מובייל וגאדג'טים    

פרטיות בוואטסאפ – מה צריך לדעת

מעודכן ל-02/2020

השבוע הגיעה אפליקציית וואטסאפ ל-2 מיליארד משתמשים, בלי פרסומות, בלי דמי מינוי, למנגינת ליבה של החברה השלטת פייסבוק. החברה מיד עם הגיעה למספר המשתמשים הצהירה שהיא מחויבת לשמירת פרטי המשתמשים ואבטחה, והיא יודעת מה היא עושה, יותר ויתר מצטרפים לרשת טלגרם  ובהמצהירה שהיא מאובטחת יותר, אף שגם בה יש בעיות. ובכל זאת, בשנים האחרונות ווואטסאפ הכניסה כמה עדכונים שהופכים אותה לפרטית מעט יותר, ובראשן הצפנה מקצה לקצה, ובכל זאת זה דורש את מעורבות הגולשים.

בוואטסאפ השיחות  מוצפנות כברירת מחדל. כך האקר צריך מפתח הצפנה כדי לקרוא את ההודעה. נוסף למכשיר אפשר ליצור גיבוי בגוגל דרייב. ההודעות רק עוברות דרך השרתים של ווטסאפ ואינן מאוחסנות עליהם. המטרה היא שצד שלישי או האקר לא  יקבל גישה לשרתי ווטסאפ ויגנוב משם מידע.

כברירת מחדל, הגדרות הפרטיות של אפליקציית ווטסאפ קובעות את הדברים הבאים: כל המשתמשים יראו את אישורי הקריאה, חיוויי נראה לאחרונה, אודות ותמונת הפרופיל שלכם. אנשי הקשר שלכם יוכלו לראות גם את עדכוני הסטטוס שלכם.

כמעט כל אחד יכול לצרף אתכם לקבוצה – כך תשנו את זה

הבעיה מתחילה בקבוצות. כל מנהל יכול להוסיף אתכם לקבוצה אם אתם מופיעים ברשימת אנשי הקשר שלו. אבל אפשר להגדיר שרק אנשי קשר מסוימים יצטרפו לקבוצה. בנוגע לשליחת קישור, בואאטסאפ ממליצים לשלוח רק לאנשי קשר שעליהם אתם סומכים.

ישנן עוד כמה הגדרות שתוכלו להשתמש בהן כדי להתאים את רמת הפרטיות המבוקשת. ניתן למצוא אותן בהגדרות -> חשבון -> פרטיות עבור מכשירי אנדרואיד. למשתמשי אייפון ניתן למצוא אותן בעוד אפשרויות (כפתור שלוש הנקודות האופקיות)-> הגדרות -> חשבון -> פרטיות. כך תוכלו למשל לא לחשוף את הסטטוס שלכם, מתי נראיתם לאחרונה והאם קראתם את ההודעה.

גרסת הדפדפן פרוצה יותר

נציין שגרסת הדפדפן, ואאטסאפ באתר, קלה יותר לחדירה, משום שתוספי הדפדפן מאפשרים לא אחת פריצה. לכן העדיפו את האפליקציות, הן במכשיר
הטלפון החכם והן בחלונות.

פרטיות הסטטוס

עדכוני הסטטוס שלכם  גלויים רק למי ששמור בספר הטלפונים שלכם ולמי ששמרו את מספרכם בספר הטלפונים שלהם. אפשר לשתף את עדכוני הסטטוס שלכם עם כל אנשי הקשר או רק עם אנשי קשר נבחרים. כברירת מחדל, עדכוני הסטטוס ישותפו עם כל אנשי הקשר.

כדי לעשות זאת:

  1. הקישו על סטטוס.
  2. בחרו באחת האפשרויות הבאות:
    • אנשי הקשר שלי: כל אנשי הקשר יוכלו לראות את עדכוני הסטטוס שלכם.
    • אנשי קשר שלי חוץ מ…: כל אנשי הקשר יראו את עדכוני הסטטוס שלכם, חוץ מאנשי הקשר שתבחרו.
    • שתף רק עם…: רק אנשי קשר שתבחרו יראו את עדכוני הסטטוס שלכם.
שימו לב ששינויים בהגדרות הפרטיות לא יחולו על עדכוני סטטוס שכבר נשלחו. אם לא תאפשרו “אישורי קריאה“, לא תוכלו לראות מי צפה בעדכוני הסטטוס שלכם. אם אחד* מאנשי הקשר ביטל את “אישורי קריאה“, לא תוכלו לראות אם הוא צפה בעדכון הסטטוס שלכם.

שיתוף עדכוני סטטוס ב“פייסבוק סטוריז“ ובאפליקציות אחרות

אם תשתפו את עדכון הסטטוס, תוכן עדכון הסטטוס ישותף באפליקציות אחרות ולא יהיה מוגן באמצעות הצפנה מקצה לקצה. בעת שיתוף של עדכון סטטוס, WhatsApp לא תשתף את פרטי החשבון שלכם עם פייסבוק או עם אפליקציות אחרות.

האפליקציות החלופיות

ווטסאפ גם מעמידה עמוד ייעודי ובו תוכלו לקבל גישה נוחה לכל הגדרות הפרטיות השונות. עם זאת, למרות העדכונים של וואאסאפ, בשנים האחרונות מגלים יותר אפליקציות בטוחות יותר, כמו סינגל, המספקת את שירותי ההצפנה לוואטסאפ, טלגרם, וויקר ועוד. הבעיה  הראשית שאין להן אותו מספר משתמשים כמו וואטסאפ,  וכן שחלקן לא תומכות בכל הפלטפורמות וכן שלפעמים מדובר רק בהצהרת החברה ולא בבדיקה חיצונית.

שאלות ותשובות

למה לא רואים את הנראה לאחרונה?

אם לא תשתפו מתי נראיתם לאחרונה, לא תוכלו לראות מתי אחרים נראו לאחרונה.

אני לא רוצה שיראו מתי אני מחובר. איך אני מכבה את זה?

אין דרך לכבות את זה.

אני לא רוצה שיראו מתי אני מקליד. מה לעשות?

אין דרך לכבות את סטטוס ההקלדה.

למה אני לא יכול לראות אם קראו את ההודעות שלי?

אם תכבו את אישורי הקריאה, לא תוכלו לראות את אישורי הקריאה של אחרים. אישורי קריאה תמיד יישלחו בצ‘אטים קבוצתיים. ייתכן גם שאחד המשתמשים כיבה את אופציה זו..

אני לא רוצה שיידעו אם קראתי את ההודעות. איך עושים את זה?

היכנסו לאפליקציית הווטסאפ במכשיר שלכם –> בחלון הראשי של האפליקציה הקליקו על סמל התפריט (שלוש נקודות לאורך) –> בחרו באפשרות הגדרות.  בחלון ההגדרות בחרו באפשרות חשבון. בחלון של הגדרות פרטיות גוללו את המסך עד שתגיעו לאפשרות אישורי קריאה –> הסירו את הסימון V.

איך לכבות את האפשרות של "נראה לאחרונה?

חזרו על הפעולוות הקודמות ובהגדרת הפרטיות בחרו באחת האפשרויות ב"מתי נראיתם לארחונה", מי יכול לקרוא, כולם, אנשי הקשר או אף אחד.

הרשות להגנת הפרטיות חוקרת את הפריצה לפייבוקס

פייסבוק מציגה בתערוכת הטכנולוגיה: פרטיות

כמעט רבע עולם בוואטסאפ – הגיעה ל-2 מיליארד משתמשים

וואטסאפ לא תתמוך עוד במכשירי סמארטפון ישנים