג, הצעת רכש, פירוק בחברות האלו, הבנק רשאי לבצע שינויים והתאמות בתנאי הניהול של הפיקדון, במחירי המניות, בריביות ועוד. הפיקדון המובנה לא משלם  דיבידנדים, וזאת למרות שחלק מהמניות המרכיבות את הסל צפוי לחלק דיבידנדים על פני התקופה.

מעבר לכך, בבנק מדגישים כי פיקדון זה מוגדר כעסקה הכרוכה בסיכון מיוחד וכי הבנק הינו בעל זיקה לפיקדון המובנה ויש לו אינטרס כלכלי בשיווקו.

מדריכים וכלים פיננסים:
פיקדונות מובנים – עדכונים שוטפים
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
 מחשבון פיקדון – ככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה